MBM Caravelle Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Juhu, 0 feil og to nye år. Nå er det bare å begynne å kle på den igjen. :wink: :D
Gratulerer. Ingen kommentarer på led-bjelken på kontrollen?
Tja, spørsmål til lærlingen foran bilen fra kontrolløren: Vil du ha solbriller? 8) :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Min T3 har det ganske greit med å stå mye inne, men den blir jo brukt hele året og slipper ikke unna rust den heller. Den skal ikke få hellakkering til 40k med det første så her er det sprayboks og Jotamastic som gjelder.
Uansett bedre enn rust som får utvikle seg fritt.

Image

Image

Image

Image

Image

Ikke ferdig enda, men det går fremover.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Sånn, ferdig. Bilen ser ikke bra ut med småbulker og fargeforskjeller her og der, men det får så være, den ruster ikke bort i alle fall.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Winter is coming. :shock:

Image

Image

Image

Image

Kjørte en liten tur på Sunnmøre i går, ikke mer enn en 40 min hjemmefra, men akkurat her hadde jeg ikke vert før tror jeg.
Fin natur i alle fall. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Italjohn »

Fine bilder :D
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Blir liksom ikke fornøyd med bremsene på bilen, føler det enten er selvjustering eller luft som er problemet. Når det er lenge siden jeg har brukt bremsene går pedalen unødvendig langt inn, bedre ved nytt tak.
Har strammet på justeringen på bakhjulene flere ganger og syns at det blir litt bedre, men etter litt tid er det ikke så bra igjen. Bilen er lite brukt for tiden så det er vanskelig å se problemene opp mot kjørte km.
Når jeg lufter bruker jeg en vakuumlufter fra biltema som jeg ikke liker så godt.
Spørsmålet er: HVOR mye luft kan det egentlig være i et bremsesystem og allikevel fungere noenlunde? Jeg har luftet på alle hjul i dag og det kommer en del små bobler i slangen når jeg åpner niplene. Ingen når niplene er stengt så med andre ord kommer luften fra bremsesystemet eller som jeg har trodd, inn langs gjengene mellom kaliper og nippel når jeg løser på nippelen.
Noen med klare synspunkt og erfaringer?

Joda, jeg skal se om jeg skaffer meg en overtrykkslufter i stedet, da vil jo lekkasje muligheten bli eliminert.

Image

En sånn har jeg. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Der Postmeister »

Bruker du stigen slik? Hadde du montert ei slik sparkeplate oppover bak den, så skjuler du jo plateskjøten og. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Det er sant, men for å få best mulig "tak" i trinnene med foten må den omtrent helt borti karosseriet så der er ikke plass til mer enn et belegg på bilen, en evt alu-plate vil stjele for mange mm der. Nå skjuler jo forsåvidt stigen ganske bra sånn den er også da. Ved en evt oppussing kunne jeg vurdert noe eget lagt på det området da. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Der Postmeister »

Hva med å felle inn trinn i selve plåten? Det er vel ikke gjort før?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Kan ikke huske å ha sett det nei, men alt er mulig, ikke særlig reversibelt da.... :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Der Postmeister »

Det er jo bare å felle inn ny plåt. Men uansett så er det vel nok orginale biler fortsatt ellers.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Kjørte en liten luftetur i dag, lett regn, vindstille og litt dårlig sikt i høyden.

Image

Image

Image

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Nytt år, nye tur muligheter. :wink:

Image

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har laget et enkelt underspylingsrør. Virker greit men bare når man gidder å bruke det...

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
highline 2001
-
-
Posts: 770
Joined: 12 Sep 2009, 16:20
Car: transporter t5 2013
Phone: 41313922
Location: stord

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by highline 2001 »

Needforspace wrote:Har laget et enkelt underspylingsrør. Virker greit men bare når man gidder å bruke det...

Image
Kan du dele noen bilder fra dette? skulle ha laga sjøl, ser du
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert

x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Rudeboy »

Gardenas vannspreder funker også, for dem som har f.eks hage men også vannspreder.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Lagde bare et rør i all enkelhet, lagde vel 11 stk 2mm huller. Det spyler ca 3m til værs. Spylte Passaten i dag og det kommer en god del skitt så litt hjelper det i alle fall. :wink:

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Blir liksom ikke fornøyd med bremsene på bilen, føler det enten er selvjustering eller luft som er problemet. Når det er lenge siden jeg har brukt bremsene går pedalen unødvendig langt inn, bedre ved nytt tak.
Har strammet på justeringen på bakhjulene flere ganger og syns at det blir litt bedre, men etter litt tid er det ikke så bra igjen. Bilen er lite brukt for tiden så det er vanskelig å se problemene opp mot kjørte km.
Når jeg lufter bruker jeg en vakuumlufter fra biltema som jeg ikke liker så godt.
Spørsmålet er: HVOR mye luft kan det egentlig være i et bremsesystem og allikevel fungere noenlunde? Jeg har luftet på alle hjul i dag og det kommer en del små bobler i slangen når jeg åpner niplene. Ingen når niplene er stengt så med andre ord kommer luften fra bremsesystemet eller som jeg har trodd, inn langs gjengene mellom kaliper og nippel når jeg løser på nippelen.
Noen med klare synspunkt og erfaringer?
Mitt klare synspunkt dreier seg om luft gjennom gjenger teorien. Hadde samme mistanke etter en del ulike vakuum luftere. Når du løsner nippelen og bare kjenner på den med fingrene vil du fort oppdage at kort etter løsning fra settemomentet så er egentlig nippelen svært løs og sitter ikke stabilt i gjengene i det heletatt. Her er det noe forskjeller på leverandør av bremsesylinder men i all hovedsak vil jeg si at vakuumlufting er uegnet.

Selv har jeg svært gode erfaringer med en liten slange fra biltema som har en fjærbellastet ballventil på enden. Den slipper ikke luft inn og man kan pumpe til man er fornøyd. Trenger bare en til å varsle når det er tomt for luft.

Når det gjelder justeringsmekanismen er det ikke alle som er klar over at de er forskjellige fra høyre til venstre side. Den ene er links gjenget (husker ikke hvilken som skal på venstre/høyre, men det vet internettet). Jeg la mine justeringsarmer ligge i diesel i noen døgn (sikkert nok med ett) og gjorde de rene før montering på sine respektive sider. Etter det erfarer jeg god effekt. Langturer gjennom alper og nedover i europa merker jeg at slitasjen skjer og så ved jevne mellomrom snur armen seg og symptomet som du beskriver over er borte igjen.

Pass også på at fjærer til bremsesko er rett vei. Lett å montere feil og samtidig gå glipp av at fjøren faktisk kolliderer ørlite grann med justeringsarmen. Dette vil definitivt hindre automatisk justering
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Vi tenker nok likt om disse tingene.
Virker bedre nå, tror jeg har fått vekk mer luft så da er bremsene like gode selv om jeg har kjørt en stund siden siste gang jeg bremset.
Har bestilt et overhaling sett til bakbremsene og et sett til vakuumpumpen.
Når jeg har fått inn girkassen så skal jeg også skifte ut slitedeler i giroverføringen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Needforspace wrote:Når jeg monterte sammen girkasse og motor valgte jeg å bruke clutchen jeg hadde liggende. Den var ikke slitt i det hele tatt sammenlignet med mål på ny lamell og ellers så det ikke verst ut heller.
Nå er kanskje min AAZ litt i overkant ivrig så det kan kanskje forklare at jeg følte sluring på clutchen på tredje gir i dag.
Hva er et godt og raskt valg om jeg skulle bytte til en "hissigere" clutch?
Tenker da på noe som kan brukes på det svinghjulet jeg har og gjerne som er aktuelt for videre bruk på en 1Z AHU eller AFN.

Får vel kjøpe inn noe strøsukker før tur. :roll: :D
Dette spørsmålet fikk jeg aldri svar på og det er mer aktuelt i dag enn før, AAZen er ivrigere enn noen gang og jeg har akkurat skiftet girkasse, igjen, prøveturen viste fin synkronisering og relativt presis giroverføring. Dessverre slurer clutchen veldig lett og jeg tviler på om dette går seg til.

Så, ny clutch må nok til, men hva skal man velge? Standard JX eller noe hvassere? Og fra hvor?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

228mm med WBX svinghjul?
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Funker det? Blir ikke denne gangen da, clutch i standard utførelse fra Sachs er bestilt men nå har den gode gamle sluttet å slure så da blir det andre ting som får fokus aller først.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Funker det? Blir ikke denne gangen da, clutch i standard utførelse fra Sachs er bestilt men nå har den gode gamle sluttet å slure så da blir det andre ting som får fokus aller først.
https://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=46553
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

I det oppsettet var det ikke brukt WBX svinghjul, her var det snakk om G60 eller 1Z svinghjul og WBX lamell. Trykkplate fra VR6.

Jeg har ingen av delene, men jeg kjenner en som sier at 120hp og en god del mer dreiemoment går fint sammen med standard JX oppsett.

Problemet mitt er/var at min clutch er noe slitt, ikke utslitt og, bare kanskje, er/var det litt fett på flatene. Den sluttet å slure nå sist jeg var ute og kjørte så da skal den få være i fred inntil videre.
Ny Sachs blir lagt på hylla i standby.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:I det oppsettet var det ikke brukt WBX svinghjul, her var det snakk om G60 eller 1Z svinghjul og WBX lamell. Trykkplate fra VR6.
Ja, jeg fant dette på leit etter rett litteratur og det slo meg at kanskje det var en bedre vei å gå :P
Hans Sæle
Post Reply