1988 Subaru Coach

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

1988 Subaru Coach

Post by hansstef »

Image

Image

:)

Skal komme med litt mer bilder til helgen, men dette er altså den nye daglige vognen. 88- Coach med 2.2EJ fra Subaru og gassdrift.

Kombiseter laaaaaangt fremme i kupeen og et mega-lasterom :D

Sprekk i eksosmanifold bidrar til et greit lydbilde og det hjalp godt på når eksos-stussen falt av et sted mellom Lillehammer og Filefjell :evil:
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Re: 1988 Subaru Coach

Post by Needforspace »

Gratulerer. Astraen da? :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Var det denne som gikk i Trøndelag?
Tage Vedal

T3-fan
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Gratulerer. Astraen da? :D
Astraen tar over for min brors heller slitne golf. Så hvis noen vil ha Golf 3 med 6 mnd godkjenning igjen, så er det billi billig på Landås ;)
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

TaigAGreEn wrote:Var det denne som gikk i Trøndelag?
Det stemmer Tage :)

Skal få orden på litt speed sensor trøbbel i helgen så håper jeg den drar jevnt igjen.

Så langt fornøyd med bilen. Bruksobjekt med litt brunt i skjøtene.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Noen flere bilder, dog litt dårlig fotografering.

Image

Image

Image
Tror dette blir fjernet, jeg.
Kanskje denne er bedre (if any)? http://www.ebay.com/itm/Vanagon-Subaru- ... 84&vxp=mtr

Image
Korrugert aluminium er så fett i bil!!!! 8) ....hvorfor skal man på død og liv bruke dette materialet til "pynt". Hører hjemme i rullestolramper, spør du meg.

Image
GTi-rattet... Må vel inrømme at det er en viss fare for at dette havner i GTi-en ;)

Image
Tempen varierer mellom under 70 grader og 90-95 grader på langtur. Hmm....3 quizpoeng til den som kan gi et svar.

Image
Larsern i Trondheim overtok 6-eikers alu før jeg kjørte sørover.

Image
Håper å bli kvitt varsel og motorfusk med ny speedsensor.
Hans Sæle
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Når det gjelder temperaturen: Subaru-kvernene pleier gjerne å koke hvis kjølesystemet er bygget feil. Termostaten kan holdes lukket av det kjølte vannet fra varmeapparatsløyfa hvis systemet ikke er bygget riktig. Mye info å finne på TheSamba.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
martins.macs
-
-
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638

Post by martins.macs »

Gratulerer med bilen! Fin og med spennende motor ;)

Sjekk om du har denne "Subaru Thermostat Housing".
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Dæven! Elektro-Hansen klemmer til med et par kabelsko.
Nå håper jeg at denne blir en god erstatning til dagens løsning på speedsensor!

Image
Hans Sæle
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Bruker du skikkelig tang på de kabelskoa? Synes de så så ujevne og forskjellige ut. Tanga som følger med i kabelskosetta gjør man lurest i å kaste så langt man bare klarer, fortrinnsvis over dypt vann så ingen skal få tak i den igjen. Den "dyre" tanga til Ikketema (http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... ang-12675/ 199kr) gir faktisk veldig bra resultat.
Joachim

hansstef
-
-

Post by hansstef »

subwoofer wrote:Bruker du skikkelig tang på de kabelskoa? Synes de så så ujevne og forskjellige ut. Tanga som følger med i kabelskosetta gjør man lurest i å kaste så langt man bare klarer, fortrinnsvis over dypt vann så ingen skal få tak i den igjen. Den "dyre" tanga til Ikketema (http://biltema.no/no/Verktoy/Handverkto ... ang-12675/ 199kr) gir faktisk veldig bra resultat.
Joda, jeg bruker nok billigtang fra et slikt sett. Likevel har jeg kun hatt ett tilfelle av at kabelen glir ut av skoen de siste 5 årene. De ser ut som de gjør fordi jeg kniper til etter en metode som jeg herved (på trass) bestemmer meg for å kalle "godt nok" :wink:
Legger i tillegg opp til at ledningene opplagres på en slik måte at det aldri vil være opp til skoen å ta særlig med strekkspenninger eller nevneværdige vibrasjoner.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Jessda, Elektro-Hansen gikk rett i baren. Forsøket på å fikse speed sensor resulterte i ett knippe ubrukelige deler (merk: skyldes ikke kabelsko).

Jaja. Legger inn en bestilling på rjes speed sensor i kveld som jeg tror vil funke mye bedre uansett. Signalpuls fra sensor som festes direkte på den originale plassen som ligger tilrette cruisecontrol. Rjes har sålangt (siste timen) vært raske og hjelpsomme, til info.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Ser ut til at Elektro-Hansen henter seg inn igjen med et vellykket forsøk på å fikse en død turteller :D
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Image

Image
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

F....en!! Nå må speed sensor opplegget komme snart.
Bilen driver å dauer i rushtrafikken hver morgen. Når lyset blir grønt så står Hansen igjen på startstreken. :cry:

Skal få lagt ledningene klar nå snart. Så er det forhåpentligvis bare å koble seg på når sensoren kommer.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Dykker dypere og dypere inn i subaru verden for hver dag som går. Nærmer meg å få bilen til å aksellerere ordentlig nå. Viser seg at gasswire arrangementet er utsatt for vær og vinter. I tillegg har jeg noen feilkoder å ta hånd om.

Mens disse problemene tusler og går parallelt, kan kanskje noen her hjelpe meg med følgende:

Jeg mistenker at ene drivknuten (CV-joint) på høyre bak er tørket ut. Det rumler bak der bortsett fra skarpe venstresvinger ala rundkjøring med litt fart.

Er det noen måte å sjekke drivknutene uten å ta av?
Hans Sæle
OddN
-
-

Post by OddN »

Sikker på at det ikke er et hjullager? Drivknuter bruker å lage lyd ved pådrag, men bli stille når du slipper gassen. Spesiellt på en automatgiret bil hvor du har lite motorbrems. Hjullager derimot er temmelig konstant romling som kan bli borte når du svinger brått til den siden det defekte hjullageret er.
hansstef
-
-

Post by hansstef »

OddN wrote:Sikker på at det ikke er et hjullager? Drivknuter bruker å lage lyd ved pådrag, men bli stille når du slipper gassen. Spesiellt på en automatgiret bil hvor du har lite motorbrems. Hjullager derimot er temmelig konstant romling som kan bli borte når du svinger brått til den siden det defekte hjullageret er.
Takk for tips :D
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Startet arbeid med bytte av bakplate til bremser, samt hjullager bak. Da trommelen var av fikk jeg meg en artig overaskelse. 80% av innfestningen til lagerhuset var kjeks. Hvordan det lille som er igjen av stål har bært denne bilen fra Trondheim til Bergen, aner jeg ikke. Sykt flaks at ikke jeg har mistet hjulet!

Gårsdagen gikk med til å plukke bærebro fra delebil. Disse ytre bærearmsforingene er jammen sta greier !! Bestilte meg nye foringer nuh, ventetiden bruker vi til å skifte lagrene.
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

hansstef wrote:
OddN wrote:Sikker på at det ikke er et hjullager? Drivknuter bruker å lage lyd ved pådrag, men bli stille når du slipper gassen. Spesiellt på en automatgiret bil hvor du har lite motorbrems. Hjullager derimot er temmelig konstant romling som kan bli borte når du svinger brått til den siden det defekte hjullageret er.
Takk for tips :D
Skiftet hjullageret bak på venstre nå, men romlingen er der fortsatt. Det er fortsatt slik at den forsvinner fullstendig ved brå sving til venstre. Den er også kraftigst ved et lite rattutslag til venstre og akkurat i det man slipper gassen. Ved rett frem kjøring er romlingen litt mindre fremtredende.
Hans Sæle
subwoofer
-
-

Post by subwoofer »

Det skader ikke å sjekke tilstanden på drivknuter. Og ikke minst at alle boltene er trukket til skikkelig.
Joachim

hansstef
-
-

Post by hansstef »

Fant litt slakk (ca 1mm) i indre drivknuter.

Får for tiden god hjelp av Christer med sveis av eksos og drivknuter som skal gås over.

Jeg ser frem til å kunne bolte alt på igjen og se om det gir resultater :)

Ellers har alle dørlåsene blitt omprogrammert til tenningsnøkkel, så da slipper man vaktmesterknippet ;) Takk til Christer også der ;)
Hans Sæle
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Jaja...sprett nye drivknuter på begge akslingene er flott, men de sattans vibrasjonene er der enda. Hadde fått opp håpet om at det skulle være drivknutene ettersom de var ganske ferdig.
Har enda ikke fått skiftet hjullager på høyre. Fingers crossed. Er det grunn til å frykte at disse vibrasjonene kan komme fra automatkassen....?
Hans Sæle
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

hansstef wrote:Startet arbeid med bytte av bakplate til bremser, samt hjullager bak. Da trommelen var av fikk jeg meg en artig overaskelse. 80% av innfestningen til lagerhuset var kjeks. Hvordan det lille som er igjen av stål har bært denne bilen fra Trondheim til Bergen, aner jeg ikke. Sykt flaks at ikke jeg har mistet hjulet!
Leste dette nå, og må kommentere, for du er ikke alene med en slik opplevelse. Caddyen jeg kjøpte i januar som donorbil fikk jeg beskjed at det var "farlig rust i travers". Hadde ikke helt troa på det men kikka litt kjapt og tenkte at dette holdt en stund til. Kjørte så bilen ca 5 mil med "førstegangstest", altså mer eller mindre stresstest av bilen, bånn gass på fartshumper, høy fart så nedbremsing osv osv.
For ordens skyld heiste jeg bilen opp på bukk for å inspisere mer grundig. Det jeg trodde var bra stål med litt overflaterust på kjørte jeg skrujernet rett gjennom, og etter å ha pirket en stund mangla en stålbit på ca 15cm. Var bare galvaniseringa som holdt traversen sammen... når bilen ble satt på hjula igen så hørtes et knekk, og så var hjulvinkelen litt rar:-P
Bra du oppdagde det i tide!

Hjullager kan lage lyd i forsjellige situasjoner ettersom hvilken del av lageret som er gåent, så bytt på andre sia og se.
Rykking ved gasspådrag kan vere motorfester, cluch (eller dette automatgreiene) drivaksler, foringer på berearmer osv. Så det er egentlig bare å feilsøke til hele bilen er ny;-) en kompis bytta så og si alt forran frontruta på passaten sin uten å få løst problemet sitt...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
hansstef
-
-

Post by hansstef »

Flaksen var med meg i går. Dynamo tok kvelden på vei til jobb. Da jeg gikk i bilen for å forsøke hjemturen kikket jeg i en kasse med deler baki som jeg ikke hadde helt oversikten over. Der lå det jommen en dynamo og ventet på å bli satt inn :)
Hans Sæle
Post Reply