VW T3 Joker 1983

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

VW T3 Joker 1983

Post by martins.macs »

Drømmen om en litt større lekebil som egner seg som både turbil og hverdagsbil har jeg hatt i flere år men bare nå i høst klarte jeg å bestemme meg og valget falt jo selvfølgelig for en VW T3.

I sluten av august kom jeg over en VW T3 jocker på finn.no. Jeg likte den men så tenkte jeg... nei, den er jo alt for gammel... 83 modell.
Men bare 24 timer senere hadde jeg en avtale med eieren at jeg skal kjøpe bilen. Og dette hadde jeg gjørt uten å se og prøvekjøre den! Ganske idiotisk..men men. Man må jo skape litt spenningen av og til.

Bilen opphold seg i Mosjøen men jeg i Bergen. Så i september tok jeg turen opp for å hente den og kjøre ned til Bergen. Jeg hadde aldri vært lengre opp en Førde så hele turen ble jo en fin opplevelse av høst Norge.

Tidligere eieren av bilen kunne fortelle veldig lite om bilens førhistoriet. Han hadde eid den bare i et år og viste veldig lite om bilen.
Motoren startet og bilen sto på alle fire hjul så jeg betalte, underskrev kontrakten og ble den nye eieren av drømmebilen :)

Jeg har kjørt vw t3 litt fra før og er kjent med bilens gode og dårlige egenskaper så forventningene var ikke alt for høye.
Etter de første 10 mil med min nye bilen ble jeg ganske rolig og fornøyd med kjøpet fordig bilen virket helt greit og det var ingen umidelbare tegn på at jeg hadde kjøpt et vrak. Selfølgelig så var det en del ulyder men ikke noe farlig.
Turen til Bergen gikk overaskende fint. Det var en glede å kjøre bilen. Det eneste negative som skjedde var at en dekk ble punktert og jekk var jo ikke med på kjøpe :( Heldigvis så var det en bonde med traktor i nærheten som kunne løfte bilen sånn at jeg klarte å skifte dekk.
Til sammen har jeg kjørt nå ca 500.mil og ikke noe dårlige overaskelser.


Litt mer konkret om bilen:

- 1983 modell importert til Norge i 1987
- 1,6 TD motor. Originalt så har det vært en 1,6D men den nye TD motoren har blitt satt inn i 1998.
- 5 girs kasse som fungerer veldig fint.
- Servostyring med litt ulyd. Mest sansynlig servo har blitt montert i ettertiden.
- Westfalia standart innredning i god stand. Trenger litt vedlikehold men det meste fungerer helt greit. Bare varmeaparat er død.
- Bilen er godkjent med 5 sitteplasser (2 foran, 3 bak)

Image
Image
Image
Image
Image



I November ble bilen kjørt inne i garasjen for å ta en litt større servise.

Planen er å få bilen i både god teknisk stand og få den se litt fin ut. Alt er jo avhengi av tid og penger. Tiden har jeg litt men det er mye verre med penger :( Men..men.

Motoren er den første i rekkefølgen.
Egentlig så har motoren fungert ganske greit alle de 500 mil som jeg har kjørt. Nesten ingen oljeforbruk. Lettstartet både kaldt og varmt. Kanskje litt for mye røyking..
I utgangspunktet så tenkte jeg bare å skifte alle reim, olje, filter men så klarte vi ikke å stoppe..
Til slutt motoren ble demontert helt... Og det viste seg å være ganske lurt. Det var mye som måtte byttes. Hvis ikke nå med en gang så kanskje etter en stund når man ønsker det minst.
Så det har blitt skiftet alt som borde skiftes og kunne skiftes. Nå venter jeg bare på et nytt topp :)

Etter motoren var tatt ut fikk jeg et fristende tilbud om en 1,9td azz fra en vw golf som jeg kunne sette inn i stedet for 1,6td. Jeg hadde lite tid for å bestemme meg og til slutt valgte jeg å beholde min gamle 1,6td motoren.

Grunnet til et sånt valg var at det hadde blitt dyrere og mye mer vanskeligere for meg å få inn en 1,9 td enn å fikse den samme gamle 1,6td motoren som er jo ikke den verste når den er fikset og godt vedlikehold.

Image
Image
Image
Image
Image
Image



Etter motoren var tatt ut fikk jeg et fristende tilbud om en 1,9td azz fra en vw golf som jeg kunne sette inn i stedet for 1,6td. Jeg hadde lite tid for å bestemme meg og til slutt valgte jeg å beholde min gamle 1,6td motoren.

Grunnet til et sånt valg var at det hadde blitt dyrere og mye mer vanskeligere for meg å få inn en 1,9 td enn å fikse den samme gamle 1,6td motoren som er jo ikke den verste når den er fikset og godt vedlikehold.

I tillegg må jeg bytte kløtsjen som er bestilt.
I mellomtiden foregår det arbeid også med å bytte alle hjullagre, bremseskiver, klosser.
Ellers så tror jeg at alt annet av det tekniske er i ganske ok stand.

Image
Image
Image
Image
Image



Rust...mmm...tja..er jo mer mann ville ønske seg men ikke det verste av det man kan ha på en nesten 30 år gammel vw t3.

Under bilen er det nesten ingen rust og absolutt ingen skremmende rusthull.Det eneste som bekymrer meg er rust i motor rommet. Dette er jo bærende karosseri deler så de kan ikke ha rust på seg.
Men spørsmålet er om hvordan få den vekk best og forhindre at den kommer tilbake om et år?
Er det noe gode rustbehandlings/forhindrings tips?
Det verste av rust er rundt vinduskantene, skjøtene, front dør og bakluke.
Dør og bakluket har jeg fått fra en annen bil som er i toppstand og trenger bare overlakering.
Delene rund hjul har jeg tenkt å kjøpe nye. http://www.justkampers.com/shop/type_25 ... right.html
Er det noe gode tips hvor?
Jeg har sett på brick-jard og der er det litt forskjellige meninger hvem er best på pris og kvalitet.

Image
Image

Hvis alt skal gå greit så har jeg tanken om å få lakkert hele bilen. Men hvis det blir for lite tid og penger (og dette kommer til å skje helt sikkert) så skal jeg lakkere bare de delen som trenger lakkering etter sveising/bytte.
I begynnelse så var jeg ganske skeptisk til den brune fargen på bilen men nå så begynner jeg å like den litt. Egentlig tanken var å skifte fargen hvis bilen skal hellakkeres men nå har jeg begynt å vurdere dette.

Men selv om bilen er ikke ferdig ennå så har den fått sin første innbygger allerede. Katen har blitt helt forelsket i bilen.. :)

Image
Last edited by martins.macs on 08 Mar 2013, 12:25, edited 3 times in total.
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Post by narle »

Velkommen med grom bil!Må si at du står på med reparasjoner.Den bilen får du glede av siden du er så flink til å vedlikeholde den!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

Det der var berre fantastisk! Eg har ikkje sett nokon her inne som har beæra ein 1,6 motor med så mykje vedlikehald og dokumentert det. Somregel er det vel berre "ut med gammel inn med ny".

Gledar meg til fortsettelsen!!
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Den bilen er det gjort endel med. Blandt annet ble den sendt til Westfalia for ombygging noen år etter at den var ny. Coach-fangerne, servostyring og en del annet er gjort av Arne Hansen i Mosjøen. Ta kontakt med Auto Mester Bilentusiasten så får du høre hele historikken til bilen.

Gratulerer med flott bil :D
Tage Vedal

T3-fan
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Oi.. Takk for informasjonen og responsen! :)
Dette er helt supert! Det var ganske tydelig at noen hadde jobbet med denne bilen og gjort dette på en profesjonell måte.
Nå gleder jeg meg å finne ut mer om bilens historie :)
Mike Sierra
-
-
Posts: 143
Joined: 01 Mar 2004, 14:49
Car: t5
Location: Spikkestad

Post by Mike Sierra »

Dersom det kun er overflate rust så kan du sandblåse, men ellers så er det bare en måte å få bort rust på, sveis inn ny plate. Alt annet er bare i beste fall en forsinkelse av videre utvikling.
MS

Skrotnisse ;-)
Espen
-
-
Posts: 1144
Joined: 04 Nov 2003, 21:11
Phone: 95216652
Location: Drammen
Contact:

Post by Espen »

Må bare føye meg inn i rekken av de som lar seg imponere av at noen faktisk gjør ting skikkelig :)
Espen

RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Post by RuneA »

synes bilen er kul med den fargen du har, lakker ned fra vinduer så den blir bare brun uten grått felt, veldig tøft, og passer jo bra med fargen på innredningen.

tøff bil :)
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Mike Sierra wrote:Dersom det kun er overflate rust så kan du sandblåse, men ellers så er det bare en måte å få bort rust på, sveis inn ny plate. Alt annet er bare i beste fall en forsinkelse av videre utvikling.
Jeg tviler på om jeg får tak i en sandblåser så jeg må nok bruke andre hjelpemidler.

Dørene og bakluket som har rusthull skal erstattes fra en donørbil. Så det blir enkelt.
Begge bakerste ark(Arch) skal byttes ut med nye. Akkurat nå prøver jeg å finne ut hvor er det best å kjøpe disse delene (kvalitet og pris).

Men det blir litt vanskeligere med rust rund vinduene. Der blir det nok litt sveising.

Image

synes bilen er kul med den fargen du har, lakker ned fra vinduer så den blir bare brun uten grått felt, veldig tøft, og passer jo bra med fargen på innredningen.
Ja, jeg begynner å bli litt glad i denne brune farge og hvis den grå delen blir borte så kunne det bli ganske ok. Men problemet er at jeg må hellakkere både dør og baklukert og kantene rund vinduene så da blir det bare noe få deler som trenger ikke ny lakk.
Og det er fortsatt mye av det tekniske som jeg må få på plaas og det erkanskje litt for tidlig å drømme seg bort i lakkeringen... :)


Takk for gode tilbakemeldninger :)
RuneA
-
-
Posts: 624
Joined: 19 Feb 2006, 13:16
Location: Oslo/Tallinn

Post by RuneA »

min personlige mening er at det vil alltid være noen steder som ikke blir lakkert og at man(jeg) ville blitt sprø når jeg nå en gang ville sett disse feltene, være seg om det er i motorrommet eller ett eller annet sted, men for all del, ikke min bil :)

blir nok bra ja, virker som du vet hva du driver med.
Rune

Image
Hus på hjul

1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Litt oppdatering

Post by martins.macs »

Litt oppdatering

Det går ganske sakte og hver minste ting tar lang tid. Men det går fremover og håpentleghvis klarer jeg å bli ferdig med bilen til påske.

Fram til nå er det meste av understelle ferdig: nye hjullager, bremseklosser og div. småting.
Motoren er ikke helt ferdig ennå men alle delene har endelig kommet og det gjenstår å få toppen på plass og instalere motoren tilbake i bilen.

Hele julferien gikk til å bare "strippe" karroseriet..
Så nå er det kampen mot rust i gang. Mye av "bare overflaterust" viste seg å være stygge rusthull som må sveises.



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
aka_stian
-
-
Posts: 134
Joined: 18 Jun 2007, 15:05
Car: T3 1992 AAZ
Location: Bergen

Post by aka_stian »

Hvor kjøpte du bakskjermen(e)
Trenger en ny høyreskjerm selv. Pris på der du kjøpte fra inkl frakt?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Tæff
-
-
Posts: 814
Joined: 13 Oct 2007, 22:55
Location: Sogndal og omegn

Post by Tæff »

tru om ikkje just campers har slike?


nøgd med servicen der eg iallefall!!
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Bakskjermene har jeg kjøpt fra en privatperson men jeg tror at de kommer opprinnelig fra "Klokkerhoml" i Danmark.

Her er nettadressen:
http://www.klokkerholm.com/default.asp

Jeg har ikke handlet selv hos Klokkerholm så jeg har ikke dessverre noe erfaring med de.

Image
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Post by t21500 »

Bare husk at "lakken" som er på delene, kun er transportbeskyttelse, ikke grunning. Du burde slipe lett og legge rustgrunning over dette.
Pål Strand
solrikioo
-
-
Posts: 2578
Joined: 19 Dec 2004, 21:48
Car: Skoda Octavia 2014
Location: Drammen
Contact:

Post by solrikioo »

Klokkerholm er det danske Veng. Veng får mye av delene sine derifra. De sammarbeider vel ganske tett.
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Post by erjo »

Dette er jo helt fantastisk morsomt for en T3-entusiast som meg. Imponerende innsats. Bilen blir vel nesten som ny - og da har du bil i VELDIG mange år.

Gleder meg til å følge med i dette framover.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Utrolig effektiv mann! Imponert :D
Tage Vedal

T3-fan
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Krigen mot rusthull er snart vunnet og nå er det sparkel som gjelder.
Bare husk at "lakken" som er på delene, kun er transportbeskyttelse, ikke grunning. Du burde slipe lett og legge rustgrunning over dette.
Takk for tips! :)

Når det gjelder "efektivitet" så jeg må si at jeg jobber ikke alene. Jeg får veldig god hjelp av min lillebror og far som har endel erfaring med VW T3.
Uten deres hjelp hadde det gått mye saktere.
På slutten legger jeg ut et bildet av min fars VW som ble reddet fra huggeriet for 3 år siden og har fått et nytt liv nå.

Image
Image
Image


For 3 år siden kom jeg over en annonnse på finn.no der det stå at denne COACHen skal vrakes hvis ingen kommer og henter den "før lørdag". Min far trengte en billig arbeidsbil akkurat da så jeg kjøpte den for par kroner uten noen store forventninger.
Nå har min far blitt så glad i denne COACHem at Audien som er 15 år nyere står bare parkert i garasjen... :)
Bilen ble hellakert i august og har fått ny topp men ellers så har den fungert nesten feilfritt.

Image
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Flott coach! Det er fint å høre slike historier. Eg var svært nær ved å kjøpe denne Jokeren for et par år siden, men ser jo nå at den har det bedre hos deg :D
Tage Vedal

T3-fan
amubus
-
-
Posts: 1073
Joined: 02 Nov 2003, 20:57
Location: Fana, Bergen
Contact:

Post by amubus »

Blir jo flott det der...:-)
De selger Veng/klokkerholrm ¨hos Lakkspesialisten i Fyllingsdalen, og Hartveit karrosseri i Møllendalsvegen....
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Når drev jeg å demontere skapene og interiøret så fant jeg en liten utskjæring fra avisen med salgsannonsen.

Og her står det at bilen/motoren har gått 190000km. På kilometertelleren sto det 195000km når jeg kjøpte den i høst.
Men på en klistrelapp fra bilservice står det: "siste oljeskift" - 280000km :)

Hm..det hadde interesant å finne ut hvor mye har bilen gått egentlig.

Image
Caravelle-Kai
-
-
Posts: 1734
Joined: 01 Nov 2003, 17:55
Location: Tynset

Post by Caravelle-Kai »

Er den lille safen i bilen fremdeles?

Hvordan fungerer den?
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Post by martins.macs »

Er den lille safen i bilen fremdeles?

Hvordan fungerer den?
Ja, "safen" var der når jeg kjøpte bilen men nå har jeg demontert den og jeg tviler på om jeg skal ha den i bilen igjen. Egentlig så var det bare en metallboks (ca 25x15cm) med en vanlig løs. Den var montert (festet med to skruer) under pasasjersette på frontdelen. Jeg tipper at det kunne ta ca. 45sek. for å "åpne" en sånn "safe".


Litt offtopic...

Nå har jeg fått min egen privatsjøfår som prøvekørte bilen i går og han syntes at bilen virker fint :D

Image
Image
Image
Caravelle-Kai
-
-
Posts: 1734
Joined: 01 Nov 2003, 17:55
Location: Tynset

Post by Caravelle-Kai »

martins.macs wrote:Litt offtopic...

Nå har jeg fått min egen privatsjøfår som prøvekørte bilen i går og han syntes at bilen virker fint :D

Image
Pass deg så den ikke gnager på ledningene. Vi hadde en som tok knekken på noen telefoner. -Det var før alt ble trådløst.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Post Reply