1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by 4x4syncro »

Greit med litt stoppekraft på en camper 8) skal du prøve å få det skrevet inn?
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Runewilliam_Mercury1952 wrote:Hei! Blir tøft!

Hvis du ikke monterer fjæra som skal inn i hullene på yttersiden av calipperne, så vil klossene kunne slites skjevt.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
Fjær er montert :D

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Buss Marius »

Italjohn wrote:Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
Det var bra. Jeg har lurt litt på om de ville godkjenne bremsene dine når du har såpass store foran og beholdt de puslete bakbremsene. Bra at de bruker hue og ikke godkjenner en bil med så stor forskjell. Forbremsen dine er jo nesten litt overkill.
Skal man kunne fortsette å bruke originale tromler bak så bør man holde seg til det minste oppsettet fra Epytec, det som bruker 288mm skiver fra A6 og A6 calippere. Og kan brukes på 15toms felger.
Har du allerede 16 tommers reservehjul på bakluka? Hva slags bakbremser har du tenkt deg? T4 102hk TDI eller T4 151hkTDI, eller noe annnet?
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Siden jeg har de gamle bakbremsene fra min dele-Sharan, hadde jeg tenkt å bruke de.
Det er Lucas 38mm caliperer, og Epytec lager kit til Girling 38mm som jeg håper er kompatible med mine fra Lucas.
De bruker 268x10mm skiver fra VW Sharan 2.8 VR6 (7M8, 7M9, 7M6) (1995) VW NR: 7M0615601 https://www.skruvat.no/Bremseskive-P580833.aspx
Art.nr : 580833 (998,- m/frakt)

Image

Eller denne som koster the halve (686,- m/frakt) Art.nr:363389: https://www.skruvat.no/Bremseskive-P363389.aspx

Image

Eller denne fra Biltema (660,-) 64-357: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000024386

Image

https://epytec.de/en/brake-system/adapt ... er-adapter

Image

https://www.youtube.com/watch?v=rK_8D0iC7kY
Last edited by Italjohn on 05 Jan 2022, 08:59, edited 13 times in total.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by subwoofer »

Skulle ellers til å si at jeg har funnet ut at brukte deler til det ene av Epytec-bakbremsesettene (det til Golf-bremser) er hønsetenner på hoggerne for tida, men Sharan stod ikke på lista jeg har funnet med kompatible deler. Ville kanskje heller gått for T4-versjonen med 280 eller 294mm skiver, men du har antakelig allerede handlet.

Såvidt jeg forsto på karen på trafikkstasjonen i Drammen skal nok bremsetrykk-"regulatoren" (som jeg mistenker en en tilbakeslagsventil for å holde resttrykk på sylinderne) fjernes ved montering av skiver. Har ikke prøvd selv, men han sa det vanligvis skulle stå omtrent 1 bar igjen i systemet bak for å hindre luftinntrengning elns. Med skiver betyr det varme bremser.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by subwoofer »

Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

subwoofer wrote:Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.
Det står ATE 57 på kaliperne.

Image
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by subwoofer »

Visst gjør det det... :)
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Fant noe fine foldbare (returfjær) kroker på eBay.

Image
Image
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:09, edited 3 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Mine flotte, men noe slite ISRI seter hadde vel fortjent noen nye sitteputer. (ISRI 1000/518)
Den gamle skumgummien holder på å gå i oppløsning, så noen nye hadde helt sikkert gjort seg.
€128,- + frakt

Fant noe info her: https://www.dt-classics.de/westfalia-au ... ckenlehne/

Image


Fant selve skumputen her: https://www.cabrio-heckscheibe.de/unser ... 7025646759

Image

Er på lager 15.04.2021
Noen som har vært borti dette putefirmaet?

Image

https://www.youtube.com/watch?v=QyAjHiZ4kz8
Last edited by Italjohn on 24 Sep 2021, 11:11, edited 3 times in total.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by hansstef »

Ikke hørt om disse folka før, men veldig kult!
Har et par fremstoler som kunne hatt godt av ny rumpepute
Hans Sæle
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Buss Marius »

Meget interessant. Jeg antar det er samme ISRI seter jeg har i min VWLT. Vi har lagt i en sittepute og et trekk oppå, for å sitte mer komfortabelt. Stoffet i passasjer setet er revnet på flere steder. Jeg antar det skyldes at noen har tråkket på det når de har beveget seg mellom forsetet og lenger bak i bilen.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper? € 59.49

https://shop.bus-service-bodensee.de/VW ... QNxztWVPXg

Image
Image

test
Last edited by Italjohn on 04 Jan 2022, 09:44, edited 2 times in total.
hafse
Posts: 81
Joined: 13 Sep 2012, 09:40
Car: T3 Westy
Phone: 90902308
Location: Vestby

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by hafse »

Kan ikke si jeg er nevneverdig sjenert av innsugslyden, er jo flust av andre lyder å bry seg om i en T3 lissom! :wink:

(PS! kul prosjekttråd, og bil :D )
Italjohn wrote:Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper?
2017 Golf GTE
1983 VW T3 Westfalia
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Litt mere info angående ombygging fra trommel til skiver bak.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nmJIuI1G6d4[/youtube]

Image
Last edited by Italjohn on 27 Jul 2022, 10:49, edited 3 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Mine nye hydro mounts er montert.

[media]https://www.youtube.com/watch?v=DNOE78pIE_Y[/media]

Image
Last edited by Italjohn on 30 Mar 2022, 08:58, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Info angående sensorer i motorrom på JX/AAZ

Thermal switch and the like in the engine compartment:

1 = oil pressure switch 1.4 bar (Black sensor) - yellow. On the CS; 0.9 bar (Gray sensor) for JX and petrol engines
2 = additional water pump overrun, starts at 104 to 107 degrees. Brown, rectangular connector; Brown / red cable, JX only
3 = oil pressure switch 0.3 bar - blue / black (Blue sensor)
4 = cooling water temperature display (yellow / red)
5 = preheating regulator (blue / white) You can extend the preheating time by installing a 1KOhm resistor in the line.
Image
Image

Water bleeding:
Just let it stand up straight is no problem.
Yes, the engine has to be running. Unscrew the blue cover on the expansion tank (it will be refilled).
Then knead the thick water hoses at the back until no more air comes out of the expansion tank. Put some gas on the injection pump by hand. The level in the expansion tank drops. Hold gas and fill up cooling water.
Hold the gas and put the blue lid back on. Only then do you take the gas off again.
Now you go forward to the fan, which has a vent screw on top. You don't have to turn it out completely, just loosen it until it bubbles out. When only water comes out (i.e. without splattering) turn the thing back on. If a lot of air came out at the front repeat the whole thing, but then it is definitely done bleeding.

https://www.t3-infos.de/index.html
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by ducce999s »

Vedrørende lufting, så er dette en grei måte å gjøre det på. Kjør opp bilen, åpne lufteskruen på radiator, blø litt tils det ikke kommer mer bobler, starte og sjekk igjen, og husk å fylle på i trykktanken. Når det ikke kommer flere bobler, steng lufteskruen, dra opp turtallet til ca 2000 rpm, toppfyll trykktanken, sett på lokket.

Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by subwoofer »

Har du vist bilen med nye bremser ennå, Johnny? Bare lurte på hva du har gjort med den rare kladunken som sitter i bremserøret til bakbremsene, på høyre rammevange sånn ca ved tannstanga?

Har aldri fått helt klarhet i hva den klumpen egentlig gjør, men mistenker at det er en tilbakeslagsventil som beholder litt trykk i bakbremsene for at fjærene ikke skal dra stemplene for langt tilbake, er det noen som vet? I så tilfelle skal den plukkes bort for å få godkjent bremseombyggingen, inspektøren i Drammen lette ganske godt etter om det fortsatt satt noe sånt på Frk Jensen da jeg fikk godkjent bremseombyggingen på den.

Edit: Hadde visst spurt om det en gang allerede, men det var fryktelig stille fra alle...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Jeg har ikke vært å fått mine bremser godkjent enda.
VIl bygge om de bak først.
Du tenker sikkert på denne "Pressure reducing valve for rear brakes". Jeg er heller ikke helt sikker på virkemåten, annet enn at den reduserer/softer bremseeffekten til bremsene bak ved hard bremsing.
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/b ... ve-t3.html

Image

Svar fra Brickwerks:
It’s a very basic system of a ball that slides back and forth under braking.
I remember hearing about some German tuners changing the angle of the unit on models with big rear brakes, but no experience of it.
I'm running mine with rear discs and no issues to date.
Regards
Michael

http://what-when-how.com/automobile/hyd ... utomobile/
Image
https://youtu.be/7Pa8J2V67rA

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Italjohn on 15 Jun 2022, 14:18, edited 6 times in total.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by subwoofer »

Det var den kameraten der jeg tenkte på, ja. Litt avhengig av dimensjonen på kula i forhold til sylinderen hvor mye oppbremsing påvirker, men for at den skal redusere trykket må kula tette hullet i stempelet. Det øyeblikket det skjer reduseres trykket til bakkretsen med forholdet mellom arealet av endeflatene på det oransje stempelet. Gitt at alle tetninger er intakte, selvfølgelig.

Tror jeg har en ekstra liggende, bør høre kula bevege seg hvis 3D-modellen stemmer.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
jostein
-
-
Posts: 952
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by jostein »

Jeg venter også på hvordan dette går hos tilsynet. Hører gjerne om bremsefordeling mellom foran og bak. Om det evt kan være nok med 280mm bak. Som på vanlig t4. Eller om man må på 294. Hadde min gamle doka syncro på EU kontroll hos biltilsynet for mange år siden. Da hoppet den opp av rulla, når han skulle teste bremser bak. Hvordan får de kontrollert dette på en syncro? Må vi stille opp uten mellomaksel?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by subwoofer »

Bremsetest gjøres vel med hjula roterende i hver sin retning, tror jeg?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Post Reply