Page 1 of 3

Patricks Panelvan -74

Posted: 07 Mar 2007, 22:15
by patrick
Da har jeg kapret meg nok et prosjekt!

Denne er kjørbar og har noen få mangelpunkter før eu-godkjenning, så jeg håper at den er på veien igjen mot slutten av sommerferien!


Jeg begynner med et bilde:

Image

er litt morsomt egentlig, dette bildet er tatt samme dag som den ble parkert i akersveien. på dette stadiet var ikke årsavgift betalt og den hadde mangellapp fra eukontroll. skiltene ble så klippet av en tilfeldig forbikjørende trafikketatpatrulje. hvorfor de ikke begjærte den fjernet innen 14 dager allerede da er meg et mysterium...
Etter dette flyttet tidligere eier bilen inn i en blindgate hvor den har stått siden romjula.

Jeg har vært en del i oslo i løpet av høsten og vinteren og nå i vinterferien bestemte jeg meg for å ta en ny titt på bilen. Jeg oppdaget at den hadde blitt begjært fjernet fordi det ikke er lov å parkere bil offentlig når den ikke er skiltet. jeg hadde ikke mer enn 10 dager på meg til å få kloa i denne. Tidligere eier har tydeligvis ikke vært så nøye med bilen, ettersom skyvedøra var delvis åpen og snø hadde blåst inn. Virket ikke som om den hadde blitt plyndret. Jeg fant hvertfall navn på eieren på en bestilling til ny lydpotte. (2er feil på mangellappen) Jeg kontaktet eieren og fikk vite at den var til salgs. jeg spurte om å få sko den om på vinterdekk og ta en titt under før jeg bestemte meg og det gikk han heldigvis med på. etter litt hjelp fra Der Postmeister og Sebastian (vwbass) kjøpte jeg bilen og den står nå på privat eiendom og venter på å bli kjørt til kristiansand på prøveskilter.

Litt om bilen. Det er en -74 modell, er visst litt senket. har mercedes felger til sommerdekkene og vanlige T3 stålfelger til vinterhjul. (spørs om det blir så mye vinterbruk da...) Motoren var opprinnelig en 1600(har jeg blitt fortalt) og nå står det i en 1795cc. Bilen gikk sist som treffbil for AD#HD Racing, som det står på siden av bilen. setene i førerhuset er blitt byttet ut med jaguarseter og baki er det 4 slitne busseter fra en typisk rutebuss. disse skal ut! Noen har også gjort seg flid med å legge grått teppe inni hele vogna! ser rimelig greit ut på gulv og vegger, men taket sagger litt... spørs om ikke noe av dette må ut og gjøres på nytt eller byttes med noe annet.
Postmesteren kunne også informere om at speilene er gamle talbot speil. Får se om jeg beholder dem eller setter på de originale som ligger baki bilen...

Ble litt mye på en gang her... kommer flere bilder når jeg får tømt kamera og lagt de inn på data. Gleder meg veldig til å få denne på veien!

Posted: 08 Mar 2007, 00:07
by Espen
Fikk ikke se bildet... men, men... høres fint ut.

Tror sannelig jeg kan tenke meg noe sånt igjen når jeg får tid og plass...

Posted: 08 Mar 2007, 09:25
by patrick
Espen wrote:Fikk ikke se bildet... men, men... høres fint ut.
oops hadde glemt å dele albumet med omverdenen...

Posted: 08 Mar 2007, 10:54
by Espen
Den ser litt senket ut ja...

Posted: 08 Mar 2007, 16:01
by RZR-Jånni
Mmm...
Den var rå. Lyst på panel selv!

Posted: 12 Mar 2007, 23:27
by patrick
da har jeg vært i oslo og tatt litt flere bilder før bilen kjøres til krs. på lørdag...

Image

Image

det siste bildet er av sommerfelgene som har stått på bilen. tror de er mercedes, noen som kan bekrefte dette?

her er et nærbilde av sidespeil: noen som kan bekrefte om dette er talbot?
Image

Image

Image

Image

Image

jeg er mest spent på motoren. mener jeg har funnet ut at den lekker olje mellom girkasse og motor, altså simring?

har som sagt blitt fortalt at dette skal være en 1795cc motor men jeg er litt i tvil. noen som har peiling her?
Jeg sitter her med boka "how to rebuild your volkswagen air-cooled engine" av Tom Wilson og ifølge oversikten hans betyr motorkoden min (AS 044485) at den har fått en "replacement case" altså er blokka ikke noe du fikk med når man kjøpte ny bil. den fås bare kjøpt som oppgradering ifølge Wilson. Eller så sier han og at AS i motorkoden også kan bety "Super beetle original case". han sier at denne motorkoden betyr at den har "dual-relief" og 10mm "oil passages" noen som kan forklare meg noe mer? Han sier nemlig ikke hvilken motorstørrelse denne koden har, men det står på alle de andre...

Posted: 12 Mar 2007, 23:31
by T3Baard
Fet bil da Patrick, Kan si at det er Mercefelger du har ja, og det samme med speila, er visst fra talbot, eller kopier!!

Posted: 12 Mar 2007, 23:34
by patrick
takk baard!

Posted: 13 Mar 2007, 22:41
by t21500
Husker jeg rett, så er AS en bedre blokk som ble levert til luftkjølt VW. Større oljekanaler, 8 mm pinnebolter og noe mer som jeg ikke husker... :oops:

Posted: 13 Mar 2007, 22:54
by patrick
aha! det kan jo virke logisk etter hva som står i boka mi! takk for svar!

ingen som vet hva "dual relief" er da?

Posted: 14 Mar 2007, 11:34
by skaravelle
Speila kan jo også ligne Biltema sine :?

Posted: 14 Mar 2007, 13:53
by patrick
skaravelle wrote:Speila kan jo også ligne Biltema sine :?
æsj... :oops: de ligner jo på en prikk! da tror jeg de skal vekk ja... sitter i veien for å åpne trekantvindu på førersiden uansett...

Posted: 14 Mar 2007, 16:45
by Bjørnar
Tipper du har en 1600ccm motor, 1,8 literen er en type 4 motor og den ser ikke slik ut.

Posted: 14 Mar 2007, 17:15
by patrick
det var min tanke også...men lurer på hvorfor den da er registrert med 1795cc? står dette i vognkortet...

Posted: 14 Mar 2007, 17:19
by Bjørnar
patrick wrote:det var min tanke også...men lurer på hvorfor den da er registrert med 1795cc? står dette i vognkortet...
Vanligvis står slagvolum oppgitt i vognkortet ja

Posted: 14 Mar 2007, 18:21
by Hügel
"Super-beetle" er jo identisk med 1302S / 1303S, og denne hadde jo som bekjent en 1600-motor på 50 gamp......... ;-)

Den kan jo selvfølgelig være øket slagvolumet på, men det er ikke originalt.

1800-motoren er jo en type4-motor som det er nevnt over her.
Den hadde forøvrig 66 hk.

Posted: 14 Mar 2007, 19:06
by oyvinla
det er mercedes eller mecedes replica felger

Posted: 14 Mar 2007, 19:51
by Hügel
oyvinla wrote:det er mercedes eller mecedes replica felger
Det var Ronal som lagde disse felgene for Mercedes.
De ble også solgt under eget merke uten MB stjerna på navkoppen.

Posted: 14 Mar 2007, 20:46
by patrick
jeg får vel ikke vite om slagvolumet er økt før en evt. overhaling... eller er det noen annen måte å finne det ut på?

takk for mange bra svar så langt!!!

Posted: 14 Mar 2007, 20:58
by holmsen
patrick wrote:
Espen wrote:Fikk ikke se bildet... men, men... høres fint ut.
oops hadde glemt å dele albumet med omverdenen...
Hei Patrick,,synes jeg så denne nederst i holmenkollvn. forige helg,,stemmer det? gratulerer med ny bay :)

Posted: 14 Mar 2007, 21:04
by patrick
takk takk! det stemmer det!

står hos svigers! den forsvinner på lørdag til kristiansand...

Posted: 18 Mar 2007, 01:01
by cowboy
Denne hadde jeg besøk av i kveld :shock: kan bare si en ting vil ha vil ha

Posted: 18 Mar 2007, 01:08
by patrick
du som bor på justvik?

hehe... klør etter å sette igang med den, men det blir nok ikke før litt uti sommerferien. tar nok en tur til england først med coachen og hamstrer litt deler der...

Posted: 12 Jan 2008, 02:38
by patrick
lenge siden det har skjedd noe her.... har planer om å få bilen på veien til sommeren. (dette har blitt sagt før) feriepengebeløpet er større i år enn ifjor:)

lager meg en liten liste over hva som må til:

fikse oljelekkaskje mellom motor og gir
sveise hull i kanaler
sveise ny batteriplate
kjøpe og sveise inn nytt jekkfeste
evt sveise hull i hjulbue
fikse skyvedør
gå over bremsene. mulig den må ha ny bremsekraftforsterker.
shine opp mercedes (?) felgene og få satt på noe sommergummi
betale div. avgifter
eu-godkjenning
ordne opp i papirarbeid
fjerne tagging fra siden på bilen:(

kanskje jeg rekker tinn?

mor og far holder på å sette opp ny stor og fin garasje i krsand, så forhåpentligvis blir det noen uker med jobbing på bilen der i sommer... kanskje utover våren og. får se hva jobblivet som frilanser/student bringer.

Posted: 12 Jan 2008, 02:47
by patrick
Image

Image

Image

gleder meg sånn til å få den på veien...