Vidvandre - ny bil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ref bilstæreå, så forsøker jeg lese meg opp på både spiller og mobilaplikasjoner i fleng her.

https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... h-x7800dab
Detta er spilleren, merk at denne leverandøren informerer i motsetning til Kompletts valg, at det er ei vindusantenne som følger med. Komplett nevnte det var ei ekstern antenne med og det er det slett ikke, som før nevnt.

Som jeg ser detta, så er dash- og bakhøytalerne i takskapet kobla opp via den kabelmatta som "alle" bilstereoer kobles på, dvs den som ligger og lurer inni dasjen og som man bolt on kobler på radioen ved montering. Greit nok, jeg har jo lyd i 4x høytalere.

Problemstillingen er om jeg da mister lyden i henholdsvis dashbordhøytalere og takhøytalere bak, dersom jeg skulle koble opp via Line Outkanalene til både subwoofer og forsterker. Det begriper jeg slett ikke, og jeg har for så vidt liten lyst til å koble opp og så se komponenter blåse i lufta selv om det skulle begrense seg til eventuelle sikringer :D

Kan man koble opp forsterker og subwoofer på min spiller (se link i innlegg lenger opp for skisse av bakenden av spilleren) uten atd et gir noe mikkmakk med tanke på tap av lyd i dash & takhøytalere ?

Som nevnt førut så skal jeg ikke lage russebuss av Vidvandre men snarere ha litt lyd som Far med sin nedsatte hørsel kan lytte til under kjøring. Monteringssted av hhv subwoofer og forsterker må jeg komme tilbake til, er såpass fersk i det å ha noe mer enn bare en 1DIN-spiller i dashen at detta må tygges på. Det kan jo ikke ligge i veien for noe annet i campingdelen av bilen, heller.

Om noen veit av nettsteder jeg kan lese meg opp på detta, så tager jeg gladelig imot tips.

Får raske med meg et par høytalere større enn 5 og en kvarttom påvei hjem om etpar timers tid, det blir vel Kjelltech eller Clas Olsson som ligger hendig nok på hjemveien 8)

EDIT - fant denna for brokobling av subwoofer inn på flerkanals forsterker, og jeg er sikker på at det er hva jeg har av tjafs. https://bilradiospes.no/artikler/tips-t ... forsterker
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Lyden fra spillerens høyttalerutganger vil alltid være der uansett hva du kobler til lineutgangene.
Det å koble en forsterker til lineutgangen (til å drive feks en subwoofer) er en vanlig måte å få litt bedre lyd på, da gjerne sammen med høyttalerne til spilleren slik som du har koble de.
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Drittsekken »

Dette er samme radio som jeg har, men jeg har ikke bruk for mer enn selve spilleren og har derfor ikke satt meg veldig inn i alle disse funksjonene.
Som Italjohn sier vil det alltid komme lyd ut av de normale høyttalerutgangene på spilleren, så sant man ikke skrur ned volum eller fader.

Det jeg har forstått er at denne spilleren er at man kan velge funksjon på RCA utgangene. De kan enten være utganger til forsterkere, da er det et par til fornthøyttalere, et par til bakhøyttalere og en til sub. ELLER de kan alle være til "fronthøyttalere" mellomtone, diskant og sub.
Mener disse to funksjonene kalles STANDARD og NETWORK, og dette tror jeg man må velge i første oppsettet. Skal man gjøre det senere tror jeg man må resette hele spilleren. Var i hvert fall slik jeg forstod det da jeg startet den opp første gang.
Det du er på jakt etter (slik jeg har forstått det) er STANDARD, første eksempelet jeg beskrev.

Om man vil få litt mer futt i lyden kan man enkelt koble til en forsterker til utgangene, som igjen driver noen kraftigere høyttalere enn de orginale. Om disse nye høyttalerne skal erstatte de orginale kobler man de bort slik at man ikke har noen høyttalere som er koblet til spilleren direkte. Men man kan også la disse spille sammen med de nye høyttalerne. Det jeg har hørt er vanlig i små biler er gjerne at man kobler de orginale høyttalerne som FRONT og forsterkeren som REAR og på den måten kan bruke FADER for å velge hvilke høyttalere som skal spille. I campingbilen ønsker man gjerne å bruke FADER til å justere volum mellom førersete og campingdel, så da må man rett og slett velge hvordan man ønsker det.
Det jeg vil få frem er at man kan koble til en forsterker til FRONT og en til REAR, men man kan også velge å kun bruke forsterker på én av disse utgangene. Og man kan alltids også bruke høyttalerutgangene på spilleren.

Når det gjelder sub er vel de fleste aktive og trenger kun en RCA kabel fra spilleren. En sub kan man koble til uansett hvordan man gjør resten av oppsettet, men det høres kanskje litt merkelig ut med en voldsom bass som spiller i lag med spinkle orginalhøyttalere.

Håper dette kan forklare litt.
Vet det er mange her inne som har mye bedre peiling på dette enn meg.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

2xTakk; nu er jag med :D Dette var lesbart for en som gikk grunnkurs elektro i 89 og var sambandsmann på rekrutten i 92 og imellom der svingte loddebolten på kretskortene på mine Commodore 64..

Jeg skal, som vi er inne på, ikke lage russebuss og det blir med FADER-kontroll å veksle mellom aaaaakkurat litt mer futt bak ved rast/stans/camp og ved kjøring flytte lydbildet fram - foruten subwooferen som jeg tror blir bak et steds hen. Jeg skal ha et renere lydbilde med bare bitte litt mer futt i, og et lydbilde som kan flyttes fram og tilbake (sikkert sideveis også, om jeg husker rektig) og det er nok for meg.

At det opprinnelige kabeloppsettet ikke forringes av at jeg plugger i Line Outkontaktene i forsterker og subwoofer høres mektig bra ut, for da kan jeg slik jeg ser det realisere planen om å fylle alle hull, som tannlegen sa, i høytalerhølene 8)

-Trur eneste hake så langt er hvor F ble det av mic'en til handsfreefunksjonen, den trur jeg at jeg må finne tak i før jeg starter koble alt sammen her :lol: Så får denna mobilaplikasjonen til Pioneer også komme i etterkant av detta, jeg får blåtann mellom iPhone 7 Plus og spiller og får f.eks Spotify på stereoen så da er jeg fornøyd.
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Vidvandre - ny bil

Post by T4Jan »

Har samme spilleren selv og har koplet den opp i T3'n akkurat slik som du har gjort nå, Brukt ISO kontaktene. Da er alle fire forsterkerkanalene i bruk.
Kopler du til en ekstern forsterker vil du fremdeles ha lyd i de høytalerne som er koplet til via ISO kontakten.
Hvis du ikke får slått av spilleren så er det fordi "Demo mode" står på. Står på side 5 i bruker manualen hvordan du slår av den. Hver gang du kopler fra batteriet så
kommer den fordømte "Demo mode" på igjen.

De RCA (phono) utgangene bak på spilleren er pre-out og skal kun koples til Line-in på enten ekstern forsterker eller en aktiv sub. Ikke beregnet på å kople en høytaler direkte på kontakten.
Spilleren har innebygget delefilter og det kan justeres i menysystemet. Standard er det enkleste og greieste å bruke. Dette kan jo justeres i ettertid hvis du vil få maks ut av hele oppsettet ditt.

Hadde spilleren tilkoplet i T4'n en periode og da testet jeg ut medfølgende vindusantenne vs. Magnetfotantenne på taket. Mye bedre mottak med magnetfot antenne på taket.
Spesiellt merkbart liitt utenfor allfarvei når man camper. I bystrøk så var det lite forskjell. I T3'n bruker jeg ikke vindusantenne for jeg vil ikke skrape vekk noe lakk for å få jording.
Har bare lagt ut ledningen til magnetfotantennen oppe ved B-stolpen på høyre side.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Drittsekken »

Alternativ til å skrape bort lakk er å legge en egen leder sammen med antennekabel. Denne kobler man til jord et eller annet sted, og får den klistret sammen med antennen. Enten via en tynn plate som man kan klistre antennen på, loddes sammen eller bare tape dem sammen.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Herlig, Jan :D

Jo, jeg ser for meg at ei innendørs montert antenne bak en isolator som jo ruta er, ikke kan gi allverdens mottak når forholdene (ikke) er der - men likevel var mottaket i garasjeanlegget i kjelleren klokkerent hvor den frekvensmodulerte gammelradioen virkelig sleit med å få tak i signal før man kjørte ut porten 8)

Jeg ønsker heller ikke å skrape vekk lakk og grunning av f.eks A-stolpen på Vidvandre (det er da nok rust fra før av på disse bilene!) så enten kobler jeg opp på ett eller annet punkt inni dashen som ser ut som det har god kontakt med chassis (som det ble nevnt mtp lodding inni der), eller så gir jeg beng i det og lar den ligge løst inni dashen. Alternativt bruker ytterligere kronasjer på ei antenne som skal monteres utenpå men når man har garasjeplass med 2.2m er det begrensa med steder man kan plassere ei antenne - sammen med CB-antenna på lyktebøylen en vakker dag etter at winchen er montert ? Me lyt sjå.
Magnetfot kan jeg bare drømme om :wink:

Fun fact - Record Company of America har flere standardiserte audiokontakter, og for meg var det bare én - den med flatsfift på ene delen av pluggen og rundstift rett over (to poler i én og samma plugg). Men disse hvit/røde er også RCAs oppsett, så da er det rekti å kalle dem (også) for RCA-kontakter.

Lese bruksanvisning ? Jeg ? Hah, ok, da får jeg gjøre det :lol: Demo mode kan brenne. Notert for senere bruk.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Når det gjelder antenne, så kjøpte jeg denne og monterte der orignal antenne stod. (Har ikke testet den enda)

http://acb.no/Details.asp?ProductID=3691

Image

Hvis du har den original T4 antenne, kan du jo prøve med en slik overgang og prøve forskjellige lengder på antennen.
Den skal være vesentlig kortere på DAB enn på FM.

http://acb.no/Details.asp?ProductID=3245

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

-Bilstæreo - the Quest goes Forth.

Idag har man da altså anskaffet de manglende 4x 6.5" rundhøytalerne til hhv framdører og bakluka. Greit nok. Ikke "greit nok" er at selv om dybden i f.eks høytalerbrønn i dør i seg selv (fremdeles) er ok, så er da de tiltenkte høytalerne som engang sto i, grunnere enn de høytalerne som jeg handla meg.

-Heldigvis er høytalerbrønnen dyp nok til at jeg kan lage meg en ring av f.eks kryssfinér og skru til dørbladet for så å montere de nye høytalere i den og attpåtil få klemt på beskyttelsesdingsen aller ytterst på detta 8) Å ikke tenke på de nye høytalernes fysiske krav hva volum angår, er halvveis teit - bare halvveis siden det enda er rikelig med plass bare jeg får laga til en ring imellom dørblad og høytaler, da :D

Spurte etter delefilter og de er kravspesifikke etter hva slags apparat de skal kobles til på. Den burde jeg ha sett komme, men siden Torshov nu THANSEN ikke hadde inne, så finner jeg denslags online og henter på posten en vakker dag.

-Spm. Vedrørende påkobling av delefilter. -Skal disse kobles mellom strømpåkoblinga til f.eks forsterkeren, og sikringa eller skal de stå mellom sikringa og forsterkeren ? Liker best tanken om at sikringa kan beskytte også delefilteret, ift at filteret står der uten sikring. Og å hive på enda ei sikring på samma kurs blir noe ...vel, teit.

Jeg ser for meg at før 2019 er her, så ligger det kabling fra høytalerpunkt i bakluka og fram til området rundt venstre hjulbue - det blir i batterirommet til fritidsbatteriet i en California Coach, sånn ad notam :wink: Derfra kan jeg legge strekk til der jeg trenger det - har etpar strekk som skal legges, så jeg tar detta med knusende ro. Forsterkeren ser jeg for meg å montere bakpå setesokkelen til coachbenken - der står den trafikksikkert og trygt og den får kjøling også fra undersiden (er en spalte jeg ser for meg skal gå langs bunnen av forsterkeren som da tilfører luftsirkulasjon). Jeg har svært lyst til å handle meg den 2x12V-kretsen Multivans har med sigarettenneruttak ved høyre hjulbue. Da kan jeg uten knussel hente strøm til forsterkeren derfra, og jeg kan ha f.eks tjafs på lading i bagasjerommet. Vet ikke hvorfor den kretsen ikke er montert på Californiaserien men det har vel med forhandlernettverkets sneversyn og "det trenger du ikke" ved kontraktsinngåelse, kanskje ?

Kabelstrekk for høytalerne som skal i dørene, går om en tid fra selvsamme batterirom og framover til området B-stolpen, før jeg fører strekket under teppe og stigtrinn fram til dashen på venstresia. Nytt strekk til høyredøra og ett til førerdøra så skal den betan være gjort.

Ellers lite å melde. Pusler med bilen og har kontroll på hvordan høytalerne skal kobles på forsterker og hvordan den og subwoofer (som er på 8" og ikke 12" i tilfelle jeg tidligere har sagt det, jeg veit jeg trudde den var 12toms men ei vinylskiva er jo 12toms og det er slett ikke høytalerelementet i woofern) skal kobles på radioen.

Spurte etter ekstern antenne, men alt Torshov bil hadde var ei pisk på kanskje 20cm med magnetfot og den er noe ubrukelig hva innfesting på en Westfalia :wink: Vel, de hadde også ei jævlig stygg grø/sølv som så ut som den aller simpleste plasten du kan få tak i men den så for meg ut til å være lengre enn jeg har takhøyde over frontruta på bilen så den passerte jeg galant. Den kunne for så vidt ha fått sin montasje på gangstercapsen, men jeg vil heller ha ei på 20cm som i det minste er svart og ikke ei som griner i synet på en når man ser på bilen 8)

Snart helg. Snart jul. Kos dere (om dere skal til Lygna eller Elvedalen eller ei).
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Kan minne på at i T4b kom gjerne FM-antenna i frontruta og ikke som pisk langs f.eks venstre A-stolpe. Det jeg ser etter i ei ekstern antenne er at den er lav nok til å stå rakt opp og ned under Westfaliataket.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Italjohn »

Rudeboy wrote:-Bilstæreo - the Quest goes Forth.

Idag har man da altså anskaffet de manglende 4x 6.5" rundhøytalerne til hhv framdører og bakluka. Greit nok. Ikke "greit nok" er at selv om dybden i f.eks høytalerbrønn i dør i seg selv (fremdeles) er ok, så er da de tiltenkte høytalerne som engang sto i, grunnere enn de høytalerne som jeg handla meg.

-Heldigvis er høytalerbrønnen dyp nok til at jeg kan lage meg en ring av f.eks kryssfinér og skru til dørbladet for så å montere de nye høytalere i den og attpåtil få klemt på beskyttelsesdingsen aller ytterst på detta 8) Å ikke tenke på de nye høytalernes fysiske krav hva volum angår, er halvveis teit - bare halvveis siden det enda er rikelig med plass bare jeg får laga til en ring imellom dørblad og høytaler, da :D

Spurte etter delefilter og de er kravspesifikke etter hva slags apparat de skal kobles til på. Den burde jeg ha sett komme, men siden Torshov nu THANSEN ikke hadde inne, så finner jeg denslags online og henter på posten en vakker dag.

-Spm. Vedrørende påkobling av delefilter. -Skal disse kobles mellom strømpåkoblinga til f.eks forsterkeren, og sikringa eller skal de stå mellom sikringa og forsterkeren ? Liker best tanken om at sikringa kan beskytte også delefilteret, ift at filteret står der uten sikring. Og å hive på enda ei sikring på samma kurs blir noe ...vel, teit.

Jeg ser for meg at før 2019 er her, så ligger det kabling fra høytalerpunkt i bakluka og fram til området rundt venstre hjulbue - det blir i batterirommet til fritidsbatteriet i en California Coach, sånn ad notam :wink: Derfra kan jeg legge strekk til der jeg trenger det - har etpar strekk som skal legges, så jeg tar detta med knusende ro. Forsterkeren ser jeg for meg å montere bakpå setesokkelen til coachbenken - der står den trafikksikkert og trygt og den får kjøling også fra undersiden (er en spalte jeg ser for meg skal gå langs bunnen av forsterkeren som da tilfører luftsirkulasjon). Jeg har svært lyst til å handle meg den 2x12V-kretsen Multivans har med sigarettenneruttak ved høyre hjulbue. Da kan jeg uten knussel hente strøm til forsterkeren derfra, og jeg kan ha f.eks tjafs på lading i bagasjerommet. Vet ikke hvorfor den kretsen ikke er montert på Californiaserien men det har vel med forhandlernettverkets sneversyn og "det trenger du ikke" ved kontraktsinngåelse, kanskje ?


Snart helg. Snart jul. Kos dere (om dere skal til Lygna eller Elvedalen eller ei).
Skal vi se, når det gjelder deleflter så brukes de vanligvis mellom lydutgang på forsterker og et 2, eller 3-veis høyttalersett.
Det skal i alle fall ikke kobles til noen form for strøm!!!
Slik jeg forstår det, har du "vanlige" høyttalere og trenger derfor ikke noe ekstra delefilter.

Image

Strøm til forsterker MÅ kobles direkte på batteriet med en dertil egnet TYKK kabel.
MÅ IKKE kobles til noen form for orignal ledningsnett!!!

IKKE SLIK!!!
Image

Sånn skal det se ut :D

Image

https://www.ebay.com/itm/4-awg-gauge-Am ... rk:28:pf:0

Image
Last edited by Italjohn on 21 Dec 2018, 08:43, edited 7 times in total.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Ah! Det var bra du sa, for jeg har det problemet at flere elektroniske apparat (les. analog og digital CB-radio) får støy når jeg kobler dem til spenning fra 12V'en i bilen. Derfor så jeg for meg at da blir det støy også til hhv forsterker og subwoofer.

Men da veit jeg at der skal det jaggu F ikke kobles noe delefilter, nei :lol: Det er nok med de kondensatorene i originalladegerätet som gikk i Berlin i 2012.

OK, da får jeg myse litt og se hva jeg fikker av coils som gir mest mulig jevn spenning til forsterker (eller "forsterker og (en) til subwoofer"??). Moro, detta :D

EDIT - syns det var rart han kom med "delefilter" etter at jeg hadde spurt etter noe å gi jevn spenning inn til forsterker og jevn spenning inn til subwoofer, men han ville vel ikke høre etter - det gjorde jo ikke jeg heller mtp at det han nevnte ikke skal inn for å gi jevn spenning.

Tykke kablers landsforbund, er selvskreven medlem der fra før av 8) Det gjør dóg at forsterker muligens ikke får stå på høyresia av bakenden av setesokkelen på coachbenken - trenger ikke være verre enn at da kan den jo for så vidt stå på venstresia med kortest mulig strekk til fritidsbatteriet.

EDIT II - jaggu kom der ikke opp bilder også, nå - bra :D
Last edited by Rudeboy on 05 Jan 2019, 13:01, edited 1 time in total.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Veit jaffal én ting. Der brukermanualen på Pioneeren sier bruk SRC, eller SOURCE til å slå av radioen, så må jeg jaggu faen finlese det som står med finlest tekst.

Den går ikke av, akkurat som på førsteforsøket men da visste jeg jo ikke hvordan jeg skulle skru den av... -Lover godt.

Nappa den ut av dashen & netta den ned og lar den ligge til jeg får lest meg enda litt mer opp på manualen.
T4Jan
-
-
Posts: 279
Joined: 24 Sep 2009, 10:21
Car: T3 '88, T4 '94

Re: Vidvandre - ny bil

Post by T4Jan »

Første gang du kopler strøm til spilleren så må du inn i menyen og slå av den idiotiske DEMO MODE. Hvis ikke får du ikke slått av spilleren.
Når det er gjort kan spilleren slås av. Den vil da huske innstillingen helt til du kopler spilleren fra batteriet igjen.
Jeg hater den idiotiske funksjonen, men slik er det bare.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Kan godt legge den "funksjonen" for hat, jeg også :D Slå av visuell og til dels blendende støy på skjerm, notert. Kjenner på meg at dette blir ikke gjort idag, kvoten er brukt opp 8)

Får nappe med meg verktøykassa også, for det er etpar stjernejern som må fram og i bruk før jeg får henta kablinga oppi dashen og strukket den - foreløbig - ned til fotbrønnen på passasjersia. Ser egentlig for meg å bare lure dem under teppet og føre dem rett bak, for så å dra dem til venstre til området ved B-stolpen bak førersetet. Ser innledningsvis for meg å ha subwooferen der. Ittno hastverk, hastverk er for dem som trenger det.
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Drittsekken »

Når det gjelder DAB antenner som monteres i ruten, kan jeg meddele at jeg i går moterte antennen til en Tiny Audio C3, og den trengte ikke jording i A-stolpen.
Så det viser at det finnes antenner der ute som ikke krever fjerning av lakk.

Jeg har vel og merke ikke testet funksjonen enda, da jeg lar min far ta seg av plassering av selve DAB adapteren siden han har sterke meninger om hvor og hvordan den skal monteres. Og jeg tror aldri jeg kunne fått det "rett".

[EDIT]Kan nevne at jeg dagen etter fikk testet at antennen fungerte og DAB kanaler ble lyttet til.
Last edited by Drittsekken on 04 Jan 2019, 11:21, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Grei info, men et adapter ville aldri fungert her. Dvs som du fungerer, javel, men som schwær klædd hengende utenpå dashbordet ? Ikke fullt så mye 8)

Krysser fingrene for at jordinga ikke er nødvendig, som nevnt har jeg god gammaldags analog FM-støy når jeg bruker vindusantenna på FM men krystallklar lyd ved bruk av DAB+antenna liggende løst i bilen. Det indikerer jo som du sier, at det kanskje ikke er et reelt behov for absolutt å måtte skrape av lakk - eller i vår verden, å lete fram en bolt som går i chassis som man løsner og kobler på antenna. Time will show, blir vel ned en tur idag før sola går ned for å se om jeg får skrudd av den satans discobelysninga og demo"funksjonen" på displayet :lol:
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Drittsekken »

Var ikke meningen å foreslå en DAB adapter, jeg er selv i mot disse, men det var for å vise at det nok er mulig å få tak i antenner som ikke trenger jordingen. Slike kan man helt sikkert finne som løse antenner også.

I tillegg så var forsterkeren/kladden til den nevte antennen så liten at den fikk plass inne i dekselet til A-stolpen. Dermed var det kun den tynne tapestripa som var synlig.

Videre så har jeg funnet en genial (tror jeg) måte å få DAB i biler med integrert radio (ikke så aktuelt for T4, men nevner det uansett). Forutsettningen er at den integrerte spilleren har en USB inngang. Da kan man gjemme boksen bak dashen og man kan velge kanaler via USB modus på det integrerte systemet, akkurat som man ville valgt mp3 filer på en USB minnepinne.
https://bilradiospes.no/produkter/densi ... ng-til-dab
Skal bestille en slik til Leafen vi har slik at kona også blir fornøyd.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Haha, anså det ikke som noe forslag siden jeg tillegger deg egenskaper nok til å ha fått med deg at jeg allerede har en bilradio med DAB+ innebygget, som skal i bilen :D

No worries - likevel godt å få inputs rundt temaet, jeg er flette ny på feltet "bilstereo" så alt hjelper. USB-løsningen har jeg sett bilstereoleverandører anvende og da må den jo fungere. Skal man lage splittkobling først, sikrer en jo at USB-inngangen som egen funksjon ikke forsvinner. LEAF, du. Jaja, det skal visstnok være en form for kjøretøy det også.

Hm. Får vel lete fram bruksanvisninga, lese og late som om man husker (.pdf overføres til mobilen så slipper jeg gå opp fem etasjer for hver gang jeg må slå opp i manualen :D ) . Godt det snart er helg.

EDIT - .pdf på mobil, for ikke å kalle det "i boks". Da skal det meste med innstillingene gå greit/greiere. Jeg fant en Hellaplugg, sånn en du kan enten plugge i Hellakontakt eller om du tar av rødt adapter i tuppen, også plugge i sigarettenneren. Da kan jeg lage hurtigkobling for midlertidig bruk av subwooferen så snart jeg har klemt på kabelklemmer og plugga dem i sikringsholderen.

Steike, Lego for voksne detta :D Kommer med bilder den dag jeg gidder :wink:
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Godt nyttår, alle og enhver.

-Ikke kommet så himla langt i detta med stereo, men jeg har fått av den forbanna diskolysgreia :wink:
Men jeg har til gode å finne mic'en til handsfreegreia, så noen montering har jeg enda ikke påbegynt. Sukk & stønn.

Og jeg har målt med å holde opp mot lyset, at et flette nytt høytalerpar jeg har passer som smurt i bakluketrekket. Så når den tid kommer, får jeg skru ut det originale, montere dempematter og strekke kabling fra bakluka og inn i bilen en eller annen plass på venstresia av bilen.

Sikringsholdere halvmonterte med sikringer og kabelsko påmontert, bare kablinga som mangler. Her ser jeg jo for meg at det blir litt mikkmakk ift tanken om stive kabler fra strømforsyning til både forsterker og subwoofer, det er greit nok at kablinga skal være tjukk, men når kabelskoen ikke er det... og sikringsholderen ikke er det.. -ny sikringsholder og nye kabelsko ? Spør for en venn, som det heter i de sosiale media.

Det ligger an til 2+ turer rundt om med Vidvandre i sommerhalvåret hvor solcellepanelet kommer til nytte. Ser fram til det, få sett hva det har å si for lading vs forbruk. Ikke det at kjøleskapet bruker allverdens med strøm men det hadde vært moro å slippe å skru det av. Som det var i fjor, så hadde jeg det på etter at sola hadde stått opp en tid og så skrudde jeg av for å spare batteri sånn utpå eftan. Noen timer senere, starta jeg det pånytt for å ha kuldetilføring før kvelden, og så skrudde jeg det av igjen. Innbiller meg det er 95Ah på det. Julas sortiment men Sønnak/Varta (annonsert som det ene, og var det andre).
Parkere med bakenden retning SØR og vippe opp taket skulle bli grei skuring. Jeg er ikke av dem som forlater bilen med taket hevet grunnet vind og sånt, så mens jeg er i og ved bil står det vinkla relativt greit og når jeg er vekk ligger det med taket flatt. Skulle jo lade likevel mens taket ligger nede, spesielt om det er solfyllte dager når jeg er på tur.

Hærvejsmarchen i Viborg, 2 netter. Nijmegen omlag fem netter. Sagamarsjen i Verdal i august, to netter. Har også reservert plass ved en taktisk plassert camping i Vesterålen ifm fire netter før og under Arctic Race i august. Skulle jaggu rekke å få ladinga jeg trenger, vil jeg mene og tro.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Off Topic i egen tråd, en aldeles helt egen kunstart man kun kan observere i de sosiale media (som også debattforum er) :

-satt og pludret med mobilen og kom på registreringsnummeret til Tyskerbrakka, logga meg sporenstreks på vegvesen.no og sjekket der. Den fikk én EU-kontroll etter at russen bygget den om til fremovervendte bakerste bakseter og malte den i hhv svart og gysegrønn inni, deretter gikk den til hugging i slutten av mars 2013, altså etpar år etter istedet for å få den klemt igjennom ny periodisk kjøretøykontroll.

Jaja. Siden de både vrei baksetene til å være framovervendte og malte innsia av bilen, var jeg aldri interessert i å kjøpe den tilbake. Men den tippa over 466.000km på sin ferd. Ikke så himla mye men slett ikkenoe puslete "akkurat innkjørt"-distanse som både Kakemonsteret og Vidvandre kan skilte med.

Så sånn er det med den saken.

Vidvandre går inn for å få byttet indre høyre drivakselmansjett om en tid, ønsker å ha to års garanti på jobben og med oljeskift, deler & jobb skulle de ha 1.600,- borti gata her. Møller gadd ikke svare, selv om jeg syns de kunne få sjansen til å gjøre nettopp det. Er vel ikke inntekt hos entusiaster (hehe, særlig de ikke kunne tjene ærlige penger på entusiaster om de la om politikken for biler eldre enn tre år...)
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Var ute og lufta meg og Vidvandre i dag. Traff på Boge, artig å treffe ordentlig folk når man først er utendørs.

Ser at jeg må korrigere årsplanen for bruken av Vidvandre litt. I stedet for Hærvejsmarchen (som for så vidt sikkert kan bli noe av fremdeles) så blir det Nijmegen også i år. Var ikke der i fjor, forsøkte gå fire dager á 50km for to år siden men måtte kaste inn håndkleet pga beinbruddene etter tre fullførte dager. Reiser i år som da ned kun for å teste ut campingplassen - var vel sigøynerleir vår venn fra Bastionen kallte det ? Neste kan jentungen gå for første gang og hun sier at hun er motivert og interessert i det men hvem veit hva en tiåring vil ene dagen når det er motsatt neste dag.
Hun lyste i det minste opp da jeg minnet henne på at selv om det er over ett år igjen til vi trenger se på treningsplan før avreise, så ligger hun pr idag foran rundeskjemaet nederlenderne mener ei/en på 11 må igjennom for å unngå krøll underveis i marsjen i Nijmegen. Vi får se, da.

Solcellepanelet må på plass lenge før avreise. Det samme må lista for forteltet, har utsatt og glemt, utsatt og glemt dette med montering der. Med fortelt på bilsia i campingplassen kan det gjerne pessregne for min del for jeg sitter med bok eller annet i forteltet og har en liten gassovn samt kaffe i kruset, så hva bryr vel litt regn meg ? Ikke noe. Steiksol og 40 varmegrader litt mer men da kan jeg jo åpne alt av vinduer og dører samt montere dobbel toppduk slik at taket kjøler seg selv ned i forteltet. Går greit, det også.

Det ligger an til at jentungen og meg stikker først til Fauske i august. Tar tre netter i bilen på fjellet, nytt sted hver natt. Så stikker vi innom stemora mi og deretter farmora hennes og så rasker vi rett og slett med oss farmora og kjører raka vægen fra Fauske til Bodø hvor Torghatten Nord kjører baljer til Moskenes i Moskenes i Lofoten. En kjapp snaromvei til Å og svipptur innom Nusfjord, Borg og Anne-Gerds Bed and breakfast (google it, anbefales!) og så stikker vi oppom der Far vokste opp. Pikebarnet skal få se hvordan det ser ut der, og morsan hvor mye som er endret siden vi bodde der fra midten av 70-tallet og til midten av første halvdel av 80åra.
Bo i bilen, la farmora bo på hotell. Sykler bakpå, men vi overlater proffsyklinga til Arctic Race som vel indikert i januarinnlegget mitt over. Turen derfra går over Lødingen om været er der og ferga til Bognes går. Derfra E6 rakaste veien jæm, som trøndergnålet DDE lirer av seg. Vel, til Fauske for avlessing av farmor og ei kjapp overnatting der før returen går i retning Verdal.
Parkere bilen hos kjente og ta toget ned slik at a) Old man Grumpy kommer seg på jobb mandagen, og b) ta toget slik at pikebarnet kan overleveres sin mor i tide for skolestarten. Deretter fire strake dager på jobb, en avspassdag hvor jeg sitter på toget tilbake til bilen og så Sagamarsjen.

Ut over det blir det to treff med et annet kjøretøyorientert nettsted. Kan fort bli i Telemark for det ene treffet de har, og det andre veit jeg ikke hvor blir avholdt men jeg stiller der også. Buscamp kan det fort bli noe av, men jeg må stikke lørdagen fordi jeg har ting å gjøre her i landsbyen lørdagskvelden.

Må få bytta dynamoreima en vakker dag, den ser flisete og skadet ut der den enda henger i stroppen. Får vel ta sikte på å montere motordekselet under bilen også, slik at ny reim holder lenger enn denne som ble påmontert ifm service for to år tilbake.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Vidvandre står på verksted.

Ikke no alvorlig, bare meg som villa ha bytta indre drivakselmansjett på høyre framaksling & reima på dynamoen, den ladet litt så som så og reima så p.h ikke ut, to år gammel som den var (gjett hvor den sist ble bytta hen).

Vel. Gutta tilbød seg etter "hvor langt er et tau"-prinsippet å ta jobben for kr. 6.600,- men i går fikk jeg påslag med fire tusen som følge av at no reimspenner da altså har rester av forrige reima (sic) kilt fast så de får ikke årna noe som helst med den reimspenneren :lol:

Er egentlig litt glad for at det ikke ble oppdaga under kjøring. Vel, kanskje jeg har det for reima er to år gammal og jeg stussa jo over at den skulle være så jævlig flisete og full av kutt. Ei frisk reim på bare to år skal jo ikke det, si.

Gutta har brukt fire timer mer enn beregna på grunn av kollegaen fra verkstedet You know Who. Men disse gutta stoler jeg på, de har tatt de siste to PKK på edruelig vis uten å dikte eller skrive med gaffel. 11 mnd fra nå står Vidvandre på samma verksted for neste EU-kontroll og den går igjennom.

-Hvis jeg slipper bytte frontruta, da 8)

Tenkte ta dette fordi det å ta indre drivakselmansjett innebærer av med hjul og skjit og så ut med stikkakslinga før man kan få av gammal defekt gummi og på med det nye, men derimellom lurer også uttapping av 5.5 liter motorolje siden akslingen slipper ut sånt fra bilen når man tar ut akslingen. Jaja.

Reima likeså, tenkte at det er da forferdelig okay å ha to års garanti på jobben. Trur, sånn i lys av flinkingen som bytta reim sist, at det egentlig er en god tanke.

Ikke skal jeg noe steds hen før om seks uker og ikke har det noe hast. Nå står Vidvandre på bukken inne i lokalet og der blir den til del har ankommet :D

Blir en liten tur til Værdarn i august for Sagamarsjen (dått enno) men ellers er det vel ittno før Buscamp (GM, hvor er årets tråd hen?). Stiller der med ego og Sjefen, men vi stikker lørdagen fordi jeg skal på konsert og er jeg ekstra godt forberedt kjører jeg nordover så snart den er ferdig.

Ellers ikke en døyt å melde.
Stein
-
-
Posts: 1195
Joined: 20 Aug 2004, 20:41
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790
Location: Inderøy, Nord Trøndelag

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Stein »

Ring meg før Sagamarsjen, da. Bor mye nærmere nå! Fin plass her også! :)
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Vidvandre - ny bil

Post by Rudeboy »

Hei, Stein - kan ikke love noe men det er notert for senere bruk, som det heter 8)

Vidvandre er ute fra verksted. Sist fredag fikk bilen, jentungen og meg en ny opplevelse da vi ble med på jomfruturen til Colorlines nye Sandefjord - Strömstadbalje, Color Hybrid. Fin skute. Jentungen var den aller, aller første kunden i Color Shop og hun fikk seg en rosa og hvit enhjørning :D
Kan anbefale å bestille bord i en av resteaurantene, bufféten tar bare 500 pax og der var det smekkfullt så vi lekte stolleken en tid men fikk da sitte.

Vi ble skysset ut og til høire fra kaia da vi kom i land, jeg hadde jo avglemt at Strömstad sentrum ikke er dimensjonert for 500 biler på én gang. Dermed ble det til at vi kjørte direkte til Bullarebygdens Familjecamping og der tok vi to netter.

Oppdaga at skyvedørspakninga lekker i øvre fremste hjørne, må se om det "hjelper" å sause inn pakninga med silikon men generell status er at gammal gummi råtner. Kan jo drømme om at silikonen gjør at den tetter mer i dørkarmens hjørne og mot dør :roll:

Har en slags oljelekasje jeg må få gjort noe med en dag. Vi snakket om på Drammenstreffet i fjor (for det fantes ikke noe Drammenstreff i år, tenk) om at det er en pakning bak på venstresiden av blokka, altså ikke bunnpakninga. Greit nok, den blir ikke "mer" lekk så jeg peiler og etterfyller, peiler og etterfyller.

I helga blir det jaggu Sagamarsjen på meg. Første gangs deltakelse. Skal opp med 3.5-tonnshenger, kjører den tom (pr nå) og da er det bare 945kg bakpå. Med BE er det problemfritt.
Merker siget i nedoverbakker og at jeg må korrigere med å bremse der, samt at jeg ble sittende etpar ganger igår og vurdere om jeg skulle ned fra femtegiret til fyran :D Artig.
Har bilradioen liggende i atomer i bilen, må få montert mic'en til handsfreefunksjonen der og jeg må få montert den fisleantenna som fulgte med (før jeg en dag finner ei ekstern antenne å montere uttapå bilen, men det blir da). Må også strekke line out-kabler for minisub og forsterker sånn at jeg kan få med meg trafikkmeldinger etc.

Etter turen oppom Nord-Trøndelag er det Turpaahjultreffet i månedsskiftet i Asutmarka (Dragonmoen camping, De, fint skal det være) og så blir det Buscamp og sedvanlige Dustehjørnets aller mørkeste bakside, som før. Bare ei natt der siden høstferien må anvendes, nordover som nevnt andre steder.

Gummien på mine aldrende BF/Goodrich KM2 All Terrains begynner eldes, kjente på dem her om dagen og de minner om et sett dekk jeg hadde som begynte miste biter.. Så da er de å anse som grusdekk fra våren av. Kommer jeg på det en dag jeg har penger, blir det varebilpigg/skrupigg og seiping på disse fem dekka.
Må finne meg fem 16-tomsfelger for erstatningsdekkene slik at de nye(re) dekkene går på Vidvandre over påske. Har reserveløsning i form av de fem engang flett nye sommerdekka i 205/65R15 jeg kjøpte for få år tilbake.
Ny EU-kontroll med bare to måneders frist på, venter til sommeren. Alt var bedre før og hva EU-kontroll angår kunne jeg levere bil 1. juni og få (spå-)dommen over hva som måtte gjøres og så kunne jeg raske sammen penger fram til oktober for å få det gjort når kapitalen forelå :lol:
Slutt på det, si.

Eneste jeg på stående fot vet kan komme på EU-kontrollen er frontruta, den har nu tre sprekker i tillegg til endel steinsprang. Regjeringen burde hasteinnføre krav om skvettlapper igjen 8)
Post Reply