KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
cruisar89
Posts: 5
Joined: 22 Feb 2015, 15:54

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by cruisar89 »

Image
Da var syncro'en på veien. Etter en del timer og litt stygge ord er den nå klar til tjeneste.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Da er 4 stk bærekuler skifta, indre og ytre endeledd, begge "kabelpølsene" i dørene er lodda og fiksa, en del andre strømfeil fiksa, eksosanlegg bygd og delvis skifta ut, drivakselmansjett bak er skifta, indre drivknuter og mansjetter foran skifta, bremsekraftforsterker skifta(den begynte å lekke vakum på vei til EU kontroll). Blei en del jobb, men resultatet trur jeg ble bra.....kjennes sånn ut i hvertfall når man kjører den. Håper den går like knirkefritt som den andre Caravellen.
Nå er det bare kosearbeid som skal gjøres, montere inn litt dilldall og kjekt-å-ha i en bruksbil. Må vel gjøre klart for litt mer lys til høstmørket kommer.
Nå er det "gammelbilen" som skal fikses og forhåpentligvis få et nytt hjem.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Vifte og vinduspusser stoppa i går. Ingen sikringer var kaputt.......det var bare helt dødt. Måtte snoke litt på det i dag. Fant da ut at jeg hadde forbytta to releer. Skal visstnok være et rele med nr 18(?) på til vifta og vinduspusserene. Der hadde jeg satt inn et med nr 53. Det funka til en viss grad frem til i går. Fikk satt rett rele på rett plass og alt i orden. Sånn er det når man får releene levert i en pose og ikke der de skal være i sikringsboksen
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Jadda........0.74 på mila med syncro'en. Det lar seg høre. Blikkboksen er jo stor og tung.....og like aerodynamisk som en lecablokk
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Jiippppiiiii.......der takka f.. meg forhjulslagra for samarbeidet..... :evil: :evil: :evil: Kjenne æ blei lettere irritert
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Et forhjulslager skifta og bilen friskemeldt. Satte på sommerdekk og det ble helt.........stille i kupeen :D :D
Nå er det gamle Røder som skal til pers, demontert i dag og funnet ut at følgende må byttes:http: //www.ebay.com/itm/Steckwelle-Flanschwell ... 2a326e6470 . Nå har jeg demontert forstilling på Carravellle X antall ganger så det går som en lek......forhåpentligvis så kan jeg ta 4hjulskontroll snart......å slippe å demontere flere ganger på laaang tid.
cruisar89
Posts: 5
Joined: 22 Feb 2015, 15:54

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by cruisar89 »

Image
Ut kom den.....med to slag. Ny del montert

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Image

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Image

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Gikk på en kraftigsmell..... Etter inspirasjon fra Mythbusters og MacGyver så ble d en midlertidig kvikk-fix
subwoofer
-
-
Posts: 3243
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by subwoofer »

WTF??? Hva traff du?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Skulle kjøre forbi en teleskoptruck som snegla seg fram langs E6. Da æ var på sida av den så fant sjåføren ut at han skulle svinge til venstre......å da var æ i veien for han.
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by Rudeboy »

Vikeplikt er no dritt.

Regner med du vant forsikringsoppgjøret der, men hallo...
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Saken er visstnok ikke avgjort enda. Holder på å lete deler.
Får prøve å gjøre en mer permanent fix. MacGyver er midlertidig.
Om noen har en bit av B-stolpen liggende så er jeg interessert....gjerne en forskjerm og.
jostein
-
-
Posts: 945
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by jostein »

cruisar89 wrote:Image
Ut kom den.....med to slag. Ny del montert

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Hei. Jeg skal bytte lageret på den akselen der. Den skal være til å dele den. Er din sveist i sammen en gang tidligere? Har sett noen har gjort det hvis det har vært slakk i spleinsen.
2003 mod T4 Multivan 2,5 TDI 102 hK
2006 mod Polo 1,4TDI 80 hk
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak

Blir aldri ferdig
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Var ikke sveist noe der. Kjøpte deler på ebay. Dunka den ut og satte ny del på plass. Tok ikke lange tida. Skrudde ihop og bilen var god som ny.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Da er alle delene på tur. Kjøpte to dører av en hyggelig kar i Kongsvik, forskjerm fra et huggeri og litt anna tjafs fra diverse nettbutikker. Nå blir det bank,dunk og sveis.....og litt slip. Satser på å få bilen i grei stand for en hyggelig pris. Får se litt stort på den lakkeringa..... Så lenge rusten holdes i sjakk og bilen har tilnærmet samme farge så får det våge seg. Resten skal jo være i god stand etter sist vinters gjennomgang. Max Mekker får avløse MacGyver
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Vips så var det ny registerreim og vannpumpe på "sølvpilen". ca 5 timer skruing, litt kaffe og en liten dæsj stygge ord så starta kakkelverket på første forsøk. Dieselpumpereima får æ skifte en annen dag. Registerskift på 394000km....."good to go" i 100000km til, trur den går over i pensjonistenes rekker før denne reima skal skiftes.
Sitter å vurderer T5 4motion.....men leser mye rart om den
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Velvel, det gikk jo som det måtte gå. Det blei visst kvelden for gamle Sølvpilen. Den lyden i motorn var ikke noe fin, fra å male som ei katt til å høres ut som en steinknuser..... 420000km e jo ikke så ille da. Kjøpt som en nedkjørt arbeidsbil, hadde vel ikke opplevd no særlig med vedlikehold på 200000km. Vært stjålet en gang, vært kondemnert en gang....har opplevd litt. Fikk vel 100000 rimelige kilometer ut av den. No e d bare å saumfare markedet etter "ny" bil. Håper på å finne en bra T4, men det blir vel helst T5.....
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Jadda....særlig....T5?..... Gjett hva undertegnede endte opp med. Det kom jaggu rækende en "ny" T4 til gårds. 2001 modell, lang, 8 seter, syncro, ja til og med fargen stemmer....sølvgrå og med knappe 290' km på telleren. Ja det stemmer, det finns overflaterust, men ingen hull oppdaga enda. Bilen ser helt ok ut, men har vært noen kreative sjeler i gang under huven. :evil: Vakumslanger er no dritt, spesielt når demonteres i hytt og gevær. Bilen gikk mildest talt som en dass, mistenkte dieselpume/filter/register for å være på trynet. Tok en sjekk og sammenliga med gamle Sølvpilen, da måtte æ smile. Vakumslangene på "nybilen" var ikke montert i nærheten av hvor de var på gammelbilen. Brukte gammelbilen som fasit og flytta over vakumdikkedariet, da blev det noget annet ja. Å fy hvor mye sot som ble blåst ut når turboen begynte å snurre som den skal. :D
Er i en vurdringsfase nå, muligens selges denne til fordel for en mindre bil da behovet har endret seg drastisk.
Time will show.
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by Rudeboy »

Altså en kort T4 på gang ?
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

:lol: Nei, vurderer å dimensjonere ned til suv.....
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by Rudeboy »

Ah, T4 DOKA syncro - blir bra 8)
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Da var bilen kommet hjem igjen etter ufrivillig stopp på en langtur(43mil hjemmefra). Dynamoen havarerte og tok en del greier med i dragsuget. Det tok en måned å få skifta dynamo på et verksted. Da dynamoen og batteriet var skifta gikk vindusheisen i bånn og svidde motoren, så den må skiftes. I det batteriet gikk tomt for strøm så ble vindusviskerbryteren svidd. På hjemturen levde vindusviskerne sitt eget liv, så da var det å nappe ut sikringa.
Godt man har delebil stående på gårdsplassen. Dette er den tredje caravellen æ har, de to forgående fikk æ ganske så mange kilometer (ca 90k) utav uten store kostnader. No er hevnens time kommet , så no mistenker æ at våre veier skilles.
Post Reply