Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Bilen har vært i daglig drift i ett og ett halvt år i min eie og har gått ca 140000 km, men nå bruker`n like mye kjølevann som bensin :? .
Har derfor vurdert og gå til annskaffelse av en Skoda AEF diesel motor(64 hk) for så og montere JX turbo og en eller annen intercooler :wink:
Har funnet motor som skal hentes neste helg :D
Ellers er en Ramsey 8000 vinsj under montering (kommer nok noen bilder etterhvert), tak stativ med arbeidslys + div utstyr skal lages, scratch built camper unit og hellakkering kommer på ett litt senere tidspunkt :D .
Forts. følger :wink:
Lars
Image
Chewie
-
-
Posts: 559
Joined: 26 Apr 2010, 00:52
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904
Location: Esbjerg, Danmark/Hemsedal

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Chewie »

Hei Lars.

Var det du jeg møtte da jeg sto og rustbehandlet min Syncro på Hagafoss tidligere i høst?

Skal du bygge om fra 2,1 bensin til diesel? Da vil jeg følge utrolig godt med, da jeg overveier samme operasjon. Gerne bilder...
Behøver du at bytte drivstoftank da?


Mvh

Mattias
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Tur-Bo »

Chewie wrote:Skal du bygge om fra 2,1 bensin til diesel? Da vil jeg følge utrolig godt med, da jeg overveier samme operasjon. Gerne bilder...
Behøver du at bytte drivstoftank da?


Mvh

Mattias
Ja, tanken må byttes, rett og slett fordi det på syncro blir for trangt med starteren.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Chewie wrote:Hei Lars.

Var det du jeg møtte da jeg sto og rustbehandlet min Syncro på Hagafoss tidligere i høst?

Skal du bygge om fra 2,1 bensin til diesel? Da vil jeg følge utrolig godt med, da jeg overveier samme operasjon. Gerne bilder...
Behøver du at bytte drivstoftank da?


Mvh

Mattias
Hei Mattias
Jo det var meg som forrstyrret rust behandlingen :wink: Skal hente en 1,9 skoda diesel til uken. I Sverige, 2001 mod. som har gått 97000 km. Skal prøve og legge ut litt bilder og info på veien... Må samle litt deler først. Hvordan går det med vogna di ? Har du noe bilder ute?
mvh. Lars
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Da var vinsj monteringen i gang...

Image
Ramsey 8000 Profile

Image
Lagd stål brakett til innfestning av vinsj + port

Image
Lagd sveise hylser for fast skruing av vinsjen

Image
Borret hull til sveise hylser i støtfanger

Image
Hylser ferdig sveiset inn, sett fra undersiden av fanger

Image
Fra oversiden

Image
Litt lakk :)

Image
25 mm pom/nylon plater for og bygge vinsjen til samme høyde som fangeren

Image
Simsalabim :wink:

Image
I morgen skal støtfanger og nedre grill tilpasses samt kobling av elektrisk...
mvh. Lars
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Rudeboy »

Ikke glem plastdekselet Staten mener "må" være over winchrullene slik at ikke de som kaster seg foran bilene våre ikke skal bli skadd unødig, nå da :D

Skriver du inn "forlengelsen" av bilen i vognkortet eller er det en for liten operasjon med winchmontasjen til å få noen cm lengre bil hos Trafikkstasjona ? Kommer ikke til noen konklusjon der sjøl med min T4 California Coach, om jeg skal ha winch der - skal jeg da gidde dra bortom Statens Vegvesen for både vise at jeg har plastdeksel og for å få noen cm lengre bil på nytt vognkort :roll:

Artig bil du har, gleder meg til å følge den videre - får man se den i Tinn i september eller på vintertreffet om noen uker ?
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Tur-Bo »

Dette minner meg om at jeg må begynne å pusse opp winchen som ligger i kjelleren, for det der så tøfft ut !
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Rudeboy wrote:Ikke glem plastdekselet Staten mener "må" være over winchrullene slik at ikke de som kaster seg foran bilene våre ikke skal bli skadd unødig, nå da :D

Skriver du inn "forlengelsen" av bilen i vognkortet eller er det en for liten operasjon med winchmontasjen til å få noen cm lengre bil hos Trafikkstasjona ? Kommer ikke til noen konklusjon der sjøl med min T4 California Coach, om jeg skal ha winch der - skal jeg da gidde dra bortom Statens Vegvesen for både vise at jeg har plastdeksel og for å få noen cm lengre bil på nytt vognkort :roll:

Artig bil du har, gleder meg til å følge den videre - får man se den i Tinn i september eller på vintertreffet om noen uker ?
Hei Rudeboy...
Driver et påbyggerverksted er importør for Ramsey vinsj og vi jobber litt med hvordan vinsj montering kan godkjennes i disse dager, men min egen vinsj har jeg foreløpig laget sånn at den kan demonteres enkelt ved evt. en mangellapp...
Mht. bilen så takk... er ikke sikker på hva jeg får tid til av treff, men dukker plutselig opp på noe :wink:
mvh. Lars
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Tur-Bo wrote:Dette minner meg om at jeg må begynne å pusse opp winchen som ligger i kjelleren, for det der så tøfft ut !
Takk... mvh. Lars
Chewie
-
-
Posts: 559
Joined: 26 Apr 2010, 00:52
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904
Location: Esbjerg, Danmark/Hemsedal

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Chewie »

dokalars wrote:
Chewie wrote:Hei Lars.

Var det du jeg møtte da jeg sto og rustbehandlet min Syncro på Hagafoss tidligere i høst?

Skal du bygge om fra 2,1 bensin til diesel? Da vil jeg følge utrolig godt med, da jeg overveier samme operasjon. Gerne bilder...
Behøver du at bytte drivstoftank da?


Mvh

Mattias
Hei Mattias
Jo det var meg som forrstyrret rust behandlingen :wink: Skal hente en 1,9 skoda diesel til uken. I Sverige, 2001 mod. som har gått 97000 km. Skal prøve og legge ut litt bilder og info på veien... Må samle litt deler først. Hvordan går det med vogna di ? Har du noe bilder ute?
mvh. Lars

Det høres bra ut - faktisk presis den motor jeg vurderer. AEF med JX turbo og manifold. Hvis du har mulighet for det må du veldig gjerne sende en checkliste på deler, du skal bruke.

Vogna blir brukt daglig. Desværre har det samlet seg noen feil jeg burde ta hånd om. Trenger en sjekk av bremserne da den er begyndt at pipe, manchetter innerst ved fremdiffen må byttes og et par andre småting. Har ingen oppdaterte bilder akkurat nå, men den er ikke blitt penere enn sist du så den :D Men her kan du se noen av de tingene jeg har gjort tidligere: viewtopic.php?f=55&t=26764&hilit=dolph

Ellers har jeg jo også denne, som jeg ikke helt har bestemt, hva som skal hende med: viewtopic.php?f=9&t=30744
Hvis ikke den blir solgt tror jeg det bliver prosjekt evt. med diesel...


Tøff bil du har deg ellers. Liker høyden - vurderer selv GoWesty fjærer, men går de med standard dempere?
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Chewie wrote:
dokalars wrote:
Chewie wrote:Hei Lars.

Var det du jeg møtte da jeg sto og rustbehandlet min Syncro på Hagafoss tidligere i høst?

Skal du bygge om fra 2,1 bensin til diesel? Da vil jeg følge utrolig godt med, da jeg overveier samme operasjon. Gerne bilder...
Behøver du at bytte drivstoftank da?


Mvh

Mattias

Hei Mattias
Jo det var meg som forrstyrret rust behandlingen :wink: Skal hente en 1,9 skoda diesel til uken. I Sverige, 2001 mod. som har gått 97000 km. Skal prøve og legge ut litt bilder og info på veien... Må samle litt deler først. Hvordan går det med vogna di ? Har du noe bilder ute?
mvh. Lars

Det høres bra ut - faktisk presis den motor jeg vurderer. AEF med JX turbo og manifold. Hvis du har mulighet for det må du veldig gjerne sende en checkliste på deler, du skal bruke.

Vogna blir brukt daglig. Desværre har det samlet seg noen feil jeg burde ta hånd om. Trenger en sjekk av bremserne da den er begyndt at pipe, manchetter innerst ved fremdiffen må byttes og et par andre småting. Har ingen oppdaterte bilder akkurat nå, men den er ikke blitt penere enn sist du så den :D Men her kan du se noen av de tingene jeg har gjort tidligere: viewtopic.php?f=55&t=26764&hilit=dolph

Ellers har jeg jo også denne, som jeg ikke helt


har bestemt, hva som skal hende med: viewtopic.php?f=9&t=30744
Hvis ikke den blir solgt tror jeg det bliver prosjekt evt. med diesel...


Tøff bil du har deg ellers. Liker høyden - vurderer selv GoWesty fjærer, men går de med standard dempere?
Hei Mattias
Bra jobb du har hatt med 112`n :shock: ...... Jeg skal prøve og følge hele motor bytte med bilder på denne siden, du får bare følge med :wink: Vi kunne jo bygd samtidig :) Må samle litt deler så jeg kommer nok ikke skikkelig i gang enda. Kunne du gitt litt info om de stålfelgene du hadde på da vi møttes? De er drit tøffe :mrgreen:
Jeg har orginale dempere, men de burde nok vært byttet i noen litt lenger. De bakre ble nemlig trekt helt ut til de "bånna" i hull i veien o.l. jeg tror det skyldes litt at det er beregnet på en litt tyngre Westy og ikke en "lightweight edition" doka :lol: Jeg har tatt av de bakerste fjærene så de kan du få litt billigere... da trenger du evt. bare kjøpe nye foran.
mvh. Lars
Chewie
-
-
Posts: 559
Joined: 26 Apr 2010, 00:52
Car: '84 Transporter
Phone: +4528442904
Location: Esbjerg, Danmark/Hemsedal

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by Chewie »

dokalars wrote:Hei Mattias
Bra jobb du har hatt med 112`n :shock: ...... Jeg skal prøve og følge hele motor bytte med bilder på denne siden, du får bare følge med :wink: Vi kunne jo bygd samtidig :) Må samle litt deler så jeg kommer nok ikke skikkelig i gang enda. Kunne du gitt litt info om de stålfelgene du hadde på da vi møttes? De er drit tøffe :mrgreen:
Jeg har orginale dempere, men de burde nok vært byttet i noen litt lenger. De bakre ble nemlig trekt helt ut til de "bånna" i hull i veien o.l. jeg tror det skyldes litt at det er beregnet på en litt tyngre Westy og ikke en "lightweight edition" doka :lol: Jeg har tatt av de bakerste fjærene så de kan du få litt billigere... da trenger du evt. bare kjøpe nye foran.
mvh. Lars

Takker for tilbud om både motorbyggning og fjærer, men er desværre broke akkurat nå. Må nok klare meg med bensinslukeren litt ennå.
Hvordan blir det med Westyfjærene på EU-godkjenning?

Mine felge er stålfelge fra en gammel Mercedes S-klasse, tror modellbetegnelsen heter W126. De er 7x15 tommer med ET 25. Her er et eks.: http://www.ebay.de/itm/4-Stahlfelgen-Me ... 500wt_1054
Som du kan se, koster de en del i Tyskland :shock:


Hva kjører du selv med?

Mattias
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by narle »

Hmmm.Har 2 slike felger liggende.Så de kommer fra S-klasse.Da skal jeg prøve¨å få tak i to til.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Chewie wrote:
dokalars wrote:Hei Mattias
Bra jobb du har hatt med 112`n :shock: ...... Jeg skal prøve og følge hele motor bytte med bilder på denne siden, du får bare følge med :wink: Vi kunne jo bygd samtidig :) Må samle litt deler så jeg kommer nok ikke skikkelig i gang enda. Kunne du gitt litt info om de stålfelgene du hadde på da vi møttes? De er drit tøffe :mrgreen:
Jeg har orginale dempere, men de burde nok vært byttet i noen litt lenger. De bakre ble nemlig trekt helt ut til de "bånna" i hull i veien o.l. jeg tror det skyldes litt at det er beregnet på en litt tyngre Westy og ikke en "lightweight edition" doka :lol: Jeg har tatt av de bakerste fjærene så de kan du få litt billigere... da trenger du evt. bare kjøpe nye foran.
mvh. Lars

Takker for tilbud om både motorbyggning og fjærer, men er desværre broke akkurat nå. Må nok klare meg med bensinslukeren litt ennå.
Hvordan blir det med Westyfjærene på EU-godkjenning?

Mine felge er stålfelge fra en gammel Mercedes S-klasse, tror modellbetegnelsen heter W126. De er 7x15 tommer med ET 25. Her er et eks.: http://www.ebay.de/itm/4-Stahlfelgen-Me ... 500wt_1054
Som du kan se, koster de en del i Tyskland :shock:


Hva kjører du selv med?

Mattias
Begynner og bli broke sjøl etter og ha hentet den nye motoren :lol: Bilder kommer...
Om westy fjærene er godkjent vet jeg ikke, tar det problemet når det skulle intreffe :?
Stålfelger burde jo egentlig ikke koste mange hundrelappene? :lol: :wink:
Vi får se, har funnet noen ganske kule Penta felger, må prioritere penga på diesel "aggregatet" nå :roll:
mvh. Lars
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Vinsj,støtfanger og grill på plass.
Image

Image

Har også hentet en Skoda AEF diesel motor i Sverige, 2001 mod. gått 97000km :D
Turen gikk "bra" bortsett fra litt fusking og litt knekt bak fjær :wink:

Image

Image
Motor henger i bukk og skal begynne og demonteres til helgen.... fler bilder kommer...
JanneT3
-
-
Posts: 225
Joined: 25 Mar 2011, 17:55
Car: T2 -77
Phone: 95932697
Location: Sørum

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by JanneT3 »

Intressant.
Denna ska jag följa med på :)

Hur ska du göra med diesel pumpen, är inte den elektrisk?
T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar.
// Janne Lindgren
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

JanneT3 wrote:Intressant.
Denna ska jag följa med på :)

Hur ska du göra med diesel pumpen, är inte den elektrisk?
Hei Janne.....
Skal bruke JX pumpe :)
mvh. Lars
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by 4x4syncro »

Liker det stukke du har på det første bilde.... Har faktisk et par bilder av bilen din liggende fra da jeg så den på Scc hehe.....
Blir kult å følge med motorkonverteringa :)
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

4x4syncro wrote:Liker det stukke du har på det første bilde.... Har faktisk et par bilder av bilen din liggende fra da jeg så den på Scc hehe.....
Blir kult å følge med motorkonverteringa :)
Hei 4x4syncro.....
Takk :) Har vært med og kjørt berging på SSC et par år ja :wink: Blir nok en del bilder framover på konverteringen...
mvh. Lars
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

Image
Da har oljekjøler kommet i hus :) Er det noen som vet om et lurt sted og plassere en oljekjøler? Har noen beholdt den orginale vannkjølte oljekjøleren i tillegg til den luftkjølte?? Evt. hvis man fjerner den oginale vannkjølte oljekjøler, bør man plugge slangene eller bør det fortsatt være sirkulasjon igjennom slangene??
Noen erfaringer???
mvh.Lars
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by narle »

Oljekjøler skal stå foran radiatoren din.Festes i de 2 stengene bak nedre grill.Har både fjernet orginal kjøler og beholdt den på forskjellige biler.har beholdt sirkulasjonen med en liten rørbit.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

narle wrote:Oljekjøler skal stå foran radiatoren din.Festes i de 2 stengene bak nedre grill.Har både fjernet orginal kjøler og beholdt den på forskjellige biler.har beholdt sirkulasjonen med en liten rørbit.
Takk Narle.... har bare hørt at noen var bekymret for lengde på slanger mht. olje trykk o.l.
mvh. Lars
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by subwoofer »

Hadde måling etter kjøler, men før filter på Rødtopp, og kan ikke si at det virket som at trykktapet var voldsomt. Kjøpte kjølersett fra Busschmiede.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
dokalars
Posts: 67
Joined: 03 Dec 2011, 18:12
Car: Syncro Doka -87 Willys pick up -60 Ford 3w -32
Phone: 91383033
Location: Moss

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by dokalars »

subwoofer wrote:Hadde måling etter kjøler, men før filter på Rødtopp, og kan ikke si at det virket som at trykktapet var voldsomt. Kjøpte kjølersett fra Busschmiede.
Hei Joachim...
Takk det var godt og høre :) Fant ikke noe kjølersett på Busschmiede, er ikke noe racer på tysk :roll: Er det noen form for kjølevifte på oljekjøleren når bilen står stille? Eller skal den monteres så tett på radiatoren at bilens vifte trekker luft igjennom begge??
mvh. Lars
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Hvit 112hk Syncro doka under rullende renovering.

Post by subwoofer »

Litt hemmelig å finne kanskje, men ligger under T3 - Ölkreislauf: http://www.busschmiede.de/shop/T3-Basic ... -Wasserkit

Oljekjøleren monteres rett foran radiatoren, bare et par cm i mellom.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply