VW SCA Camper 1984 modell

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Hei! Er ny på forumet her. Har tidligere vært den glade eier av en T2 78 modell camper, som jeg solgte for 13 år siden. Alle som har solgt en VW camper kan sikkert relatere til den kjipe følelsen etter et salg.

For litt siden kom jeg over en fin VW SCA Camper 1984 modell. Den ble kjøpt på dagen. Bilen er generelt i fin stand.

Men har en liten checklist med ting som jeg planlegger å fikse.

- Montere nye og større Vanagon Truck sidespeil. Bestilt fra https://campervanculture.com/shop/truck ... 5-vanagon/
- Finne en rimelig løsning for oppbevaring av bagasje og eventuelt montering av rails for surfebrett på taket.
- Finne og installere en rimelig vanntank. Sjekke at vannkran og avløp faktisk virker
- Finne ut om og hvordan kjøleskapet funker
- Bytte ut gamle frontlykter med bedre og mer energieffektive LED-lys
- Test av tilstand på forbruksbatteri
- Installere helt ok høyttalere og DAB-radio
- Fikse slark i festeordning for passasjersete
- Ordne en bedre og mer stabil festeløsning for campingbord
- Nytt stoff på sofa og nye gardiner

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Entusiasmen og viljen er stor, men evner og erfaring med mekanisk og elektrisk arbeid er dessverre ikke helt der det skulle vært. Skulle veldig gjerne likt å komme i kontakt med noen i Rogalands-området som kan dele tips, triks, erfaringer og eventuelt gi noen navn til personer som kan være villige til å hjelpe (mot betaling).
Last edited by vega84 on 22 Apr 2020, 14:15, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Buss Marius »

Hei og velkommen.
Nydelig Trufa camper det der. Som Stabæk supporter må jeg si jeg er litt misunnelig på fargene. Dersom den hadde hevetaket originalt, så er det litt spesielt med SCA tak i kombinasjon med Trufa innredning. Jeg kaller det Trufa Innredning, da den er utviklet og laget for Trufa. Truls Farner, som var Reimo importør til Norge. SCA leverte bare hevetak til diverse produsenter av innredning, så å kalle det SCA camper blir feil. Normalt kaller jeg bilene med den innredningen for "paragraf campere" Da de er laget for å akkurat tilfredsstille kravene til campingbil.

Det er ikke Vanagon Truck Mirror. Det er LT speil...…
Det var først og fremst SCA som leverte horisontalt hevende hevetak. Jeg har ikke sett det hos Westfalia eller Reimo. De horisontale er jo nesten umulig å ha noe på. Westfalia hadde ett takstativ for surfbrett, som satt på tvers foran hevetaket og rett bak der man vippet opp surfebrettene, en til hver side, før hevetaket ble hevet mellom dem. Du kan jo prøve på noe tilsvarende, men med Thule stativ som basis.
Vanntank system finnes bla annet på Biltema.
Er ikke de runde lyktene du har ganske bra? De er i alle fall bedre en de 4kant lyktene som kom ett par år senere. Frontlykter godkjent med LED pærer koster jo skjorta. Jeg hadde heller kjøpt meg ett sett runde tidstypiske fjernlykter til å ha på støtfangeren.
Campervan Culture og andre selger fester for å få bort slarken i svingunderstellene.

Fint om du skriver hvor du bor i avataren, så er det lettere for de i ditt nabolag å finne deg.
Skal du ha nye høyttalere foran og montere de rett foran vindusheisene, pass på at de går helt klar av sveivene, eller kjøp noen mindre.
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Heisann.

Takk for informasjon. Kjekt å få vite mer om bilens historikk. Har aldri hørt om Trufa før nå :) Søkte litt rundt og fant en artikkel som belyser mer av det du nevner rundt Truls Farner og innredningen hans https://www.abcnyheter.no/motor/2014/11 ... e-avgifter

Jeg tenker å ta meg en tur på Biltema for å se hva de har av system for vanntank og slikt. Her er jeg helt grønn. Ser det ligger noen slanger bak innredningen. Men har ikke klart å finne ut hvor avløpsvannet havner. Regner med at det går ut fra den ene slangen og ut et sted. Kikket etter en form for avløpstank, men klarte ikke å se noe. Mulig den ligger gjemt under bilen? Eller at den rett og slett mangler?

De runde lyktene er ikke så værst rent estetisk. Men jeg er ikke videre imponert av effekten på dem og hvor godt de lyser opp. Det er dessverre lengre strekninger på E39 fra Stavanger og nordover mot Bergen som ikke er opplyst (tro det eller ei). Så kan være en fordel å ha lys som gir bedre sikt. Kan være verdt å putte litt penger i frontlykter med LED pærer hvis det er å oppdrive. Alternativt kan jeg undersøke fjernlykter på støtfangeren slik du foreslår. Må se litt på pris.

Er det en vanlig greie at det oppstår slark i svingunderstellet på passasjersetet? Er vel kanskje naturlig ettersom stolen kan snurre 180 grader. Skal undersøke fester fra Campervan Culture.

Ellers takk for tips med oppdatering av avatar. Det skal jeg ordne :)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Buss Marius »

Lister, hengsler, låser og alt i innredningen din kommer fra Reimo.
Når du er på Biltema kan du se om de har ferdig koblingssett, der man har tykk ledning direkte fra batteriet og til lyspærene, med relestyring. Lyser det dårlig så er det ofte for tynn ledning som er årsaken.
Westfalia og de fleste andre T3 campere hadde avløpstank i form av en bøtte som stod under der slangen kom ut under bilen. Selv om Reimo leverte avløpstank, så var det ikke det på min.
Jeg fant ikke delene til svingunderstell hos CVC, men Brickwerks hadde den. https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... -base.html
Brickwerks er kanskje den som leverer mest deler til T3er i Norge. På den tekniske siden har de det aller meste. De er veldig greie og ha med å gjøre og de leverer utrolig raskt. Bestill på en mandag og du har delene på fredag.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Italjohn »

Flott bil, samme farger som min (se mit prosjekt i signaturen)
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Takk, Itajohn. Flott bil! Fulgte markisen med bilen da du kjøpte den, eller har du ettermontert? Er gira på en markise selv. Tenker å lakkere markiseholderen i samme farge som bilen. Noen som har tips til hvor en kan få tak i en grei og rimelig markise som passer til T3?
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Italjohn »

vega84 wrote:Takk, Itajohn. Flott bil! Fulgte markisen med bilen da du kjøpte den, eller har du ettermontert? Er gira på en markise selv. Tenker å lakkere markiseholderen i samme farge som bilen. Noen som har tips til hvor en kan få tak i en grei og rimelig markise som passer til T3?
Min var på bilen når jeg kjøpte den.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Buss Marius »

Det er i all hovedsak Thule-omnistore og Fiamma som leverer markiser. Veldig mange har markiser med bredde på ca 2,6m Men det er mulig å gå helt opp til ca 3,5 meter. Det selges en del markiser på Finn.no Jeg kjøpte en Thule Omnistore på finn. Helt ny, men med ett par skrammer for 4000,-
Jeg dro til camping forhandleren i Strømstad, der jeg kjøper det meste av slikt utstyr og de mente det var Fiamma braketter man brukte for å feste markisen, så det fikk jeg. Ett år senere fant jeg ut at Omnistore har egne fester til T3. Så jeg har ett sett Fiamma fester som jeg skal selge om du skulle ende opp med en Fiamma.
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Har smått begynt å freshe opp litt.

Siden sist har vi vært på Stoff & Stil og kjøpt inn gardinstoff og møbelstoff til sofaen. Har brukt et par dager på å sy og trekke om. Det gamle stoffet var slitt og solbleket, så det var på tide med en oppgradering.

Har også malt og trukket om oppbevaringsbenken bak passasjersetet i en farge som står bedre til bilen. Fant også en ny rundt bordplate i eik på Jysk for 300 kroner. Grei og billig oppgradering som etter min mening gir et finere preg.

Image

Image

Mulig det er noen innbitte Truls Farner fans som kommer til å rynke på nesen nå. Men jeg synes personlig at finishen på interiøret var litt kaldt. Synes selv at tre er finere og gir et triveligere preg enn de ensfargede grå flatene. Tenkte først å snekre ny innredning. Men i og med at selve innredningen fungerer fint, ble løsningen å foliere flatene med D-C-Fix dekorplast i Ribbeck Eik finish. En rull koster en snau hundrelapp på Clas Ohlson. https://www.clasohlson.com/no/p/40-6101 - Billig og fin løsning, synes jeg selv. (Flaten opp under taket i baggasjerommet skal også folieres. Har bare ikke kommet så langt enda).

Image

Image

På utsiden har jeg fått montert nye speil. Kjøpte disse på Campervan Culture. Måtte litt rundt for å finne selvborende karroseriskruer til de øverste hullene. Men når de var kjøpt inn, var monteringen grei. Veldig fornøyd med å ha fått på nye speil. De gamle ga dårlig sikt, var slitte og falmede i finishen.

Image

Image

Det er ut til at det tekniske rundt vannkran virker. Så da gjenstår det bare å finne en grei vanntank. Har hørt at de selger rimelige vanntanker på Biltema. Kjøleskapet har jeg til gode å finne ut av.

Venter på en pakke fra brickwerks med nytt svingunderstell som forhåpentligvis kan stabilisere passasjersetet.

Gøy med T3 camper! :D
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Da har plastfestene som skal fikse slark i passasjerstolen ankommet i posten. Meeeen, det var ikke så enkelt som jeg skulle tro. Har støtt på et lite problem. https://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=48831

Update: Fikk ordna problemet uten de festene som ble kjøpt inn fra Brickwerks (løsning i tråden over). Så hvis noen trenger noen sånne https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/t ... -base.html, så kan dere få kjøpe av meg for innkjøpspris, men til en langt hyggelige fraktkostnad enn hva du må betale for å få det sendt fra England :)
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Der Postmeister »

Den folien var egentlig ganske fin. Ikke så dumt. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vega84
Posts: 63
Joined: 14 Apr 2020, 22:01
Car: T3 Camper 1984
Location: Stavanger
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by vega84 »

Har fått gjort en del plukk på bilen og omsider komt oss på ferietur. Følg oss gjerne på www.instagram.com/vega.the.van for bilder og oppdateringer. (Er litt enklere å poste bilder der enn her på forumet fra mobil)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: VW SCA Camper 1984 modell

Post by Italjohn »

Jeg følger dere :D
Post Reply