HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjenning

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
HvedingN
Posts: 15
Joined: 09 Aug 2017, 07:19
Location: Råholt

HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjenning

Post by HvedingN »

Velkommen til HvedingN's prosjekttråd for den kommende "perfekte" Overlander.

Litt om HvedingN:
HvedingN, også kjent som Espen Hveding Nordgård fra Råholt/Eidsvoll, som er flytekniker på småfly.
Jeg er helt ny innen VW og har derfor alt å lære. Jeg har skrudd bil siden jeg var valp, og vokst opp med T3 som familiebil i starten av nittitallet. Etter T3'n ble bytta ut med Volvo 740 utover nittitallet har jeg nok blitt litt miljøskadd og har derfor siden 2010 kjørt, og kommer nok fortsatt til å kjøre Volvo.
I dag består bilparken av følgende; 1981 Volvo 343GLS, 1989 Volvo 740GLT, 2009 Volvo V70 og det nyeste tilskuddet, Syncroen.

Dagen jeg ble Syncro-eier!
Etter et år med både passiv og aktiv leiting etter et fint utgangspunkt av en Syncro dukket endelig et bra eksemplar, til fornuftig pris, innafor.. vel.. fornuftig? avstand...

Dette er da skjønnheten, etter å ha stått opp og dratt fra Eidsvoll klokka 2, natt til søndag, var jeg og co-piloten framme i Ørsta, 50 mil, 7 timer kjøring og en promillekontroll seinere.
Image

Ørsta er et fint sted, men etter litt diesel til T5'en tok vi turen tilbake til Østlandet.
Image

Etter nye 8 timer, heftig snøvær og forsiktig kjøring havna T3'n for første gang hjemme i garasjen. Såvidt... Det er forsåvidt over 20 år siden det har stått en T3 i denna garasjen, da familien hadde T3 som familiebil tidlig på nittitallet.
Image

Bilen:
1989 Caravelle C Syncro (reg i 88)
2x Sperrer
Turteller
2.1 WBX
Kombi
Reg for 6 personer

Planene og tankene er mange, men først og fremst må den få en fersk EU-godkjenning og skilter.
Det jeg veit om av feil, før EU;
- Lekkasje på eksosanlegget, gir et hissig snerr men må fikses. Det sier naboene også...
- Ei bærebru er halv, av den pressa-sveisa typen, har fått tak i ei komplett forstilling, så blir vel skruing snart!
- Bremser, mangler en av bremsesylinderene bak, fulgte med i bagasjerommet, der gjør den ikke så mye nytte.
Last edited by HvedingN on 10 Dec 2017, 15:13, edited 2 times in total.
Volvomann på ville veger...!

- 89' Caravelle C Syncro
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by Needforspace »

Blir nok bra det der, ser ut som et godt utgangspunkt. Er jo en del erfaring med disse bilene i de kretsene du hentet den og som kan være greie å vite om. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by OddN »

Der var prosjekttråden på plass allerede. Gratulerer. Følger med i spenning.
HvedingN
Posts: 15
Joined: 09 Aug 2017, 07:19
Location: Råholt

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by HvedingN »

Har fått med meg at det finnes litt informasjon å hente på den kanten av landet ja, Needforspace ;)
Tar all informasjon i mot med stor takknemlighet da jeg er HELT blank på både VW og T3.

Ikke forvent for mye spenning Odd, jeg håper å ha den godkjent iløpet av starten av neste år, så det kommer ikke til å bli eksplosiv utvikling her. Mer en slow and steady progresjon, håper jeg.
Volvomann på ville veger...!

- 89' Caravelle C Syncro
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by Needforspace »

Du kan se gjennom tråden til Travelle. Der er det mye interessant.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
HvedingN
Posts: 15
Joined: 09 Aug 2017, 07:19
Location: Råholt

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by HvedingN »

Har akkurat brukt de siste par timene på å se igjennom din prosjekttråd, og det må jeg si, utrolig inspirerende! Har hatt tanken på mange av løsningene du har satt ut i live. Skal ikke se bort i fra at det kommer et spørsmål eller 4 angående bygging og godkjenning. Jeg planlegger å beholde orginal-taket, men R&R 2-seter og camper-interiør er på planen!
Volvomann på ville veger...!

- 89' Caravelle C Syncro
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by Needforspace »

Mye fine tråder blant prosjektene her inne, spørsmål og aktivitet der er bare gøy. Nå forsvant bildene dine i løpet av natta, vet ikke om du har endret noe?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
HvedingN
Posts: 15
Joined: 09 Aug 2017, 07:19
Location: Råholt

Re: HvedingN's Caravelle C Syncro, Prosjektstart; EU-godkjen

Post by HvedingN »

Måtte lese igjennom tråden til Travelle og, mye inspirerende lesing!

Nei, har ikke endret noe, de synes når jeg bruker tlf eller en pc jeg er logga på min google konto, men ikke uten å være logga på. Skal se om jeg kan endre på noen innstillinger...
Volvomann på ville veger...!

- 89' Caravelle C Syncro
Post Reply