Espens -71 Bayprosjekt
Posted: 10 Mar 2005, 12:28
Bilen er en 1971-modell, registrert i Norge i 1970. Det er en "one-year-modell", dette betyr at bilen har den gamle bakparten, og den gamle fronten, samt de gamle støtfangeren. Men den er utstyrt med moderne bremseanlegg med bremsekraftforsterker, skivebremser og 5x112 boltsirkel, samme som ble brukt også på T3 og T4 blant annet. Bilen har original innreding til 8-seters buss.
Historikken på denne bilen er egentlig ganske frynsete, den har levd mange år som russebil, og har hatt nærmere 20 eiere før den ble kjøpt av Erik Johansen (erjo) fra Brummendal, som igjen jeg kjøpte bilen av våren 2004. Han fikk plukket ned, sveiset og rustbehandlet der det var nødvendig vinteren 2003/2004. Dører og alt ble tatt av, bilen ble da kostmalt i den originale vinrøde fargen (originalfargen heter Chianti Red).
Når jeg kjøpte bilen fremsto den som ganske fin utvendig. Men ble hentet på henger med motoren i løs vekt. En ekstra girkasse fulgte også med for sikkerhetens skyld. Jeg kom etter hvert i gang med å sette inn motoren, og byttet girkasse med en gang, sånn for å være sikker. Og etter mye plundring frem og tilbake fant jeg også ut at motoren ikke egentlig var til en buss som jeg hadde fått opplyst, men til en boble.
Så etter litt forhøring rundt omkring fikk jeg en forklaring på hvordan jeg burde borre og gjenge opp nye fester slik at den skulle kunne passe i bilen min. Og etter en tur på Biltema for å handle nødvendig utstyr var prosjektet i gang igjen. Bilen var da endelig komplett, og etter en liten koblingsfeil i motoren fant jeg ut hvordan ting skulle være, og den startet på første forsøk etter at jeg hadde byttet tennplugger, olje og fylt på bensin. Ganske imponert ble jeg faktisk.
Men det viste seg jo ganske fort at bilen hadde noen små problemer, som for eksempel at den ikke ville fungere i revers, og at kun 2 og 3 gir var aktive. Dette plundret jeg mye med, og fant ikke ut av. Men etter hvert sluttet den også med alt som var av fremdrift, og jeg byttet igjen girkasse for å være sikker. Der det naturligvis manglet noen deler, slik at jeg måtte få komplettert den, da også med samme resultat.
Når man plundrer fælt er rådyra gode, og jeg fikk tak i en ny clutch, noe som i hvert fall viste seg å få slutt på fremdriftsproblemet, men et problem var fortsatt aktivt, og det var revers, og det at jeg bare hadde 2 og 3 gir.
Men så fikk jeg et tilbud om hjelp av Hans Petter Raaen på Darbu om å ta meg en tur til han for å få fikset problemet med giringa. Og etter en god del plundring der ble man endelig litt smartere. Girspaken hadde sprettet ut av "pinnen" den skulle sitte på foran, og det var altså ikke noe galt med selve girspaken, som jeg hadde prøvd å sjekke tidligere uten fornuftig resultat. Veldig fornøyd den dagen kjørte jeg hjem, da også med 4 gir og revers.
Noen små problemer var da fortsatt gjeldene, som at batteriet ikke ville lade, og sånne bagateller. Men den gikk greit det lille jeg kjørte frem til det var tid for EU-kontroll. 2'er feil fikk jeg på bremserør, ytre endeledd venstre, eksoslekasje, det ene baklyset og litt andre småting. Men siden jeg egentlig ikke hadde tid da til å fikse det, og den uansett ikke skulle kjøres før til våren ble skiltene levert inn inntil videre. Men til våren skal den nok fremstå som frisk og fin igjen på veien.
Kommer til å skje masse med den når jeg bare får T3'en min på veien med skilter. Og kom gjerne med innspill Erjo om du oppdater feil i det jeg har skrevet...
Historikken på denne bilen er egentlig ganske frynsete, den har levd mange år som russebil, og har hatt nærmere 20 eiere før den ble kjøpt av Erik Johansen (erjo) fra Brummendal, som igjen jeg kjøpte bilen av våren 2004. Han fikk plukket ned, sveiset og rustbehandlet der det var nødvendig vinteren 2003/2004. Dører og alt ble tatt av, bilen ble da kostmalt i den originale vinrøde fargen (originalfargen heter Chianti Red).
Når jeg kjøpte bilen fremsto den som ganske fin utvendig. Men ble hentet på henger med motoren i løs vekt. En ekstra girkasse fulgte også med for sikkerhetens skyld. Jeg kom etter hvert i gang med å sette inn motoren, og byttet girkasse med en gang, sånn for å være sikker. Og etter mye plundring frem og tilbake fant jeg også ut at motoren ikke egentlig var til en buss som jeg hadde fått opplyst, men til en boble.
Så etter litt forhøring rundt omkring fikk jeg en forklaring på hvordan jeg burde borre og gjenge opp nye fester slik at den skulle kunne passe i bilen min. Og etter en tur på Biltema for å handle nødvendig utstyr var prosjektet i gang igjen. Bilen var da endelig komplett, og etter en liten koblingsfeil i motoren fant jeg ut hvordan ting skulle være, og den startet på første forsøk etter at jeg hadde byttet tennplugger, olje og fylt på bensin. Ganske imponert ble jeg faktisk.
Men det viste seg jo ganske fort at bilen hadde noen små problemer, som for eksempel at den ikke ville fungere i revers, og at kun 2 og 3 gir var aktive. Dette plundret jeg mye med, og fant ikke ut av. Men etter hvert sluttet den også med alt som var av fremdrift, og jeg byttet igjen girkasse for å være sikker. Der det naturligvis manglet noen deler, slik at jeg måtte få komplettert den, da også med samme resultat.
Når man plundrer fælt er rådyra gode, og jeg fikk tak i en ny clutch, noe som i hvert fall viste seg å få slutt på fremdriftsproblemet, men et problem var fortsatt aktivt, og det var revers, og det at jeg bare hadde 2 og 3 gir.
Men så fikk jeg et tilbud om hjelp av Hans Petter Raaen på Darbu om å ta meg en tur til han for å få fikset problemet med giringa. Og etter en god del plundring der ble man endelig litt smartere. Girspaken hadde sprettet ut av "pinnen" den skulle sitte på foran, og det var altså ikke noe galt med selve girspaken, som jeg hadde prøvd å sjekke tidligere uten fornuftig resultat. Veldig fornøyd den dagen kjørte jeg hjem, da også med 4 gir og revers.
Noen små problemer var da fortsatt gjeldene, som at batteriet ikke ville lade, og sånne bagateller. Men den gikk greit det lille jeg kjørte frem til det var tid for EU-kontroll. 2'er feil fikk jeg på bremserør, ytre endeledd venstre, eksoslekasje, det ene baklyset og litt andre småting. Men siden jeg egentlig ikke hadde tid da til å fikse det, og den uansett ikke skulle kjøres før til våren ble skiltene levert inn inntil videre. Men til våren skal den nok fremstå som frisk og fin igjen på veien.
Kommer til å skje masse med den når jeg bare får T3'en min på veien med skilter. Og kom gjerne med innspill Erjo om du oppdater feil i det jeg har skrevet...