Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Viljar
-
-
Posts: 1179
Joined: 08 Dec 2007, 18:25
Car: Ymse T3
Location: Kvinnherad
Contact:

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Viljar »

trauMa wrote:Hmm. Ja skulle jo helst hatt spilleren på tenningsstrøm så jeg slapp å slå den av og på manuelt. Og da hadde jeg forhåpentligvis sluppet bryter på forsterkeren også.
Nyere type av bakstykket til tenningslåsen skal gi 12v ut så lenge nøkkelen står i, fint å koble popanlegget på den. Usikker på om alle bilene har ledningen klar til dette?

Hvis du har problem med at skyvedøra går opp i kulden. Prøv å varm opp låsen i bakkant, har hatt litt problem med min at den fryser. Eventuelt prøv å juster pinnen som den går inn i litt ut, samtidig som høyden stemmer.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Viljar wrote:
trauMa wrote:Hmm. Ja skulle jo helst hatt spilleren på tenningsstrøm så jeg slapp å slå den av og på manuelt. Og da hadde jeg forhåpentligvis sluppet bryter på forsterkeren også.
Nyere type av bakstykket til tenningslåsen skal gi 12v ut så lenge nøkkelen står i, fint å koble popanlegget på den. Usikker på om alle bilene har ledningen klar til dette?

Hvis du har problem med at skyvedøra går opp i kulden. Prøv å varm opp låsen i bakkant, har hatt litt problem med min at den fryser. Eventuelt prøv å juster pinnen som den går inn i litt ut, samtidig som høyden stemmer.
Har justert pinnen låsen går inn på, flere ganger. Men problemet ser ut til å dukke opp når det er kaldt, nå når det har blitt mildvær har den ikke vært noe problem.

Ang styrestrøm/ tenningstrøm ble jeg aldri helt klok på det, da det ser ut som forrige eier har kuka litt med det, for å få koblet det slik at lysene går på med tenninga. Men det er sånn som jeg tar til våren, fungerer jo ok slik som det er nå så.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Idag har jeg undersøkt bakbremsene litt, da jeg det har dukket opp noen lyder jeg ikke var helt fornøyd med. Så målet var å sjekke hvor mye bremsebelegg det var igjen. På tirsdag sjekket jeg foran og der var det ok.

Høyre side så slik ut:
Image

Image
Mye belegg igjen da.

Image
Det brune feltet var jeg ikke helt fornøyd med. Overflaten var ru og ga litt mer motstand når jeg dro fingeren over. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men slik vil jeg ikke ha det. Så nye bremsesko er vel kanskje det som må til :P

På venstre side satt trommelen skikkelig godt! Så jeg brukte en jekkestropp for å få litt bedre tak, og plutselig... DUNK! Så var den løs.
Image

Image
Mye belegg igjen på venstre side også. (slik som det burde være selvsagt, noe annet ville jo vært bekymringsverdig.)

Nå skal jeg innta sofaen med en boks øl! :D
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Idag har det skjedd litt ymse... Lånte garasjen til tanta mi, for å fikse en lekkasje på eksosen. Det gikk nokså greit, tok først sånn eksosbandasje fra biltema rundt, også eksospasta over der. Lot det herde en stund før jeg kjørte hjem til Oslo igjen.

Resultatet ble slik:
Image

Men! På vei ut av garasjen hektet gangstercap´n seg fast i en stropp som hang ned fra taket. Det resulterte i en stk ødelagt gangstercaps.... :(

Image

Image

Tok den med inn, har nå limt den og det driver å herder nå. Tror ikke den kan bli bra igjen likevel, da den har knekt ved festene. Så festet vil være et svakt punkt uansett, og da kan den i verste fall løsne og gjøre skade på min og andres bil. Men får se når det har herdet, mulig det går an å finne på noe kreativt. Men hvis du har eller kommer over en, kjøper jeg like gjerne en ny!
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Tur-Bo »

Au da, så kjedelig :-(
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Tur-Bo wrote:Au da, så kjedelig :-(

Ja det var skikkelig kjipt. Men nå har jeg brukt helga på å lime og ordne litt, og resultatet ble slik:

Image

Image

Satt en bolt igjennom der for å holde det litt bedre på plass.

Lurer på om jeg skal pusse den litt og evnt lakkere. Men har mest lyst på en ny en! :P
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by ducce999s »

Hadde lagt en aluplate på undersiden og lakkert den sort, festet med popnit og tec 7
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Driver stadig og mekker og ordner på bilen, og snart skal jeg skrive litt mer utfyllende om det. Men i dag var jeg på 4-hjulskontroll fordi jeg har montert senkefjærer. Og der fikk justert det greit foran, men bolten til bærearmen satt så fast at de fikk ikke justert hjulstillingen bak. Jeg ringte til den lokale vw forhandleren for å høre om de hadde den bolten inne, men den var utgått. Han forstod ikke helt hvorfor verkstedet skulle justere på den, da ut i fra tegningen hans så det ikke ut som den var justerbar. Er denne bolten jeg snakker om:

Image

Er den justerbar eller ikke?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by subwoofer »

Den er definitivt justerbar, endrer camber-vinkel med den ytre. Sånn ser sporet ut:

Image
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Ja det er der du justerer cambervinkelen.

Jeg bestilte nye bolter til syncroen ifra Brickwerks, tror jeg det var. Hvis de er fastrustet må du sikkert ha nye foringer også. Bestill fire av hvert med en gang så har du til begge sider. Foringene kan være litt trøblete å få på plass, men Powerflexforinger skal være enklere da de har løs hylse.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Måtte sjekke, og TK Carparts var det visst jeg bestilte boltene fra:

https://www.tk-carparts.de/article/1136 ... vorne.html
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Nå er det en stund siden forrige oppdatering her. Bilen har stått i garasjen til fattern på sørlandet i ca. en måned nå, men nå er den på vegen igjen. For å oppsummere har jeg satt på senkefjærer, nye dempere, nye skiver og klosser, nye hjullager forran, nye bremsesko og bremsesylindere. Har tatt litt tid, i og med at bilen har stått 6 timers kjøring unna, og jobb og forpliktelser her i Oslo gjør at jeg må bruke de ledige langhelgene jeg har, men det er ikke så mye man får gjort fra
torsdag kveld til søndag ettermiddag, når torsdagen går med til jobb og kjøring, samt halve søndagen går bort i kjøring..

Men jeg har stort sett kost meg, selv om det til tider var frustrerende, som når jeg var ferdig med å bytte bremseskoa, og jeg hadde så og si ingen bremsevirkning. Men nye sylindere og lufting gjorde susen!

Har, som jeg pleier, tatt noen bilder underveis:

Image
Dette er fra første turen jeg var nede og skulle starte på bakbremsene.

Image
Noen av de nye delene. Alt med unntak av bremseskoa og fjærer/ dempere er fra brickwerks. Fjærer og dempere kjøpte jeg fra Tage (hei Tage!) og bremseskoa kjøpte jeg på NBS.

Image
H&R fjærer og bilstein dempere.

Image
Her er det klart for montering av ny fjær og demper. Fant ut at det var ikke nødvendig å demontere så mye for å få ut fjøra, så på andre siden demonterte vi bare øvre bærekule.

Image
Innsetting av hjullager. Gikk greit nok det, fikk teknikken på det etterhvert. Brukte det gamle hjullageret og den største pipa jeg hadde for å slå inn ringene. (Race på engelsk, hva heter det på norsk egentlig?)

Image
En god kamerat av meg som var med å hjalp meg.

Image
Og til sist, et bilde av det ferdige resulatet. Ganske fornøyd, syns rett og slett det ble råkult 8)

Så nå mangler jeg bare å få godkjent senkingen. Har time til kontroll den 12 mai, men har ikke justert lysene enda. Noen innspill på hvor mange cm jeg skal stille de opp? Og hva gjelder camber bak som de ikke fikk justert på 4 hjulskontrollen, så tenke jeg å bare møte opp med kvittering på at jeg har vært på 4-hjulskontroll, og hvis de ber om papirer på verdiene av justeringen så får jeg bare spille uvitende og si "ja men verkstedet sa det var flott." Og hvis ikke det går så får jeg vel kappe de gamle boltene og montere nye, og bla opp "$$" for en ny 4-hjulskontroll..
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Tøft :-)

Men hvor mye for mye camber har du? Er jo greit for dekkslitasjen sin del at det er sånn høvelig rett.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Og forresten, sjekk denne: viewtopic.php?f=4&t=44131
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Takk for tips om senterkopper Odd, jeg får bestille meg de. :) Det de sa til meg på verkstedet var at det gikk fint å kjøre med, og jeg kom ikke til å slite dekkene skeivt, men de fikk ikke cambervinkelen innenfor SSV sine krav for å godkjenne det.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Ok. Er litt utenfor med camber på Coachen også, eneste kommentaren var at det ene dekket da ikke var tilstrekkelig skjermet. Faktisk det med mest "riktig" camber. Dette med 9x16 og 245 dekk. Ordnet nå ved hjelp av syncro-skjermkanter. men har fortsatt ca en halv grad forskjell mellom høyre og venstre side.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:Ok. Er litt utenfor med camber på Coachen også, eneste kommentaren var at det ene dekket da ikke var tilstrekkelig skjermet. Faktisk det med mest "riktig" camber. Dette med 9x16 og 245 dekk. Ordnet nå ved hjelp av syncro-skjermkanter. men har fortsatt ca en halv grad forskjell mellom høyre og venstre side.
Hadde tenkt å sette på vinterdekkene igjen før kontrollen, siden jeg regner med å få pes for dekk/ felg. Men kanskje ikke? Har bare 195 i bredde.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Hvis de felgene dine har et23 så er du innenfor 15mm sporviddeendring. Coach har originalt et30. Og da skal det gå på skinner å få godkjent.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:Hvis de felgene dine har et23 så er du innenfor 15mm sporviddeendring. Coach har originalt et30. Og da skal det gå på skinner å få godkjent.
Ok. Da kjører jeg bare på ronal felgene da :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

trauMa wrote:
OddN wrote:Hvis de felgene dine har et23 så er du innenfor 15mm sporviddeendring. Coach har originalt et30. Og da skal det gå på skinner å få godkjent.
Ok. Da kjører jeg bare på ronal felgene da :)
Bare pass på at du har rett lasteindex på dekkene... Min LI 93 er det vel på en Coach.

Og hvis det ikke står original innpress i vognkortet (på noen biler gjør det ikke det) så ta gjerne med en original alufelg så de får se at den har et30. Eller hvis du har utskrift fra Ratgeberen fra VAG som viser hvilke hjul disse kunne leveres med så er det enda bedre.

Det er ingenting som å møte godt forberedt :-)
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:

Det er ingenting som å møte godt forberedt :-)
Der sier du noe :)

Men hvilket ET har org stålfelg? Har bare disse her i Oslo, Coach felgene ligger hos fattern på Sørlandet. Lasteindeksen skal være innafor, er noe "transport van" dekk et eller anna, husker ikke helt, men er kjøpt splitter nye hos dekkforhandler.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Stålfelger har et 39 i 5.5x14 eller et30 i 6x14. Sistnevnte egentlig bare på utvalgte syncroer.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Nå har jeg bestilt bolter, muttere, skiver og powerflex foringer. Alt fra TK carparts. Men tro om bærearmen må av for å bytte fôringer, eller om det holder å løsne i forkant og jekke opp under fjæra for så å vippe bærearmen ned? Tips for å få inn de nye foringene?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

trauMa wrote:Nå har jeg bestilt bolter, muttere, skiver og powerflex foringer. Alt fra TK carparts. Men tro om bærearmen må av for å bytte fôringer, eller om det holder å løsne i forkant og jekke opp under fjæra for så å vippe bærearmen ned? Tips for å få inn de nye foringene?
Jeg hadde bærearmene løse da jeg byttet på syncroen. Og når jeg tenker på hvor mye styr det var å få på plass de nye foringene, så tør jeg nesten ikke tenke på hvor knotete det hadde vært om de hadde hengt fast under bilen... Men Powerflexforingene skal jo være enklere å få på plass da.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Odd: Hmm. Får se hva SSV sier først. Om de godkjenner med den cambervinkelen som er eller ikke. Så kan bolter å foringer gjerne vente en liten stund hvis det blir godkjent sånn som det er nå.

Men bilen har vært hos Brastad service i Lier nå en liten stund, og han har bygget nytt komplett eksosanlegg for meg. Forrige eier hadde brukt feil type eksosanlegg, så røret var smalere inn i potta en det det var ut fra turbo. Så merkbar forbedring i ytelsen nå :D Han sa også at dynamoreima var defekt, så jeg svingte innom mekonomen i Bærum på vei hjem og kjøpte en ny. Og det var jammen i siste liten også. Se bare her:
Image

Så det var bra å få ut av verden med en gang.

Men så la jeg også merke til at den her "dingsen" er løs:
Image

Det lå en o-ring nede i hullet der som jeg fiska opp og satt på igjen. Men fikk det ikke til å sitte fast for det. Hvor kan jeg få tak i en sånn o-ring? Ser ut som det skal være en mansjett på den som går ned i hullet i dekselet der sånn at den dingsen på toppen skal sitte fast.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Post Reply