VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)
-
VonZu
- -

- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Re: VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)
Hehe... Det skulle gjort seg 
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Eller kanskje bedre å si til henne at dette er manne jobb som hu aaaaldri klarer å gjøre B-) så skal du nok se at det blir gjort i en svung imens du koser deg med verner 
Sent from my LT18i using Tapatalk
Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
VonZu
- -

Får håpe hun ikke leser dette her 
-
VonZu
- -

Kjekk beskrivelse av feilsøking på solenoid:
http://www.youtube.com/watch?v=oYHzIDnU3Rw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=oYHzIDnU3Rw&feature=related
Hei og takk for sist.
Jeg har et spesialverktøy designet for bytte av denne bronseforingen.
Jeg kan ta dette med bort til Stavanger på Tirsdag så kan du låne det for skifte.
Det kan du jo bare returnere i posten når jobben er gjort
Mvh Eskild
Jeg har et spesialverktøy designet for bytte av denne bronseforingen.
Jeg kan ta dette med bort til Stavanger på Tirsdag så kan du låne det for skifte.
Det kan du jo bare returnere i posten når jobben er gjort
Mvh Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
-
VonZu
- -

Høres ut som en god plan 
-
VonZu
- -

I dag ble denne godkjent for 2 tonn hengervekt. Det eneste jeg gjorde var å sende chassinummer til Møller, og vips så kom godkjenningspapir i retur. Fullstendig smertefritt og fint.
Så nå har jeg lyst på biltralle
Så nå har jeg lyst på biltralle
Du er ikke alene om å ha lyst på det nei
Blir fort tusenlapper av å leie!
-
VonZu
- -

Etter litt sjonglering av biler i verkstedet, ble det plutselig plass til syncoren også. Så da ble det tid for litt skruing igjen. Tenker å ta et res på startmotor og sperra bak.
Klar til dyst!

Det første jeg fant, var denne løse kabelen... Øøøøh... Det er da et alvorlig tverrsnitt, så det spørs om bare ikke... Men starteren og sperra skal skiftes uansett, så jeg for sjekke litt mer etter hvert.

Innsausing av sperre i 5-56, med påfølgende godgjørsel.

Boltene til aktuatoren løsnet helt greit, men det var en helt annen sak med rørsplinta som holder fast staget fra aktuatoren. Den sitter bom fast, og jeg har en følelse av at det nok må voldelige metoder til. Sperra sitter forøvrig også bom fast, så her må jeg kankskje gå litt i meg selv. Den svarte slangestumpen som beskytter de bevegelige delene og holder greasen på plass, har som sagt revnet her bak. Og alt har derfor vært eksponert for omverdenen i ukjent tidsrom.

Null sjangs for at jeg forsøker å bryte løs det der med en drivaksling midt i trynet hele tiden, så da var det bare å plukke den av. Bentley og Haynes sa at det skulle være umbrako over alt her. Men jeg har sånne stjerner med flere tagger enn torx inn mot gearkassen, og umbrako ut mot hjulet. Det ser jeg ikke helt poenget med.

Note to self: Husk å løsne boltene på oversiden av mansjetten med en gang. Det var jo mye lettere
Og vips, så ble det danseplass her.

Klar til dyst!
Det første jeg fant, var denne løse kabelen... Øøøøh... Det er da et alvorlig tverrsnitt, så det spørs om bare ikke... Men starteren og sperra skal skiftes uansett, så jeg for sjekke litt mer etter hvert.
Innsausing av sperre i 5-56, med påfølgende godgjørsel.
Boltene til aktuatoren løsnet helt greit, men det var en helt annen sak med rørsplinta som holder fast staget fra aktuatoren. Den sitter bom fast, og jeg har en følelse av at det nok må voldelige metoder til. Sperra sitter forøvrig også bom fast, så her må jeg kankskje gå litt i meg selv. Den svarte slangestumpen som beskytter de bevegelige delene og holder greasen på plass, har som sagt revnet her bak. Og alt har derfor vært eksponert for omverdenen i ukjent tidsrom.
Null sjangs for at jeg forsøker å bryte løs det der med en drivaksling midt i trynet hele tiden, så da var det bare å plukke den av. Bentley og Haynes sa at det skulle være umbrako over alt her. Men jeg har sånne stjerner med flere tagger enn torx inn mot gearkassen, og umbrako ut mot hjulet. Det ser jeg ikke helt poenget med.
Note to self: Husk å løsne boltene på oversiden av mansjetten med en gang. Det var jo mye lettere
Og vips, så ble det danseplass her.
-
VonZu
- -

Førrrrrbainna mainnskit. Rørsplinta som står i akslingen til sperra er satt inn i ettertid av ett eller annet menneske. Den er minst dobbelt så lang som den originale, og sannsynligvis årsaken til at slangen som skal ligge rundt har gått åt skogen. Som igjen har forårsaken en haug med rust.
Til slutt måtte jeg bite i det sure eplet, og sage av aktuatoren for å komme til.
Så nå ligger det godt an. Inni sperra ligger det nå en avbrukket dor, og alt sitter inn i helvetes fast. Men det er min egen feil. Jeg hadde bare dor med noe sånn som en halv millimeter for liten diameter, og jeg tror den kilte seg dønn fast i den skrotrusta rørsplinta. Kyss meg i ræva.

Men jeg tror det skal kunne gå seg til hvis jeg får en dor som har nøyaktig rett diameter, og så bare hamre løs til enten det ene eller andre gir seg. Slik jeg ser det er det kanskje en liten mulighet for at jeg plukker ned giroverføringa for å komme til. Jeg har ikke lyst, men så blir jeg kanskje tvunget til å lære meg å håndtere den også.
Eneste lyspunktet her, er at nå går sperra inn og ut så fint som bare det. All banninga og hamringa må ha løsnet den
Til slutt måtte jeg bite i det sure eplet, og sage av aktuatoren for å komme til.
Så nå ligger det godt an. Inni sperra ligger det nå en avbrukket dor, og alt sitter inn i helvetes fast. Men det er min egen feil. Jeg hadde bare dor med noe sånn som en halv millimeter for liten diameter, og jeg tror den kilte seg dønn fast i den skrotrusta rørsplinta. Kyss meg i ræva.
Men jeg tror det skal kunne gå seg til hvis jeg får en dor som har nøyaktig rett diameter, og så bare hamre løs til enten det ene eller andre gir seg. Slik jeg ser det er det kanskje en liten mulighet for at jeg plukker ned giroverføringa for å komme til. Jeg har ikke lyst, men så blir jeg kanskje tvunget til å lære meg å håndtere den også.
Eneste lyspunktet her, er at nå går sperra inn og ut så fint som bare det. All banninga og hamringa må ha løsnet den
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Du bainnes jo som en ekte NORDLÆNNING 
Ja plugg ned giroverføringen i sammen slengen, hvertfall om du har litt slakke i den. Bestill nye deler i samme slengen, og fiks den også... Kanskje du ender opp med shortshift-kit... ?
Ja plugg ned giroverføringen i sammen slengen, hvertfall om du har litt slakke i den. Bestill nye deler i samme slengen, og fiks den også... Kanskje du ender opp med shortshift-kit... ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
VonZu
- -

Ja, jeg eksponeres tidvis for nordnorsk bainnskap, og det smitter litt over 
Så, altså, hvor kan det være bra å bestille en og annen ny aktuator, og et og annet giroverføringsrepsettshortkitgreier?
Lurer forresten på om jeg har en aktuator eller to liggende. Men, det er jo greit med nytt, når en først er i gang.
Så, altså, hvor kan det være bra å bestille en og annen ny aktuator, og et og annet giroverføringsrepsettshortkitgreier?
Lurer forresten på om jeg har en aktuator eller to liggende. Men, det er jo greit med nytt, når en først er i gang.
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Her : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... gory_id=52
Og her : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... ory_id=174
Her : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... ory_id=174
Fikk vi med oss alt? Vel... Du finner uansett det du trenger der
Og her : http://www.brickwerks.co.uk/shop?page=s ... ory_id=174
Fikk vi med oss alt? Vel... Du finner uansett det du trenger der
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
VonZu
- -

Heh... Sitter akkurat og ser på Brickwerks selv. Hadde håpet å finne noe i Norge, men det gikk heller dårlig... Tror nok det må bli bestilling fra Brickwerks, så får jeg hive med noe til Oettingeren også.
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
La nettopp inn bestilling på samme eksosanlegg som du har kjøpt 
Hiver det på syncroen ettersom røret inn på lydpotten knakk tvert. Sportslig lyd i det minste
Har du fått gjort noe med eksosanlegget ditt?
Fått tak i Polo oljefilter?
Hiver det på syncroen ettersom røret inn på lydpotten knakk tvert. Sportslig lyd i det minste
Har du fått gjort noe med eksosanlegget ditt?
Fått tak i Polo oljefilter?
Hans Sæle
-
VonZu
- -

Polo oljefilter har jeg forsøkt, og det passer rett på uten problemer.
Men jeg har ikke helt kontroll på differensialtrykk over filteret. Hvorvidt det forårsaker noen form for redusert strømningsrate gjennom smøresystemet er derfor ikke faststlått.
Eksosanlegget vil jeg montere så fort bilen starter igjen. Krysser fingrene for at det kun er starteren som er teit, slik at jeg kan få på anlegget rimelig raskt.
Rask er her et svært relativt begret, siden min bransje er betydelig overtidsbelastet for tiden...
Men jeg har ikke helt kontroll på differensialtrykk over filteret. Hvorvidt det forårsaker noen form for redusert strømningsrate gjennom smøresystemet er derfor ikke faststlått.
Eksosanlegget vil jeg montere så fort bilen starter igjen. Krysser fingrene for at det kun er starteren som er teit, slik at jeg kan få på anlegget rimelig raskt.
Rask er her et svært relativt begret, siden min bransje er betydelig overtidsbelastet for tiden...
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
hehe, skjønner...
mener du mindre filter vil skape økt oljetrykk?
mener du mindre filter vil skape økt oljetrykk?
Hans Sæle
-
VonZu
- -

Ikke direkte at filteret skaper høyere oljetrykk. Det jeg lurer på, er om polofilteret genererer høyere differensialtrykk enn originalfilteret, og dermed reduserer oljestrømningsraten.
Selve filterarealet er jo ubønnhørlig mindre, og jeg antar at finheten er den samme.
Det jeg er overbevist om, er at et mindre filter må skiftes oftere. Og så lenge det blir passet på, går det kanskje helt greit.
Selve filterarealet er jo ubønnhørlig mindre, og jeg antar at finheten er den samme.
Det jeg er overbevist om, er at et mindre filter må skiftes oftere. Og så lenge det blir passet på, går det kanskje helt greit.
Tenker det skulle gå helt fint jeg.VonZu wrote:Ikke direkte at filteret skaper høyere oljetrykk. Det jeg lurer på, er om polofilteret genererer høyere differensialtrykk enn originalfilteret, og dermed reduserer oljestrømningsraten.
Tony Schick bruker etter det jeg har forstått dette filteret på sin 2,1 WBX4 163 hk turbomotor konvertering.
Så om det er godt nok for han sine turbomotorer så er det nok brukanes for andre dødelige også, skulllle je tru
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
VonZu
- -

Det tror egentlig jeg også. Og det er ikke akkurat slitsomt å skifte filter med litt kortere intervaller.
-
VonZu
- -

Så var det endelig tid for skruing. De to siste helgene har vært heller dølle, med feber og hoste og drit og lort. Men frisk nok i ukene til å gå på jobb, jo det skal man være... Urettferdig 
Men, altås, i dag var det duket for nok et kapittel i serien der jeg gjør ting jeg ikke kan. Hvis noen ser grove overtramp, er det fint hvis det synges ut om det.
Startet med å lirke av braketten til diffsperreaktuatoren.

Så var det å løsne den gamle lorten. Her var en kvart omdreining på mutteren, og så fulgte bolten med på resten av veien.

Vet ikke om det er noen lurere måte å gjøre dette på, men dette funket forsåvidt greit. Forsøkte først med en vanlig umbrakonøkkel og å ta det fra motorsiden, men jeg fikk ikke i nærheten nok kraft på det viset.

Tja, dette må vel kunne kalles et tydelig brudd...

Og slik så det ut her inni.

Foringen gjenget jeg opp med en M12 tapp. Veldig mykt og greit material å lage gjenger i. Sponet sopte jeg ut som best jeg kunne, og blåste resten ut med trykkluft mens jeg tettet ned mot kransen med ei fille.

M12 bolt passet rett i.

Først gjenget jeg opp bolten, slik at den fikk et betraktelig mye lenger gjengeparti. Så skrudde jeg innpå en mutter, tredde bolten gjennom en brakett og skrudde bolten inn i foringen. Da var det bare å skru forsiktig på mutteren og så kom foringen pent og pyntelig ut.

En liten del av foringen ble sittende igjen, men den var lett å pirke ut.

Ny foring banket jeg forsiktig i med en M10 bolt med mutter. Griset først opp bolten for at den skulle holde bedre på foringen. Så tredde jeg på foringen og griset den for bedre glideevne.

Det skulle ikke stort mer til en litt forsiktig pirking med hammeren for å få den på plass.

Fire strakser senere, og så var den nye herligeten på plass.

Så da var oppgjørets time kommet. Jeg tenkte bare å prøve bittelitt for å se om det roterte baki der. Men jeg rakk ikke å få summet meg før bilen starta. Så vidt et turn på startmotoren! Veldig bra. Gode greier og alt det der
Nå spørs det om ikke det der helvetes rustfrie eksosanlegget skal på snart
Det har jo ligget i år og dag...
Men, altås, i dag var det duket for nok et kapittel i serien der jeg gjør ting jeg ikke kan. Hvis noen ser grove overtramp, er det fint hvis det synges ut om det.
Startet med å lirke av braketten til diffsperreaktuatoren.
Så var det å løsne den gamle lorten. Her var en kvart omdreining på mutteren, og så fulgte bolten med på resten av veien.
Vet ikke om det er noen lurere måte å gjøre dette på, men dette funket forsåvidt greit. Forsøkte først med en vanlig umbrakonøkkel og å ta det fra motorsiden, men jeg fikk ikke i nærheten nok kraft på det viset.
Tja, dette må vel kunne kalles et tydelig brudd...
Og slik så det ut her inni.
Foringen gjenget jeg opp med en M12 tapp. Veldig mykt og greit material å lage gjenger i. Sponet sopte jeg ut som best jeg kunne, og blåste resten ut med trykkluft mens jeg tettet ned mot kransen med ei fille.
M12 bolt passet rett i.
Først gjenget jeg opp bolten, slik at den fikk et betraktelig mye lenger gjengeparti. Så skrudde jeg innpå en mutter, tredde bolten gjennom en brakett og skrudde bolten inn i foringen. Da var det bare å skru forsiktig på mutteren og så kom foringen pent og pyntelig ut.
En liten del av foringen ble sittende igjen, men den var lett å pirke ut.
Ny foring banket jeg forsiktig i med en M10 bolt med mutter. Griset først opp bolten for at den skulle holde bedre på foringen. Så tredde jeg på foringen og griset den for bedre glideevne.
Det skulle ikke stort mer til en litt forsiktig pirking med hammeren for å få den på plass.
Fire strakser senere, og så var den nye herligeten på plass.
Så da var oppgjørets time kommet. Jeg tenkte bare å prøve bittelitt for å se om det roterte baki der. Men jeg rakk ikke å få summet meg før bilen starta. Så vidt et turn på startmotoren! Veldig bra. Gode greier og alt det der
Nå spørs det om ikke det der helvetes rustfrie eksosanlegget skal på snart
Last edited by VonZu on 26 Feb 2012, 19:16, edited 2 times in total.
-
VonZu
- -

Men så var det den der jævla diffsperra. Hvor mye jeg bannet, grein og tryglet så fikk jeg ikke rensket ut av splinthullet.
Jeg forsøkte å banke fra begge sider, og fikk forsåvidt ganske god dreis på det fra oversiden da startmotoren var ute. Men det beveger seg ikke en millimeter.
Og så at det plent må være baksperra da. Framsperra hadde jeg ikke tatt så tungt på, men den bakre er jo nyttig!

Hvis noen har triks på lager her, setter jeg stor pris på om de kan deles med meg. Jeg har en følelse av at jeg må ut med hele sperra for å få den operativ igjen. Uten at jeg har sjekket nøye opp i det, så antar jeg da at jeg må den med girkassen for å komme til. Eller?
Jeg forsøkte å banke fra begge sider, og fikk forsåvidt ganske god dreis på det fra oversiden da startmotoren var ute. Men det beveger seg ikke en millimeter.
Og så at det plent må være baksperra da. Framsperra hadde jeg ikke tatt så tungt på, men den bakre er jo nyttig!
Hvis noen har triks på lager her, setter jeg stor pris på om de kan deles med meg. Jeg har en følelse av at jeg må ut med hele sperra for å få den operativ igjen. Uten at jeg har sjekket nøye opp i det, så antar jeg da at jeg må den med girkassen for å komme til. Eller?
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Går det ikke an å bore ut splinten?
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Splinten kan du borre ut om du kommer til med drill.Klarer du det så får du nok ut den biten som sitter igjen etter vakumklokka.Puss akslingen med fint slipepapir og smør opp før du prøver å dytte den inn.Det må være lenge siden den sperra har vært i bruk,så rusten som den akslingen er.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx