-Hva felger angår, så tar jeg sikte på å hente meg fire (sukk, må altså "finne reservehjulsfelg i etterkant) Vitofelger imårra. Om jeg kan, da, har en røntgen rett etter lunch og blir det tommel ned der etter et armbrudd blir det vel ittno henting. Men la oss nå si jeg får henta dem, da. Da vanker det tur oppom Jetstasjona på Kirkeveien for ommlegging av BF/G AT av siste versjon på 16tomsfelger.
Om litt over ei uka går EU-kontroll (nummer 1) i denne omgang av stabelen. Får vel ta sikte på å få bytta frontruta innen da, har en indre drivakselmansjett med høl i og en hel i eske liggende. Skal, skal ikke.. To punkt på den flette nye eksosen jeg betalte selvsamme verksted gode penger for i januar i fjor for å fikse, må tas. Ene er slutt sund pga bruk og den andre er mulig steinsprang som så rusta høl i. Skjøte foran før bøyen ved skyvedøra (kunne jo en dag jeg blir rik "skjøte" med PDF, det leder jo veien til Umweltplakette - uten får man ikke lenger) og kappe tvert av bak for så å hive på en mansjett på ti cm og skru den til. Ellers skal det ikke være noe jeg på stående fot kommer på skulle vært punkt på periodisk kjøretøykontroll. Ikke for noe annet; akkurat det finner jeg jo ut av neste uke.
Var nordpå i påska en tur, kjørte svenskenes Innervegen. Anbefales på det varmeste - ikke én eneste bompassering. Overnatta i Sveg påvei opp og kjørte så 13 timer på kjøredag 2. Noe lang, burde justert dagene slik at de ble mer lik men henter man på skola 1400 så henter man på skola 1400 og der er det ittno å gjøre noe med. Jentungen fikk se elg og reinsdyr og det var (sic) påskevær hele veien. God stæmning.
Ned igjen samma veien. Litt mer dagslys ned, overnatta i Sundsvall trur jeg det var. Jentungen storfornøyd men å sitte i ro i to fulle arbeidsdager om man skal overføre det til et tidsperspektiv for voksne, er noe langt for ei på 9. Får se an detta ved senere anledning og tilpasse med totimersstopp der de har klatrestativ eller sånt noe, selv om hun er 9 så trenger hun å få beveget seg. Sitte i ro blir feil. Da vi var nordpå ble det skigåing i Sulis, så hun tok seg jo ut på det viset men likevel. Var et kort opphold i Nord nå.
Jeg kjørte til Borås, som nevnt over, ifm ei utreisa jeg hadde. Betalte mye på den turen i forkant. Kom til Borås og tok inn på campingen der, helt okay men SEK 800 for campinghytte som hadde muggen dusj som henta fra nedslitte anleggsbrakker imponerte lite. Dersom samma gjenget reiser ned neste år, tar jeg med jentungen og bor i bilen så låner vi dass & dusj av dem vi camper uttafor på campingen. Rett skal være rett.
Marsjen de kaller Linnémarsjen etter botanikeren Carl von Linné, går mye opp og ned i 20km-distansen. Neste år går jeg vel Familieløypa (6.5 alternativt 2x6.5km) med innlagte rebusløp og gjøremål som snekre fuglekasse, for jentungen. Moro tilbud.
Jeg kjørte derfra etter endt marsj, ble jo kasta ut av hytta før marsjen var over (kl.1000 søndag? Trist) men jeg klarte meg vel siden jeg skulle med Stena til Tyskland. Stena Germanica er en av to båter svenskene seiler til Kiel fra Gøteborg. Helt okay båt, grei inni og av og til wifi selv om du da må ta akkurat dén lugaren som er nærmest fellesareal og ikke nest ytterst mot fellesareal - de har ikke spesielt mye umph i sendeeffekt på routerne sine... (i 2018...)
Tyskland er som Tyskland er, ut på Bundesautobahn 1 og bortover. Hørte mye lyd fra bilen, se tidligere spørsmål om hva det kan være. Jeg stoppa hos Dekra i Kiel og fikk vite at uten Dieselpartikkelfilter så fikk man ikke lengre Umweltplakette (du finner brukandes DPF på eBay, fyller du miljøvennlig (i ordets rettmessige forstand og ikke i hipsterbruken av det) så kjører du mer miljøvennlig enn noen der ute). Vegg i vegg var et verksted, jeg spurte om de kunne ta å se på bremsen siden jeg var på ferie og hadde et eller annet galt med bilen. joda, torsdag neste uke kunne fyren "tilby". Weiter an, da.
Ut på A1 og etter 17 mil stoppa jeg på ADAC i en dorf kalt Ausfahr
Spurte om det samme som jeg hadde spurt kompisene i Kiel, og i motsetning til Kierlene så kunne de se på bilen for meg og komme med SITRAP. Situasjonsrapporten kom og han begynte ramse opp ting. Jeg trodde jo det var venstre frambrems men det var da altså, som nevnt, senterbolten på venstre bakhjul samt utslitt bremseskive og kloss på venstre framhjul, høl i drivakselmansjetten og de to punkt på eksosen som han mente var ille. Aller verst det med bremsene og min forsvunnede senterbolt.
Siden jeg ikke ville kjøre videre uten senterbolt (og det vil heller ikke du ha gjort) så spurte jeg hvor lenge det kunne ta før deler var tilgjengelig for oppskruing. Zwei tage, svarte der Wehrksmeister. OK, sa jeg. Visste de om noe hotell i nærheta jeg kunne campere hos ? Joda, der jeg hadde spist lunch mens jeg ventet på atd e skulle se på bilen for meg. €53 for enerom er rimeligere enn de €72 de reklamerer for der, stas. God dekning på GSM og på wifi, to tomler i været og god stemning - ja, jeg hadde med tre brett øl til Borås og av dem tok jeg vel fire bokser ifm festinga fredagen før marsjen. Måtte altså begynne drikke meg ned til tollkvoten. Leste meg opp på tollæppen og slo meg til ro med at for ca. 500,- til fordel for statskassen, behøvde jeg ikke knekke en eneste øl. Så da stressa jeg ned mtp lovlig kvote. Den kan utvides
God mat og en like dau 1. mai som en kan finne her hjemme med havari på kjøretøy senere så kom da dagen de mente delene skulle komme. Klokka gikk og klokka gikk litt mer. I 14tia kom fungerende wehrksmeister og fortalte de hadde sett på ting, om jeg kunne bli med. Hm.
De hadde bytta alle fire bremsene for meg, jeg hadde nevnt jeg kjørte rundt med deler rund baut så da tok de det like greit for meg. De fikk rekvirerte deler og hadde montert dette for meg. De hadde sett på litt annet og kom med gode råd. Prisen var høyst overkommerlig, samla med hotell og mat som jeg fikk meg så kom det på mindre enn jeg ville forventet hjemme. Nice
Ulempa er at den selvsamme mandagen jeg kjørte av ferga i Kiel så skulle jeg ha kjørt til Luxembourg - heldigvis hadde jeg verken reservert eller betalt campingen der. Jeg skulle tirsdag 1. mai kjøre innom France og til Spa i Belgia (menn drar også til (ikke "på") Spa, løpet går i august en gang) opp til Amsterdam. Fra Amsterdam Centraal til Dortmund haubtbahnhof går visstnok jernbanetraséen som lå til motivasjon for Kraftwerk å lage albumet Trans-Europ Express i sin tid. Vært moro å kjøre langs den, tenkte jeg en gang i tiden.
Fra Dortmund sent tirsdag ettermiddag er det så og så langt til dorfen Freigericht hvor jeg hadde en forhåndsbetalt verkstedtime. En pall deler og fem stålfelger i 16toms lå der og venta på meg.
-Det vil si, dagen jeg satt og venta på at bilen skulle skrues opp og jeg skulle ha vært på det andre stedet, så kom det melding pr mail om at de ikke hadde fått felgene enda. Hm.
Jeg skulle på ettermiddagen kjøre videre til Liechtenstein og så svippe inn i Sveits for ny overnatting til torsdagen. Torsdagen skulle jeg kjøre ned til Monaco og over til Roma. Bumpe borti byggningsvegg i Vatikanet, evt snu på Petersplassen (den er sperra med bolter) og så kjøre raka vægen til San Marino for overnatting til fredag. Fredag opp til italienske Vipiteno, vintersportssted ved Brennerpasset - kjøre Brennerdalbunnen opp til Innsbruck og så the highway opp til årets gjennomføring av Bullidays.
Well. Etter å ha fått ut bilen avtalte jeg med Seikel om å stille der fredag og plukke opp deler istedet. Så refunderer de overskytende kapital senere.
Jeg kjørte til Vöhl og von Teichmann Familiencamp i Kellerwaldområdet. Anbefales virkelig, ikke bare fordi det er et flott treff eller et nydelig område.
Sov over til torsdagen og kjørte innom landsbyen Vöhl og plukket opp mat & nødvendigheter jeg måtte ha før treffhelga. Tilbake til treffstedet og jeg var fremdeles først i das Syncro Corner. Sove litt, spise litt og fratarnisere. Traff gamle kjente, stas.
Fredag kjørte jeg til Seikel i Freigericht og plukka opp delene mine og fikk låne god wifi mens jeg venta litt. Vurderte stikke innom Old man Güntzl og hans Classic Parts men han hadde ferie og sjappa var stengt så jeg holdt meg i Freigericht til alt var okay ifm opplasting av deler.
Fredag til søndag var jeg jo på treffet og storkoset meg hele helga igjennom. Noen lunde tilfreds med ikke å ha dratt inn den road tripen nevnt over her, hadde vært fullstendig utslitt og enda blakkere (den ville krevd omlag 8-9.000,- i diesel alene) om den hadde blitt realisert. Søndag til Kiel, innom der Zoll og levere papirer på varene m.v og så ombord på Colorlinebalja. Som jeg sa da jeg hadde vært med den tre uker etter at den ble satt på linjen, Color Fantasy is my kind of Fantasy
Mener wifi ikke var så himla grei der heller, men bedre enn på Stena.
Hjemme stopper jeg i tollen som seg hør og bør. Får, tror jeg, alt med meg og subber over til et bygg Colorline og tollen deler på og finner der ut at min tyske "kompis" på der Norwegenkai skulle ha produsert ett ark til meg, men det "glemte" han vel. Det kosta meg NOK 700,- å få Colorline til å produsere for meg, stor takk til tollern i Kiel for det - sur var han også
(noen folk burde ikke få lov å jobbe med folk, sies det)
Deretter overaskelsen, der jeg sto og var klar for å komma meg hjem og fyre opp vaskemaskina. Neida, for å få avslutta tollsaken så måtte jeg oppom et bortgjemt tollkontor ved siden av terminalbygget på selveste Oslo lufthavn Gardermorn... To timers kjøring og X antall timer mer med adming
Alt i alt, siden de føderale tyske myndigjeter krever bil eksporteres ut av Norge og importeres til Tyskland (evt EU, litt i stuss der) for verkstedoppgaver over € X, så gjorde jeg jo det. Og fikk ikke med meg alle dokumentene hjem takket være hr. Smørblid i Kiel
Vel, jeg har oversikt over hva man skal og ikke skal ifm en slik operasjon nå.
Alt i alt har jeg vel ventet på toll rett over fire timer på turen og det er jeg fornøyd med. Men i tillegg har tilsvarende antall timer gått med i ren jobbing og adming med toll i Norge, Sverige og Tyskland og jeg er ikke ferdig enda takket være han i Kieler Zoll
Nå står det i at Tullen Malmö skal ha ID på dokumenter sendt Tullen Svinesund (point of exit) slik at Malmö kan både fristille depositumet på bilen (vi stakk en finger i været og sa bilen var lite verdt, Skatteetaten sier jo den er verdt NOK 1.000,- (knis, kommer godt med i eksportøyemed)).
Når depositumet blir frigitt produserer de også et dokument som går inn i en felles datasentral som også tyske tollmyndigheter har innsyn i og der får de et varsel på sin skjerm. Achtung, Yngve vil ha saken sin avsluttet. De leser mottatte data, huker av i de rette rutene på skjermen og lagrer. Vips! Så skjer to ting.
Vidvandre får omsider status som eksportert ut av Tyskland (noe tyskern i Kiel skulle ha gjort) og tollmyndigheten sender melding til Seikel som deretter refunderer for mye innbetalt for fem manglende felger samt verkstedtimene jeg jo forhåndsbetalte i vinter samt tysk moms for hele kalaset.
Malmö fikk sine dokumenter i går, mailvedlegg som ikke ville gå med pr iPhone 7 Plus gikk med på laptop (håper jeg) og i morgen ser de vel på saken og prossesserer det de skal.
Om så er har jeg jo depositumet før helga, og Seikels sum påvei.
I helga er jeg og jentungen i Göteborg for å gå Elfsborgsmarschen. Ikke mine vante 2x40km som er ren trening for firedagersmarsjen i Nijmegen (som har dagsetapper på 40'ish km) men mer 1x10km på lørdagen og så ser vi om det blir Liseberg søndagen før hjemreisa. De ti km er fra Götaplassen midt i hovedgata i Göteborg og så valser vi via parkanlegg til målgang i leir hvor det blir grillings og gode greier.
EU-kontroll uka etter, som nevnt. Forventer ikke kjøreforbud og det mest fordi jeg om tre uker er i Viborg for å gå Hærvejsmarchen der. 2x21km, ikke mer enn jeg må. Etter beinbrudd i knær er det gjerne greit å ta det med ro en tid. "En tid" starter nå som knærne virker ha blitt snille igjen, men jeg er straks på femte året etter at de gikk sund. Beinbrudd i kne ? Var vanskelig å kjøre bil med sånt.. Tar ting med ro og no Nijmegenmarsj blir det tidligst i 2022 når jeg slipper gå med pakning på ryggen som alle fra 50 og opp gjør.
Etter Viborg blir det vel å fokusere på å løse hvilke punkt enn PKK-lista inneholder.
Drammenstreffet blir, Somero blir etter hva jeg ser i kortene pr nå slett ikke. Synd, aldri vært så nært å komma meg på Busfest. Jaja, en annen gang.
Jeg håper på å enten få tatt en tur nordover med jentungen, alternativt en tur til Jylland - vi har jo årskort i Legoland, så hvorfor ikke. Kjøre ivei og bo i bilen. Hvis nordover fricampe (nei, vi villcamper ikke - den definisjonen er forsøkt gjort til noe finere enn det er men historien viser at dem som villcamper dumper søpla si og kjører derfra - det er fremdeles årsaken til at fricamping ikke er tillatt i f.eks Spania, takk til villcamperne for den) og hvis sørover ta inn på campingplasser.
Tenkte tidligere å gå norske Sagamarsjen i Verdal i år, men det krasjer med et kurs jeg går - dvs jeg kan nok gå den alene om jeg bestemmer meg for å kjøre opp og ned (7t kjøring hver vei til Verdarn). Kunne tenkt meg å ha hatt med jentungen dit, også.
Det blir mest sannsynlig Buscamp i september og forhåpentligvis også TPH-treffet etpar helger før.