Christiania Spigerverk

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Christiania Spigerverk

Post by Avo »

Jaja, da ble det T4 på meg igjen.
Fant meg en b-b-billig 94' T4 Multivan 2.4D for noen uker siden.
Trenger noe som er litt mer pålitelig en T3 Syncroen som har sine nykker, og ikke minst noe som ikke drikker like mye suppe som en T3 bensinsyncro med store hjul.
Multivan er den eneste varianten hvor det er plass til både familie (kone, tre unger og meg) og to bikkjer (en liten og en diger slamp), så når denne dukket opp for litt over vrakpant var det i grunn bare å slå til.
Tanken var at om denne skulle bli spiker, kunne jeg heller kjøpe en transporter eller "vanlig" caravelle og flytte over innredning.
Hadde bilen på EU her om dagen for å ta en status, og nå er det bestemt - bilen skal få leve, til tross for navnet den har fått, Christiania Spigerverk.
Fikk 11 (!) 2er-feil, og flere 1er-feil, men tror det likevel er fullt gjennomførbart å få denne kjørbar.
Forrige eier hadde brukt denne som byggebil mens han bygget hus, og ikke akkurat tatt så godt vare på den. - og slasken hadde kastet(!) de to bakovervendte setene - de var bare i veien... :twisted:
Hovedfeilene var bærekuler, begge sider, oppe og nede, styrestag, (indre endeledd), og utslitte bremser (stål mot stål), noen ruste bremserør, morkne slanger og lastavhenig ventil som sitter fast.
Ellers er glødepluggene stusselige, sidedøren bulket, giroverføringe løen, det lekker litt vann fra en slange, og litt diesel fra et rør, bilen er skitten, rusten, og full av skrot etter forrige eier, mao mer enn nok å gjøre på dette skogsvraket.
Men - for en som sitter for mye på jobben, er litt ærlig arbeid en befrielse.
Nå er planen å ta litt høstferie og gå løs på denne haugen av en bil, og lage en fin familiebil av den.
Samme hva jeg ender opp med av bruksbil som ikke er ny, vil det jo være mer enn nok å gjøre, så jeg tenker at om jeg bytter alle slitedeler nå, bør bilen bli "god som ny"

På denne er det så mye å gjøre at jeg tror jeg virkelig trenger en prosjekttråd, både for å få litt oversikt over hva som er gjort, står igjen, og for å holde motivasjonen oppe.
Skal til og med legge ut litt bilder tenkte jeg, så bare mas om det ikke kommer noen ;-)
Må riktignok vente til jeg kommer hjem, sitter på toget nå, uten et eneste bilde av skogsvraket.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Andreas89
-
-
Posts: 200
Joined: 27 Jul 2010, 12:24
Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
Phone: 99428142
Location: Follo

Re: Christiania Spigerverk

Post by Andreas89 »

Prosjekt er vel rette ordet!

Lykke til, skal bli artig å følge dette her... :)
Andreas

2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Re: Christiania Spigerverk

Post by Avo »

takk takk.
Bilder er jo tingen, men denne fortjener ikke så mye enda.
Synes i grunn et lurvete mobilbilde tatt i halvmørket står i stil til bilen:
Image
Ser jo nesten ut som en bil :D
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Re: Christiania Spigerverk

Post by Avo »

Etter en liten runde med meg selv har prioriteringene nå blitt slik:

Først: EU godkjenning, sikkerhet er viktigst, og det er jo greit å få bilen på veien.
Hente inn priser på deler - har begynt, og er ikke skremt - fått litt priser her og der, og ser ut som jeg får det jeg trenger for en godkjenning or 3-4000 + eventuelt spesialverktøy for å bytte øvre bærekuler. (sikkert kjekt å ha til andre ting)

Så - regreim, og giroverføring - litt usikker på rekkefølge, om jeg blir kjent med giret tipper jeg jeg kan leve med det en stund, men det er jo en sjans for at motoren ikke lever lenge med den reima som står i i dag.

Så - stabilisere rust. Er rufsete i en del kanter, og plateskjøter, men ser faktisk veldig bra ut under (det jeg har sett) - mulig dette blir tatt itt underveis - greit med variasjon i arbeidet.

så kosmetikk utvendig og interiør.
Trenger ny sidedør, og bakluke. knust rute og bulk i døra, og mer krokan enn jeg liker i bakluka.
Interiøret er i grunn ikke ille, førersetet er litt slitt, resten er i grunn brukbart bare jeg får ut møkk og søppel etter tidligere eier(e?)

En eller annen gang i mellom må jeg inn med litt stereo, kanskje navi og ryggekamera, carputer, etc.

Jeg gleder meg faktisk til å gå i gang. - ja jeg vet jeg er en syk syk skjel :mrgreen:
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
hunter
-
-
Posts: 1483
Joined: 14 Feb 2007, 13:11

Re: Christiania Spigerverk

Post by hunter »

Gratulerer med ny bil. Her har du jammen litt å styre på med, men med godt pågangsmot og noen timers innsats kan dette bli bra. Lykke til!
amubus
-
-
Posts: 1073
Joined: 02 Nov 2003, 20:57
Location: Fana, Bergen
Contact:

Re: Christiania Spigerverk

Post by amubus »

ser Troms bildeler har en sånn om du trenger deler til innredningen...
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Re: Christiania Spigerverk

Post by Avo »

takk for tipset.
Sitter her nå og har plutselig fått et innfall av fornuft :cry:
Må telle over litt kostnader, og tenke på hva bilen blir verdt etter reperasjon.

Så langt:
Deler til EU rep - 4000,-
Verktøy til øvre bærekuler 1700,-
Skyldig årsavgift 3500,-
Sidedør og bakdør - 2500,-
Uforutsette ting - ???
En helvetes masse arbeid... kr ???

Den siste biten er jeg ikke så redd for - å skru bil er terapi, men denne er jeg redd det fort kan bli mer og mer og mer å gjøre på :(

Må gruble litt, og se om det heller blir den oprinelige planen - finne en annen t4, og hive over seter etc.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Re: Christiania Spigerverk

Post by Avo »

Det endte jo som det måtte - dvs jeg er på den orginale planen nå - flytte over morro til en annen T4.
Fikk en lang GL kombi for en bra pris, kjørbar og registrert.
Da er det slakting av Multien :oops:
Litt pinlig etter å ha gått ut her med planer om å redde den, men når jeg fant litt mer rust, mer småproblemer, og en rimelig lang GL ble valget enkelt.
Så - nå har spigerverket vokst fra kort til lang :D
Er fremdeles samme prosjektet, så jeg beholder denne tråden.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
amubus
-
-
Posts: 1073
Joined: 02 Nov 2003, 20:57
Location: Fana, Bergen
Contact:

Re: Christiania Spigerverk

Post by amubus »

Sånn er livet... Du får no bedre plass og i en lang utgave...:-)
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Pål_B
-
-
Posts: 717
Joined: 25 Jun 2008, 03:02
Phone: 91312444
Location: Nøtterøy / Tønsberg

Re: Christiania Spigerverk

Post by Pål_B »

Så det ble du som endte opp med dette vraket, ja. Den var fryktelig lurvete når jeg så på den. Full av søppel.

Får du ikke problemer med MV innredningen når den nye bilen er lang, mangler vel noen cm på at sidepanelene skal passe??
Mvh
Pål
Avo
-
-
Posts: 579
Joined: 21 Feb 2007, 20:39
Location: Horten - Vestfold - liggende under en Syncro

Re: Christiania Spigerverk

Post by Avo »

Joda, innredningen må nok bli et kompromis.
Har enda ikke fått sett på hvordan jeg løser det.
Vurderer uansett å lage et custom panel, med et par utskiftbare elementer, så jeg kan velge om jeg setter inn skap/bor/kjøleskap etc, eller bare et lite klappbord
Må finne ut hvordan det er med passende fester til seter og belter. Vil helst ha MV seter omtrent like langt bak som i den korte, og bare ha mye bedre plass bak.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
amubus
-
-
Posts: 1073
Joined: 02 Nov 2003, 20:57
Location: Fana, Bergen
Contact:

Re: Christiania Spigerverk

Post by amubus »

Du trenger vel strengt tatt bare bytte den seksjonen med bordet du. Resten er vel likt. Setet må du nok lage nye hull til i gulvet, samt bøylene til seteryggen. Håper du har de som bygger 81mm ellers må du sikkert ha nye. Koster ikke allverden, men Møller fant ikke ut hvilke eg sku ha, selv om eg hadde mål på de. Bestillte flere ganger. Finnes i flere forskjellige lengder, men de står ikke i ETKA..:-( Tilsutt fikk eg noen på 76mm, som eg la skiver bakom.Seler er det sikkert klargjort for
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Post Reply