Page 6 of 8
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 18 Mar 2012, 15:10
by VonZu
I bøkene er mer eller mindre alt som er beskrevet for denne bilen vinklet mot Type 4-motorer. Men det er definitivt ikke det i denne bilen. Så det blir litt hopping frem og tilbake mellom beskrivelser av gamle og nye biler. Men det passer jevnt over sånn høvelig over ens.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 18 Mar 2012, 16:17
by Bugman
Den slangen på innsuget er nok vakumslangen til bremsekraftforsterkeren....
Og så er girkassene på 2-liters bil litt forskjellig fra 1,6...
Blir bra dette!!
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 18 Mar 2012, 21:29
by VonZu
Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 18 Mar 2012, 22:38
by Bugman
VonZu wrote:Som i utveksling, eller er det modifikasjoner som må gjøres for å få det til å passe sammen?
Utveksling er nok kanskje forskjellig, da 2-liter går bittelitt bedre.
Har du Jon Muir boka, så kan du lese hva Eve fant ut ..
Forandringer på inngående aksling rundt 1975-76....gamle er for kort.
Slik at den ikke truster godt nok i nålelagret i veiva, med det resultatet at simmeringer får juling.
Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
Er det forskjellig antall ribber på kassen, så er det forskjell 3 på gamle 6/7 på nyere...mener jeg det var.
Topper fra en 412S med AN motor, med litt større ventiler, kamaksel fra 411E (W motor) og to stykk doble 45 forgassere.. så blir det litt bra skyv.... si de som veit.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 20:47
by VonZu
Bugman wrote:Men får du tak i motor OG girkasse, så passer jo dette detta sammen seff.
Spørs om jeg ikke må holde litt utkikk etter en kasse. Må bare finne ut hva slags kasse det er snakk om først.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 20:47
by VonZu
Vips, så kom den ut.
Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Kanskje noe jeg bør skifte her inne også? Når først motoren er ute.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 20:58
by VonZu
Og så har bilens eier pyntet litt på seg
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 21:06
by Cheron
Tøft!
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 21:17
by t21500
Skift lageret på utløserarmen når motoren først er ute. Koster lite, men kan spare mye bryderi senere. (det er det som henger på 'gaffelen' der midt i)
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 25 Mar 2012, 22:07
by jokgel
kult tatoo er det, tøft..tøft..
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 28 Mar 2012, 21:09
by VonZu
Spørs nok om det ikke blir skifte av utløserlageret, ja.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 28 Mar 2012, 21:17
by VonZu
Etter å ha plukket noe amerikansk vrakgods fra motorstativet, var det dags for denne her.
Jeg måtte ut med de nederste pinneboltene for å få jevnt feste på motorstativet.
Tre bolter fikk jeg til å treffe. Det var ikke nok justeringsplass på stativet til å få på plass den fjerde armen. Men motoren virker til å sitte greit på plass, og den er jo ikke akkurat så tung at det gjør noe heller.
Seså, seså.
Ser ut til at noen har slitt litt med å få på plass skive ved skifte av startmotor, eller noe
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 30 Mar 2012, 14:08
by Tur-Bo
typisk resultat grunnet kombinasjonen av tykke, stive fingre og trange, utilgjengelige steder.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 30 Mar 2012, 17:04
by VonZu
Tror jeg flirte overbærende og gjenkjennende da jeg så dem
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 01 Apr 2012, 15:12
by VonZu
I dag fortsatte søken etter feilen i sylinder fire.
Eksosanlegger kom av sånn høvelig greit, men relativt høy smuldrefaktor.
Resten lot seg sånn høvelig bevege uten problemer det også.
Bortsett fra denne skruen her, som til slutt måtte tas med slagtrekker.
Litt olje lå det og fløt i innsugsportene. Hvilket forsåvidt ikke sier meg noe.
Hm. Noen glemte å drenere ut olja...
For meg ser det ut som om det har vært en oljelekkasje fra området mellom oljekjøleren og blokka.
Toppen kom rimelig greit av, men ser ikke så fin ut, syns jeg. Og hva stikker vel ut fra innsugsventilen på sylinder 4?
The bugger:
Aner ikke hvor den kommer fra. Det eneste jeg er sikker på, er at det ikke er jeg som har lagt den der.
10mm 8.8 hode og lettere deformert gjengeparti...
Toppen har diverse sår. Det er ingen tvil om at noe har slamret en del rundt omkring inni der.
Stempelet har også fått sine merker.
Og så glemte jeg å dra inn stempelet for å sjekke sylinderen. Skal legge inn noen bilder av det senere.
Så nå sitter jeg og funderer på hva jeg skal gjøre. Jeg har, som sagt, en type 4 2-liter tilgjengelig.
Hva bør jeg gjøre for å ha 1600-motoren på veien denne sesongen, og er det såpass med jobb at jeg likegodt kan overhale type 4 2-literen og konvertere?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 01 Apr 2012, 18:26
by Cheron
Bygg 2 literen
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 01 Apr 2012, 20:03
by VonZu
Ja, det var det da. Jeg har aldri overhalt en slik motor, og absolutt ikke konvertert buss til type 4-motor før. Så jeg har litt liten forståelse for hva jeg evt. begir meg ut på. Det er derfor jeg hadde tenkt å ta det i ro og mak i løpet av vinteren.
Hadde jeg funnet en enkel how-to og en god deleliste, hadde jeg ikke nølt lenge. Men per nå har jeg ingen av delene.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 01 Apr 2012, 20:43
by Cheron
Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 01 Apr 2012, 20:54
by ducce999s
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 00:20
by VonZu
Cheron wrote:Ser ut saom du må kappe litt ja... Har du komplett kjøledeksler til Type 4 motoren? Og motorfestebjelken?
Jeg er ikke sikker på hva som følger med den motoren. Må sjekke mer opp.
Jeg har nok wbx som jeg har, om jeg ikke skal krangle inn en slik i luftbuss
Om jeg begir meg ut på en del uten å ha peiling på hva jeg tar for meg, tror jeg nok det må bli en litt mer planlagt tilnærming til et motorbytte som dette. Ellers blir det nok fort til å koste mer og vare lenger enn nødvendig.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 00:29
by Livar
Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 00:30
by Rikskringkastingen
Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 00:39
by VonZu
Livar wrote:Kanskje noen i SRWVK kan hjelpe deg litt på vei med den konverteringen? Sjekka på vwnorge.no?
Kikker litt der og på forskjellige plasser. Men det er litt vanskelig å definere et godt søk.
Jeg har funnet ut at en vwnorge-fyr jobber i vedlikeholdsavdelingen hos oss. Så i morgen må jeg nok en tur ned i vedlikeholdsavdelingen
Rikskringkastingen wrote:Hvordan ser tetningsflata på ventilen ut? Motoren vil sikkert gå uten problemer med de hakkene i stempelet og toppen, hvis du bare får ventilen til å tette. Hvis ventilsetet er mye skadet så er det vel ikke så enkelt. Men hvis du får ventilen tett med enkle midler, så kan du sikkert kjøre den motoren i sommer og heller bruke tida på å få skikkelig orden på toliteren. En ny ventil og et par toppakninger er jo ikke allverdens kostnad.
Jeg fikk ikke sett så godt på ventilflata. Men jeg vil anta at den nok har fått seg et hakk.
Jeg har en følelse av at det fort kan ende opp som du sier.
Hakkene i stempelet skremmer meg ikke så veldig. Og det var ikke spor etter noe i sylinderforingen.
Mulig jeg leverer toppen(e?) inn til overhaling på en lokal motorsjappe, og klemmer alt på igjen.
Da må jeg kjøpe pakninger og nytt eksosanlegg.
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 09:22
by Bugman
[quote="VonZu"]Vips, så kom den ut.
Det hele gikk egentlig legende lett. Jeg fikk aldri følelsen av å ha kommet skikkelig i gang, før den plutselig sto der på gulvet.
Hvis du ser etter, på venstre side i motorrommet, så er nok denne bilen forberedt for Type 4 motor.
For den horosontale plata i dekslet til 1600'en er my større enn den på boble.
Så det du trenger er å kople opp strøm til coil og bensin til forgassere, samt passe på at inngående aksel vil truste ordentlig på 2-litern...
Re: Say hello to Werner (1977 Bay)
Posted: 02 Apr 2012, 09:55
by Cheron
Takk Bugman, du bekreftet det jeg lurte på, men trodde det måtte kappes litt
Da har vi identiske motorrom.