Busbondens 89 Coach

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Da er det tid for ei lita oppdatering

Ny motoren står nå ferdig ombygd i motorbukken klar til montering. Har bytta det neste av utvendig slitedeler, så nå burde den være klar for nye utfordringer, 1Y motoren kom fra en 97 caddy og hadde 210000km på klokka.

Girkassa ligger klar, grundig vask og et oljebytte viste en kasse som ser ut til å være i svært god stand, olja som kom ut var helt fin og nesten ikke urenheter på magneten. Satt på ny gummikule på skiftearmen, så blir det ny clutch før sammensetting. Powerflex oppheng er også montert.

Ellers er motorrom renska helt ned for å flikke overflaterust. Med drivlinje ute benytta jeg også muligheten til å pusse bakre rammevanger å behandle disse inn og utvendig med rustbeskytter.

Ledningsnettet til motoren hadde mye dårlige ledninger, fikk derfor henta motornett fra en gammel t4 i nabolaget for å finne ledninger med rett fargekode, stikk og kabelsko på vei fra brickwerks.
Vannsirkulasjons pumpa stod også i stein, så plukka den og fra t4 en, men her må det være brudd i akselen, motoren går som bare det, men impeller står fast. Kanskje noen har ei bra liggende?

I kveld er dieseltank drenert og klargjort for nedsenking. Så håper jeg å få montert rustfrie kjølerør og servoslangekit i morgen. Oppstart nærmer seg stadig, fortsettelse følger
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Italjohn »

Flott jobbet, men noen bilder hadde gjort seg :D
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Bilder hadde vært flott, jobber med saken, men æ og han edb e ikkje heilt kompisa :lol:
Har jo i det minste fått opp bilde på brukeren min. Ska pushe konsulenten min å få fortgang. :lol:
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Fremdeles dårlig med bilder-MEN

Ikveld hadde jeg jomfrustarten, ser veldig lovende ut, 1Y en fra caddyen ser ut til å være i kjempeform :D . Tenkte å lage en liten oppsumering på punkter som måtte modifiseres. Utgangspunktet er altså en 1Y 1,9 liter sugedisel fra 97 mod caddy. Har henta motorfester, bunnpanne/oljepumpe,svinghjul og clutch, manifolder inkl. turbo samt dieselpumpe fra bilens originale jx 1,6l TD.
Komplett multireimoppsett med generator og servopumpe fra 1Y.

- Brukte dieselpumpebraketten til 1Y en, denne takler ikke uten videre jx pumpa, senterhullet i braketten er større samt at det ikke er gjengede hull til festeskruene til pumpa. Fikk dreid ei foring til senterhullet som ble punkta fast pluss at jeg sveiste 3 M8 muttere i fremkant av braketten for festeboltene. Boret også opp styrehull i braketten slik at timing verktøyet kan brukes på samme måte som på jx ved regreim bytte og klokking av pumpe. Brukte dysene fra 1Y og dyserør fra jx, disse må bøyes litt for å passe.
- Manifolder var bare å flytte rett over. Men siden 1Y blokka er litt høyere enn jx en valgte jeg å kjøpe mellomleggsadapter til å montere mellom turbo og manifold, slik kompanserer en for høyda på blokka slik at resten av eksosdeler passer. Mellomlegg fås kjøpt hos brickwerks. En slipper da å forlenge støttestaget til turboen også. Brukte oljefilterholder fra 1Y, her passa ikke ansatsen til trykkforsyninga til turbo, så her måtte jeg inn med ny ansats med riktige gjenger fra lokalt hydraulikk verksted. Ellers passer trykkrør fra jx, likeså retur-rør.
- Kjølesystem: 90 grader stuss på termostathus er ulik , kjøpte riktig fra brickwers, tror denne er lik den på jx, brukte ellers 1Y vannpumpe. Servopumpebrakett måtte jeg slipe av en god del for å få plass til ny stuss på termostathus. Vannstussen på sida av topp kom litt nært lda på dieselpumpa, så sheemsa lda- klokka noe opp med et par stoppskiver i bakkant. Kjøpte ellers ny bypass-slange i silikon fra brickwerks, denne har de laga litt lenger for å passe på 1,9 blokka.
-ledningsstikk på dynamo bygget om til felleskontakt for W og D+.
-Peilepinne passer ikke. Hullet i blokka er større på 1Y, har ikke gjort noe her, mulig jeg lager ei foring som gjør det mulig å bruke jx pinnen.

I det store og det hele forbausende mange likhetstrekk på motorene. Men var veldig greit å ha identiteten til donorbilen ifm bestilling av deler.
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: Busbondens 89 Coach

Post by Busbonde »

Hurra :D :D
Pkk med null hull og ferske veteranskilt fra lator skiltfabrikk kommet på.
Deilig å kjøre t3 igjen !!
Post Reply