Ja vel, ja vel... tida går sabla fort...
Men "den stygge andungen" er fortsatt i livet... slik som bildet viser
Det har naturligvis skjedd litt de siste måneder ... blant annet EU-kontroll
Da var det litt arbeid
Måtte få noen deler...
Har vært på et meget imøtekommende verksted - (Boreal i Hammerfest) - der vi fikk skiftet alle fire hjullagrene, alle fire bæreleddene framme, begge støtdempere bak, de to drivakselmansjettene, bremsevæsken men ikke parkeringslyspæren.
I tillegg har jeg skiftet oljen - kjører nå 10W-60 og det rette MANN-oljefilteret. Hadde montert et fra en Diesel

feil overtrykksventilverdi, i stedet 1bar i en WBX har de 2,5bar

.
Laget eget påfyllingsrør...
Har også skiftet tenningspluggene og fordeler lokk. Rotoren hadde et for lite hull ... merkelig, trodde jeg hadde den rette på lageret. Godt at tenningspluggene ble skiftet ... se selv
Motoren går meget rolig og med jevnt turtall nå. Ingen tenningsfeil under lastkjøring lenger.
Har montert NGK plugger igjen med tre elektroder.
Her er linken:
NGK tenningsplugg
I tillegg har jeg montert noe, som jeg alltid hadde lyst på...
THULE sine takstativbærer - THULE 952 - høye føtter 25cm i stedet 15cm... og de 3mm firekantstenger THULE 765 takket det gode rådet i denne posten:
Diesel Coachen
Montasjen var meeeeget enkelt og det gikk fort!
Første og siste stativ er omtrent 40cm fra takrenneendene.
Dermed er det rundt 84-85cm mellom de enkelte stativene.
Vil bruke helst rillete terrassebord som "grunnplate" og noe annet som begrensningen på venstre og høyre sida.
Framme og bak skal det være åpen.
I morgen skal vi kjøre til Tana - 400km. Liten tur til noen venner. Akkurat nå snør det. Godt å ha vinterdekk på.
Nå har vi bare vår trofaste Syncro igjen. Fikk endelig solgt Renault Trafic'en. En Eks-kollega har hatt tannreimhavari på sin Opel Vivaro ... da var det enkelt å kjøpe våres "tvillingbror". De har en Saint Bernard og en grand danois. Da trenger man litt plass.
Har demontert de to tilleggs lyskastere framme. Vil lakke dem svart. Forkrommingen var ikke bra nok.
Håper at jeg får skrevet litt oftere i den neste tida.
---
Forresten...
Etter hjullagerskifting og bærekulerskifting forsvant alle lyder framme.
Det var jo sånn en skrapelyd i svingene og ABS-feeling ved bremsing.
Det ene hjullagerhuset framme var ikke særlig bra. Men vi fikk det bearbeidet slikt at det nye lageret sitter skikkelig fast.
De to nye Stage2 dempere bak er også merkbart bedre enn de gamle som lekket litt.
Det er sannelig en glede (igjen) å kjøre denne bilen.