Page 5 of 8

Posted: 26 Feb 2009, 14:46
by OddN
Ja, bilen har kamera i alle retninger.

Her er en link til byggingen:
http://www.kabeleins.de/auto/tuning/vw_bus/12171/

Tror den har vært nevnt her på forumet før også...

Posted: 17 Mar 2009, 18:04
by OddN
Fikk pakke fra Martin i dag :D

SA-grill... den nedre. Og den ble umiddelbart montert. Jeg har også eksperimentert litt med lykter, har montert runde klarglasslykter i orginal ekstralysgrill, har også klarglass ekstralys, men er litt i tvil om hva jeg vil ha. Har også liggende tåkelys av samme type som på den svart/orange Bernd Jaeger-bilen men disse krever at jeg lager hull i frontplata bak SA-grillen, så jeg er usikker der og...

Posted: 07 Apr 2009, 16:39
by OddN
Da har jeg vært hos biltilsynet og fått alternativ dekkdimensjon innskrevet. Får nytt vognkort hvor det står 235/75-15 på 7x15 et24,5 :D :D

Samtidig fikk jeg omregistrert til personbil med 7 seter, satt inn en toseters GL-benk i midten for anledningen, men planen er å lage en festeanordning for Reimo-skapet på den samme skinnegangen. Fleksibilitet er stikkordet her :D

Reservehjulet er montert på bakluka. Fikk laget to solide flatjern som jeg tilpasset buen i luka og la som forsterkning inni, selve holderen tror jeg kom ifra en Isuzu Trooper (eller var det Pajero...) Etter å ha kjent på tyngden av dette så kommer jeg ikke til å åpne luka uten å først ta av hjulet. Men hvor ofte trenger man egentlig luka? Bagasjerommet når jeg jo over baksetet, så det er stort sett når man har noe i maskinrommet å gjøre...

Vibrasjonene i drivverket som jeg hadde er kommet tilbake verre enn noen gang så jeg måtte under å sjekke. Det viste seg å være det bakre krysset på mellomakselen, så den er nå demontert. Oppdaget samtidig at en mansjett på indre drivknute foran er gåen, men de er vel samme som bak, samt på 2wd? Tror jeg skal ha noen sånne i boden.

Og så lurer jeg på om jeg er i ferd med å få en stivnet visco. Med oppjekket forhjul klarte jeg såvidt å dreie hjulet 1/8 omdreining før det var stopp, og da kunne jeg ikke dreie videre uansett hvor sakte jeg prøvde. Dette var selvfølgelig før jeg demonterte mellomakselen.

Posted: 07 Apr 2009, 18:55
by elraso
skulle gjerne hatt kopi av det vognkortet med slike dekk du ,, jeg fikk ikke min igjennom med slike dekk samme dimensjon på eu vw i lyngdal ,, så kan jeg vel gå på biltilsynet neste gang i stedet ,,

Posted: 07 Apr 2009, 20:42
by slickiverson
Hva type speil er det på denne bilen? Har sett mange etterhvert med slike speil og de virker jo mye bedre enn de orginale. Nå tenker jeg på speilfestet. :wink: Noe som hører til andre type biler eller er dette vare som må kjøpes i butikk?

Posted: 07 Apr 2009, 20:48
by Totto
Hei!
Du må sende en mail til møller!

typegodkjenning@moller.no

skriv inn hvilket registreringsnummer bilen har så får du tilsendt et brev som forteller hvilke dekk og felger den bilen kan bruke.
{;-)
Totto

Posted: 07 Apr 2009, 23:40
by OddN
Totto wrote:Hei!
Du må sende en mail til møller!

typegodkjenning@moller.no

skriv inn hvilket registreringsnummer bilen har så får du tilsendt et brev som forteller hvilke dekk og felger den bilen kan bruke.
{;-)
Totto
Jepp, det var det jeg hadde, riktignok utskrevet på forrige eier, men på bilens regnummer.

Posted: 07 Apr 2009, 23:44
by OddN
grimthegoblin wrote:Hva type speil er det på denne bilen? Har sett mange etterhvert med slike speil og de virker jo mye bedre enn de orginale. Nå tenker jeg på speilfestet. :wink: Noe som hører til andre type biler eller er dette vare som må kjøpes i butikk?
T3 elektrisk justerbare og oppvarmede. mye bedre enn de vanlige. Spesiellt etter at jeg byttet ut venstreglasset med et høyreglass, det er konvekst og har mye større synsfelt. :D Men som amerikanerene sier: "objects in mirror are closer than they appear"

Posted: 08 Apr 2009, 00:31
by steinn
Totto wrote:Hei!
Du må sende en mail til møller!

typegodkjenning@moller.no

skriv inn hvilket registreringsnummer bilen har så får du tilsendt et brev som forteller hvilke dekk og felger den bilen kan bruke.
{;-)
Totto
Du får vel ikke 235/75 15 der, bare opp til 205 16?? Det fikk i alle fall jeg.

Posted: 08 Apr 2009, 01:08
by OddN
steinn wrote:
Totto wrote:Hei!
Du må sende en mail til møller!

typegodkjenning@moller.no

skriv inn hvilket registreringsnummer bilen har så får du tilsendt et brev som forteller hvilke dekk og felger den bilen kan bruke.
{;-)
Totto
Du får vel ikke 235/75 15 der, bare opp til 205 16?? Det fikk i alle fall jeg.
Det stemmer. Papirene fra møller sier 205R 16. Men med litt fornuftig argumentasjon så burde du få godkjent andre dimensjoner med tilsvarende rulleomkrets. 235/75R 15 har faktisk en anelse mindre rulleomkrets enn 205-16.

Posted: 08 Apr 2009, 04:46
by slickiverson
OddN wrote:
grimthegoblin wrote:Hva type speil er det på denne bilen? Har sett mange etterhvert med slike speil og de virker jo mye bedre enn de orginale. Nå tenker jeg på speilfestet. :wink: Noe som hører til andre type biler eller er dette vare som må kjøpes i butikk?
T3 elektrisk justerbare og oppvarmede. mye bedre enn de vanlige. Spesiellt etter at jeg byttet ut venstreglasset med et høyreglass, det er konvekst og har mye større synsfelt. :D Men som amerikanerene sier: "objects in mirror are closer than they appear"
Alright! Hvor får jeg tak i noen slike godsaker då? :D

Posted: 08 Apr 2009, 09:55
by oyvinla
Det stemmer. Papirene fra møller sier 205R 16. Men med litt fornuftig argumentasjon så burde du få godkjent andre dimensjoner med tilsvarende rulleomkrets. 235/75R 15 har faktisk en anelse mindre rulleomkrets enn 205-16.

prøvde å argumentere for det samme, men det gikk ikke. de ville godkjenne hvis jeg hadde 205R 16 som stod på papiret, men ikke de jeg hadde på som var 225/75/15, for de ville gjøre at speedometeret ble feil, og fordi de var større en 5% av de originale... som om ikke 205R 16 er større og ville gjort speedoen feil!?! er noen som ikke sto først i køen når det ble delt ut logisk tankegang ihvertfall...

Posted: 19 Apr 2009, 14:58
by OddN
Har satt og tenkt på dette med stivnet visco, og må innrømme at en decoupler kanskje hadde vært tingen. I hele vinter merket jeg ikke noe galt med viscoen. Jeg har hatt Land Cruiser med innkobling av 4wd og syncroen skrubbet ikke i nærheten av hva den gjorde, så helt stivt tror jeg ikke at det er :D Men når et kryss har tatt kveld, så tar jeg det som et tegn på at ting ikke er helt som det skal være... Og jeg setter ikke på mellomakselen igjen før jeg har en løsning. Mener å huske at noen her kommenterte at decoupler i kombinasjon med visco måtte være den optimale kombinasjonen... Og at viscoen da er noe stivere enn normalt kan vel ikke være så galt... Ser for meg en sommer med bakhjulstrekk mens jeg sporer opp en decoupler :D

Posted: 20 Apr 2009, 19:09
by narle
OddN wrote:Har satt og tenkt på dette med stivnet visco, og må innrømme at en decoupler kanskje hadde vært tingen. I hele vinter merket jeg ikke noe galt med viscoen. Jeg har hatt Land Cruiser med innkobling av 4wd og syncroen skrubbet ikke i nærheten av hva den gjorde, så helt stivt tror jeg ikke at det er :D Men når et kryss har tatt kveld, så tar jeg det som et tegn på at ting ikke er helt som det skal være... Og jeg setter ikke på mellomakselen igjen før jeg har en løsning. Mener å huske at noen her kommenterte at decoupler i kombinasjon med visco måtte være den optimale kombinasjonen... Og at viscoen da er noe stivere enn normalt kan vel ikke være så galt... Ser for meg en sommer med bakhjulstrekk mens jeg sporer opp en decoupler :D
Decoupler har jeg til deg! :)

Posted: 20 Apr 2009, 23:20
by OddN
narle wrote:
OddN wrote:Har satt og tenkt på dette med stivnet visco, og må innrømme at en decoupler kanskje hadde vært tingen. I hele vinter merket jeg ikke noe galt med viscoen. Jeg har hatt Land Cruiser med innkobling av 4wd og syncroen skrubbet ikke i nærheten av hva den gjorde, så helt stivt tror jeg ikke at det er :D Men når et kryss har tatt kveld, så tar jeg det som et tegn på at ting ikke er helt som det skal være... Og jeg setter ikke på mellomakselen igjen før jeg har en løsning. Mener å huske at noen her kommenterte at decoupler i kombinasjon med visco måtte være den optimale kombinasjonen... Og at viscoen da er noe stivere enn normalt kan vel ikke være så galt... Ser for meg en sommer med bakhjulstrekk mens jeg sporer opp en decoupler :D
Decoupler har jeg til deg! :)
Hehe, ja av en eller annen merkelig grunn stod du øverst på kontaktlista mi i den saken... Må bare sjekke kontoen først :D

Posted: 20 Jul 2009, 22:55
by OddN
Holdt på å kjøre meg fast her om dagen, jeg og ungene skulle på stranda og bade, og av gammel vane svingte jeg bare av veien og ned på sanda... Det var da jeg kom på at mellomakselen fortsatt ligger i garasjen :oops: Men med baksperra aktivert og litt forsiktig vugging gikk det bra til slutt :D

Et annet prosjekt som har blitt utsatt, må fikses snart. I ombyggingen til 7 seter ble campingbaksetet byttet ut med et vanlig grått GL-baksete med armlener. Veldig godt å sitte i, men ubrukelig til overnatting. Siden det er bare ryggen som kan slås ned, blir det jo en høydeforskjell på ca 15 cm fra motorkassen til ryggen og her driver jeg å snekrer en kasse, sånn som enkelte campingvarianter har... Men liggeplassen blir likevel altfor kort og jeg må lage en forlenger fra framkanten av ryggen (i nedfelt stilling) og fram til Reimoskapet. Alternativet er å finne en orginal grå GL sovebenk, men den er som hønsetenner selv på ebay... sistegenerasjon multivan/Bluestar/LLE benker er dusinvare i forhold...

Posted: 12 Aug 2009, 16:37
by OddN
OddN wrote:Denne var egentlig ikke så værst:

Image
Eter å ha sveist litt på den Chevrolet-stigen jeg hentet meg uten å bli helt fornøyd, tok jeg til fornuften og bestilte stige ifra Gary... Jeg valgte utgaven uten reservehjulsfeste, siden dette allerede er boltet fast i luka, og jeg vil kunne bruke stigen uten å løsne reservehjulet først... At jeg likevel må ta av hjulet for å åpne luka, kan jeg leve med :)

Og så har jeg studert forskjellige typer roofrack og forsøkt å tegne hvordan jeg vil ha det. Ser for meg noen timer med TIG og en tusenlapp i stål er bedre enn 15000 for ei ferdig Landrovergrind... Har allerede fire thulebjelker på bilen som fundament.

Posted: 14 Aug 2009, 09:18
by Harald Hansen
Blir fint med stige og grind, tenker jeg. Ellers så finnes det jo brukte takstativ fra Land Rovere også, så du burde slippe unna med mindre enn 15k. På den annen side er jo selvgjort velgjort. :D

Posted: 14 Aug 2009, 15:28
by OddN
UPS sin pakkesporing forteller at stigen er kommet til Køln allerede :-)
Men hvem er det UPS bruker i Norge? Må den hentes på posten eller...

Posted: 14 Aug 2009, 15:35
by solrikioo
UPS, kommer og leverer på døra de. De ringer deg på forhånd og sør hvor du er..

Posted: 14 Aug 2009, 19:26
by OddN
Genialt :D Har bare aldri hatt noe med de å gjøre før...

Posted: 14 Aug 2009, 19:44
by OddN
Har sett på roofrack ala dette:

Image


Den er fra Patriot, men har også sett på Hannibal... Men prisene er nokså avskrekkende...

Posted: 14 Aug 2009, 19:45
by OddN
Og nå blir det vel lynsjing for å ha vist et Landroverbilde... :lol: :lol:

Posted: 14 Aug 2009, 23:33
by VWegard
OddN wrote:Og nå blir det vel lynsjing for å ha vist et Landroverbilde... :lol: :lol:
Siden det er du, er du sikkert tilgitt! 8)
Du har vel ryggen såpass fri siden du kan vise til mye VW-snack i gården som mange sikler på. Den Passaten er jo f.eks. en litt morsom sak. :wink:

Men ang. UPS og levering, så kan det variere med levering ut fra bosted.
Så ikke ta Solrikioo's ord for gitt.:roll:
Både UPS, DHL og FedEx samarbeider med enten ett eller annet budfirma evt. Posten avhengig av leveringsadresse.

En egen UPS-bil i Bodø er nok ikke nødvendigvis den mest lønnsomme bedriften en kan starte opp med dersom en drømmer om å jobbe seg til million-inntekter. :wink:

Posted: 18 Aug 2009, 22:27
by OddN
Nå er stigen i Norge... "videresendt til destinasjonsbyen" står det på UPS sin pakkesøk. :D

Og i mellomtiden har jeg reparert eksoslekkasjen som bare ble midlertidig ordnet for ett år siden. Jada, Tage... nå går det an å kjøre bak bilen min uten hørselvern :lol:

Og når jeg først fikk vekk litt støy, fikk jeg inspirasjon til å montere støydempelistene i forkant av framdørene. Har hatt de liggende ifra en Coach-delebil som ble hugget. Pussig egentlig at ikke en CL hadde disse orginalt... Men festehullene var der, så når bare dørene var tatt av var det fort gjort. :D

Når jeg skulle ha av dørene oppdaget jeg hvorfor el-speilene ikke har virket... Her var mye uorginale kabler, og sukkerbiter i overgangen til dørene. Har heldigvis et komplett orginalt ledningsnett liggende, så det blir nå klargjort og montert. Kanskje det blir oppvarmede speil i vinter. :D