-88 Syncro "Bluestar"

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Skinnene er de vanlige tversoverfestene til midtraden. De fins i flere lengder. Fullbredde, til treseter og 2/3bredde til toseter. På alle biler jeg har sett med toseter er den bakre skinna litt lengre enn den fremste, muligens for å få et ekstra skruefeste siden beltene er festet i setet...

Det er de samme skinnene du har funnet i Jokeren, de er bare festet lengre ut...

Hvis du tenker på den blå Coachen jeg brukte som delebil er den nok levert til høggeren, pga akutt plassmangel ble det en rask operasjon med ribbing.

Ungene storkoste seg, de dagene jeg fant ut vi skulle koste på oss hotellovernatting kom det unisont fra baksetet: Nei, kan vi ikke heller finne en campingplass...
Mi'doka
-
-
Posts: 169
Joined: 21 May 2007, 23:00
Location: Hinnøya. Nordland
Contact:

Post by Mi'doka »

:D Takker for svar, ser "tegninga"!!

:lol: Haha, Camping-plass foran Hotellrom, det kaller jeg "SJÆFSAVGJØRELSE".

Tenkte jeg skulle spørre ang delebilen, siden jeg skal en tur til Rana i løpet av august!
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Under ferien dukket det selvsagt opp småting som skal endres til neste ferie.

-Køyesenga foran må være med hvis tre skal sove i bilen. Må finne noe solid stoff og sy ny duk til den.

-Hvis vi skal være i ro noen dager på samme plass vil jeg ha fortelt. Da slipper vi å rydde alt av bord og stoler inn i bilen hvis vi bare skal kjøre en liten tur. Og vi risikerer ikke at noen har kommet og okkupert plassen imens.

-Lurer på om ikke neste tur blir med noen mindre og stillere dekk :) Med mindre vi skal innom et busstreff med terrengkjøring da... Ble litt slitsomt med all giringa, og i 130 (som var fartsgrensa på dansk motorvei) var det umulig å høre hva ungene sa i baksetet.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Hjælp... er det så lenge siden jeg skrev i denne tråden, ikke bra :oops:

Vel, bilen har fungert upåklagelig som bruksbil i det siste, bare avløst av Passetassen de værste hålkeføredagene, Mud terrain er IKKE vinterdekk, ifall noen lurer, i hværtfall ikke på is...
GL setene er montert, må nok få en time til omreg, så jeg ikke risikerer bot for overlast. Og så må jeg nok bygge opp gulvet over motoren sånn at det blir flatt å sove. Med mindre noen har et grått GL-baksete av soveutgaven til overs...

Og så har jeg oppdaget en vibrasjon fra drivverket, i ca 10-25kmt rister det ganske kraftig, over det gir det seg. Må vel sjekke drivaksler, hjullager og mellomaksel. Tips mottas... Det kom plutselig, og er kun fartsavhengig, dvs uavhengig av turtall, gir, clutch, rattutslag...
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

høyrest veldig mellomaksel ut..

Den er jo fjerna på 15 min....så kan du ta ein tur og jekke om det er vekke.. då har ud i so fall synderen der.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Ja, det er jo det enkleste å eliminere. Får ta en arbeidsøkt og se hva jeg finner...
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

setter ein 50lapp på at det er eit universal ledd i ein knute på drivakselen.. =)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Dette er litt av en bil, den reparerer seg selv... :D

Etter et par dager med mildvær og parkering i garasje så er alle vibrasjonene borte... Antar det ikke var værre enn litt snø i en felg :oops: Burde selvsagt ha vært det første jeg sjekket...

Som belønning fikk bilen oljeskift på både girkasser og motor, og nye tenningsdeler er kjøpt inn og blir vel montert i morgen.
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Heldig med den :D
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Nå kommer inspirasjonen veltende her... Var innom høgginga på Fauske i dag, der fant jeg en baklukestige ifra et amerikansk van-produkt. Tok også med et reservehjulsfeste av asiatisk opprinnelse. Og i garasjen har jeg en reserve bakluke i rett blåfarge. Her skal det eksperimenteres :D Begynner å bli lei av å kjøre rundt uten reservehjul nå... En ferietur gikk bra, men det er ikke sikkert at den neste går like godt.
Sunshine
-
-
Posts: 1069
Joined: 09 Jul 2005, 22:06
Car: SOLGT
Phone: 47886669
Location: Nordland, Mo i Rana

Post by Sunshine »

Godt å se at flere og flere finner inspirasjonen igjen:)
Var selv innom høgger`n i dag, men lite som fristet der...
Bilder ser vi gjerne etter hvert som det skjer noe :)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
avdem
-
-
Posts: 790
Joined: 26 Oct 2004, 11:27
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026
Location: Stryn, Sogn og fjordane

Post by avdem »

Har selv tenkt tanken angående baklukestige fra en Van men har ikke funnet noe på huggern enda. Spent på å se om det funker. Hvilken bil plukket du den fra?
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

avdem wrote:Har selv tenkt tanken angående baklukestige fra en Van men har ikke funnet noe på huggern enda. Spent på å se om det funker. Hvilken bil plukket du den fra?
80-talls Chevrolet, G-30 eller noe sånnt.

Kommer til å kopiere øvre feste fra han Kanadieren. og nede må jeg finne på noe lurt, med øvre feste i rett posisjon, så er nedre feste ca 10cm under luka...
Enten må rørene kortes, vet ikke hvor vellykket det blir, de er i aluminium. Eller så må jeg lage et feste som går ned under luka. Time will show :D
Sunshine
-
-
Posts: 1069
Joined: 09 Jul 2005, 22:06
Car: SOLGT
Phone: 47886669
Location: Nordland, Mo i Rana

Post by Sunshine »

Finn noen som kan kappe inn lengden litt, og se om du kan kopiere de nedre festene :)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Og til dere som allerede har hjul og stige bakpå... Hva er best, stigen på høyre side og hjulet på venstre eller motsatt? Regner med at hjulet dekker for mye av sikten bakover, så hva er best å kjøre med? Selv om jeg har en luke ekstra hadde det vært greit å fått akkurat det rett med en gang. Eller går det ut på det samme...
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Post by narle »

OddN wrote:Og til dere som allerede har hjul og stige bakpå... Hva er best, stigen på høyre side og hjulet på venstre eller motsatt? Regner med at hjulet dekker for mye av sikten bakover, så hva er best å kjøre med? Selv om jeg har en luke ekstra hadde det vært greit å fått akkurat det rett med en gang. Eller går det ut på det samme...
reservehjulet på bakluka kan bli vel tungt for luka.Luka kan bli skeiv og rar av vekta.Hør med Lars t425i,han nevnte noe om det i sommer.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Ja, jeg har tenkt på det, men blir vel bare å ha med hjulet når jeg skal på langtur... Og luka kan tross alt enkelt byttes. Hvis jeg borer og skrur et feste i selve karosseriet, og så angrer meg så blir jobben desto større. Når du sier det så husker jeg at Lars nevnte noe om det på bussfest ja...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Da har jeg fått en kar med velutstyrt plateverksted til å lage de øvre stigefestene, får de vel i morra, og da blir stigen kappet i rett lengde og sveist sammen. Skal også se litt på forsterkninger for å legge inni bakluka for reservehjulsfeste.

Men lysten på rundlykter har kommet tilbake, og da helst i dobbel utførelse, har litt sansen for den tidlige Sørafrikagrillen:

Image

Har også begynt å venne meg til Taifunfronten:

Image


Har en sånn front liggende:

Image

Men er ikke helt fornøyd med at fjærnlysene ser så nedseget ut...

Bildene er forresten lånt fra vwpix
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Du Odd. Eg syns generelt det e litt helligbrøde å bytt rundløkte å firkantløkte att å fram. Eg har sansen førr begge typan men altså litt skeptisk tel ombygging.. Vil det gjær nå me verdien på ein så flott bil? I så fall vil vel den seine SA-grilltypen va det greieste? Den der taifun klar eg ikkje å sjå førr meg :D

Image
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Hehe, skjønner hva du mener, men ingenting blir jo endret på selve bilen så firkantlyktene kan når som helst settes tilbake uten at noe vises. Skal prøve å montere den grillen jeg har bare for å se... og den nye SA-grillen syns jeg blir alt for moderne...
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Ja, den krever muligens coachfangere og "reinere" stuk..
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Ja, helt enig, akkurat som at den orginale rundlyktgrillen gjør seg best med kromfangere. :D

Kanskje et Taifun lykteoppsett i en orginalgrill blir løsningen... Det svirrer mange ideer inne i hodet mitt akkurat nå... Taifun-ekstralysene er ikke noe annet enn Hella sine gamle rallye 1000, som dessuten finnes i svart utgave, hmm... time will show :D :D

Edit: Har funnet ut at Taifun brukte Hella 186. Et enda eldre ekstralys enn Rallye 1000. Har et sett liggende, men er litt skeptisk til lysbildet fra de...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Post by OddN »

Denne syncroen som Bernd Jaeger bygde for kabeleins har jo også et litt tøft lykteoppsett:
Image

Prøver å se for meg de små tåkelysene i en svart SA-grill. Lyktene er ifra Hella sitt 90mm standardutvalg. Og det må borres i karosseriet for å få plass... huff :)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Post by Rudeboy »

Hva er det sorte inni klumpen midt i greinavviseren over fronbtruta ?

Kamera ?? Fett til offroading, da !

mvh,
Yngve S
savner at f.eks B.J deltar på T4-sia, men det er vel noe de begynner med når T6 er ute på markedet, håper jeg :wink:
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Sikkerhetsutstyr. Bilen er full av sånt. Den hadde sett såå mye bedre ut om grillene hadde fått være svart.
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply