VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Re: VonZyncro - '87 2,1 (ex-militær)

Post by VonZu »

Rikskringkastingen wrote:Går det ikke an å bore ut splinten?
narle wrote:Splinten kan du borre ut om du kommer til med drill.Klarer du det så får du nok ut den biten som sitter igjen etter vakumklokka.Puss akslingen med fint slipepapir og smør opp før du prøver å dytte den inn.
Problemet er at det sitter en bit av en chrome vanadium dor kilt fast inni der, og jeg har ikke sjangs å bore den ut. Jeg har forsøkt, men det er nytteløst med vanlige stålborrer hvertfall.
Men jeg lurer på om det kan ha noe for seg å bore ut det som står igjen etter vakuumklokka, og forhåpentligvis løsne litt på saker og ting fra den siden. Må bare få kjøpt meg et vinkeldrev til drillen først.
narle wrote:Det må være lenge siden den sperra har vært i bruk,så rusten som den akslingen er.
Sperra har nok ikke vært i bruk på veldig lenge. Men rusta stammer nok mest fra at slangestumpen som skal ligge rundt og holde greasen på plass, hadde revnet pga. bruk av alt for lang rørsplint. Så det var helt tørt, og sperra satt bom fast da jeg begynte baki der. Nå beveger den seg helt fint igjen, etter at jeg nok har banket den løs mens jeg har strevd med å få ut den gamle rørsplinta.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Så mens jeg furter over diffsperra, kompenserer jeg ved å skifte eksosanlegg. Jeg ble ubønnhørlig minnet om hvor nødvendig det er da den startet i går.

Det gamle er stygt som fy, og tvers på et sted.
Image Image

Dette dekselet er skabbete og delvis istykkerrustet. På den andre siden er dette allerede fjernet, og jeg antar det er kritisk å ha det på. Jeg mener å ha lest litt diskusjoner her inne rundt hvorvidt det faktisk er en fordel å ta det av. Jeg tok det nå hvertfall av. Bolten nede i høyre hjørnde brakk av i prosessen, og mesteparten står igjen i hullet. Og der står den godt.
Image Image

Å fjerne det gikk forbausende lett. Kun ett kapp med vinkelsliper, og det var kun for bekvemelighetens skyld.

Litt brukt eksosanlegg gis bort mot henting...
Image

Og så var det endelig oss da:
Image

Den høyre sneglen er på plass, men ikke festet skikkelig. Røret fra fremre utblåsning henger bare løst på.
Image

Og her er høyresiden lirket og justert, og strammet sånn høvelig opp.
Image

Her er venstresiden, og konflikten med oljefilteret. Siste jeg gjorde før jeg gikk fra verkstedet i kveld, var ut med bunnpluggen og filteret. Så da blir det forhåpentligvis montering av venstresiden om ikke så alt for lenge.
Image
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Dette blir bra. Akkurat på tide at du gjør det der, for nå høres det ut som det begynner å putre litt i min også. :( Blir morro å se hvor høyt/lavt lydpotta blir hengende bak. Og lyden da. Den må spilles inn og legges ut her :mrgreen:
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Her putra det ikke akkurat bare "litt" kan en si :D Så det var på høy tid. Planen er å legge ut en videosnutt når jeg er ferdig.

Etter hva jeg har sett med prøvemontering a'la løst i hånden, blir den slett ikke hengende så lavt. Det ser ut til at alt av fester fra den gamle lyddemperen må fjernes, og de ligger jo litt oppi der.
jalokoey
Phone: 99106136

Post by jalokoey »

bøøøøst eksos anlegg:)
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Gleeeeeder meg til jeg også får pakke i posten!!

....any day now
Hans Sæle
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VonZu wrote: Dette dekselet er skabbete og delvis istykkerrustet. På den andre siden er dette allerede fjernet, og jeg antar det er kritisk å ha det på. Jeg mener å ha lest litt diskusjoner her inne rundt hvorvidt det faktisk er en fordel å ta det av. Jeg tok det nå hvertfall av. Bolten nede i høyre hjørnde brakk av i prosessen, og mesteparten står igjen i hullet. Og der står den godt.
Image Image
Den eneste fordelen jeg kan se med å kjøre uten det dekselet, er at det er enkelt å komme til oljetrykksbryteren. Det er nok ingen fordel å kjøre uten disse når det gjelder motortemperatur, slik det kan være med dekslene under motoren på dieselbiler. Det er en god ting å beskytte støtstangrøra. Jeg ser for eksempel for meg at en stor kvist kan slå opp ved terrengkjøring, og bulke eller rive av et av de røra. Dessuten tror jeg det er en god ide å holde veisaltet unna vannkappepakningen. På den motoren jeg holder på med om dagen, synes jeg det så ut som mye av tæringa i toppen hadde begynt i ytterkant. Men det er ikke akkurat sånn at motoren din vil havarere i løpet av kort tid om du kjører uten..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Venstre side, samlestokken og lyddemper:
Image Image Image

En kjekk kosntruksjon i mine øyne. Funderer litt på å kjøpe slik anlegg til kometen også. Tror den også må få nytt anlegg før sommertur.
Image Image Image

Det eneste som ikke fulgte med i forsendelsen min, var denne bolten. Den fester lyddemperen i samlestokken.
Image

Selve monteringa gikk greit. Litt lirkete å tre rørene fra fremre sylinder inn i stussen på flens nummer to.
Men det der aluminiumstopphelvete har sine svakheter. Jeg var veldig forsiktig da jeg demonterte det gamle anlegget. Forsøkte å gardere meg mot å rive gjenger. Det gikk forsåvidt greit. Litt skade oppstod det enkelte plasser, men ikke verre enn at det gikk å leve med. Under montering var jeg også forsiktig.
Men på tross av min forsiktighet, klarte jeg med denne lille skralla og to-tre fingre, å rive gjengene på venstre bakre øvre bolt. Så der kommer det nok til å fise litt i overskuelig fremtid...
Image Image

Lyden fra anlegget er omtrent som et vanlig anlegg. Kanskje en tendens grovere, men ikke noe sånn voldsomt iørefallende.

Da jeg startet bilen, tikket det noe groteskt fra høyre fremre område. Jeg forventet tikking da bilen har stått i ro lenge. Men dette var jeg ikke forberedt på. Tikkingen avtok etter hvert, og jeg håper det bare er en hydraulisk løfter som henger etter. Jeg er rimelig sikker på at tikkingen samsvarer med utblås på høyre fremre sylinder. Jeg la meg under og løsnet litt på eksosflensen, og da var det rimelig synkront.

Video kommer etter hvert, men jeg er ikke fornøyd med lyden på den. Kameraet tar opp overdrevet mye diskant, og tikkingen overdøver helst selve eksoslyden. Men noe er det mulig å høre, så jeg legger den ut.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Rikskringkastingen wrote:Den eneste fordelen jeg kan se med å kjøre uten det dekselet, er at det er enkelt å komme til oljetrykksbryteren. Det er nok ingen fordel å kjøre uten disse når det gjelder motortemperatur, slik det kan være med dekslene under motoren på dieselbiler. Det er en god ting å beskytte støtstangrøra. Jeg ser for eksempel for meg at en stor kvist kan slå opp ved terrengkjøring, og bulke eller rive av et av de røra. Dessuten tror jeg det er en god ide å holde veisaltet unna vannkappepakningen. På den motoren jeg holder på med om dagen, synes jeg det så ut som mye av tæringa i toppen hadde begynt i ytterkant. Men det er ikke akkurat sånn at motoren din vil havarere i løpet av kort tid om du kjører uten..
Stemmer... Det var for dieselmotorer det ble diskutert varmeutvikling osv.
Det er en bulk i det ene støtstangrøret under dekselet jeg tok av. Og det er ikke akkurat kraftige saker, de der røra. Mulig jeg setter på nye etter hvert.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Og her er videoen.

Jeg forsøkte å holde kameraet på et vis som fanget lyden best mulig. Men det er så-som-så med lydkvalitet på det kameraet.

Tikkingen som høres på videoen er ikke så dominant i virkeligheten. Den var veldig høy med en gang jeg startet, men kom seg litt etter hvert. På videoen er den egentlig betraktelig redusert, men høres ut som den gjorde rett etter oppstart.

http://www.youtube.com/watch?v=W0VJsswVioo&feature=youtu.be
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

i mine øyne ser det ikke ut som det egner seg på syncro.. ser ut til at det bygger for langt ned..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Jeg forventet at det skulle bygge mer ned enn det gjør. Men det er nok litt å gå på for plasseringen av lyddemperen. Litt mer opp er det plass til.
Jeg har vel strengt tatt heller ikke tatt særlig gode bilder for den vurderingen, så det skal jeg se om jeg kan få gjort noe med.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Er det mulig å få på skliplata igjen da ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Skliplate har det aldri vært på denne bilen, så det vet jeg ikke. Men hvis noen har en skliplate liggende i nærheten, er jeg en potensiell kjøper.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Rapidspeed wrote:i mine øyne ser det ikke ut som det egner seg på syncro.. ser ut til at det bygger for langt ned..
Syns det ser ut som at bøylen til motoropphenget kommer lavere enn selve eksosen? Illusjonsbedrag kanskje. Spent sjølv ettersom eg skal motere på en syncro som er tiltenkt diverse offroad utfordringer hvis gamlingen tillater litt leken bruk av innmark ;)

PS: Herlig lyd
Hans Sæle
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg synes det ser ut som røra fra toppene og bakover på hver side er rimelig likt som det gamle eksosanlegget som satt på 1,9 fram til ca '85 / '86. Jeg skal nesten vedde på at det går an å skru fast den lyddemperen på disse greinrøra. Dette eksosanlegget var likt på 2WD og de aller første syncroene. Min pickup har slikt eksosanlegg, og skliplate. Men jeg tror ikke den har oljekjøler, det er nok derfor det må monteres kortere oljefilter på 2,1.

Har du sammenlignet dette anlegget med det på sivilforsvarsbilen Jan Anton? Kanskje den bilen har den gamle typen eksosanlegg?

Jeg tror egentlig at den gamle typen eksosanlegg bygger mindre nedover enn den nye, men kanskje potta og enderøret kommer litt lenger bakover og nedover med dette 4-1-røret?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

VonZu wrote:Skliplate har det aldri vært på denne bilen, så det vet jeg ikke. Men hvis noen har en skliplate liggende i nærheten, er jeg en potensiell kjøper.
Ja, jeg har. :)
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Rikskringkastingen wrote:Har du sammenlignet dette anlegget med det på sivilforsvarsbilen Jan Anton? Kanskje den bilen har den gamle typen eksosanlegg?
Nei, det har jeg ikke gjort, men det skal jeg forsøke å huske på til helga.
Rikskringkastingen wrote:Jeg tror egentlig at den gamle typen eksosanlegg bygger mindre nedover enn den nye, men kanskje potta og enderøret kommer litt lenger bakover og nedover med dette 4-1-røret?
Ja, potta kommer nok litt mer nedover. Jeg tenkte jeg skulle sammenligne med Kometen. Og da husker jeg sikkert å ta en titt på Retroen også.
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Tur-Bo wrote:
VonZu wrote:Skliplate har det aldri vært på denne bilen, så det vet jeg ikke. Men hvis noen har en skliplate liggende i nærheten, er jeg en potensiell kjøper.
Ja, jeg har. :)
Greit nok er nærheten et relativt begrep. Men her snakker vi forskjellige landsdeler? Eller har du den liggende på fremskutt lager i min nærhet? :)
Men, får jeg det til med Hamartur, så kan det kanskje ordne seg? :lol:
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Var det ikke skli ramme/plate bak på denne?

Har skliplate frem liggende hvis du trenger

Sent from my LT18i using Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Niks, den kom uten. Fordømt at alle platene ligger på østlandet :lol:
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

VonZu wrote:Niks, den kom uten. Fordømt at alle platene ligger på østlandet :lol:

bare å ta deg en tur nå når du fått på det nye systemet 8)

Er innertaket satt inn i etterkant, da du har utskjæringer for vinduer baki?

EDIT: Så nå at du har skliplate frem. Har innertak liggende hvis du trenger.
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

ducce999s wrote:bare å ta deg en tur nå når du fått på det nye systemet 8)
Systemet ER på! Må bare får resten til å svive reint... :roll:
ducce999s wrote:Er innertaket satt inn i etterkant, da du har utskjæringer for vinduer baki?

EDIT: Så nå at du har skliplate frem. Har innertak liggende hvis du trenger.
Antyder du her at det er noe galt med innertaket mitt? Det er jo STRØKENT! :lol:
Jeg antar det er satt inn i etterkant. Håndtverket ser ut til å ligge på samme nivå som batterimonteringen... Men jeg er litt usikker på om jeg vil ha inn innertak, eller om jeg skal gå for en eller annen alternativ løsning. Denne bilen har nemlig ingen ambisjoner om å holde seg original.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Da skal du slenge ut innertaket og sette opp panel i huntonitt. Låne original plater og skjær egne. Husk å legge på noen tonn med asfalt plater også så slipper di sitte i en plåttunne B-)

Sent from my LT18i using Tapatalk
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
VonZu
-
-

Post by VonZu »

Ja, det er noe slikt jeg har fundert litt rundt. Men, det er en stund til jeg kommer dit, så ting kommer nok til å forandre seg en del ganger før jeg bestemmer meg.
Post Reply