Dato/klokkeslett: 20 Okt 2019, 19:40

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 190 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Mar 2012, 15:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
I bøkene er mer eller mindre alt som er beskrevet for denne bilen vinklet mot Type 4-motorer. Men det er definitivt ikke det i denne bilen. Så det blir litt hopping frem og tilbake mellom beskrivelser av gamle og nye biler. Men det passer jevnt over sånn høvelig over ens.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 18 Mar 2012, 16:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 24 Apr 2007, 18:48
Innlegg: 2563
Bosted: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Bil: DJ, JX 2wd og Syncro
Telefon: 911 to-seks 8-ni-5
Den slangen på innsuget er nok vakumslangen til bremsekraftforsterkeren....

Og så er girkassene på 2-liters bil litt forskjellig fra 1,6...

Blir bra dette!! :)

_________________
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 18 Mar 2012, 21:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 18 Mar 2012, 22:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 24 Apr 2007, 18:48
Innlegg: 2563
Bosted: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Bil: DJ, JX 2wd og Syncro
Telefon: 911 to-seks 8-ni-5
VonZu skrev:
Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?


Utveksling er nok kanskje forskjellig, da 2-liter går bittelitt bedre.


Har du Jon Muir boka, så kan du lese hva Eve fant ut ..

Forandringer på inngående aksling rundt 1975-76....gamle er for kort.
Slik at den ikke truster godt nok i nålelagret i veiva, med det resultatet at simmeringer får juling.

Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.

Er det forskjellig antall ribber på kassen, så er det forskjell 3 på gamle 6/7 på nyere...mener jeg det var.

Topper fra en 412S med AN motor, med litt større ventiler, kamaksel fra 411E (W motor) og to stykk doble 45 forgassere.. så blir det litt bra skyv.... si de som veit. :mrgreen:

_________________
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Bugman skrev:
Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
Spørs om jeg ikke må holde litt utkikk etter en kasse. Må bare finne ut hva slags kasse det er snakk om først.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 19:47 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Vips, så kom den ut.

Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Bilde

Kanskje noe jeg bør skifte her inne også? Når først motoren er ute.
Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 19:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Og så har bilens eier pyntet litt på seg
Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 20:06 
Avlogget

Registrert: 11 Feb 2010, 20:00
Innlegg: 1489
Bosted: Andebu
Telefon: 90046823 sms
Tøft! 8)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 20:17 
Avlogget

Registrert: 23 Aug 2004, 17:55
Innlegg: 1398
Bosted: Orkanger
Telefon: 9081tjueen99
Skift lageret på utløserarmen når motoren først er ute. Koster lite, men kan spare mye bryderi senere. (det er det som henger på 'gaffelen' der midt i)

_________________
Pål Strand


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 25 Mar 2012, 21:07 
Avlogget

Registrert: 20 Feb 2011, 10:04
Innlegg: 870
Bosted: Eckernførde / tyskland
Bil: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
Telefon: 004915904504925
kult tatoo er det, tøft..tøft..

_________________
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 28 Mar 2012, 20:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Spørs nok om det ikke blir skifte av utløserlageret, ja.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 28 Mar 2012, 20:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Etter å ha plukket noe amerikansk vrakgods fra motorstativet, var det dags for denne her.
Bilde

Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.
Bilde

Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.
Bilde

Seså, seså.
Bilde

Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe :D
Bilde


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 13:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 17 Jan 2009, 22:27
Innlegg: 5043
Bosted: Treungen Telemark
Bil: T3 1986 Doka Syncro
Telefon: 46925366
:mrgreen: typisk resultat grunnet kombinasjonen av tykke, stive fingre og trange, utilgjengelige steder. :mrgreen:

_________________
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
92 Sika syncro 2,1. 86 doka syncro 2,1. 82 MB 380 sec .89 MB 300 tdt 4matic. 88 LT 4x4, 96 Norsjø carrier. 82 yamaha eleven special. . 82 Range Rover.74. Mb SL 4,5.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 30 Mar 2012, 16:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Tror jeg flirte overbærende og gjenkjennende da jeg så dem :D


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 14:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
I dag fortsatte søken etter feilen i sylinder fire.

Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.

Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.
Bilde
Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.

Hm. Noen glemte å drenere ut olja...
Bilde

For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.
Bilde

Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?
Bilde Bilde

The bugger:
Bilde
Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...

Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.
Bilde Bilde

Stempelet har også fått sine merker.
Bilde Bilde Bilde

Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.

Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 17:26 
Avlogget

Registrert: 11 Feb 2010, 20:00
Innlegg: 1489
Bosted: Andebu
Telefon: 90046823 sms
Bygg 2 literen :)


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 19:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Ja, det var det da. Jeg har aldri overhalt en slik motor, og absolutt ikke konvertert buss til type 4-motor før. Så jeg har litt liten forståelse for hva jeg evt. begir meg ut på. Det er derfor jeg hadde tenkt å ta det i ro og mak i løpet av vinteren.
Hadde jeg funnet en enkel how-to og en god deleliste, hadde jeg ikke nølt lenge. Men per nå har jeg ingen av delene.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 19:43 
Avlogget

Registrert: 11 Feb 2010, 20:00
Innlegg: 1489
Bosted: Andebu
Telefon: 90046823 sms
Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 19:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 07 Aug 2009, 00:52
Innlegg: 6365
Bosted: Rjukan / Oslo
Telefon: 9-1-6-0-9-7-9-0
gå du for en WBX så går bilen fremover :mrgreen:

rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken :wink: :lol: :mrgreen:

_________________
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 23:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Cheron skrev:
Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
Jeg er ikke sikker på hva som følger med den motoren. Må sjekke mer opp.
ducce999s skrev:
gå du for en WBX så går bilen fremover :mrgreen:

rett greit at det ikke finnes noen instrukser ibland, synes svensken :wink: :lol: :mrgreen:
Jeg har nok wbx som jeg har, om jeg ikke skal krangle inn en slik i luftbuss :D
Om jeg begir meg ut på en del uten å ha peiling på hva jeg tar for meg, tror jeg nok det må bli en litt mer planlagt tilnærming til et motorbytte som dette. Ellers blir det nok fort til å koste mer og vare lenger enn nødvendig.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 23:29 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 18 Mar 2004, 19:26
Innlegg: 2565
Bosted: Ege
Bil: T3 Caravelle C 1990 DJ
Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?

_________________
Livar Gauksås
1990 Grom C 112i aut
2003 T4 TDI vare
Driftsleder Bjørnestad Skisenter


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 23:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 29 Okt 2007, 23:17
Innlegg: 2979
Bosted: Re / Vestfold
Bil: T3 Syncro
Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.

_________________
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 01 Apr 2012, 23:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 05 Mar 2011, 11:42
Innlegg: 1663
Bosted: Hå kommune
Bil: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Livar skrev:
Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Kikker litt der og på forskjellige plasser. Men det er litt vanskelig å definere et godt søk.
Jeg har funnet ut at en vwnorge-fyr jobber i vedlikeholdsavdelingen hos oss. Så i morgen må jeg nok en tur ned i vedlikeholdsavdelingen :D
Rikskringkastingen skrev:
Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Jeg fikk ikke sett så godt på ventilflata. Men jeg vil anta at den nok har fått seg et hakk.
Jeg har en følelse av at det fort kan ende opp som du sier.
Hakkene i stempelet skremmer meg ikke så veldig. Og det var ikke spor etter noe i sylinderforingen.
Mulig jeg leverer toppen(e?) inn til overhaling på en lokal motorsjappe, og klemmer alt på igjen.
Da må jeg kjøpe pakninger og nytt eksosanlegg.


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 08:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Registrert: 24 Apr 2007, 18:48
Innlegg: 2563
Bosted: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Bil: DJ, JX 2wd og Syncro
Telefon: 911 to-seks 8-ni-5
[quote="VonZu"]Vips, så kom den ut.

Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Bilde

Hvis du ser etter, på venstre side i motorrommet, så er nok denne bilen forberedt for Type 4 motor.
For den horosontale plata i dekslet til 1600'en er my større enn den på boble.

Så det du trenger er å kople opp strøm til coil og bensin til forgassere, samt passe på at inngående aksel vil truste ordentlig på 2-litern...

_________________
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++


Topp
 Profil  
 
InnleggSkrevet: 02 Apr 2012, 08:55 
Avlogget

Registrert: 11 Feb 2010, 20:00
Innlegg: 1489
Bosted: Andebu
Telefon: 90046823 sms
Takk Bugman, du bekreftet det jeg lurte på, men trodde det måtte kappes litt :)

Da har vi identiske motorrom.


Topp
 Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 190 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support