Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!
Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!
Hei. Har nå eid bilen i ca tre uker, og jeg begynner å kjenne på følelsen av at det er min bil, og har begynt å gjøre litt småtteri med bilen.
Det begynte med at jeg så at baklysene var montert opp ned. Tenkte det skulle bli en enkel affære å snu de rundt, men det viste seg at det var en grunn til at de sto den veien som de gjorde. Bak venstre baklys stod det nemlig et uorginalt luftfilter, som bygget så mye ut at kontakten til lyset tok i og dermed gikk ikke lykta inn. Forrige eier løste altså dette ved å montere lykta opp ned, slik at kontakten ble på motsatt side..
(Her var luftfilteret tatt ut, glemte å ta bilde når det lå der. Men her ser man at røret som gikk inn fra filteret til motoren var sprukket.)
Kappet røret i sprekken som allerede var der, for å få røret kortere slik at det ble plass til lykta. Festa det på røret med en del gaffa som en midlertidig løsning. Var på biltema idag og handlet litt div. slanger og skal ordne en litt mer permanent løsning i morgen.
Også ser det ut som om hele motoren heller litt nedover. Viste seg at oljepåfyllingsrøret tok i dynamoreima, og det var faktisk gått hull på det:
Tok å stripset det for å trekke det bort så det går klar av reima, men skjønner ikke hvorfor motoren heller så mye, og vet ikke hvordan jeg kan løse problemet på en bedre måte. (Skjønner jo det at en 4-5 strips som holder røret tilbake ikke er så optimalt.)
Det må nevnes at det er byttet motor på bilen. Virker som det er gjort en litt halvdårlig jobb, i og med at motoren heller så mye nedover. Den drypper også en del olje, og en som så på bilen for meg sa at det var brukt feil pakninger og at det egentlig lakk litt olje overalt.
Her kan man også se at deler av motoren er for høy, kan det være at det er en større/ annerledes dielsepumpe(?) enn orginalt?
Forhøyning av motorlokket for å få plass.
Tenkte å ta meg en tur på treff på Lier den 17. aug, kanskje noen med litt mer peiling enn meg kunne tatt en rask titt?
Det begynte med at jeg så at baklysene var montert opp ned. Tenkte det skulle bli en enkel affære å snu de rundt, men det viste seg at det var en grunn til at de sto den veien som de gjorde. Bak venstre baklys stod det nemlig et uorginalt luftfilter, som bygget så mye ut at kontakten til lyset tok i og dermed gikk ikke lykta inn. Forrige eier løste altså dette ved å montere lykta opp ned, slik at kontakten ble på motsatt side..
(Her var luftfilteret tatt ut, glemte å ta bilde når det lå der. Men her ser man at røret som gikk inn fra filteret til motoren var sprukket.)
Kappet røret i sprekken som allerede var der, for å få røret kortere slik at det ble plass til lykta. Festa det på røret med en del gaffa som en midlertidig løsning. Var på biltema idag og handlet litt div. slanger og skal ordne en litt mer permanent løsning i morgen.
Også ser det ut som om hele motoren heller litt nedover. Viste seg at oljepåfyllingsrøret tok i dynamoreima, og det var faktisk gått hull på det:
Tok å stripset det for å trekke det bort så det går klar av reima, men skjønner ikke hvorfor motoren heller så mye, og vet ikke hvordan jeg kan løse problemet på en bedre måte. (Skjønner jo det at en 4-5 strips som holder røret tilbake ikke er så optimalt.)
Det må nevnes at det er byttet motor på bilen. Virker som det er gjort en litt halvdårlig jobb, i og med at motoren heller så mye nedover. Den drypper også en del olje, og en som så på bilen for meg sa at det var brukt feil pakninger og at det egentlig lakk litt olje overalt.
Her kan man også se at deler av motoren er for høy, kan det være at det er en større/ annerledes dielsepumpe(?) enn orginalt?
Forhøyning av motorlokket for å få plass.
Tenkte å ta meg en tur på treff på Lier den 17. aug, kanskje noen med litt mer peiling enn meg kunne tatt en rask titt?
Last edited by trauMa on 28 Aug 2015, 23:33, edited 2 times in total.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Martins 1990 T3 1.6TD
Ser ut at du har en 1,9 motor med dess originale dieselpumpe som blir for høy for å passe under luka uten å kappe. Gjetter også at du har 1,9 original turbo derav løsningen med.luft filteret.
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Re: Martins 1990 T3 1.6TD
Spennende! Ser ut til jeg må endre både signatur og tittel da hehe Men 1,9 ja, er det en god ting eller?ducce999s wrote:Ser ut at du har en 1,9 motor med dess originale dieselpumpe som blir for høy for å passe under luka uten å kappe. Gjetter også at du har 1,9 original turbo derav løsningen med.luft filteret.
Sent fra min E6553 via Tapatalk
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Tja hva skal en si, du har da en bil med motor som ikke er godkjent i vognkortet og kan få krøll ved ppk. Utover det så ja du har en bedre og sterkere motor. Kryp under og se på motorblokket rett under ekshaus manifold så står det på motorblokket hva det er
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Sent fra min E6553 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 3207
- Joined: 17 Nov 2004, 21:20
- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
- Location: Raufoss,Oppland
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Motoren heller nedover på diesel.Du har en 1,9tdk og der blir dieselpumpa for høg når den sitter i t3.Da er det tre muligheter for å gjøre noe med dette:a)la det være slik som du har det nå.b)skifte toppen/lokket på dieselpumpa og bruke deler fra 1,6td,da blir alt som orginalt med wire og stag.c)bytte hele pumpa og bruke 1,6td pumpe.
Jeg har byttet topp/lokk på ei 1,9td pumpe på min i sommer.Ser du etterlyser dieseltank,har det liggende.Ta deg en tur så skal jeg se på ombyggingen og fortelle deg hva som er gjort.
Jeg har byttet topp/lokk på ei 1,9td pumpe på min i sommer.Ser du etterlyser dieseltank,har det liggende.Ta deg en tur så skal jeg se på ombyggingen og fortelle deg hva som er gjort.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
1.6 pumpetopp på 1.9 pumpe blir det verste av to verdener. Mengderegulatoren i 1.6 pumpa er tilpasset mindre utslag på gassarmen for samme utslag i mengde diesel. Bytte hele pumpa, eller hvertfall bytte også mengderegulator, den henger også sammen med LDA, som funker dårlig om ikke mengderegulator følger toppen.
1.9pumpe med JX mengderegulator og topp blir imidlertidig litegrann hvassere enn noen av de andre standard...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
1.9pumpe med JX mengderegulator og topp blir imidlertidig litegrann hvassere enn noen av de andre standard...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Det beste må vel være å beholde de originale 1,9-delene, eller? Eller mener du at den (1,9 pumpa) blir bedre med de nevnte jx-delene?
Konvertering med jx-deler er vel bare aktuelt om man må ha flatt gulv (for eksempel i en camper med seng).
Konvertering med jx-deler er vel bare aktuelt om man må ha flatt gulv (for eksempel i en camper med seng).
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Takk takk! Tar meg en tur opp til deg neste uke da, vi avtaler nærmere på pmnarle wrote:Motoren heller nedover på diesel.Du har en 1,9tdk og der blir dieselpumpa for høg når den sitter i t3.Da er det tre muligheter for å gjøre noe med dette:a)la det være slik som du har det nå.b)skifte toppen/lokket på dieselpumpa og bruke deler fra 1,6td,da blir alt som orginalt med wire og stag.c)bytte hele pumpa og bruke 1,6td pumpe.
Jeg har byttet topp/lokk på ei 1,9td pumpe på min i sommer.Ser du etterlyser dieseltank,har det liggende.Ta deg en tur så skal jeg se på ombyggingen og fortelle deg hva som er gjort.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Har holdt på litt med bilen idag også, og har ikke fått satt meg ned å besvare i tråden før nå.
Fikk ordnet luftfilteret sånn ganske greit da, det bør hvertfall være tett.
Også lurer jeg på hva dette er for noe:
Fikk ordnet luftfilteret sånn ganske greit da, det bør hvertfall være tett.
Også lurer jeg på hva dette er for noe:
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Det greiene der er elektronisk justering av timing som var på noen av de nyere 1.9TD. Trolig bare eletrisk kaldstart slik jeg har forstått, og det fungerer skjelden.
1.9 pumpe med de JX deler jeg nevnte blir bedre enn org 1.9 og 1.6 pumpe, men det har lite å si uten å passere hvertfall 1bar ladetrykk.
Om regreim skal byttes likevel, så sett inn ei JX pumpe, om du MÅ fikse for å få flatt gulv baki så kan du sette over bare toppen og mengderegulator... det kan byttes uten å dulle med reima...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
1.9 pumpe med de JX deler jeg nevnte blir bedre enn org 1.9 og 1.6 pumpe, men det har lite å si uten å passere hvertfall 1bar ladetrykk.
Om regreim skal byttes likevel, så sett inn ei JX pumpe, om du MÅ fikse for å få flatt gulv baki så kan du sette over bare toppen og mengderegulator... det kan byttes uten å dulle med reima...
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Ja, elektrisk kaldstart. Men slik jeg har forstått det skal den ha strøm for å være "av". Vet ikke om det har noe å si, eller om den forskyver timingen over hele registeret. På min er den koblet sammen med den elektriske stopperen.
Og ellers når det gjelder pumpa, hvis det funker slik det er, så la det være sånn. Hvis du ønsker litt mer effekt, bytt boost pin i pumpa til Rover eller Golf 1 GTD og juster opp trykk og mengde. Men få deg ladetrykkmåler om du ikke allerede har.
Og ellers når det gjelder pumpa, hvis det funker slik det er, så la det være sånn. Hvis du ønsker litt mer effekt, bytt boost pin i pumpa til Rover eller Golf 1 GTD og juster opp trykk og mengde. Men få deg ladetrykkmåler om du ikke allerede har.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Pumpen fungerer fint sånn som den er nå ja. Neste punkt på "listen" blir å lydisolere bilen. 100km/t i timesvis blir slitsomt for hodet, og jeg kjører ganske mye t/r Oslo - Sørlandet.
Men den kaldstart saken. Den har ingenting med glødelampa å gjøre? Jeg bemerker at jeg ikke har sett glødelampa en eneste gang så lenge jeg har hatt bilen, men den starter helt fint. Pleier å la tenninga stå på litt før jeg starter, kan jo hende at det bare er pæra som er gåen.
Men den kaldstart saken. Den har ingenting med glødelampa å gjøre? Jeg bemerker at jeg ikke har sett glødelampa en eneste gang så lenge jeg har hatt bilen, men den starter helt fint. Pleier å la tenninga stå på litt før jeg starter, kan jo hende at det bare er pæra som er gåen.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Måle strøm til glødeplugger med et multimeter er vel letteste. Få med en kompis til å skru på tenninga mens du måler.
På sommerstid med plussgrader så starter vanligvis 1.9 fint uten gløding.
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
På sommerstid med plussgrader så starter vanligvis 1.9 fint uten gløding.
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Det var strøm på glødepluggene hvertfall. Målte vel ca 10v med tenninga på. Så da satser jeg på at det bare er pæra i dashen som er gåen.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Igår bygget vi basskasse og bord. Det gjenstår å koble opp forsterkeren og kjøpe ny hovedenhet, samt male bordplata. Noen tips til hvor man kan trekke strøm fra batteriet inn i bilen? Finnes det hull i veggen under baksetet, eller må man borre?
Her er noen bilder:
Her er noen bilder:
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
De eneste hullene i torpedoveggen er de til slangene til bakre varmeapparat. Men de fleste bilene har ferdige hull fremme under setene, husker ikke i farta om alle har i venstre setekasse, eller om det bare var på de med originalt fritidsbatteri, men mener det er i høyre uansett om batteriet er foran eller bak. Skyv fram setet, åpne det svarte lokket og sjekk om du ser en plastplugg i et av hjørnene. Hvis bordet skal stå der du har det på bildet, burde det passe bra. Tenker du å ha forsterker inne i bordkassa eller? Hvis ikke så er jo plassen under forsetene som skapt til å montere forsterker...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Da var det blitt gjort litt forskjellig denne uka. Har montert anlegg, endte opp med å drille gjennom torpedoveggen, og bruke en kabelgjennomføring fra biltema. Så har jeg også byttet dieseltank. Den nye er tett og fin, så veldig fornøyd med det
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Motormysteriet er løst! Har lett meg fram til en motorkode, og der står det SB 02A (A-en kan muligens være et 4-tall). Så det betyr vel med andre ord at jeg har en 1.6TD fra en golf/ passat, med hydrauliske ventilløftere?
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Ja, det stemmer. SB er 1,6 TD. Det forklarer den "AAZ-lignende" dieselpumpa.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
SB er en bra motor! Slik jeg hadde i Coachen.
Dieselpumpe kan byttes med JX pumpe om høyden under motorlokket er et problem.
Det aller meste av pakninger er har samme dimensjoner som JX, med unntak av toppakning! Toppakning blir helst erstattet av en AAZ pakning, da den passer og tåler mye mer.
Dieselpumpe kan byttes med JX pumpe om høyden under motorlokket er et problem.
Det aller meste av pakninger er har samme dimensjoner som JX, med unntak av toppakning! Toppakning blir helst erstattet av en AAZ pakning, da den passer og tåler mye mer.
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
SB er en bra motor! Slik jeg hadde i Coachen.
Dieselpumpe kan byttes med JX pumpe om høyden under motorlokket er et problem.
Det aller meste av pakninger er har samme dimensjoner som JX, med unntak av toppakning! Toppakning blir helst erstattet av en AAZ pakning, da den passer og tåler mye mer.
Dieselpumpe kan byttes med JX pumpe om høyden under motorlokket er et problem.
Det aller meste av pakninger er har samme dimensjoner som JX, med unntak av toppakning! Toppakning blir helst erstattet av en AAZ pakning, da den passer og tåler mye mer.
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Du må forresten endre overskriften igjen
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD-, nei, 1.9TD(!)
Så flott da, dette var en gledens nyhet! Da får jeg bare håpe at motoren er trofast mot meg. I dag ville den ikke starte nemlig, men det viste seg at det "bare" var tomt for strøm, så med startkabler og en kamerat sin bil, så ordnet det seg. Har montert forsterker og ny pioneer spiller, og koblet remote kabel på spilleren og til forsterkeren. Men forsterkeren slår seg ikke av når jeg slår av spilleren, så nå har jeg koblet ut forsterkeren frem til jeg finner ut av hvorfor remotutgangen på spilleren ikke virker/ gjør som den skal.
OddN: Ja jeg må visst endre den igjen ja
OddN: Ja jeg må visst endre den igjen ja
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990
-
- -
- Posts: 515
- Joined: 01 Jul 2012, 23:01
- Car: T3SYNCRO
- Phone: 91647900
- Location: Kristiansand
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!
Har du koblet pluss på både den røde og den gule ledninger på pioneren? Og de står med spenning på hele tiden, ikke koblet via bryter eller tenningsbryter? Pioneer slår seg ikke helt av selv om du slår den av på panelet. Derfor er forsterker på hele tiden og både spiller og forsterker trekker strøm - flatt batteri.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!
Den er koblet slik at den står med strøm hele tiden. Tenningsstrømen gir bare 7v (hvertfall i min bil), og det godtok ikke spilleren, og slo seg dermed ikke på. Så det betyr at jeg må slå den av og på manuelt. Så enten må jeg koble opp en ny ledning med tenningsstrøm/ styrestrøm som gir 12v, eller koble en bryter på forsterkeren?GLENN MARVIN wrote:Har du koblet pluss på både den røde og den gule ledninger på pioneren? Og de står med spenning på hele tiden, ikke koblet via bryter eller tenningsbryter? Pioneer slår seg ikke helt av selv om du slår den av på panelet. Derfor er forsterker på hele tiden og både spiller og forsterker trekker strøm - flatt batteri.
- Martin :)
T3 1.6TD, SB 1990
T3 1.6TD, SB 1990