"DRAUGEN" 88 Syncro camper!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Bugman »

Tur-Bo wrote:Noen av kombiene var registrert for 4 i baksetet, de to i midten skulle bruke det samme magebeltet :shock:
Og noen av de (norske) kombinertbilene -har 4 (fire) rullebelter bak, men er allikevel registrert for kun 3 (tre) i baksetet... :wink:

Det er vel helst de sitteputene som er flate som er for fire. Den andre vanlige typen, har vel 3 markerte plasser.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Tur-Bo wrote:Noen av kombiene var registrert for 4 i baksetet, de to i midten skulle bruke det samme magebeltet :shock:
Det forklarer nok beskrivelsen i vognkortet :) Såg nå som renax sa at det ikkje er 4hjulstrekk i vognkortet, men alikevel står det syncro 255. :lol:
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Needforspace »

Min hadde markerte sitteplasser, klumpete puter, tre belter, (tre punkts) kombi sete og er registrert for 6......
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Re:

Post by casper94 »

Lånte det gamle bilde til Torkel. Ser det bare er 3 seter baki her ihvertfall. :wink:

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by OddN »

Dette med sitteplasser i kombinertbilene tror jeg foregikk litt etter terningmetoden, altså ganske tilfeldig. Suveren Rørfabrikk lagde flere varianter av kombinertbenken, men både de flate og de litt mer "humpete" havnet både i biler registrert for 5 og 6 (og for så vidt også 7 (da med frittstående dobbelt passasjersete foran).

Og siden det strengt tatt ikke var krav til belter i det hele tatt bak i kombinertbiler, var det også litt tilfeldig hvor mange belter som faktisk havnet på den enkelte benken. Noen hadde tre trepunktsbelter, noen hadde tre trepunkts- og et magebelte, og atter noen hadde faktisk fire trepunktsbelter.

For å gjøre forvirringen total, fantes det også regler om at man kunne ha med en person mer enn det bilen var registrert for, såfremt det var plass nok (altså i bredden).
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Takk for alle svar! :) kjekt å høre alt som var lov for 30 år siden, iforhold til alt av regler og krav som er idag :)

Fikk tatt noen raske bilder av den vannavkjølte oettinger intercooleren.

Image

Image

Som sakt klarte jeg å brekke girstangen, ny er på vei i posten ! :)

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Renax »

Sveise girstanga ihop midlertidig;-)

Du har ca 100hk per bar ladetrykk, og det justeres på noen få minutter, så at det er over 70 hk tviler jeg ikke på.
Orginalt hadde motoren 68hk, men det er slettes ikke umulig at Oettinger har økt motorvolum og ladetrykk så den fikk 100hk, det er bare å grave å spør hos biltilsynet. Det er omtrent som slektsforskning...

Jeg har akkurat lik kombibenk som du hadde, registrert for 4, med 3 trepunkts og ett magebelte...

Har du fått intercooleren i drift? Altså at den har vann som sirkulerer i systemet?

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Akuratt nå står bilen på en fellesparkering hos en kompis på tasta, hehe. Her var det innbrudd i den gamle bilen min for noen uker siden, så en midlertidig løsning til den nye stanga kommer hadde ikke vært feil. Har ikke sveiseapparat til disposisjon så tenkte å ta et mindre metall røyr å ta det nedi der det er brukket og derretter tre stanga over og gaffe rundt den, dette blir jo bare for å få den til UMS så jeg kan få skiftet girstangen når den kommer =)

Usikker på om intercooleren er i drift, til nå har jeg bare fått bekreftet at motor sviver som en klokke :D
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Renax »

Min T3 har stått en natt på Tasta, det resulterte i knust speil og riper i vinduet... masse jævler som kjører rundt på eletriske mopeder uten bedre å gjøre enn å ødelegge andres eiendom...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Heilt sant! :| Ska få den vekk imorgen tidlig, blir å sette en mindre stålstang nedi og så tre spaken over og feste me gaffa teip. Er bare etpar kilometer bort til UMS heldigvis :)
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Så på sporingen at stangen kommer mest sannsynlig idag, så jeg tok ut girstangen og det andre for å rense og fette det opp :) Er det samme hvilke fett jeg bruker? Noen som har noe erfaring med å smøre dette området?

Image

Image
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Renax »

Har vel lest sillikonfett engang?
Har du bare kjøpt stang, uten ekstra deler? For stanga brekker vanligvis fordi visse deler er utslitt eller bare dårlig smurt, skal ikke trenge å bruke makt for å gire:-)

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Kjøpte noe fett på Jula som funket ! =)
Renax wrote:Har vel lest sillikonfett engang?
Har du bare kjøpt stang, uten ekstra deler? For stanga brekker vanligvis fordi visse deler er utslitt eller bare dårlig smurt, skal ikke trenge å bruke makt for å gire:-)
Nei fikk alt utenom selve huset, så det ble endel bedre å gire og mye bedre å ta den i revers ! =) Litt knirkete å få den ut av revers, må sikkert stille litt på den.

Da jeg kjørte hjem ble ble plutselig motoren veldig varm, tok viften på fult og merket at det bare kom kald luft ut og batterilyse lyste. Gikk bak til motoren og så at slangene som sirkulerer vann vibrerte. Fant ut da sammen med Torkel at det var dynamo og vannpumpe reimen som hadde røket. Klarte å komme meg bort til biltema å få kjøpt ny så ikke bilen måtte stå 1.mai =)

Takk til Torkel og Jonatan for god hjelp igår ! =)

Neste blir å..
- Feste bakfanger
- Sandblåse stålfelgene og få nye dekk på.
- Ta alt av rust utvendig og de lette bulkene.
- Skjære hull til popup tak.
- Installere campinginnredningen.
- Installere anlegg
- Pusse og lakkere reservehjulsholderen.
- Installere Led zeppelin aksebeger 8)
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by vwooosh...!!! »

haha...Gleder meg til å se bilde av 'Zeppo' askebegene dine...! :D
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Ja et Led zeppelin aksebeger må man ha i bilen =) !

Har oppstått et annet problem, har blitt utrolig vanskelig å gire. Føles ut som alle gir er låst og man ikke kommer inn i dem.
Spesielt revers, men når bilen ruller på veien er det bare litt vanskelig å komme inn men har ikke følelsen av at dem er "låst".
Om den går på tomgang, er det som at alle gir igjen er "låst".

Parkerte bilen og den gikk på tomgang, var umulig å gire, med engang jeg slo av motoren og prøvde å gire var det helt perfekt.

Så altså, når motoren går på tomgang er det umulig å gire, når jeg slår den av er det null problem me giringen.

Håper noen her inne på forumet kunne ha hjulpet, har null peiling på hva det kan være :|
Takker for alle tilbakemeldinger eller tips på hva det kan være.

EDIT: Har skiftet girstang og alt utenom girhuset. Har fettet dette opp, men siden den girer helt fint når motoren er av tenker jeg at det ikke er dette?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by OddN »

casper94 wrote:Ja et Led zeppelin aksebeger må man ha i bilen =) !

Har oppstått et annet problem, har blitt utrolig vanskelig å gire. Føles ut som alle gir er låst og man ikke kommer inn i dem.
Spesielt revers, men når bilen ruller på veien er det bare litt vanskelig å komme inn men har ikke følelsen av at dem er "låst".
Om den går på tomgang, er det som at alle gir igjen er "låst".

Parkerte bilen og den gikk på tomgang, var umulig å gire, med engang jeg slo av motoren og prøvde å gire var det helt perfekt.

Så altså, når motoren går på tomgang er det umulig å gire, når jeg slår den av er det null problem me giringen.

Håper noen her inne på forumet kunne ha hjulpet, har null peiling på hva det kan være :|
Takker for alle tilbakemeldinger eller tips på hva det kan være.

EDIT: Har skiftet girstang og alt utenom girhuset. Har fettet dette opp, men siden den girer helt fint når motoren er av tenker jeg at det ikke er dette?
Det første som slår meg er at clutchen ikke løser helt ut. Evt at lageret i enden av veiva er ødelagt.
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Takk for svar! :)

Husker at vi måtte stille på slavesylinderen for å få clutchen til å løse ut. Kansje det er det som må til?
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Prøvde å lufte ut av slavesylinder, hjalp lite. Men om jeg legger mye vekt på clutch pedalen funker det fint å gire. Så det er nok den jeg må stille på :) !
Tusentakk Odd :) !

Hvordan stiller jeg på den? :lol:
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

Skal prøve å få strammet clutchen, inntil videre så får jeg trø litt ekstra på clutchpedalen :wink:

Igår begynte jeg med et spontanprosjekt innvendig. Fikk inspirasjon fra en annen tråd her på forumet. Syntes det ble mer hjemme koselig iforhold til gummimatter. Husk at dette er gjort av en musiker og ikkje en profesjonell :mrgreen: :lol:

Før
Image
Image

Etter Image Image
vwooosh...!!!
-
-
Posts: 2277
Joined: 28 Mar 2008, 22:00
Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Location: Løten.

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by vwooosh...!!! »

...en sikkelig 'hareem' inni der nå.. :D
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Renax »

Så helt profesjonelt ut det der! Du kan få legge tepper i Golfen min:-)

Er det slik å forstå at cluchen må helt i gulvet for å gire? Torkel har byttet girkasse så regner med cluch og dette er i orden, men kansje det er luft i systemet?

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
casper94
Posts: 56
Joined: 12 Jan 2014, 13:42
Car: 87´Caravelle C Syncro 1,6JR
Phone: 48058333
Location: Stavanger

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by casper94 »

vwooosh...!!! wrote:...en sikkelig 'hareem' inni der nå.. :D
Haha jadda ! :) Det skal bli en skikkelig festival camper !
Renax wrote:Så helt profesjonelt ut det der! Du kan få legge tepper i Golfen min:-)

Er det slik å forstå at cluchen må helt i gulvet for å gire? Torkel har byttet girkasse så regner med cluch og dette er i orden, men kansje det er luft i systemet?

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Haha, nå ser dere ikke skøytene da :lol: Men må si at jeg er veldig fornøyd! :)
Jo det kan godt være mulig, prøvde å lufte slavesylinderen, men klarte det ikke så veldig bra alene. Uansett så går det fint å trø litt hardere på clutchen en dag til :) !

Har nå rullet rundt 600km siden jeg fikk den sist søndag, må si at det er utrolig herlig å kjøre t3. Mye bedre en jeg hadde trodd!
Er spesial taxi for dama som er russ i kongeparken, tror jeg har det kjekkere bak rattet en hun har på treffet :D
Tok en omvei idag til Landstreffet fra Bryne og over til Ålgård for utsiktens skyld. Gleder meg til å få den i tiptop stand og reise ut på langtur!
Image
tranphomer
-
-
Posts: 1081
Joined: 18 Feb 2008, 19:31
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891
Location: Kleppe

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by tranphomer »

Slavesylinder er byttet, sjekka clutchen da jeg bytta simmering bak swinghjul.
Den så ny ut:) satser på det bare er en justeringssak.

T3 = ren kjøreglede! Så bra ut med teppene. Skal hyle ut om jeg finner noen gamle brune originale tepper, men så mye bedre ut sånn du har det nå. Du kjører vell på sokker også?;)

Kjekt at dieselmåler kom seg med full tank, du vett disse bilene liker ikke tom tank :D :lol: :mrgreen:
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Renax »

Må ha sko på høyrefoten vel?
Forstår ikke hva som kan justeres på cluchen?

Min erfaring er at gamle biler ikke liker full tank, mange lekker...
Itilleg har jeg aldri hatt en bil som har brutt sammen med under en kvart tank drivstoff, alltid massevis...

Sent from my cheapchinaphone using Tapatalk
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Casper's "SyncrOette" `87 Camper

Post by Tur-Bo »

Det finnes to forskjellige pinner mellom slavesylinder og utløserarmen på clutchen, det er forskjell på lengdene. Kan det være at den er feil ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Post Reply