"Flea" 1986 GL Syncro
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Dolomittene i fjor og Skagerak rundt i årets sommer ser ut til å ha satt sine spor i girkassen min desverre. Mistanke er lagerfeil som resulterer i at enten G-giret eller 4. giret skraper i casingen. Ved siste oljebytte var oljen full i aluminium.
Jeg ser derfor utover landegrensene nok en gang, for å overhale denne kassen. Alternativet er å finne seg en brukt syncrokasse, men nå er jeg lei av å kjøre rundt med drivverk som er vel passert sin designlevetid. Det er på tide å treffe det nivået jeg har strebet etter i de årene jeg har hatt denne bilen. Fortrinnsvis mens karrosserijobben og understellet fortsatt kan beskrives som respektabelt. Dette betyr vel at lommeboken nok en gang vrenges, så hvorfor stoppe bare med girkassen?
Jeg ser derfor utover landegrensene nok en gang, for å overhale denne kassen. Alternativet er å finne seg en brukt syncrokasse, men nå er jeg lei av å kjøre rundt med drivverk som er vel passert sin designlevetid. Det er på tide å treffe det nivået jeg har strebet etter i de årene jeg har hatt denne bilen. Fortrinnsvis mens karrosserijobben og understellet fortsatt kan beskrives som respektabelt. Dette betyr vel at lommeboken nok en gang vrenges, så hvorfor stoppe bare med girkassen?
Last edited by hansstef on 04 Dec 2018, 16:01, edited 1 time in total.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Da var nytt Polsk eventyr igang. 1400km er unnagjort ila to dager og ekspertene hos Syncro 4x4 Serwis har satt i gang demontering av Flea.
På listen av jobber står:
- Demontering av alle bilens komponenter på undersiden. Ferdig
- Steamrens, avfetting underside Ferdig
- Subframe, akslinger, bærearmerarmer, beskyttelses-rammer og braketter sendes til blåsing og pulverlakkering (svart).Ferdig
- Underside blåses med tørris og muligens sand på steder med gravrust (sannsynligvis over tank og bak dempertårn). Ferdig
- Det som er for ille, kappes og sveises opp. Ferdig
- Alt av bolter og skruer og små ståldeler skal bades i zink Ferdig
- Girkasse og diff plukkes ut og demonteres for inspeksjon/lagerbytte oppgradering av utveksling. Blåses og lakkeres (sølv). Ferdig
- Underside primes med en form for offshore stoff, før det legges tokomp coating og original Timor Beige farge utenpå.Ferdig
- Bærearmsforinger byttes i ett hakk mykere polyflex resterende beholdes slik de er.Ferdig
- Radiator oppgraderes til ny Behr - Hella 42mmFerdig
- Skyvedørs bøyle legges ut 10mm og rullelagre byttesSkippet
- Frontrute byttes for å fjerne solbeskyttelse.
- Servopumpe overhales Ferdig
- Tannstang overhales og lakkeres Ferdig
- Motor tørrisblåses og gåes over for å bli kvitt oljedrypp her og der. Ferdig Muligens lakkering av motorblokk Skippet
- Sjekk av turbo og oljeforbruk i den avdelingen Kanskje, hvis det blir tid
- Nye fangere i 2mm stål foran og bak Ferdig
- Sidehengt reservehjulsholder i original design. Skippet
- Viscoseoverhaling Ferdig
EDIT:
- Blåsing, retting, balansering og lakkering av 4 felger. Ferdig
På listen av jobber står:
- Demontering av alle bilens komponenter på undersiden. Ferdig
- Steamrens, avfetting underside Ferdig
- Subframe, akslinger, bærearmerarmer, beskyttelses-rammer og braketter sendes til blåsing og pulverlakkering (svart).Ferdig
- Underside blåses med tørris og muligens sand på steder med gravrust (sannsynligvis over tank og bak dempertårn). Ferdig
- Det som er for ille, kappes og sveises opp. Ferdig
- Alt av bolter og skruer og små ståldeler skal bades i zink Ferdig
- Girkasse og diff plukkes ut og demonteres for inspeksjon/lagerbytte oppgradering av utveksling. Blåses og lakkeres (sølv). Ferdig
- Underside primes med en form for offshore stoff, før det legges tokomp coating og original Timor Beige farge utenpå.Ferdig
- Bærearmsforinger byttes i ett hakk mykere polyflex resterende beholdes slik de er.Ferdig
- Radiator oppgraderes til ny Behr - Hella 42mmFerdig
- Skyvedørs bøyle legges ut 10mm og rullelagre byttesSkippet
- Frontrute byttes for å fjerne solbeskyttelse.
- Servopumpe overhales Ferdig
- Tannstang overhales og lakkeres Ferdig
- Motor tørrisblåses og gåes over for å bli kvitt oljedrypp her og der. Ferdig Muligens lakkering av motorblokk Skippet
- Sjekk av turbo og oljeforbruk i den avdelingen Kanskje, hvis det blir tid
- Nye fangere i 2mm stål foran og bak Ferdig
- Sidehengt reservehjulsholder i original design. Skippet
- Viscoseoverhaling Ferdig
EDIT:
- Blåsing, retting, balansering og lakkering av 4 felger. Ferdig
Last edited by hansstef on 21 Feb 2020, 14:32, edited 6 times in total.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Gratulerer med å ha vunnet i lotto. For en VW bus entusiast er det jo fantastisk at du bruker hele gevinsten på å oppgradere bilen.
Er det noe de ikke skal gjøre?
Er det noe de ikke skal gjøre?
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
....burde nok levert inn kupong ja, men det har jeg desverre ikke råd til lengerBuss Marius wrote:Gratulerer med å ha vunnet i lotto. For en VW bus entusiast er det jo fantastisk at du bruker hele gevinsten på å oppgradere bilen.
Er det noe de ikke skal gjøre?
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Når jeg ser denne listen er min første tanke at Jammen er disse bilene laget av mange ting
At bilen blir svært bra til slutt er i alle fall ikke tvil om, satser på at du får glede av den lenge.
Tipper at det ikke er 365 dager som er limiten denne gangen?
At bilen blir svært bra til slutt er i alle fall ikke tvil om, satser på at du får glede av den lenge.
Tipper at det ikke er 365 dager som er limiten denne gangen?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Prøver oss på under halvparten denne gangenNeedforspace wrote:...
Tipper at det ikke er 365 dager som er limiten denne gangen?
To stykk T3 syncro fra Bergen nå, som skal ha ca samme jobben begge to så man kan vel kalle det en fjerdedel
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 801
- Joined: 28 Aug 2011, 12:36
- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
- Location: Nittedal
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Fy flate for en liste må jo bli helt sykt å ligge under den bilen etterpå
Men hvorfor forlenge bøylen 1cm bare?
Men hvorfor forlenge bøylen 1cm bare?
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Mmm, trenger jeg mer? Ikke alle som kjører 11" bredde bak4x4syncro wrote:Fy flate for en liste må jo bli helt sykt å ligge under den bilen etterpå
Men hvorfor forlenge bøylen 1cm bare?
Idag har jeg nøyaktig 0mm klaring til skyvedør. Tenkte at 10mm vil være en romslig forbedring uten å gå helt av "hengslene"
Annen liten ting: Når jeg og min turkamerat stiller opp camp så er L-formasjon foretrukket for å stenge vind og vær ute og da rygger jeg på plass foran han med skyvedøren åpen og minst mulig klaring til hans frontfanger. Ser derfor ikke poenget med å ta mer enn jeg trenger.
Kan sikkert gå opp til 15mm om det hjelper deg med nattesøvnen
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jeg vil heller anbefale å lage seng inni4x4syncro wrote:Fy flate for en liste må jo bli helt sykt å ligge under den bilen etterpå
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Dette må jo bli bedre enn nytt når du er ferdig.
Og vi gleder oss til bilder og reportasje fra renoveringen
Og vi gleder oss til bilder og reportasje fra renoveringen
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 801
- Joined: 28 Aug 2011, 12:36
- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
- Location: Nittedal
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Buss Marius wrote:Jeg vil heller anbefale å lage seng inni4x4syncro wrote:Fy flate for en liste må jo bli helt sykt å ligge under den bilen etterpå
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
-
- -
- Posts: 801
- Joined: 28 Aug 2011, 12:36
- Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
- Phone: 95294695
- Location: Nittedal
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Haha ja det var den nattesøvnen dahansstef wrote:Mmm, trenger jeg mer? Ikke alle som kjører 11" bredde bak4x4syncro wrote:Fy flate for en liste må jo bli helt sykt å ligge under den bilen etterpå
Men hvorfor forlenge bøylen 1cm bare?
Idag har jeg nøyaktig 0mm klaring til skyvedør. Tenkte at 10mm vil være en romslig forbedring uten å gå helt av "hengslene"
Annen liten ting: Når jeg og min turkamerat stiller opp camp så er L-formasjon foretrukket for å stenge vind og vær ute og da rygger jeg på plass foran han med skyvedøren åpen og minst mulig klaring til hans frontfanger. Ser derfor ikke poenget med å ta mer enn jeg trenger.
Kan sikkert gå opp til 15mm om det hjelper deg med nattesøvnen
Kan bredde den 6cm ca uten å banke i karroseriet og jobben er jo den samme kan jo hende at fremtids Hans vil ha litt bredde på felgene sine
Åsmund
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jeg har fundert på om man kunne montert en bordplate eller noe annet på innsiden av skyvedøren, dersom man har forlenget bøyle. Jeg ville derfor valgt å forlenge bøylen med mer enn en cm. Man vet jo ikke hva fremtiden vil bringe.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Bilder har alt begynt å tikke inn. Skal se om ikke jeg får laget et sammendrag her etterhvert.
Igår ble felgene mine målt og samtlige har litt vel mye runout. De blir rettet før renovasjon.
Igår ble felgene mine målt og samtlige har litt vel mye runout. De blir rettet før renovasjon.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Liten rapport uten bilder desverre:
Begge bilene er totalribbet under, hver minste bolt, clips og skrue.
Hjul er hos lakkerer som nevnt. Antar de nærmer seg ferdig.
Alt av stålkomponenter er tilbake fra sandblåsing.
- Store komponenter som skal lakkeres blir ikke galvanisert, da dette har en 4-5mnd periode med avgassing etterpå som vil ødelegge for overflatebehandling. Her har vi lagt opp for 3-stegs behandling. Rustgrunning fra NOVOL 2-komp, DUXONE reaktiv primer og til slutt Cobra bedliner.
- Mindre komponenter som normalt er ulakkert sendes til elektrogalvanisering snarest. De vil forbli umalt etter dette.
Karrosseriene er pakket inn i plast-maskering oventil og venter på et parti på 800kg tørris for blåsing (venter på en noe forsinket isleveranse).
Håper nå på at isen ikke blir mer forsinket enn at de får blåst begge bilene til 5. januar.
Begge bilene er totalribbet under, hver minste bolt, clips og skrue.
Hjul er hos lakkerer som nevnt. Antar de nærmer seg ferdig.
Alt av stålkomponenter er tilbake fra sandblåsing.
- Store komponenter som skal lakkeres blir ikke galvanisert, da dette har en 4-5mnd periode med avgassing etterpå som vil ødelegge for overflatebehandling. Her har vi lagt opp for 3-stegs behandling. Rustgrunning fra NOVOL 2-komp, DUXONE reaktiv primer og til slutt Cobra bedliner.
- Mindre komponenter som normalt er ulakkert sendes til elektrogalvanisering snarest. De vil forbli umalt etter dette.
Karrosseriene er pakket inn i plast-maskering oventil og venter på et parti på 800kg tørris for blåsing (venter på en noe forsinket isleveranse).
Håper nå på at isen ikke blir mer forsinket enn at de får blåst begge bilene til 5. januar.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 1371
- Joined: 18 Nov 2010, 23:40
- Car: plenty
- Phone: 97419035
- Location: Voss, Hordaland
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
frisk satsing mann!
kjekt å få igjen ein totaloverhalt bil, når den tid kjem
ang sandblås og galvanisering, du kan fint lakke varmgalvaniserte deler, men da krever at du bruker ein tiecoat imellom. dei fleste levrandører har eit alternativ til dette. sjølv har eg mest erfaring med jotun og der er blant anna jotamastic og penguard eit alternativ. fordelen med sånne duplex system med galvanisering og maling er at levetida øker frå 100 til 2-300år+
kjekt å få igjen ein totaloverhalt bil, når den tid kjem
ang sandblås og galvanisering, du kan fint lakke varmgalvaniserte deler, men da krever at du bruker ein tiecoat imellom. dei fleste levrandører har eit alternativ til dette. sjølv har eg mest erfaring med jotun og der er blant anna jotamastic og penguard eit alternativ. fordelen med sånne duplex system med galvanisering og maling er at levetida øker frå 100 til 2-300år+
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Okei, det er greit å vite. Nå er planen relativt vedtatt, men kan ta det opp når jeg drar ned der på fredag.Tistlo wrote:...
ang sandblås og galvanisering, du kan fint lakke varmgalvaniserte deler, men da krever at du bruker ein tiecoat imellom. dei fleste levrandører har eit alternativ til dette. sjølv har eg mest erfaring med jotun og der er blant anna jotamastic og penguard eit alternativ....
Bilene er så godt som ferdig blåst. 300kg extra tørris ble bestilt inn da Fluidfilm, spesielt da på den ene bilen bidro til å gjøre blåsingen noe vanskeligere enn ventet.
Vi treffer bra med visitt på lørdagen da bege bilene vil være så godt som ferdig renset under på det tidspunktet.
Nervøsiteten øket ift hvor mye rust reparasjoner som er nødvendig under. Bilder jeg har fått indikerer en hel del.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Er dette deg og dine biler?
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Hahaha! Det er meg vettu! Bare den beige som er min På tvers bakom der står syncroen til en kompis som jeg reise med.
Var en tur nede på Italiakysten og syklet i en by som heter Finale Ligure.
Der kom vi tilfeldigvis over et stort VW treff som startet i den byen neste morgen så det endte med at vi brukte dagen på å cruise i lang lang rekke til en restaurant oppe i en dal der det samlet seg minst 100 biler med hovedvekt på luftkjølt. Vi var 3 stk syncro T3 til sammen.
Var en tur nede på Italiakysten og syklet i en by som heter Finale Ligure.
Der kom vi tilfeldigvis over et stort VW treff som startet i den byen neste morgen så det endte med at vi brukte dagen på å cruise i lang lang rekke til en restaurant oppe i en dal der det samlet seg minst 100 biler med hovedvekt på luftkjølt. Vi var 3 stk syncro T3 til sammen.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Tilbake fra Wazsawa nå, forlot verkstedet med mild kvalme og høy puls.
Ikke fordi at jobben de gjør er noe annet enn første klasse, men fordi det er en del mer å reparere under på bilen min enn jeg hadde ventet. Slik er det vel egentlig alltid. Hovedproblemet kostnadsmessig er at verksmester i Warzsawa ikke er fornøyd med en del av jobben som ligger igjen fra Szczecin og skal vi reparere disse ordentlig så løper kostnadene løpsk de neste ukene.
Han er derimot aktiv og løsningsorientert. Etter at jeg hadde etablert kontakt med det gamle verkstedet så tar han nå over kommunikasjonen og lager en rapport til de på hva det er som må utbedres og så er planen å holde de ansvarlig for kost. Avhengig av deres samarbeidsvilje vil han vurdere å få inn en takstmann fra statlig organ som gjør vurderingen offisiell.
Jeg venner meg gradvis til tanken på å selge hus og hjem for å dekke regningen, mens han drar lasset herfra
Ikke fordi at jobben de gjør er noe annet enn første klasse, men fordi det er en del mer å reparere under på bilen min enn jeg hadde ventet. Slik er det vel egentlig alltid. Hovedproblemet kostnadsmessig er at verksmester i Warzsawa ikke er fornøyd med en del av jobben som ligger igjen fra Szczecin og skal vi reparere disse ordentlig så løper kostnadene løpsk de neste ukene.
Han er derimot aktiv og løsningsorientert. Etter at jeg hadde etablert kontakt med det gamle verkstedet så tar han nå over kommunikasjonen og lager en rapport til de på hva det er som må utbedres og så er planen å holde de ansvarlig for kost. Avhengig av deres samarbeidsvilje vil han vurdere å få inn en takstmann fra statlig organ som gjør vurderingen offisiell.
Jeg venner meg gradvis til tanken på å selge hus og hjem for å dekke regningen, mens han drar lasset herfra
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Liten update.
Noe forsinkelser da Verksmester må forberede flytting av verkstedet sitt. Området han er i blir overtatt. Han er heldivis forberedt og godt igang. Usikkert om det vil flytte tidsskjema noe særlig da vi hadde budsjettert med 3-4 uker vent på varmt vær uansett.
Ellers har girkassen min blitt partert i sine respektive molekyler og vi har funnet feil på pinjong hovedlager (som forventet) samt en sprukket synchronizer hub for 3-4 gir. Sistnevnte bestilles fra Weddle Industries sammen med to skvalpeplater for R&P og 4 gir, herfra kjøpes også thrustplate til lageret på hovedakslingen som har en tendens til å forskyve seg og gnage mot casing.
Pinjong akslingen er klokket og funnet ok ift. toleranser. Lagerbaner polert opp igjen.
https://weddleindustries.com/vanagon/he ... components
Girkassehuset sendes til sandblåsing ettersom det allerede er tomt. Planlegges lakkert i sølv.
På sveisefronten er det min kamerat sin syncro som er under kniven. Verksmester håndterer alt dette selv (minus ting som sliping) og viser meget god forståelse for hvordan disse bilene er bygget opp. Her er det ikke snakk om å la noe stå igjen bare fordi det ikke synes utenfra. Det kappes dypere i karrosseriet enn noe jeg har sett i byggetråder tidligere. Sirlig blir det lagvis bygget opp igjen etter boken.
Disse karene har også samarbeid med noen som har CNC utstyr. Dette gir oss noen unike muligheter til å lage deler med høy presisjon. Eksempel er bjelkene fremme der opphengsrammen er boltet inn. I stedet for å reparere doblingsplatene der skal vi nå bytte ut bjelkene i sin helhet. Designet er en forbedring av originalen uten de fuktfeller (dobbelplate) som forårsaker dette problemet.
Til tross for at vi lar budsjettet sprekke, så sitter vi med en følelse av å være ekstremt godt ivaretatt.
Vi har til nå, hatt tre turer på besøk og de syns det er veldig kjekt at vi følger opp tett.
Noe forsinkelser da Verksmester må forberede flytting av verkstedet sitt. Området han er i blir overtatt. Han er heldivis forberedt og godt igang. Usikkert om det vil flytte tidsskjema noe særlig da vi hadde budsjettert med 3-4 uker vent på varmt vær uansett.
Ellers har girkassen min blitt partert i sine respektive molekyler og vi har funnet feil på pinjong hovedlager (som forventet) samt en sprukket synchronizer hub for 3-4 gir. Sistnevnte bestilles fra Weddle Industries sammen med to skvalpeplater for R&P og 4 gir, herfra kjøpes også thrustplate til lageret på hovedakslingen som har en tendens til å forskyve seg og gnage mot casing.
Pinjong akslingen er klokket og funnet ok ift. toleranser. Lagerbaner polert opp igjen.
https://weddleindustries.com/vanagon/he ... components
Girkassehuset sendes til sandblåsing ettersom det allerede er tomt. Planlegges lakkert i sølv.
På sveisefronten er det min kamerat sin syncro som er under kniven. Verksmester håndterer alt dette selv (minus ting som sliping) og viser meget god forståelse for hvordan disse bilene er bygget opp. Her er det ikke snakk om å la noe stå igjen bare fordi det ikke synes utenfra. Det kappes dypere i karrosseriet enn noe jeg har sett i byggetråder tidligere. Sirlig blir det lagvis bygget opp igjen etter boken.
Disse karene har også samarbeid med noen som har CNC utstyr. Dette gir oss noen unike muligheter til å lage deler med høy presisjon. Eksempel er bjelkene fremme der opphengsrammen er boltet inn. I stedet for å reparere doblingsplatene der skal vi nå bytte ut bjelkene i sin helhet. Designet er en forbedring av originalen uten de fuktfeller (dobbelplate) som forårsaker dette problemet.
Til tross for at vi lar budsjettet sprekke, så sitter vi med en følelse av å være ekstremt godt ivaretatt.
Vi har til nå, hatt tre turer på besøk og de syns det er veldig kjekt at vi følger opp tett.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jeg kjenner at jeg er vanvittig misunnelig på dette prosjektet...bortsett fra fakturaen da. må være supergøy når det blir gjort så grundig.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Fakturaen er helt klart et mulig ankepunkt mot slik aktivitet. Dog er jeg ikke hytteeier eller båteier pr dags dato og benytter de budsjettpostene til å bortforklare mine handlinger Man får ikke mye båt eller hytte for lignende investering.
Det kan også argumenteres for at skal jeg ei heller benytter fly+hotell ved feriereiser lenger. Skal man ha et sentralt rom med dobbeltseng, peis, kjøkken, havutsikt og fleksibel avreisedato og sen utsjekk så er det ikke avskrekkende mange netter man må overnatte før dette svarer seg
Det kan også argumenteres for at skal jeg ei heller benytter fly+hotell ved feriereiser lenger. Skal man ha et sentralt rom med dobbeltseng, peis, kjøkken, havutsikt og fleksibel avreisedato og sen utsjekk så er det ikke avskrekkende mange netter man må overnatte før dette svarer seg
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Liker argumentasjonen for å rettferdiggjøre prosjektet, tar det med meg inn i fremtidige prosjekter...
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com