Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
jokern
Posts: 40
Joined: 18 Mar 2011, 16:58
Car: t3 1987, westfalia. 1982 doka.
Phone: 98845425
Location: Hamar

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by jokern »

Ser veldig bra ut Tage :D Lykke til med motor jakt og bytte.
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

jokern wrote:Ser veldig bra ut Tage :D Lykke til med motor jakt og bytte.
Takk for det :D Kommer en AAZ fra golf 3 inn på lageret i mårra. Den har litt over 200tkm men det gjør ingenting. Gira nå 8)
Tage Vedal

T3-fan
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by erjo »

RuneK wrote:Må ærlig si at den blå er dobbelt så tøff...
Helt enig. Den nye T5 er ikke tøff, men bare moderne, kjøreegenskaper på topp. T5 er sikkert en veldig fin "daily driver", men T3 er toppers og klassisk. Bytter litt mellom de to modellene for tida, og det er liten til om at T4'en min er bedre å kjøre med, men T3'en har mer sjel. Men også T3'eren har veldig bra kjørekomfort til å være en "gammel" modell fra 1988. Den gir ikke spesielt mye støy heller min T3, og automat er jo særdeles bra! Har skaffet meg ei reserve automatkasse som skal overhales og puttes inn etterhvert så vet jeg hva jeg har. Motoren går som ei klokke og har hatt toppbytte slik den skal.

Skal jammen ta et slikt bilde av mine to biler jeg også som Taigagreen har gjort her (T3 Westfalia og T4 Westfalia). Det blir jo artig.

Veldig fin bil du har der Taigagreen; jeg har sagt det før, men en god ting kan vel ikke sies for ofte!?!?
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

ducce999s wrote:sjekk runde koblingsplinten i sorte boksen bak, låter som du fått irr på kontaktene
Sjekka det eg kunne sjekke sjøl (er helt noldus på elektronikk) så i kveld fikk eg besøk av doktoren. Etter 8 miutter kunne han konstatere at ladinga var det ikkje noe feil på og at ledningsbrudd på turtellersignalet og ladesignalet lå i sikringsboksen. Egentlig litt mystisk. Hmmm. Så fikk doktoren den lyse idé å sjekke om multikontakten som nevnte ledninger er koblet til sikringsboksen med satt helt i. Det gjorde den altså ikkje.... Sånt skjer når man har sikringsboksen mye ut og inn. Visstnok. Så: ingen feil, bare en kontakt som ikkje satt ordentlig i. Hurra.

Neste: AAZ :twisted:
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Man blir litt sånn ekorn, samler og samler :D

Nå er depositum lagt på nye fjærer. http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?f=4&t=84731

Image

På dette bildet veier bilen 2,6 tonn. Nokså store hjul: 31 x 10,5 / 15" (tilsvarer 265/70-16)

Image

Håper på litt heving og betydelig større stabilitet med lasta bil. 4/5 pers og pikkpakk gjør bilen tuung.
Tage Vedal

T3-fan
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Rudeboy »

-Andreasfeder, der altså..... :D
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Her en kveld ble bussmiljøet her oppe utvida. Svoger nr 2 kjøpte seg club joker :D Den lukta fjøs og alt av tepper og tekstilkledd inventar ble røsket ut, vaska i grønnsåpe og høgtrykkspylt. Mye brunt vann! Så tok vi en guttekveld på jobben hos meg for inventarmontering, motoroversyn og diverse kos. Tommy (sunshine), Tage (meg) og Jonas (kommer snart) med hver sin høgtakcamper.

Image

Passe bra bilde 8)

Image

Det ble noen skruer til overs etter montering av baksetesenga...

Image

Eg har lånt motorstativ hos Baard (Foxhome) og fikk endelig montert AAZen oppi der. Nå blir det stell av motor og nye deler :D

Image

Oppstilling etter trivelig kveld med kaffe, sjitprat og mekking. Dette er det meining i :D

Image
Tage Vedal

T3-fan
Husern
-
-
Posts: 547
Joined: 21 Oct 2009, 21:51
Car: 1988 t3 westfalia
Phone: 90960942
Location: Hønefoss

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Husern »

Fin trio det der ja :D
Raymond Huser

1988 VW Westfalia 112i
1996 BMW 320i cab
2011 Ford Mondeo
Sunshine
-
-
Posts: 1069
Joined: 09 Jul 2005, 22:06
Car: SOLGT
Phone: 47886669
Location: Nordland, Mo i Rana

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Sunshine »

LÆKKERT :D
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Joda, skulle bare bytte motor. JX - AAZ i en fei var planen. Deler bestilt, det meste var man lest opp på. Etter tre dager er JXen ute og det meste montert på AAZen.

Noen som vet opp og ned på slikt bør skrive et detaljert innlegg i tips og triks om dette. Har sett mange spørre om JX/AAZ på forumet og vi svarer "bruk søkefunksjonen". Vel, det er lite å hente der! Finner bare mange innlegg der det henvises til søkefunksjonen.

Nå er klokka 0300 og eg har akkurat kommet hjem fra verkstedet... Eksoses er knekt men ellers blir det vel bra. Skal være klar til EU-kontroll på fredag kl 12 og treff like etter :D
Tage Vedal

T3-fan
Allan
-
-
Posts: 312
Joined: 06 Sep 2004, 02:00
Phone: 45811684
Location: Oslo

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Allan »

Jeg forventet også å finne mer om motorbytte her på forumet men ble egentlig skuffet. Detaljert innlegg i tips og triks må vi ha!!!!!
Jeg har ikke begynt på jobben ennå , men gruer meg allerede.Gleder meg også men føler ikke at jeg er klar og har lest nok.
ALE Caravelle T3 1,9 Afn tdi 130hk

Skal heller dytte en VW enn å kjøre Ford
Livar
-
-
Posts: 1981
Joined: 18 Mar 2004, 19:26
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ
Location: Ege
Contact:

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by Livar »

Ikke veldig detaljert, men her er en huskeliste. Søkte på AAZ, og begynte på de eldste innleggene:
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=578&hilit=aaz
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Det viser seg at "oppskriften" som ligger på brickyard er nogenlunde detaljert. Iallfall virker det sånn nå.

Uansett: en lang uke med mekking til langt på natt tre kvelder på rad, uvurderlig hjelp fra Narle (Jarle) og Jakob (Raymond) så kom motoren på plass, starter, går fint og alt vel. Bortsett fra (selvfølgelig): lekkasje fra eksosmanifold og knekt eksosrør. Da blir det ny eksos! Og nye pakninger til eksosmanifold. Og JX innsugsmanifold ettersom intercooleren ikkje passer med AAZ-innsuget på plass... OG justeringer. Det er alltid noe :D Men med kyndig veiledning så lærer man endel og det er jaggu godt!!

Powerflexforinger, hevefjærer og stålomspunne bremseslanger ligger fremdeles og venter.. GODT å få lov å bruke verksted på jobben ja. Nå ser vi fram til å plages :D

JX ute, på tide å flytte over ALT.

Image

Tja, gjør man her?

Image

Eller her? Plages!

Image

Like før...

Image
Tage Vedal

T3-fan
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Hm. Prata med den lokale bussdoktoren med 30 års fartstid. Han mener at eksosmanifolden min må planslipes. Det er den fremste sylinderen det fiser gjennom og det har VW erfart at er ganske vanlig. Antagelig på grunn av vektarmeffekten fra eksos/turbo. MEN eg prøver nå likevel å bytte pakninger. Så får vi se. Har også demontert og reingjort JX-innsuget så blir det tatt i samme slengen og intercooler satt til å holde AAZen blid.

Har bare kjørt et par mil siden motorbytte og tør ikkje dra på med så mye eksosbråk. Men det kjennes sterkere ut! Og det virker som om "boost pin´en" gjør jobben når man tråkker inn gasspedalen :D Men den virkelige sammenligningen kommer først når intercooleren er satt i sving. Har en følelse av at clutchen må byttes i vinter :D
Tage Vedal

T3-fan
erjo
-
-
Posts: 2963
Joined: 02 Nov 2003, 21:48
Phone: 95134175

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by erjo »

Flott tråd dette. Får vi se alle høytakerne på Tinn i år? Det hadde vært veldig morsomt.
Blogg: http://volkswagenbusser.blogspot.no/
Biler: 2002 VW Caravelle 2,5 tdi kombi, 2010 VW Golf PLUS 1,6 tdi, 2014 Weinsberg Bobil 130 hk.
Medlem avVWBUS Mjøsa
Norges største VW Buss treff: http://buscamp.blogspot.no
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Det lobbyeres hardt for å få tre stk høgtakcampere fra Hemnes kommune til Tinn ja :D
Tage Vedal

T3-fan
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by VonZu »

Alle tre hadde virkelig gjort seg på Tinn!

Ang. plansliping og greier:
Jeg syns det høres litt voldsomt ut å måtte planslpe den. Det er tross alt ikke så høyt trykk der, selv med turbo. Og er det ikke snakk on relativt tykke grafittpakninger her?
I andre sammenhenger pleier det gjøre susen å dra over med sandpapir, og passe på at sporene går på tvers av trykkretningen. Eller om så å risse inn spor med kniv. Da former grafitten seg etter tetningsflatene på hver side. Slike løsninger tåler lett 15-20 bar i mange år.
Men det er kanskje slik at de forskjellige innløpene til manifolden har forskjellig høyde, og at du får skjeivtrekk som følge av det?
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

VonZu wrote:Alle tre hadde virkelig gjort seg på Tinn!
Jepp :D
VonZu wrote:Ang. plansliping og greier:
Jeg syns det høres litt voldsomt ut å måtte planslipe den. Det er tross alt ikke så høyt trykk der, selv med turbo. Og er det ikke snakk on relativt tykke grafittpakninger her?
Relativt tykke ja.
VonZu wrote:I andre sammenhenger pleier det gjøre susen å dra over med sandpapir, og passe på at sporene går på tvers av trykkretningen. Eller om så å risse inn spor med kniv. Da former grafitten seg etter tetningsflatene på hver side. Slike løsninger tåler lett 15-20 bar i mange år.
Men det er kanskje slik at de forskjellige innløpene til manifolden har forskjellig høyde, og at du får skjeivtrekk som følge av det?
Usikker på hva du mener her. På tvers av trykkretningen? Dra over med sandpapir på manifold og topp?
Tage Vedal

T3-fan
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by VonZu »

Trykket inne i eksossystemet forsøker å passere tetningsflatene mellom manifold/motor og grafittpakningen, og tverrgående riller/riper i pakningsflatene øker tetningsevmen. Flenser pleier ofte ha slike riller fra starten.
Men det er mulig jeg er litt på villsporher, og driver med flisespikkeri som ikke er særlig relevant. Det er jo ikke så høyt trykk her.
Og jeg mener å huske at det var litt lyd fra lekkasjen din, hvillet kanskje indikerer større passasje enn hva som lar seg fikse med å ripe opp pakningsflaten.

Har du forsøkt å øke pakningstykkelsen på stussen det gjelder? Tar du for mye, kan det fort bli skjevheter på resten av stussene, men bare litt kan kanskje akkurat være nok?
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Problemet er at mange av delen eg bestilte til ombygginga ikkje har kommet ennå. Clutch, pakninger til eksosmanifold, etc. Kjøpte eksosmanifoldpakninger i går så nå skal de gamle (som ble gjenbrukt fra 1.9ern) byttes ut. Håper på forskjell!!
Tage Vedal

T3-fan
VonZu
-
-
Posts: 1552
Joined: 05 Mar 2011, 11:42
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
Location: Hå kommune

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by VonZu »

Hadde ikke blitt forbauset om det ordet seg. Håper det for din del.
avdem
-
-
Posts: 790
Joined: 26 Oct 2004, 11:27
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026
Location: Stryn, Sogn og fjordane

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by avdem »

Nye pakninger var alt som skulle til for min del. Husk staget mellom blokk og turbo.

Du bruker aaz pumpa? Fikk du plass under lokket eller modifiserte du gassarma?
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

Bruker AAZ pumpe ja. Brickwerks pumpearm og kabelholder. Funker aldeles utmerket. Husk å les instruksjonen før montering :oops:
Tage Vedal

T3-fan
avdem
-
-
Posts: 790
Joined: 26 Oct 2004, 11:27
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026
Location: Stryn, Sogn og fjordane

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by avdem »

Hadde tenkt å gå for brickwerks løsninga eg og, godt å høyre at det fungerer. Tvilte vel egentleg ikkje på det i utgangspunktet.....

Bytta du membran når du monterte ny boost-pin?
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Taigagreens T3 Westfalia Syncro Joker

Post by TaigAGreEn »

avdem wrote: Bytta du membran når du monterte ny boost-pin?
Niks. Kan ingenting om dieselpumper :D Hva er poenget?
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply