-82 Diesel Sika
-82 Diesel Sika
Nå er det vel på tide å presentere min -82 sika som jeg kjøpte av Tur-Bo her på forumet en gang i fjor høst.
Bilen ble kjøpte med en defekt 1,6l CS Diesel motor. Valget til erstatnings motor for CS`n ble en AEF motor fra en -97 skoda pickup som hadde gått 150000km. Selve motor konverteringen gikk veldig greit, jeg valgte å beholde Lucas pumpa, og for å beholde den måtte jeg fjerne den elektroniske startsperra samt koble ut en solenoid ventil og lage meg en bryter for kaldstart solenoiden. Nytt hull for olje peilepinnen måtte borres i blokka, og olje pickup og bunnpanne måtte flytes over fra CS`n. Motoren fikk nålelager i veiva, ny clutch, nye glødeplugger, ny registerreim ++.
MEN…..bilen ble kjøpt inn for å ha den som en alt-mulig-bil til å kjøre skrot og skrammel med.
Men fra motorbytte, ble det sveising av rust, som igjen ble til sandblåsing av div plasser, som igjen ble til del lakkering, som igjen ble til senking, som igjen ble til nye felger osv…..
Bilen ble grei den, men ikke så strøken at den ikke kan brukes til å kjøre skrot med
Slik så den ut når den ble kjøpt:
Motorbytte ute i vinter
Litt mer jobb.....:
Og sånn ser den ut nå:
Bilen ble kjøpte med en defekt 1,6l CS Diesel motor. Valget til erstatnings motor for CS`n ble en AEF motor fra en -97 skoda pickup som hadde gått 150000km. Selve motor konverteringen gikk veldig greit, jeg valgte å beholde Lucas pumpa, og for å beholde den måtte jeg fjerne den elektroniske startsperra samt koble ut en solenoid ventil og lage meg en bryter for kaldstart solenoiden. Nytt hull for olje peilepinnen måtte borres i blokka, og olje pickup og bunnpanne måtte flytes over fra CS`n. Motoren fikk nålelager i veiva, ny clutch, nye glødeplugger, ny registerreim ++.
MEN…..bilen ble kjøpt inn for å ha den som en alt-mulig-bil til å kjøre skrot og skrammel med.
Men fra motorbytte, ble det sveising av rust, som igjen ble til sandblåsing av div plasser, som igjen ble til del lakkering, som igjen ble til senking, som igjen ble til nye felger osv…..
Bilen ble grei den, men ikke så strøken at den ikke kan brukes til å kjøre skrot med
Slik så den ut når den ble kjøpt:
Motorbytte ute i vinter
Litt mer jobb.....:
Og sånn ser den ut nå:
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Re: -82 Diesel Sika
Flott sika du har! Og neste år er den veteran.
Re: -82 Diesel Sika
Takker! Jepp neste år blir den nesten gratis å eiehunter wrote:Flott sika du har! Og neste år er den veteran.
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: -82 Diesel Sika
Herlig å se, godt at den kom i så gode hender
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: -82 Diesel Sika
Takker, måtte jo prøve å lage bil av den igjen.Tur-Bo wrote: Herlig å se, godt at den kom i så gode hender
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
-
- -
- Posts: 2720
- Joined: 18 Dec 2003, 14:38
- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
- Location: Hemnes - Nordland
-
- -
- Posts: 2785
- Joined: 29 Oct 2007, 23:17
- Car: T3 Syncro
- Location: Re / Vestfold
Re: -82 Diesel Sika
Bra jobba! Den ble skikkelig fin. Jeg synes personlig det ser bedre ut med speilene på riktig side, men ellers er den jo alldeles perfekt!
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Re: -82 Diesel Sika
haha der sier du noe dørene har ikke blitt lakka, så speilene satt slik, men det har jeg ikke sett Takk for tipset, får bytte om plasseringen jaRikskringkastingen wrote:Bra jobba! Den ble skikkelig fin. Jeg synes personlig det ser bedre ut med speilene på riktig side, men ellers er den jo alldeles perfekt!
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Re: -82 Diesel Sika
Intresang den konverteringa du har gjort med tanke på motoren. Hvordan er draget i forhold til 1.6.
Flott bil!
Flott bil!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: -82 Diesel Sika
Jeg drev å plundret litt med den CS motoren som satt i før jeg bestemte meg for å bytte den ut, men jeg fikk aldri kjørt noe særlig med den, så det er litt vanskelig for meg å sammenlikne den nye motoren mot den gamle. Men jeg synes bilen går helt greit jeg, men det har vel litt med hvilken foventning man har i det man tramper gassen i bånn. Det er jo bare 64hk, så noen racer blir det aldri. Det som overrasker meg mest er vel bunndraget, synes den drar ganske så godt i forhold til sine få hester. Det største problemet som jeg har oppdaget er at med den kassa jeg har i bilen, blir det fort mye turtall i 4 gir, så å kjøre fortere enn 90-100 tror jeg ikke er så lurt. Jeg må få satt inn en turteller for å se hvor ille det er.....jakob wrote:Intresang den konverteringa du har gjort med tanke på motoren. Hvordan er draget i forhold til 1.6.
Flott bil!
Men totalt sett er jeg stålende fornøyd med motoren, er du i mine trakter er det bare å komme innom så skal du få prøve bilen selv hvis du vurderer en tilsvarende konvertering.
*edit* og det som er mest positivt er vel at disse motorenen får du for en billig penge jeg kom over en motor nå som kom fra en -99 som hadde gått rett under 150000km, ga 800,- for en komplett motor med dynamo, servopumpe ++ greit å ha i reserve
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Re: -82 Diesel Sika
Ja jeg er interesert i en slik konvertering, har vurdert 2,4 diesel, men er usikker på gearkasser osv. Har gså vurdert 1,9 td, men da må jeg ha en motor til for å hente deler i fra. Slik jeg ser det så er det en 1,6 diesel i den jeg har så da er det vel bare å flytte over det man trenger.Men totalt sett er jeg stålende fornøyd med motoren, er du i mine trakter er det bare å komme innom så skal du få prøve bilen selv hvis du vurderer en tilsvarende konvertering.
Når det nærmer seg så skal jeg prøve å ta meg en søndagstur og se på underverket!
Raymond!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: -82 Diesel Sika
Flott bil, antar jeg (postimage igjen...) men artig tråd
Får vi se på bilen i Tinn over sommeren ?
Får vi se på bilen i Tinn over sommeren ?
Re: -82 Diesel Sika
Takker takker. Får se hva sommeren bringer, om jeg får tid til noen treff...Rudeboy wrote:Flott bil, antar jeg (postimage igjen...) men artig tråd
Får vi se på bilen i Tinn over sommeren ?
Men jeg har en passende campingvogn å henge bak
Her bak Bay`n jeg satt sammen i fjor (er nå solgt):
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: -82 Diesel Sika
Postimage igjen.
Sikkert fin ekvipasje
Sikkert fin ekvipasje
Re: -82 Diesel Sika
Kjempetøff ekvipasje Rudeboy. Slutt å ødelegge andre folk sine tråder med gnålet ditt, bare for at du av en eller annen uforståelig grunn ikke liker postimage! Alle vi andre med normale nettilkoblinger ser det!Rudeboy wrote:Postimage igjen.
Sikkert fin ekvipasje
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: -82 Diesel Sika
Mulig jeg har nevnt det før, Magne - do not drink and web.hunter wrote:Kjempetøff ekvipasje Rudeboy. Slutt å ødelegge andre folk sine tråder med gnålet ditt, bare for at du av en eller annen uforståelig grunn ikke liker postimage! Alle vi andre med normale nettilkoblinger ser det!Rudeboy wrote:Postimage igjen.
Sikkert fin ekvipasje
EDIT - Nu haver jeg endret min signatur, les og lær.
On topic ?
Det kan virke som om bilen & ekvipasjen er fet, jeg aner ei - av tidligere nevnte årsak. Jeg håper den er på plass i Tinn så man får sett detta laiv
Re: -82 Diesel Sika
Har ikke gjort noe nytt med bilen, men tenkte å innformere om hvordan bilen har oppført seg med denne Skoda motoren, hvis det er noen der ute som vurderer AEF motor.
Har brukt bilen mye i hele sommer og høst, og har ikke hatt så mye som ett feil-slag vet ikke eksakt hvor mye jeg har kjørt nå med denne motoren, men endel mil har det blitt. Bruker ikke mye diesel, og jeg synes den drar forholdsvis godt, men toppfart er en annen historie (i hovedsak ikke motoren sin feil det) så min konklusjon er at denne konverteringen er virkelig å anbefale
Har brukt bilen mye i hele sommer og høst, og har ikke hatt så mye som ett feil-slag vet ikke eksakt hvor mye jeg har kjørt nå med denne motoren, men endel mil har det blitt. Bruker ikke mye diesel, og jeg synes den drar forholdsvis godt, men toppfart er en annen historie (i hovedsak ikke motoren sin feil det) så min konklusjon er at denne konverteringen er virkelig å anbefale
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
Re: -82 Diesel Sika
Tøff sika, men pussig at du ikke har sett det med speila før. Artig med veteran - flere kunne tenkt seg en veteran. De blir vel veteraner stadig flere om enn om noen år....
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Re: -82 Diesel Sika
Veteran er helt topp, er jo så billig å eie at jeg ikke kan selge den.
Ja må vel ha vært svimmel som ikke så det med speilene ble seende litt bedre ut når jeg fikk snudd de ja...
Ja må vel ha vært svimmel som ikke så det med speilene ble seende litt bedre ut når jeg fikk snudd de ja...
Golf-1 Rallycross
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
1958 Boble
1968 Boble
1982 T3 1,9AEF D SIKA
1987 T3 1,9AEF TD Trufa Camper
-
- -
- Posts: 1165
- Joined: 05 Jan 2006, 12:19
- Location: Skien, Telemark
Re: -82 Diesel Sika
Jeg kjører med en 1y-motor fra Skoda, og har gjort samme erfaring: bunnsolid. Drar ikke skinnet av pølsa, men er til å stole på. Jeg har bytta til bensinkasse for å gjøre den litt mer langbeint, hjalp en del, og sammen med en liten oljekjøler får den akseptabel temperatur i 100-110.
bugbuddies.no