'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

'Sturmwagen' -T3 syncro 1991

Post by HC »

Vel, Prosjekt og prosjekt.
Bilen ble kjøpt rett før jul, og skulle i følge selger være i usedvanlig bra stand. Her var det ikke behov for å gjøre noe som helst.
Jeg innser at jeg nok kjøpte mer arbeid enn antatt, for bilen er fremdeles ikke i drift (eller forskriftsmessig stand)... :evil:

Nuvel,
Litt pirk må man jo regne med. :wink: Kupèvifta svikta rett etter at jeg fikk bilen hjem, så jeg måtte kjøpe ny å bytte denne. Endel skrujobb, men slikt skjer, så det kan jeg ikke belaste noen for. Det er jo en gammel bil.
Jeg kjøpte bilen etter mye korrespondanse på mail og med bilder etc. Her skulle alt være bra, så det var bare tut og kjør. Dagen før jeg skulle hente bilen fikk jeg beskjed om at eier hadde kjørt på noe som lå i veien, og dermed hadde eksosanlegget ramla av. Dette skulle han prøve å få sveiset før jeg kom. Slik ble det ikke, men jeg fikk da med eksosanlegget så jeg kunne ta dette selv. Da jeg så på bilen var den nok ikke helt så fin som jeg hadde regnet med, men siden jeg nå hadde lest så mye bra om den i disse e-postene stolte jeg på karen, betalte og dro.
Det var noen ulyder i forstilling (mente jeg), men selger beroliget meg med at det nok var plastrøret rundt gearoverføringa som han ikke hadde skrudd fast.

Vel hjemme kjørte jeg til et lokalt sveiseverksted for å få sveiset eksosanlegget. Gubben la seg ned på bakken og slipte rent området som skulle sveise. Deretter krøp han frem og spurte meg: "hvor lenge har du hatt denne bilen egentlig?"
Det viste seg at det ikke var plass til eksospotta. Det var nemlig montert en intercooler der isteden.
Lettere slukøret og litt forbanna reiste jeg hjem for å se på dette. Joda, rør og intercooler og det hele hang i strikk og binders (eller skolisser og patentbånd. Jeg så jo noe av dette da jeg kjøpte den, men det falt meg ikke inn at det ikke skulle være plass til eksospotta på grunn av dette). I tillegg til å fjerne eksospotta var halve batteribrønnen skåret vekk slik at all støtte i denne var borte, og ekspansjonstanken (påfyllingstanken) for kjølevæske lå å slang baki hjørnet innenfor batteriet. Siden det også var satt på et åpent luftfilter var det heller ingen tilbakeføring fra avluftingen av ventildekselet.
Her blir det jobb ja!
Så skulle jeg se litt på den lyden som jeg trodde kom fra forstilling, men som selger sa var dette plastrøret. Jeg fikk meg en overraskelse da jeg oppdaget at den øvre A-armen på høyre side foran var løs. Det var altså fòringer/bolt til caster-justeringa som var utslitt. Mere jobb altså.

Jeg innser jo at det hadde lite for seg å betale mer enn dobbelt så mye for denne bilen som hva jeg skulle betale for et par andre biler jeg så på. Forskjellen var at på de bilene til 12000, 13500 og 15000, så fortalte selgerene om hva som måtte gjøres. Det hadde nok uansett blitt billigere å gå for en av disse...
Men, Nå har jeg nå engang kjøpt denne, så det får bli prosjektet fremover. Bare synd at jeg ikke har fått brukt den noe ennå. :(

Nå er ihvertfall lyden i styring/hjuloppheng borte, og jeg er snart i mål med å bygge om til korrekt innsug igjen (venter bare på noen deler fra VW). Eksospotta er på plass, så nå kan røret sveises så fort bilen er kjørbar.
Får bare håpe jeg ikke får meg enda flere overraskelser når bilen skal inn til PKK (Den skulle ha vært inne i februar, men som sagt: den er jo ennå ikke kjørbar)

mvh
HC
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Post by TaigAGreEn »

Auda. Men det blir nok bil av den til slutt :D Velkommen i klubben.
Tage Vedal

T3-fan
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Bil blir det helt sikkert av den! :D
Og den blir nok ihvertfall kjørbar til helga. Jeg fikk telefon fra den lokale VW-forhandleren om at stussen til innsugsmanifold nå var kommet.
Når den er på plass blir det å få kjørt til et sveiseverksted for å få bygget opp eksosanlegget igjen, og så må jeg bytte en belg på tannstanga, noen lyspærer må skiftes, dieseltrykket må kanskje justeres litt ned, og så begynner det å nerme seg muligheter for PKK. 8)

Får håpe de ikke finner noe annet ulumske. Jeg synes det var litt mye slark i hjullagrene bak, men det er mulig de er innenfor det som er 'spec'.

mvh
HC
steinn
-
-
Posts: 955
Joined: 07 Apr 2006, 11:23
Location: Øvre Rendalen i Hedmark

Post by steinn »

Hvilken selger var dette? Så vi andre kan være advart og holde oss unna?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Siden jeg kjøpte den privat så ønsker jeg ikke å henge ut noen med navn her inne. Karen har helt klart sine gode sider også, og dette kan jo ha vært et engangstilfelle. Men, ser jeg noe som tyder på at andre kan havne i samme felle, så heiser jeg nok et flagg...
Forøvrig er nå bilen kjørbar om ikke annet :)
Da gjenstår å få sveiset eksosanlegget (nå er potta på plass), bytte en belg på tannstanga, sjekke litt lagre og fòringer, bytte to støtdempere (som jeg fikk med bilen), og bytte et par lyspærer.
Deretter er den forhåpentligvis klar for PKK.
mvh
HC
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

...-Men, nå er det like før jeg legger ut fullt navn og adresse på denne løken! :evil:
I dag har jeg fått byttet belg på tannstanga, og flyttet oljekjøleren frem i grillen på bilen. Jeg har kjent på bakhjulslagrene og frykter at dette blir problemer på PKK. Jeg skulle også bytte støtdempere bak, da jeg fikk med nye dempere med bilen. Gikk det greit? Nei. Det mangler nemlig 'rør' i fòringene på den ene enden av støtdemperene, så da må jeg lage eller skaffe det også.
I tillegg ser jeg jo nå (skrudde sammen med en kompis med maken bil) at hele beskyttelsen under motoren mangler på bilen min! (altså, ikke den blekkassa, men skliplata, som skal gå som en forlengelse av hjelperamma /beskyttelsesrørene som ligger på hver side av mellomakslingen. Så, nå må jeg få tak i denne også...
Jeg fikk etterhvert bygget opp eksosanlegget også, så nå begynner det å dra seg til.

mvh
HC
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

jeg tror nok jeg har en sånn skliplate
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

en eksta en til salgs?
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Dommen fra PKK ble:
1. For mye lys (jaja, ekstralysene jag jeg jo pelle av).
2. Mer enn 25% rust på begge skiver foran. Dette er på innsiden, og jeg misstenket at dette skyldes trege calipere slik at klossene ikke legger seg helt på.
3. Fòringer, indre begge sider foran. dette er fòringene i nedre bærearmer opp mot ramma.

I tillegg til tidligere nevte slappe fòringer i øvre bærearmer, så tyder jo dette på at hele forstillinga var ganske utslitt da jeg kjøpte denne bilen som i følge selgeren ikke var noe problem å få igjennom PKK. Snakk om svindler og juksefant! Ikke rart han brøyt all kontakt etter at handelen var gjort.

vel. motoren starter ihvertfall ganske greit da om ikke annet....

mvh
HC
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Post by Bugman »

Hei, HC!!

Synd at du skulle bli plaget med så mye!!

De salter sikkert i Buskerud også ??

Da kan det ha bygd seg opp rust på kaliperns glideflater, som gir det du beskriver mht bremsene.

Når du har nede kaliper(ne), så pass på at klossene kan glide helt fritt.
Puss bort all løs rust..

Smør gjerne T Y N T med anti-seize på glideflatene.

Mener at med glidende kalipere, så er det inndre klosser som slites mest.

Hvis det ikke er veldig mye slitekant på skivene, så kan du alltids slipe bort det meste av rusten med 180-360 korns slipe-papir.

RIPER derimot vil nok bare gi skjev bremsevirkning. (da snakker vi slike som du kan hekte fast neglen i)

Tips: Benytt et annet verksted til etterkontroll, så slipper du skeptiske blikk fra en som hadde ment at du burde bytte ting og tang som egentlig er i orden.

Bakhjulsslakk er du vel klar over at disse bilene skal ha litt av. Andre enn VAG-verksteder kan henge seg opp i slikt...MEN skal være sånn!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Nå begynner det å nerme seg godkjent bil om ikke annet...
Time er bestillt på verksted for å bytte fòringene førstkommende tirsdag. I dag fikk jeg plukket av bremseskivene, og ser at de nok må byttes :cry:. Det kan se ut til at det har vært gjort et forsøk på å få de av før, uten å lykkes. Unbrakoskruen som låser skiva til navet var ødelagt på venstre side. Snittet til unbrakonøkkelen var dratt rundt, og det var tydlige spor etter meisel etter forsøk på å løsne skruen. Det er ingen spor som tydet på at den var skrudd inn igjen på samme måte, så den løsnet nok ikke... Jeg endte opp med å borre den ut.

Et kjapt overslag vil vel føre til at jeg nå har lagt rundt 15.000,- i denne bilen som jo i følge selgeren skulle være så vanvittig bra. Og det er kun for å få den gjennom PKK. :evil: (da har jeg regnet svært svært lav timepris for eget arbeid, men noe må jeg sette bort til fagfolk som har riktig verktøy. Og så har det jo gått med litt deler her...)

Måtte denne lømmel og svindler som solgte meg bilen aldri tørre å vise seg sør for Dovre!!!

mvh
HC
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

I dag har jeg bytter bremseskiver og klosser på bilen, og i morgen skal verkstedet bytte fòringer på bærearmene foran. I tillegg skal de ta etterkontroll etter PKK. Da får jeg håpe bilen endelig blir lovlig for bruk, slik at jeg kanskje kan ha litt glede av den også :D .

mvh
HC
Mi'doka
-
-
Posts: 169
Joined: 21 May 2007, 23:00
Location: Hinnøya. Nordland
Contact:

Post by Mi'doka »

Vi krysser fingre og ben for at etterkontrollen går bra og at du kan begynne å ha litt glede av bilen. Trøst deg med at mitt Westfalia-kjøp i Porsgrunn var av verre karakter(se prosjekt sidene!). Det var for to år siden og jeg vet ikke om den noen gang kommer på veien igjen :evil: . Dette var drømmekjøpet som jeg hadde ventet på, trodde jeg :cry: . men livet går videre og man er en erfaring rikere.(og endel lapper fattigere :roll: )

Mvh.
Jøran
Jøran Solhoff & Siv Wangen
T4 2,4 gl-94 kort
T4 2,4GL -92 Lang
T3 1,9 -87 Halvpanel
T3 112i aut, -89 skrotes?
T3 CL 112i aut,-86 skrotes?
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Etterkontrollen gikk greit, og bilen er nå godkjent. Derimot opplevde jeg nettop masse støy fra servostyringa, og så at jeg måtte etterfylle en god slump ATF på beholderen... :(

mvh
HC
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

I dag fikk jeg laget en hydraulikkslange hos TESS på Kongsberg. Dermed har jeg servostyring på bilen igjen. :D Slangen kom på ca 350,- Den lokale VW-forhandleren fant det røret som lakk i systemet sitt, men var lite villig til å prøve å skaffe det. Like greit da prisen på det var nesten 4000,-
I dag la jeg på sommerhjulene også (har kjørt på lånte 14"-hjul i lange tider nå). Det ene bakdekket tok såvidt borti bærearmen så jeg la om til piggfrie vinterdekk isteden. Det kommer vel snart noe snø uansett...
Jeg synes 8"-felgene blir litt for brede. Ihvertfall med så store dekk. De hanne nok passet bedre på en doka/sika, eller på en vanlig 2WD og da med lavprofildekk (det er jo 8X16-felger). Jeg får se om jeg får solgt de eller bytta mot noen 6, 6.5 eller 7X16 stålfelger isteden...

Image

HC
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Post by Rapidspeed »

HC wrote:I dag fikk jeg laget en hydraulikkslange hos TESS på Kongsberg. Dermed har jeg servostyring på bilen igjen. :D Slangen kom på ca 350,- Den lokale VW-forhandleren fant det røret som lakk i systemet sitt, men var lite villig til å prøve å skaffe det. Like greit da prisen på det var nesten 4000,-
I dag la jeg på sommerhjulene også (har kjørt på lånte 14"-hjul i lange tider nå). Det ene bakdekket tok såvidt borti bærearmen så jeg la om til piggfrie vinterdekk isteden. Det kommer vel snart noe snø uansett...
Jeg synes 8"-felgene blir litt for brede. Ihvertfall med så store dekk. De hanne nok passet bedre på en doka/sika, eller på en vanlig 2WD og da med lavprofildekk (det er jo 8X16-felger). Jeg får se om jeg får solgt de eller bytta mot noen 6, 6.5 eller 7X16 stålfelger isteden...

Image

HC
kan muligens bytte med deg.. men må få hjem bilen min først før jeg kan muligens friste med noe... :roll:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

I dag har jeg fått byttet den derre plastfòringa som sitter rundt gearoverføringen på siden av kassa. Nå går det endelig an å gire bilen normalt :). Jeg har også byttet termostat. Forrige eier hadde satt inn en 80c termostat, men da gikk motoren for kaldt etter min mening. Nå er det 88c tarmostat, og endelig er det varme på varmeapparatet også. Det er ganske merkbar forskjell ja :D .
Neste uke skal bilen på verksted for å få byttet noen flere fòringer i forstillinga, samt forstillingskontroll.

Da får jeg håpe at bilen endelig kan sies å være i normalt bra brukstilstand -over ett år etter at jeg kjøpte den...

mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Joda, nå er fòringene byttet, og endelig oppfører bilen seg normalt på vegen... dvs nesten.
Første først: sist jeg var under bussen (for å finne ut hvorfor i allverden det ikke blir skikkelig varme i varmeapparatet) så fant jeg ut at det er små lekkasjer både på tannstanga (servostyringa) og på fremre differensial (mot mellomakslingen).
Jaja, men med nye fòringer var det ihvertfall vesentlig mer avslappende å kjøre bilen, selv om det aldri blir skikkelig varmt i den (det er foøvrig masse fukt i teppet på gulvet bak. Mon tro hvor det kommer fra).
Men så, på veg nedover mot Kristiansand for to dager siden, syntes jeg det begynte å bli dårlig drag i den i motbakkene, og i går forstod jeg at her var det snakk om turbohavari. Dårlig trekkraft, og masse svart røyk. Helt tydelig at det ikke er nok luft til å få brent opp dieselen. Jeg sjekka litt småting, og fant ut at staget fra aktuator til wastegate satt bjønn, så jeg tok turen innom Biltema for å kjøpe noe verktøy og litt rustløser. Derettar var det bare å sette seg til på parkeringsplassen for å få løsna det. Og det lot seg gjøre, men desverre hadde det liten innvirkning på draget i motoren. Turboen snurrer litt, men ikke på langt nær slik den skal, så turen hjem til Kongsberg ble en skikkelig 'svart-tur'...
Nåja, ett lyspunkt var jo at jeg fikk en hyggelig prat med en trivelig Syncronaut utenfor biltema. Andrew var nemlig der også, og stoppet og slo av en prat. :D
Jeg fikk ringt hjem til en kompis som stakk til høggeren og kjøpte turbo for meg, så da har jeg vel litt å pusle med i jula skulle jeg tro.

mvh
HC
Last edited by HC on 21 Dec 2007, 20:57, edited 1 time in total.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Post by skaravelle »

Hva er dimensjoner og innpress på dekk og felger på de som står på bilen på bildet? Var jo rå-tøft!
Image

bugbuddies.no
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Felgene er 8J16 H2 ET11. De er så vidt jeg vet tatt fra en eller annen Mercedes.
Det ser tøfft ut, men jeg tror de vil passe bedre på en doka eller sika. På kassevogn tar bakhjulet borti skyvedøra slik at denne ikke lar seg åpne skikkelig. (Det går jo evt an å bygge om den armen som bestemmer hvor langt ut døra skal kunne gå da...)

mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Jørre
-
-
Posts: 946
Joined: 09 Nov 2003, 19:32
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti
Location: Troms

Post by Jørre »

Helt rått.
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
oyvinla
-
-
Posts: 709
Joined: 17 Mar 2004, 21:13
Location: Porsgrunn/Krsand/Stavanger

Post by oyvinla »

HC wrote:Felgene er 8J16 H2 ET11. De er så vidt jeg vet tatt fra en eller annen Mercedes.
Det ser tøfft ut, men jeg tror de vil passe bedre på en doka eller sika. På kassevogn tar bakhjulet borti skyvedøra slik at denne ikke lar seg åpne skikkelig. (Det går jo evt an å bygge om den armen som bestemmer hvor langt ut døra skal kunne gå da...)

mvh
HC
eller bygge måkevinge av skyvedøra 8)
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Dæven! Det hadde vært noe! :D
Da trenger man jo ikke markise heller. Man kan jo bruke døra som tak over terrassen :)

mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Post by HC »

Nå har jeg fått bytta til meg en turbo som forhåpentligvis passer på motoren. Turboen min havarerte jo rett før jul, og den jeg fikk tak i hos hoggeren passet ikke på eksosmanifolden min.
Nytt av dagen er at starteren også har begynt å kødde, så nå i kveld har jeg hatt den ut av bilen. Fant ikke noe direkte galt med den, men den vil ofte ikke trekke innslaget (ikke et eneste lite klikk engang). Alt beveger seg lett og greit, og når den først går, så er det ikke noe som helst nølig med kreftene. Virker derfor ikke som dårlig jording heller. Kanskje det er noe dårlig kontakt intertn mot solenoiden.
Felgene er forøvrig også solgt.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Post by skaravelle »

oyvinla wrote: eller bygge måkevinge av skyvedøra 8)
Tipper det må være det neste prosjektet til ingeniør-spira fra Porsgrunn :D
Image

bugbuddies.no
Post Reply