Page 1 of 15

Projektstart T2a

Posted: 17 Jan 2012, 20:49
by jokgel
Har starte med min Projekt og pusser op T2a`en andre gangen. 2 uke siden klarte jeg endelig med og plugge ned bussen. Skal alt ut som kann fjernes , inkl.Kabel osv.
Planlaget ombyggninger er:
Skifte motor fra 1,9 tdk til 1,9 m-tdi
Sveise rund bilen ( Kanaler, Front, hjørne framme og bak, Gulv, Sidedeler,Instieg
Heve hele bilen ca.15 cm
5 trinns Girkasse bak med 100% sperre
Diff med sperre voran / Kardangen / Syncro


Image

Re: Projektstart T2a

Posted: 17 Jan 2012, 21:42
by Cheron
Enda en som skal heve? :) Min er også hevet, ett hakk bak :)

Men denne så da veldig pen ut i lakken?

Re: Projektstart T2a

Posted: 17 Jan 2012, 21:48
by VonZu
Altså... Dette kan forsåvidt tolkes dithen at du har tenkt å bygge T2 syncro. Eller?

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 19:12
by Tur-Bo
Wow :D T2 syncro med m-tdi , blir nok en ivrig leser av denne tråden ja :)

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:11
by jokgel
jep, det er sant. Blir kanske den enigste T2 syncro som blir lagt etter prototypen og ern som go i Brasil.
Takk gutter for positive resonanz med dem hva jeg holde på. Har lenge , lenge , lenge tenkt om dette.
De er det enigste og få alle kriterien i et bil.
Selvfølgelig T2a, Camper, Diesel, Veteran og 4x4 !
Alle deler er fra Folkewogene, so vidt - so godt.
Skall ikke fortelle alt med ern gang, det skje med fremskritt. :wink:
Skal blir spennede :mrgreen:

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:12
by Der Postmeister
100% sperre bak er vel ikke akkurat å foretrekke... :wink:

Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:16
by subwoofer
Sveist bakaksel? :) Fint det, om man kjører stort amerikansk flak med alt for mye motor...

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:27
by jokgel
Sveist bakaksel ? Den blir original med inkorta optakk til Torisionsstav. Mo få lit mer plass til kardangen.

Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:39
by subwoofer
Tenkte på diffen...

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:39
by VonZu
Tipper det blir mer enn bare bakaksel som må sveises her, for å få alt mekanikken på plass under :D
Dette ser jeg frem til å følge med på. Ambisiøst og flott! Og du må raska på, slik at vi får sett den på Tinn. Stå på!

Re: Projektstart T2a

Posted: 18 Jan 2012, 21:56
by jokgel
Det blir ikke bare litt mer som bakaksel, sand det. Hvor en hvilje- da ern vei.
Tinn er ogso min plan... men dette år ? vi få se ! :wink:

Re: Projektstart T2a

Posted: 19 Jan 2012, 22:11
by jokgel
Da er dashbord burte...
Image

Re: Projektstart T2a

Posted: 19 Jan 2012, 22:41
by jokgel
Da har opstod en missverstoelse med første inlegge mid. Det blir ikke 100 % sperre bakk, blir vanlig sperre som t3 har.
Mo vell lære meg og forklare bedere. Vanskelig nok og skrive på Norsk. Beklager..

Re: Projektstart T2a

Posted: 19 Jan 2012, 23:48
by hunter
Vi forstår godt hva du skriver - de bare erter litt helt uskyldig :) Det blir gøy å følge prosjektet ditt! Lykke til.

Re: Projektstart T2a

Posted: 20 Jan 2012, 23:03
by Rikskringkastingen
Spennende prosjekt! Hvor mye må fronten bygges om for å tilpasse den til firehjulstrekk?

Men hvorfor ikke koble opp en skikkelig TDI på et så omfattende prosjekt? Her er jo all innredninga ute, og mye som må bygges om uansett, så det er jo enkelt å legge det elektriske på en god måte.

Re: Projektstart T2a

Posted: 21 Jan 2012, 00:03
by jokgel
Hei Henrik, jeg er ikke en venn fra denne elektrik-greier. Skal har helst allt som finnes i bilen manuelt og kann fixes under bilens bruk på langtur. For resten blir hele frontaksel omlagt. Den blir strecker i høyde og tilasser forhold nyer spindel i bredden.
hilen jørg

Re: Projektstart T2a

Posted: 21 Jan 2012, 22:14
by jokgel
Da er Agregat og frontaksle er demontert i dag. Har hvert på tide og kommer ut...gjennomruster !!! :shock:
Image

Image

Re: Projektstart T2a

Posted: 27 Jan 2012, 22:45
by jokgel
Hei...da blir det Sandblåsing i morgen, spennend hvurdan det ser ut etterhvert. Blir kanske et lang liste som skal shiftes :shock: . Men gleder meg til.
Image

Re: Projektstart T2a

Posted: 29 Jan 2012, 21:48
by einar
Se her ja ! Dette skal bli spennende å følge med på.
Lykke til med prosjektet Jørg !

Kommer og besøker deg når ting skal settes sammen jeg.

Einar.

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 08:49
by Ken Randem
WOW

Denne tråden skal bli spennende å følge, det er mye jobb!!!!
Men dersom jeg forstår det riktig så har du en T2 godkjent med TDK 1,9 ????
Gjorde du ombygningen selv?
Hva trengte du av dokunetasjon?

Ken

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 19:42
by jokgel
Ja Ken , det er riktig. Har ombyggt den selv, men ikke i Norge. Det har vært i Tyskland, fra ca. 6 år siden. Senere ( to helg etter ) tok vi første Norgestur med den nyombygt Bussen og da har vi os verelsker i Norge. Vi flytet hit og da blir den so registrert.
hilsen jørg

Image

Det er første oppussing etter kjøpet 300 euro.
Januar 2006

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 21:31
by jokgel
Da har jeg t2ern igjen fra sandblåsern :D . Holde på med hva som skal skiftes eller rep. Blir vell et lang handleliste . Har planlagt og drar til Tyskland på handletur da. Skall kjøre i mars, og kanske den ene eller andre har ogso behov til noen derfra. Da er bare og kommer med et PM til meg.
Image
Jeg er særlig vernøyd med jobben som blir gjort
Image

Image

Image

Image

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 21:55
by Cheron
Er bare nysgjerrig på hvor du bor :) Artig prosjekt!

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 22:23
by jokgel
Flateby, nær Lillestrøm.
Takk for interesse :wink:

Re: Projektstart T2a

Posted: 01 Feb 2012, 22:26
by Ken Randem
Det så ikke ut til å være mye rust der, gjorde det samme med en Karmann Ghin for noen år siden (22år)...der dukket det opp mye rust...
Men hva står det i vognkortet ditt? bemerket om diesel motor?
Hva sa bilsakyndig om det??
Det heter seg i følge EØS avtalen av 1986 at biler tidligere registrert i et EØS/Eu land skal godkjennes i Norge, gjorde dette med en beach byggy i 1986, men lett var det ikke....