'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Har bare 14" tilgjengelig og det går dårlig sammen med bremsene.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Har bare 14" tilgjengelig og det går dårlig sammen med bremsene.
Men hvilken dimensjon har du? 235/70R-16? Det er vel den dimensjonen som er nærmest 205R-16 i rulleomkrets, og den jeg tenker å argumentere med å få godkjent som alternativ på min om jeg skulle måtte ta den diskusjonen med biltilsynet en dag. Har ett sett slike liggende, riktignok piggdekk, så jeg får i allefall vente til høsten...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Da har vi vært på årets første overnattingstur med bilen. Ferden gikk til Stolpestad Camping, hvor kona skulle delta på et arrangement. Og bilen fungerte upåklagelig. Behagelig motorveisfart er fremdeles va 90, alt over det blir bare stressende, så da får heller den øvrige trafikken bare passere i sitt tempo. Testet 110 et par ganger, men bilen skifter liksom karakter, og begynner å vandre merkbart, i tillegg til at støynivå og sikkert også drivstofforbruk øker markant.

Vel installert på campingen ble den nye doble gassbrenneren testet for første gang, og den besto med glans. Testet også med den medfølgende grillrista (eller plata rettere sagt) og også den besto testen.

Image

På grunn av utrygg værmelding ble ikke taket hevet, noe som unektelig gjør campingforholdene inni bilen litt mer kronglete, men det fungerte likevel greit.

Lørdag var kona ute og løp sammen med 3000 likesinnede, så da tok jeg en tur til Skien og besøkte Jan på verkstedet. Travelt opptatt med TDI-konvertering i Atlantic, men tok seg likevel tid til en bussprat.

Og selvfølgelig dro jeg ikke tomhendt derfra... Han hadde liggende et Westfalia Mosaik fullbredde takskap som jeg så monn i. Endelig kan jeg skrinlegge planene om å bygge takskap selv. De to første forsøkene med hobbyplank ble mindre vellykket rent estetisk, om enn funksjonelle nok. Nå kan jeg omsider få mer originalstil i taket. Det er imidlertid lys grått med grå lister, sørgelig kjedelige farger, men slik var det nå levert fra Westfalia etter 87. Har ikke funnet noen indikasjon på at de leverte brune Mosaikmøbler så sent som 91 (som var da bilen min var ny) så her lurer jeg på om skapet skal få beholde sine originale farger, eller om jeg i det minste må bytte alle gummilistene på det til brune... De grå har krympet noe, så noe må gjøres uansett.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Skapet:

Image

Og i avdelingen for nye og ubrukte deler hadde jeg disse:

Image

Det er originale Westfaliakroker for å henge opp skapet. Innkjøpt fra Günzl den gang da jeg begynte å planlegge overskap i bilen.

Etter litt justering med Dremel passet toppen av skapet riktig så bra mot sengebunnen som utgjør taket bakerst. Her første prøvemontering:

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

En annen ting jeg la merke til på den Atlanticen som Jan jobbet med var at polstringen innvendig rundt vinduene var av samme type grå skai som dørtrekkene, og at det innvendig på D-stolpene var montert en separat plate trukket med samme typen grå skai. Det har jeg faktisk aldri lagt merke til før, men det så ordentlig pent ut, så kanskje det kunne vært en ide å kopiere. Jeg ble aldri helt fornøyd med den taktrekkjobben jeg gjorde, men jeg har jo en del Saigabeige skai liggende... Men da må jo vinduene ut igjen, og da burde det siste skyvevinduet vært klart, og så baller det på seg...

Glemte helt å ta bilde av det, og det er ikke lett å finne bilder på nettet som viser dette godt. Men litt uti denne filmen sees det såvidt: https://www.youtube.com/watch?v=Rr-ul-L1jVo

Det er også samme grå skaien på begge B-stolpene helt opp til taket, i motsetning til den delte som de fleste andre bilene har, med grå (eller beige) skai opp til under vinduene, og så hvitt taktrekk videre opp.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Fikk omsider gjort ferdig det fjerde festet til markisa. Har skjært bort det som stikker under takrenna sånn at festet ikke kommer i konflikt med døra. Dermed blir festet i hovedsak for å stabilisere markisa og for å minske evt vridning av huset. Braketten som ligger oppi takrenna er uendret så jeg tror resultatet blir bedre med dette festet enn uten.

Image

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Har fått gjort et par saker til i dag. Nye gassdempere til hevetaket er montert og justert inn. Med tom takboks løfter taket seg sakte men sikkert av seg selv når det bare blir hjulpet litt de første 20 -30 cm. Kan hende demperne fremdeles er for kraftige, men jeg avventer til jeg har fylt takboksen før jeg evt justerer mer.

Og høyttalerkabler er strukket bakover til takskapet. Må ha litt lyd baki bilen også, så det blir høyttalermontering ala Westfalia. Må bare finne noen tidsriktige gitter...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Dette er hva jeg fant i stereosamlinga:

Image

Lurer på om dette er noe som stammer fra den gamle donor-Multivanen, for de gitterene er noe eldre enn denne bilen.

Fant denne siden på nettet med gamle Blaupunktkataloger: http://www.hifi-archiv.info/blaupunkt.html

Og de gitterene jeg har montert finner jeg i 1986 katalogen, men ikke i 1990, og det stemmer jo bra med den gamle Multivanen, da den var nettopp en 86modell.

Høyttalergitterene jeg har i framdørene derimot står i både 90 og 91 katalogen:

Image

Selve elementene, både foran og bak, er av nyere dato men da låter det i det minste greit.

Skulle gjerne hatt to gitter til av samme sorten som jeg har foran...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Her om dagen fikk jeg forresten pakke fra en kar i England:

Image

Snakket med han for en tid siden på Facebook, da han vurderte å få laserskjært forsterkningsplatene til 16tommerssyncroen. Har det ikke veldig travelt med å få de montert, men tenkte de kunne være kjekke å ha liggende i tilfelle man kom i en dekkdiskusjon med øvrigheta hvis de etterspør forskjellene på bilene...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Etter den overnattingen på Stolpestad har jeg grublet litt. Det blåste en del ene kvelden, og det ble nesten litt hustrig under markisa. Så etter ett kjapt søk på finn endte jeg opp med to slike sidevegger fra Brandrup:

Image

Sammenbrettet tar de ikke mer plass enn at de får plass sammen med gardinene i den ene siden av takskapet.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Biltema har en slik levegg og til en hyggelig pris. De vil jo ikke dekke opp til taket forsåvidt, men er et alternativ.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Der Postmeister wrote:Biltema har en slik levegg og til en hyggelig pris. De vil jo ikke dekke opp til taket forsåvidt, men er et alternativ.
Det var min første tanke også, men så fant jeg disse "originale" Brandrup-veggene til en svært overkommelig pris. Brandrup er vel en slags hoff-leverandør av utstyr til nyere VW-campere har jeg skjønt...

Og de er svært enkle å montere, du trer de rundt armene på markisa og fester med glidelås. Og med et sett stenger (som jeg dessverre ikke har) kan man til og med bruke veggene som ekstra tak:

Image

Image

Image

Det eneste jeg kunne ønsket var at markisa hadde armene lengre ut mot sidene. Sånn som det er nå blir "uterommet" i allefall en halvmeter smalere med begge veggene montert. Det blir ca sånn som den høyre sideveggen på bildet i den forrige posten min på begge sider nå.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Der Postmeister »

Forutsatt at du har markise med stenger og ikke solseil uten. Jeg har uten, så jeg er dessverre dømt til evig fortapelse med levegger. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Tur-Bo »

Skal si det blir bra detta, kjenner inspirasjonen komme lurende[emoji4]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Det ble ytret ønske om at syklene skulle være med på ferie i år. Trøsyklene altså, ikke mc'ene. Og da må det finnes en praktisk måte å få de med. Etter å ha testet, og forkastet et sykkelstativ for hengerfeste, ble det denne løsningen med to thulestativ på stigen.

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Needforspace »

Funker fint det
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Needforspace wrote:Funker fint det
Håper det. Har montert ekstra sikring i form av lastestropp rundt det festet som klemmer om rammerøret på sykkelen. Og alt er finjustert sånn at bakluka kan åpnes (riktignok bare uten sykler i stativet så lenge takboksen er montert) og skilt og baklys er relativt godt synlig.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Huff. Her har det ikke vært skrevet noe som helst på lenge... Bilen er i sporadisk bruk, og er nå inne i sitt siste år uten veteranstatus. Vurderte en stund å levere inn skiltene siden den har vært såpass lite brukt, men slo det ifra meg.

Faktisk så er bilen produsert i romjula 1990 (I fødselsattesten står det "Left factory 28. december 1990") men chassisnr slår fast at det er en 1991 modell. I følge de gamle veteranreglene kunne jeg ha argumentert med at bilen skulle fått veteranstatus i år på bakgrunn av produksjonsår, men regner med jeg da også hadde fått årsmodell 1990 i vognkortet, og det ønsker jeg ikke. Har dessuten ikke satt meg inn i om dette gjelder fremdeles. Så da venter jeg tålmodig et år til...

ImageImage
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

Hvor får en tak i slike sertifikater?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Italjohn wrote:Hvor får en tak i slike sertifikater?

https://www.volkswagen-classic-parts.de ... fikat.html
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by Italjohn »

OddN wrote:
Italjohn wrote:Hvor får en tak i slike sertifikater?

https://www.volkswagen-classic-parts.de ... fikat.html
WOW!!, 800,- er i meste laget for meg :(
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Italjohn wrote:
OddN wrote:
Italjohn wrote:Hvor får en tak i slike sertifikater?

https://www.volkswagen-classic-parts.de ... fikat.html
WOW!!, 800,- er i meste laget for meg :(
Innbiller meg det kostet 500kr dengang da jeg fikk det. Og det tok vel ca tre måneder før det dukket opp i postkassen. Senere har jeg hørt at enkelte har ventet i opptil et halvt år på grunn av stor pågang. Så mange mener nok at det er verdt det...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Deltok på "alternativ" Bug Run i regi av Hot Shop i år. I stedet for treff utenfor butikken ble det arrangert rebusløp i Indre Østfold. Morsom vri på det hele, og ekstra artig å få beskjed dagen derpå at vi hadde vunnet deltakerpremien som var et gavekort på 5000kr!! på Hot Shop. Nå må jeg finkjemme katalogene deres for T3-deler :-)

Image

Image

Image
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by 4x4syncro »

Gratulerer :D 5000kr kan man jo få litt for :D
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by OddN »

Oj, her har det ikke vært skrevet noe på en lang stund...

Noe av skylden får jeg si er at bilen igrunn bare har vært sporadisk i bruk i fjor. Den ble imidlertid brukt på en toukers Norgesferie rundt om i Sørnorge. Vi besøkte Stolpestad utenfor Stavern, Kristiansand (inkl dyreparken), Evje, Hovden, Seljord, Kongsberg, Geilo, Gol, Hemsedal og så tilbake til Indre Øsrtfold. En flott tur i et fantastisk sommervær i månedsskifte mai/juni. Egentlig hadde vi booket Kretatur akkurat de ukene så ferie måtte vi avvikle uansett. Men av årsaker vi alle kjenner så altfor godt ble det ingen utenlandstur. Det var derfor litt godt å følge med på værmeldingene på Yr og konstatere at været i Sørnorge på ingen måte sto tilbake for været på Kreta. Enkelte dager hadde vi til og med høyere temperatur her hjemme enn de hadde i Middelhavet.

Etter det har bilen bare blitt brukt til ett og annet transportoppdrag ifm litt oppussing i heimen. Og ellers har den stort sett bare stått til pynt.

Første nyttårsdag var imidlertid en merkedag for bilen da den omsider fikk sin etterlengtede veteranstatus. Offisiell bursdag hadde imidlertid bilen noen dager før. Ifølge fødselsattesten fra VW forlot bilen fabrikken 28. desember 1990. Bilen er en ekte 91 modell (M i chassisnr) og ble registrert første gang 14. mars 1991.
Post Reply