Say hello to Werner (1977 Bay)

T2-Prosjekter (Transporter 1968-1979)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Da blir det nok forsøkt tilsvarende her i gården.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Jeg stakk innom Tess på tur hjem, for å se hva de hadde av drivstoffslanger. Og der fant jeg 4,5mm og 5,5mm stålomspunnet slange. Passer som fot i hose.
Så da har jeg det jeg trenger av størrelser skulle jeg tro, men kun stålomspunnet til 5,5mm og 4,5mm.
Stålduken er ikke rustfri, så det spørs vel litt hvordan den blir seende ut etter en stund.
Og så fikk jeg grunn til å kjøpe en god kabelkutter :)

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Rudeboy »

Hva om du vokser stålet ?

Da tenker jeg slik at varm voks trenger ordentlig neddi når du har montert slangene, og med det holder smuss & skjit vekk lenge. Aner ikke om det er en idé men oljebehandling i antirustøyemed består jo dels av olje (som jeg vil tro dreper gummien i slangen ?) og nettopp voks.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Mulig det fungerer med litt voks. Men jeg få se om jeg gidder gjøre noe med det. Det er ikke akkurat så mye strev å skifte disse slangene, og det skader ikke akkurat om de skiftes litt hyppigere enn hva som strengt tatt trengs.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Det er egentlig bare dilling med diverse VW-busser som foregår i heimen for tiden... :roll:

Image
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

I dag plukket vi litt i forgasseren. Jeg leste om noen som la delene i lampeolje og var fornøyd med det. Så da var det hendig at det sto en 5-liter klar for hogg.

Tidlig og velvillig krøkes :D
Image

Sånn endte det til slutt opp:
Image

Her er det jeg ikke våget å legge i lampeolja:
Image

Og her er det jeg våget:
Image

Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
Image
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Overhalingssett og litt diverse er i bestilling hos Unneberg. Deriblant Bentley-boka. Selve overhalingssettet sto i restbestilling hos dem, så jeg håper det ikke tar så lang tid.
Jeg slo fra meg å bestille fra JustKampers, da jeg hadde så liten bestilling at frakten ble en irrasjonelt stor del av prisen.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Deilig å se det er action på T2 delen her inne :)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Ja, det er liksom litt T3-dominert her. Men gudhjelpes så kjekt det er å skru på T2 :D
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Skal straks begynne videre på min og.. Må bare gjøre unna Verkstedtreffet i morra, så skjer det noe ;)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Og da kan det ventes bilder av mer innredning?
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

VonZu wrote:Og da kan det ventes bilder av mer innredning?
Det kan det ja :)
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Rikskringkastingen »

VonZu wrote: Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
Image
Med forbehold om at jeg ikke kjenner denne motoren i detalj, og ikke har studert virkemåten til den forgasseren: Den delen der kan se ut som et dempeelement som skal dempe bevegelsen på spjeldakselen når du slipper gassen. Hvis gasspjeldet stenger for brått kan motoren av og til stoppe når du bråslipper gassen. Denne demperen fjærer utover når gasspjeldet er åpent, og når spjeldet stenges igjen så slipper ikke armen på spjeldakselen helt tilbake med en gang. Dermed blir den siste delen av bevegelsen på spjeldet dempet rolig ned mot tomgangsstilling. Hvordan denne er justert har vel ikke noen stor betydning for hvordan motoren går, og den er nok grei å justere etter øret. Hvis det tar for lang tid før motoren roer seg ned på vanlig tomgang, så justerer du den litt oppover, og hvis den slipper så fort ned på tomgang at den har tendens til å stoppe, så justerer du den litt nedover.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Ja, en eller dempende effekt har den definitivt. Satser på jeg finner ut av det etter hvert som jeg leser litt mer. Kjærringa hadde ingen tro på at jeg satt der og demonterte uten å ha kontroll på hva alt er :lol:

Men, altså. Nå har jeg plukket resten fra hverandre, og alt ligger i et parafinbad. Og der kan det godt ligge en stund. Jeg har ikke sett snurten av noen deler fra Unneberg enda. Repair kit står fortsatt i restordre. Så her får en vel bare være tålmodig en stund til, kanskje.

Jeg har tatt ei røys med bilder mens jeg har plukket den fra hverandre. Så jeg er rimelig trygg på at jeg får den sammen igjen. Justering er det nok heller så som så med, så der får jeg lese meg opp som best jeg kan.
Image
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Parafin er fint, selv om jeg personlig bruker diesel :)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Parafin sto nærmest :)
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Funker det! :D

Hvordan går det innvendig hos dere? Noen planer der?
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Det vi har snakket om, er rock'n'roll-seng. Jeg har sett på litt forskjellige løsninger, men ikke funnet noen favoritt enda. Og så vil vi omregistrere den til 5 eller 6-seter. Noen fullspekka camper blir det nok ikke sånn uten videre, da vi har Kometen til det. Vi ser vel kanskje for oss at dette kan bli en slags fisketurbil, eller noe.
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Høres ikke feil ut.. Jeg skal heller ikke ha vask/bluss i bilen. Kun kjøleboks, høyskap og hylle over rock'n roll sofaen..

Og selvsagt fiskestang holdere da jeg er en lidenskaplig fisker :)

Er ett fortelt på Ebay jeg driver å følger med på nå! Håper å få tilslaget på det.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Fiskestangholdere på f.eks. taket?
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Har fått tak i stor takgrind..

Så driver å spekulerer på å kjøpe inn takrenne i plast, sette på lokk i enden, skru fast den, samt lokk i andre enda også med noe hengsler av noe slag og beslag. :)

Så har jeg en plasttube på taket som er tett og solid med plass til 3-4 stenger..

Ellers så vurderer jeg noe feste opplegg i taket innvendig, men jeg får vel juling om jeg borrer hull i splitter nye takplater fra campingvogn som en kar har skaffet til meg ;) Så må gruble litt mer..
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Satser på det kommer bilder :D
Cheron
-
-
Posts: 1392
Joined: 11 Feb 2010, 20:00
Phone: 90046823 sms
Location: Andebu

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by Cheron »

Gjør nok det 8)
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Og så ble det endelig helg, og tid for fredagskos.

Koblet først fra slangen inn i motorrommet.
Image

Waste not, want not.
Image

En runde med kabelsaksa for å få alt ut. T-stykket som deler til mottorrom og Eber er forsåvidt helt greit.
Image Image

Klar for motering mellom tank og motorrom. Litt usikker på dette med stålomspunnet slange, men det var nå det de hadde tilgjengelig på Tess. Og slangen virker skikkelig nok.
Image

Gjennomføring til motorrom.
Image

T-stykke.
Image

Utløp fra tank og nytt filter. Det hadde nok ikke skadet å klamre den lille stumpen mellom tank og filter bedre fast. Slik den ligger nå, skal det kanskje ikke mye til før den ligger og gnager mot den øverste røde ledningen. Jeg får nok se litt etter innimellom.
Image

På vei frem mot Eberen, trakk jeg den hjennom disse hullene i stedet for å klamre den til den ene bjelken på samme måte som den gamle hang. Kanskje det er en fare for at den kan gnage litt mer når den ligger gjennom hullene, men den ligger bedre ute av veien syns jeg.
Image

Og inn på noe jeg ikke vet hva er, men som hvertfall ligger før Eberen. Kanskje en liten bensinpumpe, eller noe?
Image

Til slutt ble det nye slanger inn og ut av bensinpumpa.
Image

Alt i alt godt fornøyd med nye slanger. Rimelig greit å montere, selv om jeg bannet en del for å få på plass de små grønne klipsene som henger slangen opp under bensintanken.
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Say hello to Werner (1977 Bay)

Post by VonZu »

Men det var mer enn nye bensinslanger på agendaen i dag.

Denne innredninga ble dømt til døden. Den var bygget med ett formål, at folk skulle kunne sitte i den å spille under lanseringen av Skate 3. Fint lite brukende til annet. Ikke veldig pen heller. Men, bygget i mdf, og forsåvidt forseggjort på enkelte områder.
Image

Klar, ferdig gå!
Image

Sofaryggen var festet med to terassebordskruer på hver side.
Image

Etter litt romstering, skruing og brekking, satt vi igjen med bunnplata. Vi fant ingen skruer, og måtte til slutt banke kiler inn under den for å få lettet på den. Under fant vil PL400 eller maxibond eller noe lignende. Kos :roll:
Image Image Image

Gulvbelegget måtte også til pers, og det første vi fant, var et rusthull :(
Image

Men vi fant ingen flere :D
Image

Etter støvsuging, ble det rimelig rent og pent inni der :)
Image Image

Hvis noen har tips til hvordan vi kan fjerne limen etter plata uten å gjøre unødig skade, så tas det imot med takk!
Post Reply