1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

RuneA wrote:Fantastisk!!
Tusen takk, jeg legger inn bildetekster dryppvis og delt, har ikke tid å ta alle på èn gang, so stay tuned.

Oppdatering, tekst til og med CZ er ferdig (se forrige side) :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
martins.macs
-
-
Posts: 686
Joined: 24 Sep 2008, 14:11
Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
Phone: 97071638
Location: Bergen

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by martins.macs »

Fin tur!

Godt å høre at D1 blir fikset. Da blir det kanskje ferietur til CZ neste sommer :)
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by OddN »

Flotte bilder :-)

Og det er noe eget og fantastisk tidsriktig med kombinasjonen tofarget bil, stålfelger og rundlykter med marchal-ekstralysgrill.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

martins.macs wrote:Fin tur!
Godt å høre at D1 blir fikset. Da blir det kanskje ferietur til CZ neste sommer :)
Yepp, neste år er det trygt å ferdes rundt Brno 8)
OddN wrote:Flotte bilder :-)
Og det er noe eget og fantastisk tidsriktig med kombinasjonen tofarget bil, stålfelger og rundlykter med marchal-ekstralysgrill.
Ekvipasjen holdes så tidsriktig som mulig, lav bling-bling faktor er best på tur 8)



Whatever, jeg kjøpte en dings for å holde kontroll på kjøleskapet:
Image
Klippet av sigarett-tenner pluggene på begge sider, og kobla rett til kjøleskapet med kabelsko.
Forundringen ble stor da kjøleskapet ikke startet, men så leste jeg på boksen "cut-in voltage" 12.8V, måtte med andre ord starte motoren slik at ladespenningen trigget "cut-in", etter motorstopp gir kjøleren in sin vante dur.
Hvorfor denne innmontert, jo, da kan jeg ha full batteripakke innkoblet hele tiden (altså med startbatteriet også).

Litt upraktisk å måtte starte bilen for å få igang kjøleren, men kanskje ikke problem i det hele tatt? Må nok testes live for å svar.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Turbussen står mye stille om dagen. En morgen jeg skulle sykle til jobben hørte jeg batterivarsleren pipe, lav spenning. Itt`no problem tenkte jeg og kobla til laderen og spenningen steg, alarmen sluttet å klukke 8)
Kom tilbake fra jobb, og da jamret batterivarsleren igjen, selv med lader i drift :roll:

Med X- antall batterier i parallell var det ikke bare helt enkelt å finne synderen i flokken, men tilslutt fant jeg muldvarpen: fritidsbatteriet under førersetet.

Image
Utgående: 12V 60AH Dynamic Power (som jeg bytttet til meg i Danmark for et par år siden). Passet perfekt under setet med sin lave profil.

Image
Inngående: 12V 63AH Biltema 80-2631.

Image
Det nye batteriet passet faktisk under lokket, riktignok med små marginer.

EDIT/PS: løsningen for spenningsvakta til kjøleskapet ble tre-veis bryter, Off / ON t* / ON v*
Off: Kjøleskap av
ON *t: Tvangskjøring av kjøleskap uten spenningsvakt (slik at Ølet holder seg kaldt uansett hva som skjer).
ON *v: Kjøring av kjøleskap med spenningsvakt (kaldt øl med forbehold).
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:21, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Ok, bare for å avslutte pol-turen, her kommer resten av bilde-teksten, flyttet bildene hit så dere slipper å bla baklengs :wink:

Image
Her er vi på Smok Camping i Krakow.
Fant denne plassen via den gamle velkjente metoden; spørre etter veien til en bynær campingplass på bensinstasjon. Heldigvis fantes det en engelsktalende ansatt som attpåtil kunne gi oss meget nøyaktig beskrivelse, flaks.
http://smok.krakow.pl/en/
Flott sykkelavstand til gamlebyen, på gang/sykkelsti hele veien, og for en sykkelby dette har blitt! Mildt sagt overrasket over det flotte sykkelveinettet både utenfor men også inne i gamlebyen, storartet!

Nok om det, også her svermet det av 2CV`er (mest fransk-registrerte). Det viste seg at det var internasjonalt 2CV treff i Polen dette året, så mysteriet med 2CV svermer ble oppklart. http://www.2cvpoland2015.pl/

Image
Vi ble godt mottatt på torget i Krakow, ryktene om vårt besøk hadde tydeligvis nådd helt til topps i byen.

Image
Fra Krakow gikk det nordvest mot Wroclaw, og varmen var nok engang upåklagelig.

Image
I stedet for planlagte Wroclaw sveipet vi rett vest, opp mot fjellene for å få ned ute-temperaturen, det var varmt nok i Krakow, og vi hadde ikke lyst til å koke i Wroclaw.
Etter litt sightseeing i fjellene endte vi opp i Jelena Gora, med det «fine» navnet Auto Camping nr. 130. http://www.camping.karkonosz.pl/
Og Jelena Gora viste seg å være helt topp. http://www.jeleniagora.pl/
Ikke bare byen men tur-rutene rundt, bildet viser forholdene på fjell-løper for syklister og fotgjengere.

Image
En liten «Frognerseter» i løypenettverket.

Image
Utsikt fra balkongen på Frognersetra i Jelena Gora.

Image
Polakker, men også tyskere på tur.

Image
Downtown Jelena Gora

Image
Vi reiste nordvestover og krysset grensen til Tyskland ved Zgorzelec, tok A4 mot Dresden, inn på A13 mot Berlin, vestsiden av Berliner ring, og inn på A24 mot Hamburg.
Ett stykke fra Berlin (halveis til Hamburg?) fant vi nok engang en Campingplass ved å spørre på bensinstasjon. En totalt fredelig plass ved en stor innsjø, landsbyen het Kongsberg (Kønigsberg). Vel, ut med markise fram med ankerpilsen, takk.

Image
Kveldstemning i Kongsberg.

Image
Det var lang fergekø i Puttgarden, både èn og to ferger kom og gikk igjen uten at vi fikk plass, men på tredje fikk vi grønt lys. Og for en plassering, helt foran på dekk, midt i baugen.

Image
Vi styrte ikke ferga, selv om det ser slik ut.

Image
Vel på plass i Danmark ble det en fin ettermiddag/kveld i Køge. http://www.visitkoege.com/ln-int/koege/ ... ge-tourist
Flott «norsk» sommer, ca 20 grader hvor man kunne sitte i sola frivillig, helt uten fysisk ubehag, rett og slett bare nyte sola.

Dagen etter ble det hjemtur, det ble rufsete vær, så vi satte kompasset opp gjennom sverige, ingen vits å stoppe i regnvær/gråvær, kjør på.
Vel hjemme i Horten var det 13 grader kaldt, sjokkerende kaldt, men det var visst normalen. Det var bare vi som hadde lurt oss unna de siste ukene :D
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:23, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Jeg klarte det, en helt vinter uten T3 kjøring, sommerdekk på plass hele vinteren :D
Første oppstart og kjøretur idag. Et rakleverk, nesten dieselmotoren i starten, men når olja kom opp i 80 grader falt alt på plass og WBX`en summet som vanlig.

Ser dere denne?
https://www.dropbox.com/s/osfte4gt9m1d0 ... 3.mov?dl=0 <OBS SLETTET, se youtubeklipp lengere ned>
Last edited by HappyT3 on 30 Mar 2016, 10:11, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by hansstef »

Jepp! :)
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Needforspace »

Hørtes bedre ut etter en stund ja. Godt å få den i bruk etter en lang vinter vil jeg tro.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Takk, da virker dropbox, lurer på om jeg skal skaffe youtube konto. Artigmed litt levende film også, innimellom.
Tilbake til bilen, den har stått urørt av menneskehender siden høsten 2015 fram til idag (bortsett fra litt lading av batteripakka). Hadde glemt hvor morsomt det er å kjøre T3, sitter som en konge og overaskende god å kjøre :D Det blir nedvasking etterhvert, ny olje og oljefilter, pluss, pluss, når godværet slår til. Slipper iallefall å skifte til sommerdekk denne gangen :wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Fikk hjelp til test-opplastning på youtube, bare for å sjekke muligheter:

https://youtu.be/QGUZc5_WPX4
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Finjustering av den ikke helt originale Lucas generator for å få den 100% på linje med de andre reimhjulene.
Grovjusterte riktignok reimskiva (side 12 i denne tråden) ved å omrokere skiver på akselen, ble betraktelig bedre, men ikke 100% godt nok.

Image
En svak vinkel som har vært til forargelse ved kaldstart, mye hyling i starten, ikke morro for naboer på morgenkvisten.

Image
Generator ute, på høyre side skal det høvles.

Image
Høyre side bearbeidet med vinkelsliper for å få plass til to skiver.

Image
Lucas`en på plass, nå med to skivers forflytning innover.

Image
Tjah, tror jammen det ble bedre. Ingen hyling fra reim i`affal.

Image
Så ble det ny olje. Utrooolig deilig å bli kvitt Castrol GTX 15W50 fra motoren, en olje med mindreverdige kaldstartsegenskaper og faktisk også røyk ved kaldstart, mener å huske at andre også har hatt røyk på kaldstart med denne olja? Ikke et produkt man kjøper frivillig til en T3..


Allerede på første etappe mot Zakopane ble jeg skeptisk til denne olja:
viewtopic.php?f=4&t=42386&hilit=castrol+gtx
Og "prøveturen" gikk fra Jylland til Berlin :wink:
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:24, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Var en tur på Byggmax idag for å kjøpe plank til trappa jeg bygger, på vei tilbake med planker på taket oppdaget jeg at ladelampa lyste, første tanke: ingen problem jeg har jo stor batteribank, men nei - stoppet på første busslomme, den tabben gjør jeg ikke èn gang til! Vannpumpa går jo på samme reima.. Whatever, åpnet motorlokket og kunne konstatere at reima var like hel og fin, og at alt summet som normalt. Kjørte til Horten, mekonomen, de hadde ikke riktig laderegulator på lager, vel kjørte til Bilextra i Tønsberg, der var det stengt kl.14:00 og jeg var 5 minutter for sent ute, kjørte så til Biltema, her var det både åpent og de hadde delen på hylla :-)

Image
Utslitt Bosch 14.6V laderegulator, og ny Biltema versjon.

Startet opp med BT regulator og alt virket. Jammen godt dette skjedde nå og ikke i ferien 8)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000029654/

Edit, tillegg 2: godt det ikke ble Mekonomen, der ville prisen blitt 606kr, cirka 500% dyrere.
http://www.mekonomen.no/bil/reservedele ... 0-130504no

Edit, tillegg 1:
Image
Siden jeg havnet på BT i generatormodus, kjøpte jeg også ny viftereim, just in case. Satte på denne, og la gammereima under setet som reservedel.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000025090/
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:25, edited 1 time in total.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Måtte hogge inn bremsene da et kjøretøy kom voldsomt fort ut fra en sidevei, lav hastighet 40 sone, men alikevel full trykk på bremsen hardt!

Parkerte i gården og merket at pedalen seg innover.....
Image
En liten flekk under høyre forhjul, er det bremsevæske?

Image
Et reklameblad oppå flekken, og ny trykk på bremsen, ja her drypper det...

Image
Lekkasjen er ikke helt inntil bremseskiva.

Image
Selve bremserøret har sprukket! Det som går til høyre forhjul.
Fant desverre ikke noe på hjemmesida til Unneberg.
Godt det skjedde 5 minutter hjemmefra.
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:25, edited 1 time in total.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Biltema er redningen, kobbernikkelrør og flenseverktøy så har du løst det for overskuelig framtid.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping ->

Post by HappyT3 »

subwoofer wrote:Biltema er redningen, kobbernikkelrør og flenseverktøy så har du løst det for overskuelig framtid.
Takk, da blir det biltema.

Image
Renset "koblingsboksen" hvor røret ender opp. Ser jo greit ut på denne siden.

Image
På hjulsiden, ser det ut som klips og kanskje hele gummislangen byttes, det vil vise seg under demontering...

Passer denne foran, eller blir den for kort?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000025406/

Ser forresten ut som Mekonomen har endel bremsegodis..
Last edited by HappyT3 on 25 Apr 2018, 08:25, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by ducce999s »

Martin har vel stål slanger på tilbud nå
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Harald »

Klok av skade så kan jeg si at med det flensverktøyet jeg kjøpte fra Biltema, og kobbernikkelrør, så gikk det MANGE omganger før det ble fritt for lekkasjer. Verktøyet gir ikke på langt nær like stor kon som på originale rør, og det er liten margin for feil. Å lage kon på et rør som står på bilen er nokså mye vanskeligere å få riktig enn å jobbe i skrustikka. En må lære seg teknikken for å bruke verktøyet optimalt. Både youtube og de bak skranken gir feil informasjon. En må ta hensyn til hva slags skjøtestykker en bruker for å avgjøre om en skal presse innvendig kon eller ikke.. På toppen av det hele oppdaget jeg feilvare fra Biltema på bremserørkoblinger!! Det var ekstremt stor slakk i gjengepartiet og det ville ikke tålt å dras sammen.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 T3 camping ->

Post by OddN »

HappyT3 wrote:
Passer denne foran, eller blir den for kort?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000025406/

Ser forresten ut som Mekonomen har endel bremsegodis..
Hvis den er så kort som den ser ut på bildet er den nok til bak.

Og mine erfaringer med biltemaverktøyet er omtrent som Haralds, dvs noe variable...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Mulig jeg har hatt flaks, men jeg har aldri hatt lekkasjer på dobbeltkoner jeg har laget med det verktøyet etter at jeg var fornøyd med hvordan den så ut. Jeg sier ikke at det er et godt verktøy, jeg sier bare at jeg bestandig har fått det til. Men der har hendt jeg har måttet lage en kon to ganger fordi det glipper. Og instruksjonene er på velkjent Biltema-nivå, dvs ikkeeksisterende.

Noen som har link til et godt verktøy for samme jobben?

Edit:
Litt dyr: http://www.demon-tweeks.co.uk/performan ... tool-pft08
Mye dyrere: http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... s_id=11447
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Tur-Bo »

Personlig har jeg ikke knota Skål mye med biltema sin. Røra er også greie. Men fittings har jeg kjøpt på mekonomen.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
HappyT3
-
-
Posts: 756
Joined: 27 Oct 2009, 11:40
Car: T3 1986
Location: Vestfold

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by HappyT3 »

Har bestilt rør og bremseslange hos Mekonomen, deler kommer imorgen. Da blir det ferdigsydd løsning :-)
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by subwoofer »

Da får du stålrør som kanskje har riktig lengde. Jeg har prøvd det en gang og kommet til at det er bedre å lage dem selv.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Det er større sjanse for å få løsnet rør hvis fjærklipset fjernes med avbitertang først. Kommer bedre til med fastnøkkel eller tang da, og klipsene koster ikke så mye[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Sent fra min S50 via Tapatalk
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

Post by hansstef »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Det er større sjanse for å få løsnet rør hvis fjærklipset fjernes med avbitertang først. Kommer bedre til med fastnøkkel eller tang da, og klipsene koster ikke så mye[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Sent fra min S50 via Tapatalk
Har tidligere satt inn en halv fjær fra bremsetrommel pluss en passende skive. De gir fint trykk på koblingen og er mye mindre I veien enn de originale og skjøre klipsene. Kjekt hvis man må ødelegge en klips og slippe å vente på ny bestilling.
Løsningen kan ses litt nedpå denne siden:

http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... 4&start=75
Hans Sæle
Post Reply