Jakobs t3 prosjekter.
Re: Tante Grønn!
Roar; du hadde rett. Gir overføringene på hu tante grønn satt helt fremst på kassen. Godt jeg ikke tok av hele kassa før jeg merka det.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Tante Grønn!
Det kan nok gå og konvertere, Raymond..
Men du bør vel kanskje studere tverrbalker og slikt, samt sammenlikne dette med de nyere bilene dine.
Veit bare at luftboxer stod lengre frem i motorrommet, slik at drivaksla stod i svak vinkel bakover...så og si.
Og at (angivelig) har de samtidige dieslene samme kasse som den gamle 1600 bensinern som stod i Bay midt på '70-tallet.
Eneste som "taler imot" er jo arbeidet med dette, og det med originalitet på hu Tante Grønn.
Men dette ser jo hver enkelt sjøl. Dette er jo deres bil, og da er jo det hele opp til dere.
Slik at komforten er et viktigere moment, som må veie tyngre?!
Og er man flink med å matche den tynnere(?) girspaken med evt. overføring til mer moderne type...
Er vel få, om noen som kommer til å se det, evt?
God tur til "utlandet"... eller i broderlandet..!
Men du bør vel kanskje studere tverrbalker og slikt, samt sammenlikne dette med de nyere bilene dine.
Veit bare at luftboxer stod lengre frem i motorrommet, slik at drivaksla stod i svak vinkel bakover...så og si.
Og at (angivelig) har de samtidige dieslene samme kasse som den gamle 1600 bensinern som stod i Bay midt på '70-tallet.
Eneste som "taler imot" er jo arbeidet med dette, og det med originalitet på hu Tante Grønn.
Men dette ser jo hver enkelt sjøl. Dette er jo deres bil, og da er jo det hele opp til dere.
Slik at komforten er et viktigere moment, som må veie tyngre?!
Og er man flink med å matche den tynnere(?) girspaken med evt. overføring til mer moderne type...
Er vel få, om noen som kommer til å se det, evt?
God tur til "utlandet"... eller i broderlandet..!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Re: Tante Grønn!
Mtp orginalt så er jo dette en original 1, 9 bensin. Det nærmeste denne kommer 1, 9 må nok bli aaz. Fikk med noe gir greier fra Jarle så vi får se hva det blir til. Nå ef det motor til den gule fare som gjelder.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
Ila sommeren så har det blitt gjort litt med tanta. Vannpumpa ble bytte siden jeg kunne kjenne en anelse slakk i den.
Regreima og justering av turbo og diesel har blitt gjort.
Nå i går så ble det byttet eksos manifoil grunnet en eksoslekasje. Det var den bakerste pakkningen som var blitt blåst. Knakk to turbobolter men det gikk greit siden de knakk så høyt at jeg kunne sveise fast muttere og dra de ut. Nå er hu stille der bak, samt etter en grundig motorvask så kan man ta i ting uten å få masse sot på fingra.
Ray ray
Regreima og justering av turbo og diesel har blitt gjort.
Nå i går så ble det byttet eksos manifoil grunnet en eksoslekasje. Det var den bakerste pakkningen som var blitt blåst. Knakk to turbobolter men det gikk greit siden de knakk så høyt at jeg kunne sveise fast muttere og dra de ut. Nå er hu stille der bak, samt etter en grundig motorvask så kan man ta i ting uten å få masse sot på fingra.
Ray ray
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 2206
- Joined: 24 Apr 2007, 19:48
- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
- Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms
Re: Tante Grønn!
Fint at ting lar seg fikse relativt enkelt, Ray!
Og turen var fin, formoder jeg!
Fargen...! Er noe ubeskrivelig fint med den fargen på en slik T3!
Og turen var fin, formoder jeg!
Fargen...! Er noe ubeskrivelig fint med den fargen på en slik T3!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Re: Tante Grønn!
Fargen er konge! ! Samme med turene , konge.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
æsj. der gikk speedowiren og lysbrytern. Var mange som blinka med lysa så jeg måtte ut å kikke. Kunn et park. Kjørte en stund uten. Men det vlir fortre mørkt nå. Så jeg begynte og lirke og lure så kom lyset. Men det er ikke varig,,,,M
Bestilte alt nytt oss Gunzl..
Ekspansjons tank og lokk er også byttet i sommer. Blir vel snart vinterlagring på gamla no. Blir vel siste treffet for i år til Helga!
Bestilte alt nytt oss Gunzl..
Ekspansjons tank og lokk er også byttet i sommer. Blir vel snart vinterlagring på gamla no. Blir vel siste treffet for i år til Helga!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
Tinn er vel siste...jakob wrote:æsj. der gikk speedowiren og lysbrytern. Var mange som blinka med lysa så jeg måtte ut å kikke. Kunn et park. Kjørte en stund uten. Men det vlir fortre mørkt nå. Så jeg begynte og lirke og lure så kom lyset. Men det er ikke varig,,,,M
Bestilte alt nytt oss Gunzl..
Ekspansjons tank og lokk er også byttet i sommer. Blir vel snart vinterlagring på gamla no. Blir vel siste treffet for i år til Helga!
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
-
- -
- Posts: 291
- Joined: 23 Dec 2011, 07:38
- Car: T3 Bus 81 mod. bensin
- Phone: 90700999
- Location: Osterøy
Re: Tante Grønn!
Vi kan være grønn av misunnelse. Tenk å ha en kone som har t3.
Det er ikke mangen av dem på dusinet.
Hva med å starte en egen tråd om hvordan få en dame til å falle for en T3
Allan her på forumet har jo en god overskrift " Den utvalgte"
Det er ikke mangen av dem på dusinet.
Hva med å starte en egen tråd om hvordan få en dame til å falle for en T3
Allan her på forumet har jo en god overskrift " Den utvalgte"
Tidligere biler: Boble, Ascona. Ascona, Ascona, Ascona, Renault 19, Megane Classic. Accord. Volvo 240, Volvo 760 Trabant P 601 65 mod. , Caravelle 88 mod, Combo.05, Boble 68 mod.
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
MC: HD Sportster
Biler nå: Hiace 07, vw Bus 81
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: Tante Grønn!
Det der er ikke så stort problem. Kjærringa mi eier minst to av T3-ene her på gården
Men det pleier å være lettere å prakke T1 og T2 på damene, og det gjør seg jo i en bilsamling
Men det pleier å være lettere å prakke T1 og T2 på damene, og det gjør seg jo i en bilsamling
Re: Tante Grønn!
He he..
Ny lysbryter og speedometer på plass. Eu ok.
Sist onsdag forsvant den på vinterlagring, der traff vi jommen trenaren. Sitter å vurderer annen motor til tanta. Vil ha litt mer power i ræva.
Vi er heldige Janton.
Ny lysbryter og speedometer på plass. Eu ok.
Sist onsdag forsvant den på vinterlagring, der traff vi jommen trenaren. Sitter å vurderer annen motor til tanta. Vil ha litt mer power i ræva.
Vi er heldige Janton.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
Nå står gamla på vinterlagring.
Det er innkjøpt en donorbil med 1z motor. Senk kom fra Martin her om dagen. Adapter for å bruke 1z turbo med orginalfestet er under bestilling. Henger på en 5 trinns girkasse på dette så blir det en milsluker.
Nå må denne vintern gå fort slik at alt dette kan puttes inn i tanta.
Det er innkjøpt en donorbil med 1z motor. Senk kom fra Martin her om dagen. Adapter for å bruke 1z turbo med orginalfestet er under bestilling. Henger på en 5 trinns girkasse på dette så blir det en milsluker.
Nå må denne vintern gå fort slik at alt dette kan puttes inn i tanta.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
Om du har samme firetrinnskassa som jeg hadde så må du også gjøre samme jobben, ikke helt rett frem men greit når man vet hva man skal gjøre...
Er ikke vinteren lagd for å mekke bil?
Er ikke vinteren lagd for å mekke bil?
Re: Tante Grønn!
Regner med jeg har samme som du. Gir skifte går i framkant av girkassa.
Har ikke plass til å mekke 9 biler. Kun kald garasje. Skrur på jobb men det er jo kun kveld og helg. Kan ikke ha den stående der i arbeidstida.
Har du noe bilder av hvordan du gjorde det?
Har ikke plass til å mekke 9 biler. Kun kald garasje. Skrur på jobb men det er jo kun kveld og helg. Kan ikke ha den stående der i arbeidstida.
Har du noe bilder av hvordan du gjorde det?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 2350
- Joined: 17 Jun 2006, 02:01
- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
- Location: Like ved Skiflyvningsbakken i Vikersund
Re: Tante Grønn!
Jeg skal også bytte til 1Z (kommer fra en Passat 96 mod) på "Slugga no.5" men skal bruke en 5 trinns bensinkasse, istedet for 4 trinns dieselkassa som jeg har i dag.
Jørg mente dette var perfekt til denne motoren, og han skal få lov til å ta jobben med å bytte motor for meg. Niels (broren til Jørg) bygger alt elektriske. Så dette blir bra håper jeg. Jeg gjør ikke dette for at jeg skal ha noen "racerbil", men fordi jeg vil ha en motor som er litt mere "up to date"
Jørg mente dette var perfekt til denne motoren, og han skal få lov til å ta jobben med å bytte motor for meg. Niels (broren til Jørg) bygger alt elektriske. Så dette blir bra håper jeg. Jeg gjør ikke dette for at jeg skal ha noen "racerbil", men fordi jeg vil ha en motor som er litt mere "up to date"
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
Re: Tante Grønn!
Ja det er ikke dumt med en bil med en litt bedre motor. Håper at den bruker litt mindre fuel også. Hvilken vei sitter passat motoren i passaten. Tverr eller langs?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
96mod passat har motoren på tvers... hentet en slik idag...
Har ingen bilder av girbytte, men i korte trekk:
1. Bytt motoropphengsbøyler til nyere type. De gamle gummiene passer men må vries 90°.
2. Fjern opplagringa til overføringsstag som sitter midt over dieseltanken, du skal ha et nytt helt i bakkant av tanken istedenfor.
3. Bytt hele overføringa fra girkule og ned og bak til kassen. Må flytte litt på kjølevannsrør for å få plass.
Stanga og kassen under må vere fra bensinbil, resten bakover er likt på alle...
Er jo ikke dumt med noen nye plastdeler her heller når du først er igang...
Qp
Har ingen bilder av girbytte, men i korte trekk:
1. Bytt motoropphengsbøyler til nyere type. De gamle gummiene passer men må vries 90°.
2. Fjern opplagringa til overføringsstag som sitter midt over dieseltanken, du skal ha et nytt helt i bakkant av tanken istedenfor.
3. Bytt hele overføringa fra girkule og ned og bak til kassen. Må flytte litt på kjølevannsrør for å få plass.
Stanga og kassen under må vere fra bensinbil, resten bakover er likt på alle...
Er jo ikke dumt med noen nye plastdeler her heller når du først er igang...
Qp
Re: Tante Grønn!
96mod passat har motoren på tvers... hentet en slik idag...
Har ingen bilder av girbytte, men i korte trekk:
1. Bytt motoropphengsbøyler til nyere type. De gamle gummiene passer men må vries 90°.
2. Fjern opplagringa til overføringsstag som sitter midt over dieseltanken, du skal ha et nytt helt i bakkant av tanken istedenfor.
3. Bytt hele overføringa fra girkule og ned og bak til kassen. Må flytte litt på kjølevannsrør for å få plass.
Stanga og kassen under må vere fra bensinbil, resten bakover er likt på alle...
Er jo ikke dumt med noen nye plastdeler her heller når du først er igang...
Qp
Har ingen bilder av girbytte, men i korte trekk:
1. Bytt motoropphengsbøyler til nyere type. De gamle gummiene passer men må vries 90°.
2. Fjern opplagringa til overføringsstag som sitter midt over dieseltanken, du skal ha et nytt helt i bakkant av tanken istedenfor.
3. Bytt hele overføringa fra girkule og ned og bak til kassen. Må flytte litt på kjølevannsrør for å få plass.
Stanga og kassen under må vere fra bensinbil, resten bakover er likt på alle...
Er jo ikke dumt med noen nye plastdeler her heller når du først er igang...
Qp
Re: Tante Grønn!
Ja det var jeg klar over. Men girkassa passer fysisk?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn!
Ja, men du må bytte motoropphengsbøylene til nyere type for å flytte motor og gir noen cm bakover, nye kassa er litt lengre enn den gamle...
Slik er alt "bolt on", bortsett fra opphenget over tanken, den må kappes eller bøyes bort... jeg bøyde den...
Slik er alt "bolt on", bortsett fra opphenget over tanken, den må kappes eller bøyes bort... jeg bøyde den...
Re: Tante Grønn og Kongvinter!
Velger å legge denne turen under her.
Hadde en 6 dagers tur til Bosnia for å mimre litt om gamledager. Planen var en reise på 9 dager men den ble kortet inn til 6 dager.
Enkelt opplegg for å bo i en DOKA i noen dager.
Kilometerstanden før avreise. Eller under avreise!
Første stopp for mat var på biltema i Gøteborg. Turen gikk smertefritt og ting var fryd og gammen. Det regnet godt. noe det gjørde de to først dagene på turen.
Første overnatting var ca en time nord for Malmø. Det var overraskende greit å ligge i en Doka. Dette var på et fri området.
Turen gikk over Øresundbroa som koster den nette summen av 375 kr.
Vi valgte å ta ferge i fra Rødbyhavn til Puttgarden. Noe vi angret på siden vi kom ikke med før den 4 ferga gikk, vi tapte mye tid her. Ferga tar ca 40 minuter. koster va 600 kr.
Første matstopp i Tyskland. Vi satt marsj farten på ca 80-90km/t. Dette for å ikke drepe bilene på turen. Utpå kvelden i Tyskland så mistet jeg blinklys. feilsøkte en stund og fant en jordingsledning som lå inntil bluss bak varsellys bryteren.
Morgen stund har gull i munn, rett nord for Dresden. Her ifra ble det en lang transportetappe. Gjennnom Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Kroatia, og til Doboj i Bosnia.
Rast i Ungarn! Ungarn var det en dårlig motorvei der man hadde høydeforskjell mellom betongplatene, angst når jeg tenker på dette enda.
Her lå vi i Bosnia. var her bare et døgn ca. Landet var som før, men mye fler byggninger og industri av umse slag. Veistandarden var egentlig ganske god.
Kjøre noen sideveier og mudveier, ingen bilder av de værste veiene, måte da ha full fokus på kjøring. Mulig jeg legger ut en video etter hvert av det. Men det var kryssing av mindre elver og gjørmehull. Vi stoppet der veien gikk videre i elva. Hadde lyst til å ha med bilen hjem uten hydrostatisk låsing.
Ved et hus som muligens ble fraflyttet under krigen. Mursteinene har nok blitt til nye hus andre steder. Ligger også noen minefelt igjen rundt om i Bosnia, så man må se hvor man kjører og finne litt info før avmarsj. Men de er merket og byr ikke på noen problemer.
Overnatting i Østerriket. Turen fra Bosnia gikk i en smell, samme veien ut av Bosnia til Kroatia, deretter via Zagreb, Slovenia og Østerriket.
Fint var det!
Måtte innom her også!
Fra Flensburg så kom det en forferdelig sidevind som vi hadde helt til Sverige. Brukte ca 10liter mer fuel en vanlig, og det var ikke gøy over broene i Danmark, spesielt ikke når jeg kjørte forbi brotårna der det plutselig var vindstille. Det var en utfordring. Når vi kom til Malmø så stoppet jommen meg bilen og lade. Fant biltema i Lund og overnattet ikke langt unna. Troppet opp kl 0700 og kjøpte en laderegulator som gjorde susen. Deretter så kjørte vi til Norge. Noen mil nord for Gøteborg mot Kaldstad så møtte vi vinteren som gjorde kaos i Oslo. Var litt omkjøringer også i Sverige så det tok litt lenger tid en planlagt.
Men vi kom frem til slutt.
Dette var en tur med utrolig mye bilkjøring. Vi kjørte over 5600km på 6 dager. Synes bilen klarte seg bra, og den har god kjørekomfor selv på litt lengre turer. Det frister til nye turer til EU. Det er mye mer å si om turen men det får vi ta over en kaffe på et treff til sommeren for de som er interesert.
RAY RAY
Hadde en 6 dagers tur til Bosnia for å mimre litt om gamledager. Planen var en reise på 9 dager men den ble kortet inn til 6 dager.
Enkelt opplegg for å bo i en DOKA i noen dager.
Kilometerstanden før avreise. Eller under avreise!
Første stopp for mat var på biltema i Gøteborg. Turen gikk smertefritt og ting var fryd og gammen. Det regnet godt. noe det gjørde de to først dagene på turen.
Første overnatting var ca en time nord for Malmø. Det var overraskende greit å ligge i en Doka. Dette var på et fri området.
Turen gikk over Øresundbroa som koster den nette summen av 375 kr.
Vi valgte å ta ferge i fra Rødbyhavn til Puttgarden. Noe vi angret på siden vi kom ikke med før den 4 ferga gikk, vi tapte mye tid her. Ferga tar ca 40 minuter. koster va 600 kr.
Første matstopp i Tyskland. Vi satt marsj farten på ca 80-90km/t. Dette for å ikke drepe bilene på turen. Utpå kvelden i Tyskland så mistet jeg blinklys. feilsøkte en stund og fant en jordingsledning som lå inntil bluss bak varsellys bryteren.
Morgen stund har gull i munn, rett nord for Dresden. Her ifra ble det en lang transportetappe. Gjennnom Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Kroatia, og til Doboj i Bosnia.
Rast i Ungarn! Ungarn var det en dårlig motorvei der man hadde høydeforskjell mellom betongplatene, angst når jeg tenker på dette enda.
Her lå vi i Bosnia. var her bare et døgn ca. Landet var som før, men mye fler byggninger og industri av umse slag. Veistandarden var egentlig ganske god.
Kjøre noen sideveier og mudveier, ingen bilder av de værste veiene, måte da ha full fokus på kjøring. Mulig jeg legger ut en video etter hvert av det. Men det var kryssing av mindre elver og gjørmehull. Vi stoppet der veien gikk videre i elva. Hadde lyst til å ha med bilen hjem uten hydrostatisk låsing.
Ved et hus som muligens ble fraflyttet under krigen. Mursteinene har nok blitt til nye hus andre steder. Ligger også noen minefelt igjen rundt om i Bosnia, så man må se hvor man kjører og finne litt info før avmarsj. Men de er merket og byr ikke på noen problemer.
Overnatting i Østerriket. Turen fra Bosnia gikk i en smell, samme veien ut av Bosnia til Kroatia, deretter via Zagreb, Slovenia og Østerriket.
Fint var det!
Måtte innom her også!
Fra Flensburg så kom det en forferdelig sidevind som vi hadde helt til Sverige. Brukte ca 10liter mer fuel en vanlig, og det var ikke gøy over broene i Danmark, spesielt ikke når jeg kjørte forbi brotårna der det plutselig var vindstille. Det var en utfordring. Når vi kom til Malmø så stoppet jommen meg bilen og lade. Fant biltema i Lund og overnattet ikke langt unna. Troppet opp kl 0700 og kjøpte en laderegulator som gjorde susen. Deretter så kjørte vi til Norge. Noen mil nord for Gøteborg mot Kaldstad så møtte vi vinteren som gjorde kaos i Oslo. Var litt omkjøringer også i Sverige så det tok litt lenger tid en planlagt.
Men vi kom frem til slutt.
Dette var en tur med utrolig mye bilkjøring. Vi kjørte over 5600km på 6 dager. Synes bilen klarte seg bra, og den har god kjørekomfor selv på litt lengre turer. Det frister til nye turer til EU. Det er mye mer å si om turen men det får vi ta over en kaffe på et treff til sommeren for de som er interesert.
RAY RAY
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn og Kongvinter!
Flott reiseskildring. Europa rundt frister
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Tante Grønn og Kongvinter!
Inspirerende å se en doka på langtur Hvordan funker den som Campingbil ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Tante Grønn og Kongvinter!
Den funker meget bra for en person. Satt i snurresete på passasjersiden. Nok av plass. Vurderer å lage lukk til planet. Slipper å ha med hardtoppen. Selv om det var flott å stå under å lage mat i regn. Kista full av verktøy, lukket å låst. Valgte å ligge i kabinen så jeg kunne låse.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Re: Tante Grønn og Kongvinter!
.... "Litt lengre turer"... Sier han..
Fantastisk, takk for at du deler
Fantastisk, takk for at du deler