Blå Syncro Mad Max

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Kjøpte denne i slutten av September i fjor, planen var å bruke den som delebil til min andre syncro, men viste seg at denne var i bedre stand enn jeg trudde når jeg kjøpte den, så jeg har bestemt meg for å få den på veien. Målet er å få det gjort i løpet av sommeren så lager en prosjektråd nå så jeg ikke utsetter det til jeg er ferdig med bilen. Den har vært avregistrert siden 15.03.1996 så det er på tide at den får på seg skilt

Image
Image
Image
Image
Image
Image


Kommer sikkert opp flere ting som må gjøres/byttes, men foreløpig er arbeidslista:
Bytte motor siden den som står i ikke holder på olje og går på tre sylindre. Regner med å sette inn en brukt.
Nye bensinslanger
Nye hjullager
Bytte alt av bremser
Ny clutch
Bytte olje på diff og gearkasse

Lista over ting jeg har lyst til å gjøre er altfor lang, men skal for det meste konsentrere meg om å få den gjennom eu-kontrollen først.
Last edited by Runner on 22 Jun 2018, 22:23, edited 3 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by OddN »

Gratulerer. Skjønner godt hvordan den har fått navnet ifra:

Image

Et par hodeskaller i fromten og litt grovere dekk så er du der :D

Fulgte plogen med?
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Haha. Nei har ikke plog. Hodeskaller var en god idé, håper det hjelper når fronten skal godkjennes som lyktebøyle :)
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by OddN »

Runner wrote:Haha. Nei har ikke plog. Hodeskaller var en god idé, håper det hjelper når fronten skal godkjennes som lyktebøyle :)
Med fare for å spore helt av, så er dette faktisk en greie i enkelte kretser i Harleymiljøet:

Image

Et par sånne så har du lyktebøyle... :lol:
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Har endelig startet arbeied på denne, sendte inn en stor ordre til brickwerks, så nå er det bare å gjøre klart til nye deler kommer. Heiste ned motor og girkasse i en operasjon, dette gikk mye lettere enn hva jeg syntes det var å heise ned kun girkassa, neste gang fjerner jeg venstre drivaksel siden denne var i veien for akkumulator og starter, men gikk fint. Bensintanken var utfordrende å lirke ut, men ville ikke byttet i mindre tankvolum for at denne skulle være enklere å få ut. Imponert over designet på denne, men veldig glad det ikke er så mye på bilen som sitter like trangt å gjemt som denne.

Image
Image
Image

I morgen blir det en grundig vask av motorrom.
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Image
Image

Endelig rustoleum vær i Nord
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Rudeboy »

tok du av bøylen ? Den var jo nærmest verneverdig med den påskrudd :D
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Rudeboy wrote:tok du av bøylen ? Den var jo nærmest verneverdig med den påskrudd :D
Hahahaha er enig! Synd at den var sveiset på, hadde den vært skrudd kunne den kommet seg på etter eu-kontroll. Faktisk så ville ikke Gjensidige forsikre bilen med den på! Mulig de frykter at jeg smeller inn i en av deres kunder.

Søkelyset ble også demontert, men lurer på om jeg skal prøve å lage nye pakninger for å så montere det.
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

I går kom det en liten pakke med deler

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Rudeboy »

Bare for å gnæge om bøylen, det er ei ramme for å bære skråplog på ?

Nesten verdt å få en T3 til å bære den og plog konstant, selv om Gjenstridige da måtte anse den som motorredskap med utstyret påmontert. Heldigvis er de jo ikke eneste selskappet på markedet, da..
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Er litt usikker på hva det var til, skal finne ut av det. Mener tidligere eier pratet om en trommel. Har ikke greie på dette. Dersom du ser på siste bilde på første post er det to spaker på høyre side av førersetet.

Har ikke kasta bøylen, så dersom du vil ha den sender jeg den gratis til deg dersom du sveiser den fast på en T3
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Image
Image
Image

Glad jeg bytter alt av slanger, denne så helt fin før den ble demontert. Slangen er nr 12. på bilde under

Image
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Image
Image
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Italjohn »

Fantastisk :-)
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

På tide med litt oppdateringer på denne. Da var det plutselig 3år siden bilen ble malt med rustoleum, jeg var spent på hvordan dette ville fungere da det er mange forskjellige meninger å oppdrive på nett om hvor dumt det er. Resultatet vil aldri bli like bra som en profesjonell jobb, men når man kan spare mye penger betyr ikke det så mye dersom bilen uansett skal brukes. Den største fordelen med rustoleum er for min del hvor bekymringsløst det er å høre nærgående grener sette sine små spor i bilen. Det negative med rustoleum er ettersom hva jeg har forstått at den må slipes helt bort dersom bilen skal lakkeres profesjonelt i fremtiden, noe som sikkert vil medføre ekstra kostnader. Jeg konkluderte med at jeg får en bra beskyttelse for videre rustdannelse samt ikke trenger å være bekymret for små lakkskader alt til en billig penge.

Ellers er jeg på vei til å bygge denne fra Transporter til høytak westfalia. Fikk kjøpt en Westfalia Mosaik med mye rust som jeg henter tak og innredning fra. Innredningen er fjernet og tilpasset i Syncroen, mens taket blir en jobb til sommeren. Venter også på godkjenning fra vegvesenet da jeg tenkte det er best å ha pairene i orden. Er det noen her som har fått godkjent en slik ombygging?
Blir også en ny farge da jeg ikke synes den lyseblå vil gjøre seg med westfalia taket samt ikke står i stil med innredningen. Blir nye lag med rustoleum over den blå, denne gangen RAL 1014 som skal ligne på Ivory L567. Taket blir L90D Pastel White eller RAL 9010. Forhåpentligvis blir sluttresultatet noe slikt:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
1 ru
Last edited by Runner on 31 Oct 2021, 00:02, edited 1 time in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Needforspace »

Jeg fikk godkjenning på å montere Rico tak på min. Det vil si jeg fikk klarsignal utfra min beskrivelse av jobben, de har ikke bedt om å se det etter montering. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=37695
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by Runner »

Needforspace wrote: 30 Oct 2021, 22:44 Jeg fikk godkjenning på å montere Rico tak på min. Det vil si jeg fikk klarsignal utfra min beskrivelse av jobben, de har ikke bedt om å se det etter montering. http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=37695
Det er gode nyheter, Mosaik taket i likhet med Rico taket trenger jo ikke store inngrep, så satser på at de gir meg klarsignal. Finnes jo tilogmed monterings manual for westfalia taket http://www.westfaliat3.info/html/westfa ... stall.html
sklepp
-
-
Posts: 256
Joined: 11 Oct 2004, 20:33
Location: Oslo

Re: Blå Syncro Mad Max

Post by sklepp »

Blitt en nydelig bil dette, jeg må si jeg smilte da jeg så den påsveiste Mad Max-fangeren :D.

Reimo selger også nytt tak fortsatt, men det er vel såpass kostbart at det er bedre å se på andre løsninger.. https://www.reimo.com/no/camper-varebil ... iss?c=1046
1987 Westy Hightop
Post Reply