Toralf`s T3 1984 Camper

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Toralf
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2018, 11:01
Car: T3 1984 Camper
Location: Oslo

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by Toralf »

Da er det på tide å oppdatere litt igjen. Jeg har da fått gjort en del med det elektriske til bo delen, og laget og montert en bak kasse. Den er laget med tanke på å få stuet vekk 2x Kite brett, men den kan jo også romme masse annet. Det er mulig jeg kommer til å bygge et skap til å sette oppå, men tenker å prøve det ut sånn som det er nå først, da jeg liker hvor åpen bilen føles.

Jeg kjøpte inn et forbruks-batteri som jeg parallellkoblet med Starts-batteriet. For å sikre at jeg ikke går strøm tom på starts-batteriet, kjøpte jeg også inn et skillerele. Det slår inn kun når dynamoen lader, så da kan jeg bruke strøm til kjøleskap/vask osv uten å bekymre meg for ikke å få startet bilen på grunn av strøm mangel.

Image

Image

Image

Image

Jeg monterte også en sikringsboks til til alle kursene. Jeg kommer til å skjule alt dette bedre senere.

Image

En liten test, å alt ser ut til fungerer som det skal:)

Image

Etter å ha sett litt på bilder nettet, bestemte jeg meg for å bygge kassen slik. Kassa har en liten kurve i seg, som da går ett med kurven på bilen og på kite brettene. Jeg bestemte meg får å gjøre det sånn da jeg oppdaget at sideplata hadde en bøy på seg etter den var kappet, så det ble for å være ærlig litt improviser:)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Jeg har også nå behandlet alt treverket i bilen med Biofa hardvoks. Den trekker seg inn, herder å gir treverket en lett glans. Produktet er helt uten kjemikalier og inneholder blant annen honning:)

Image
Last edited by Toralf on 25 Sep 2019, 19:22, edited 1 time in total.
Toralf
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2018, 11:01
Car: T3 1984 Camper
Location: Oslo

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by Toralf »

Ettersom campern nå har begynt å ta form, så bestemte jeg meg for å teste den ut på en litt lengere tur. Siden hjulene var blitt noe gamle (å stygg glatte på vått føre), bestemte jeg meg får å innvistere i 4 nye sånn at dette ikke skulle være noe å bekymre seg for. Ruta går fra Oslo ned vestkysten av Sverige, over til Danmark, igjennom Tyskland å til nordkysten av Nederland. Tilbake følger vi vestkysten opp Danmark og tar båten ved Hirtshals til Larvik.

Turen starter bra, men da jeg skulle følge opp etterstramming av hjulboltene etter dekkskifte, oppdager jeg at Høyre hjul forran var veldig varm i forhold til de andre. Jeg har å vært oppmerksom på en skrapelyd forran, å jeg kjønner fort at bremsen nok hadde satt seg. Etter å ha jekket opp med den fantastiske original jekken som følger med, fikk jeg raskt bekreftet dette da jeg snurra litt på hjulet. Jeg tenker jo da at dette burde jeg få sjekket med det samme, men med lite verktøy tilgjengelig og klokka var sent lørdag å alle verksteder stengt, så var jo ikke det mulig. Siden bilen var pakka og vi allerede var på vei, håpet jeg på at det kom av at bilen hadde stått mye i det siste, å at det skulle slippe taket etter litt. Etter å ha kjørt litt videre og bremset hardt flere ganger stopper jeg å merker at hjulet kjennes mye bedre ut! Så vi bestemmer oss da for å fortsette turen, men at vi tar en grundigere sjekke på det når vi kommer til Tyskland.

Etter vi kom oss til Tyskland å da Bremen for å være mer presis, har da skrapelyden kommet og gitt seg flere ganger på tur den nedover. Vi stopper da innom et verksted å spør om de kan ta en titt. Konklusjon: Gåen bremsekalipper høyre forran og gåen bremesylinder venstre bak. De kunne fikse det, men de kunne ikke få deler før dagen etter. Jeg fikk da tilbud på jobben, å at vi kunne campe utenfor verkstedet om vi ville det, noe vi da takket ja til.

Image

Image

Image

Image

Image
Toralf
Posts: 15
Joined: 28 Jun 2018, 11:01
Car: T3 1984 Camper
Location: Oslo

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by Toralf »

Da vi våknet morgenen etter, hadde delene kommet å mekanikeren var allerede igang med å montere de nye på plass. Den totale jobben ble til slutt:

Ny bremsecaliper høyre foran.
Nye bremse skiver, klosser og hjullager på begge sider foran.
Nye bremsesylinder begge sider bak.
Bytte bremseveske.
Drivknutene fikk påfyll av fett.
Jeg fikk han også til å sjekke gir olja, å bytte et par stabstag foringer som jeg hadde liggende i bilen.

Image

Image

Jeg fikk en bra tone med verksmesteren som forøvrig hadde jobbet i California på 90 tallet på et verksted som drev spesifikt med T1, T2 og T3. Da jeg skulle betale dro han opp en whiskey falske å sa "Big bill, Big Whiskey for the trip":)

Image

Ferdig fikset, å klar for avreise videre. Det var utrolig digg og høre at alle ulydene nå var borte samt at bremseegenskapene var blitt betraktelig bedre.

Image

Vi fullførte turen uten flere bilproblemer, å kom tilbake til Norge med ca 3000 km mer på telleren enn før vi dro.
Jeg fikk gjort flere erfaringer med hva som fungerte, å hva jeg har lyst å endre/legge til i bo delen, så det kommer jeg til å jobbe med utover høsten.

Så noen stemningsbilder fra turen:D

Image

Image

Image

Image

Image
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by ducce999s »

:)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by Italjohn »

:-)
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: Toralf`s T3 1984 Camper

Post by Runner »

Ser veldig bra ut, liker løsningene du har valgt for interiøret.

Jeg har skrevet biofa hardvoks på handlelisten min:)
Post Reply