Espens -71 Bayprosjekt

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Espens -71 Bayprosjekt

Post by Espen »

Bilen er en 1971-modell, registrert i Norge i 1970. Det er en "one-year-modell", dette betyr at bilen har den gamle bakparten, og den gamle fronten, samt de gamle støtfangeren. Men den er utstyrt med moderne bremseanlegg med bremsekraftforsterker, skivebremser og 5x112 boltsirkel, samme som ble brukt også på T3 og T4 blant annet. Bilen har original innreding til 8-seters buss.

Image

Historikken på denne bilen er egentlig ganske frynsete, den har levd mange år som russebil, og har hatt nærmere 20 eiere før den ble kjøpt av Erik Johansen (erjo) fra Brummendal, som igjen jeg kjøpte bilen av våren 2004. Han fikk plukket ned, sveiset og rustbehandlet der det var nødvendig vinteren 2003/2004. Dører og alt ble tatt av, bilen ble da kostmalt i den originale vinrøde fargen (originalfargen heter Chianti Red).

Image

Når jeg kjøpte bilen fremsto den som ganske fin utvendig. Men ble hentet på henger med motoren i løs vekt. En ekstra girkasse fulgte også med for sikkerhetens skyld. Jeg kom etter hvert i gang med å sette inn motoren, og byttet girkasse med en gang, sånn for å være sikker. Og etter mye plundring frem og tilbake fant jeg også ut at motoren ikke egentlig var til en buss som jeg hadde fått opplyst, men til en boble.

Image

Så etter litt forhøring rundt omkring fikk jeg en forklaring på hvordan jeg burde borre og gjenge opp nye fester slik at den skulle kunne passe i bilen min. Og etter en tur på Biltema for å handle nødvendig utstyr var prosjektet i gang igjen. Bilen var da endelig komplett, og etter en liten koblingsfeil i motoren fant jeg ut hvordan ting skulle være, og den startet på første forsøk etter at jeg hadde byttet tennplugger, olje og fylt på bensin. Ganske imponert ble jeg faktisk.

Image

Men det viste seg jo ganske fort at bilen hadde noen små problemer, som for eksempel at den ikke ville fungere i revers, og at kun 2 og 3 gir var aktive. Dette plundret jeg mye med, og fant ikke ut av. Men etter hvert sluttet den også med alt som var av fremdrift, og jeg byttet igjen girkasse for å være sikker. Der det naturligvis manglet noen deler, slik at jeg måtte få komplettert den, da også med samme resultat.

Image

Når man plundrer fælt er rådyra gode, og jeg fikk tak i en ny clutch, noe som i hvert fall viste seg å få slutt på fremdriftsproblemet, men et problem var fortsatt aktivt, og det var revers, og det at jeg bare hadde 2 og 3 gir.

Image

Men så fikk jeg et tilbud om hjelp av Hans Petter Raaen på Darbu om å ta meg en tur til han for å få fikset problemet med giringa. Og etter en god del plundring der ble man endelig litt smartere. Girspaken hadde sprettet ut av "pinnen" den skulle sitte på foran, og det var altså ikke noe galt med selve girspaken, som jeg hadde prøvd å sjekke tidligere uten fornuftig resultat. Veldig fornøyd den dagen kjørte jeg hjem, da også med 4 gir og revers.

Noen små problemer var da fortsatt gjeldene, som at batteriet ikke ville lade, og sånne bagateller. Men den gikk greit det lille jeg kjørte frem til det var tid for EU-kontroll. 2'er feil fikk jeg på bremserør, ytre endeledd venstre, eksoslekasje, det ene baklyset og litt andre småting. Men siden jeg egentlig ikke hadde tid da til å fikse det, og den uansett ikke skulle kjøres før til våren ble skiltene levert inn inntil videre. Men til våren skal den nok fremstå som frisk og fin igjen på veien.

Kommer til å skje masse med den når jeg bare får T3'en min på veien med skilter. Og kom gjerne med innspill Erjo om du oppdater feil i det jeg har skrevet... :wink:
Last edited by Espen on 18 Nov 2006, 09:27, edited 2 times in total.
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og da var motoren ute igjen:)
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Image

Bygget meg en konstruksjon for lettere å dra ut motor og girkasse, sammen... Veldig enkelt og effektivt egentlig!

Image

Bremserørene måtte byttes etter EU-kontroll i høst, når jeg fikk de ut er jeg glad jeg ikke har kjørt med dem noe mer en jeg har... De røyk to steder på vei ut... krokankjeks...

Image

Nye deler på plass: dynamo, bremserør, begge ytre endeledd (et helt ukjent problem for vw-eiere tenker jeg :wink: ), nye rustfrie pinnebolter til eksos, samt pakninger til eksos... Nå er vi snart godkjent og på veien igjen tenker jeg!
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Image

Da er nye pinnebolter til hele motoren på plass, og disse er rustfrie. Nye bremserør er montert også.
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Image

Og her står motoren pent parkert, uten viftehus og sånt som egentlig skal være der...

Image

Et stykk utslitt dynamo...

Image

En liten tanke om at noe burde vært pusset opp bak der også...
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Og jeg fortsetter å oppdatere prosjektet mitt...

Image

Litt bedre, ok til det skal lakeres...

Image

Nye bremserør på plass!

Image

Ytre endeledd, helt nytt.

Image

Og motoren er komplett igjen gitt, med nye rustfrie pinnebolter til eksosen og ny dynamo (hvem skulle tro at den var så vanskelig å bytte?).
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Image

Klarte å få montert motoren alene med motortralla jeg bygde, faktisk... Også en jekk da, det var alt... Inne på et par minutter denne gangen også, helt uten gaffeltruck!

Image

Trofast hjelper/vakthund...

Image

Og da var motoren der den skulle være...!

Venter fortsatt til jeg blir gul, grønn, grå og lilla på den siste usle delen jeg trenger for at bilen skal være godkjent....
Espen

c_haugseter
Posts: 12
Joined: 10 Jun 2005, 02:19
Location: skien
Contact:

Post by c_haugseter »

fet bil du har fått deg der!!! jeg har en 71 modell med gamle fangere og front og skivebrems. den heter doj-doj. lærte litt av bildeserien din. jeg visste ikke at bakplaten var til å skru av, har ikke tenkt på det engang. og jeg trenger nok plassen for jeg holder på med å bygge om til golf 1800 motor. blir det noe senking eller skal den forbli original? uansett lykke til med gliset.

bay ruler christian
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Gamel front og fangere, samt skivebremser forran har jo jeg også. Litt bra kombinasjon syns nå jeg...:)

Jeg vurderer å slippe den ned litt, ikke noe skamsenking, men bare litt... Syns den er litt overkant høy nå egentlig. Men vi får se, kunne også tenkt meg noen 5-112 Empi 5-spoke kopier, ellers skal den jo lakeres... Ellers blir det som den er...
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Da er forstillinga komplett igjen, med mye frem og tilbake... Unneberg Bil klarte å skaffe et brukt stag til forstillinga etter at det nye lot vente på seg. Nå er forstillinga justert og nesten som ny, med nye indre og ytre endeledd. Var et mildt helvette å få løs noen av dem, men med mye godvilje gikk det jo.

Da var det bare å finne ut hva jeg har koblet feil, så den starter igjen... Justere håndbrekket samt lufte bremser... ja, så blir det etterkontroll. Jeg ser skilter i enden av tunellen... Ohoooo!
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Bilen er godkjent og på veien igjen! Hadde ikke klart det uten hjelpen jeg fikk av Knut (Z-17 på vw2you) som jobber hos Unneberg. Helt imponert over hans filkekunnskaper som fikk fart på motoren igjen!

Skiltene hentes i morgen tidlig, rakk det ikke etter eu-kontrollen, måtte ta det verkstedet som kunne fikse det i dag, og det var litt langt unna. Mer fornøyd har jeg ikke vært på lenge nå!
Espen

TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Et stoooort gratulerer til deg 8)
Tage Vedal

T3-fan
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Det ble mer fikling med denne bilen enn en kunne ha trodd. Men jeg tror du har vært svært nøye med det meste. Gratulerer Espen!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Takker!

Har blitt mye fikling nå ja, men det meste skal være ganske bra nå! Har byttet veldig mye etter hvert, og har blitt sånn at jeg har kommet frem til at jeg tar litt mer når jeg først er i gang... Slik at jeg slipper å bytte det neste gang bilen skal kontroleres.... Byttet jo store deler av forstillinga, når jeg først var så godt i gang...

Håper å begynne å lakere i løpet av sommeren også, blir MYE pussing først uansett da...

Har kjørt bay i hele dag jeg, skal ned på statens vegvesen og hente skiltene i morgen tidlig, og dra på jobb med bayen:)
Espen

erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Er det ikke gøy med bay? Herligste kjøretøy som finnes......

Min bay er forresten døpt

Mr. Blue
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Utrolig moro nå som den enderlig er godkjent og alt fungerer som det skal. Har til tider vært litt lei når jeg har sittet med feil deler og ingenting passer der de skal være, men det er jo nesten så godt som glemt nå.

Er jo et herlig kjøretøy å kjøre også, mange som snur seg og peker også, spessielt unger som sikkert kanskje bare har sett sånne biler på bilder eller i cubus-reklamen på tv...

Nå står bilen utenfor jobben i Sandvika, fint å kjøre slik standsmessig på jobb...

Image
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

På vei hjem fra jobb svingte jeg innom Lid i Asker og fikk byttet til meg en takgrind for en snusboks også, ikke gæærn handel det må jeg si. Får ta et bilde tenker jeg...
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Da får jeg oppdatere tråden igjen, med noen bilder av bilen, godkjent, med skilter og takgrind!

Image

Image

Er nok ikke verdens mest strøkene takgrind, men det går fint, med litt puss og kjærlighet er det nok håp for den også...

Nye felger er på vei også... nye ORGINALE :D inspirert av klubb-bussen i Bergen.
Espen

erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Syns da ikke den brukslakken ser så gær'n ut, jeg! (Hva annet kan jeg si?) Ikke nødvendig å stresse med lakkering foreløpig? Og jeg håper da at du lakker den i originalfargen.

Når det gjelder slipejobben, må du påregne mye jobb. Jeg slipte bort mange lag med bengalakk - helt ned på originallakken. Men noen steder slipte jeg ikke helt ned på originallakk da det ikke var nødvendig.

Men lykke til.

Lykke til!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Neida, brukslakken er helt ok, men har sprukket opp på noen steder, så da har det kommet frem litt rust, men de fleste steder har den holdt seg ganske bra, så noe må jeg gjøre en del steder.

Vurderer litt det med farge... Rød og blå er vell ikke egentlig farger jeg vil ha, liker ikke at folk misstenker at det er russebil (ja, har hørt den noen ganger). Men vi får se hva det blir til...

Overmot har jeg mer en nok av, så en slipejobb stopper ikke meg! Men nå et par uker i Kreta først, og en uke i Eidskog med bayen...
Espen

erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Rust er noe dritt. Det kommer alltid igjen. Biler jeg har sveiset om høsten, får rust igjen året etter. Dritt! Men lykke til. Eidskog? Det er ikke langt fra meg det.....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Det er vell bare en 14-15 mil... Så ikke så langt i fra er vell en realitet...:) Mener å huske at jeg kjørte rundt 18 når jeg hentet bayen (på henger), og det er jo et lite stykke i grunn... Men alt er relativt, nå reiser jeg til Kreta straks, så får skru av denne kassa i et par uker, joho!
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Etter to uker på Kreta var jeg endelig klar for bay tur.

Jeg har nå tilbakelagt rundt 50 mil i bayen siden ble godkjent tenker jeg, og det har gått helt problemfritt! Kosebil av dimensjoner dette her, og sånn er det med den saken:)

Men nå har jeg vært hjemme i nesten et døyn til sammen, så da var det på tide å få gjort litt igjen når min bedre halvdel jobber kveld og jeg dag for en gangs skyld.

Image

Nye felger på plass i dag, med bedre og nyere dekk. Lakerte felger i hvitt. Syns resultatet ble meget bra. Fikset også hvite blinklys i dag.
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

De nye dekkene var mye bedre å kjøre med også faktisk! Har kjørt med de en dag nå og er meget godt fornøyd med dem.
Espen

Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Har besluttet at bilen forblir som den er med tanke på lakk ut sesongen, har sikret meg garasje i vinter ser det ut som, som jeg faktisk får lov å skru i... Og det til en rimelig penge, kanskje en kasse øl eller noe i den retningen... Bare bilen er ute i mars...

Nå sliter jeg som tidligere nevnt i annen tråd med noe tull, sannsyneligvis med girkassa... Målet er å komme meg til Tinn om ikke annet...

Etter den turen regner jeg med at det blir nedplukking til minste detalj av det meste, er mye jeg vil gå over... Så blir det spennede å se hva som triller ut til våren, jeg har mine tanker... Skal så klart oppdatere og legge ut bilder som alltid...
Espen

Post Reply