KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Drister meg til å lage en tråd her. Har gått til anskaffelse av et kjøretøy av tysk opprinnelse. Hvorvidt det var et sjakktrekk vil tiden vise. Bilen er en 97mod Caravelle tdi (102hk) med nokså nøyaktig 307000 på tellern. Bilen ble levert med nytt register og ny dieselpumpereim. Bilen har vært eid av samme mann i ca 15år og ser egentlig veldig bra ut. I dag er det en kombi, men skal hive ut den pinebenken å sette inn ordentlige seter. Bilen har gått nordpå og er nesten helt fri for rust(etter hva jeg har klart å se så langt). Første oppgradering blir å få litt mer lys i fronten for det trengs, deretter må det feilsøkes litt på sentrallåsen og kupelyset. Etterhvert kommer det vel mer lyd, nye felger.......og da starter vel galskapen for alvor - erfaringsmessig bruker det å "ta av" litt.
Har lest litt rundt på dette forumet og det virker som om det er mulig å få hjelp her med ting man lurer på......og det gjør man jo støtt og stadig.
Last edited by KurtP on 06 Feb 2015, 21:27, edited 1 time in total.
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: KurtP 97tdi

Post by jakob »

Bilder er noe vi setter pris på.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Sånn så den ut den dagen den ankom gården
Image

Image
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Første oppgradering gjort........
Image
therkildsen
-
-
Posts: 1050
Joined: 18 Jan 2008, 19:36
Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
Phone: 932 fem tre 574
Location: aust agder, arendal ,saltrød

Re: KurtP 97tdi

Post by therkildsen »

KurtP wrote:Første oppgradering gjort........
Image
:D :D :D
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det :D
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Sliter litt med et relativt firkanta biltilsyn - herved utropt til norges absolutt minst service innstillte "bedrift". Ikke så enkelt å få tak i skiltene som ligger 45mil (ikke bare å stikke innom i lunsjen)herfra og nærmeste biltilsyn er 6 mil herfra........og forskjellige svar fra de man prater med i etaten.. :evil:
Knut-L
Posts: 38
Joined: 27 Sep 2012, 15:54
Car: 1999 T4 2,5 TDI
Phone: 95019413
Location: Drammen

Re: KurtP 97tdi

Post by Knut-L »

Ligger skiltene på biltilsynet så skulle man vel tro de kunne få sendt de sørover som internpost...
Dvs, hvis de har lyst da selvfølgelig :-) Uansett, lykke til og grattis med ny doning.
97 2,5 TDI 9 seter - Solgt -
99 2,5 TDI 8-seter.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Image
Er dette den ventilen som er mye omtalt og noen blender? Er det ikke nok å blende den lille vakumslangen som styrer den?
Arild
-
-
Posts: 391
Joined: 06 Mar 2008, 13:04
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497
Location: sunnmøre

Re: KurtP 97tdi

Post by Arild »

Der er den ja,kan vere lurt å ta av innsugsmanifoilden å reingjør den.
Arild
T4 02mod 151hk tdi
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Testa ut sentrallåsen i dag, men skuffende resultat. Fant den sikringa under sikringsboksen, den var kaputt og blei skifta med ei frisk ei - men med nedslående resultat. Sentrallåsen var og blei steindau :-( Neste punkt var kupelyset, det levde litt sitt eget liv......og det gjør det fortsatt. Ser ut som om det er en del bilelektro som må taes ganske snart
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Fikk bytta ut de orginale høytalerne som sitter i dashbordet. Satte inn JBL sine 4" elementer - det hjalp på :D Neste er å få lurt inn to 6x9 JBL en eller anna plass
hollajohnny
-
-
Posts: 149
Joined: 26 Apr 2011, 20:11
Car: t4 2002mod 2,5 tdi
Phone: 40616178
Location: skien

Re: KurtP 97tdi

Post by hollajohnny »

heisan du skriver at du skal bytte ut 4 seteren i bilen .jeg er på leting etter
en slik og jeg har kansje seteløsningen du er på jakt etter .har en 1+2 og3
seter alt er strøkent .Bytte?????
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Etter at Tirpitz blei bomba sønder og sammen og sank blei den demontert og mye gjenbrukt. I tiden etter krigen da strømmen kom og blei vanlig i husan her nord blei en del av strømkablene fra den båten brukt rundt i elektriske installasjoner. Husker en gammel elektrikker som fortalte om den kabelen, 2x1,5 kvadrat Tirpitz. Den var stålompunnet og forsterka. Bakdelen med Tirpitz kabelen var at mye av den hadde vært i sjøvann og stålet rusta. Det medførte at innerkappa/isolasjonen tørka ut og smuldra opp. Trur VW fortsatt den dag i dag bruker samme oppskrifta på isolasjonen i ledningene i sine biler. Begynte å feilsøke på sentrallåsen og fant feil i "kabelpølsa" som går inn i passasjerdøra. Isolasjonen var oppsmuldra og mer eller mindre borte på flere ledere.....
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Et lite prosjekt i kveld og. Bryterne til vifte/varme justering var mørke. Å skifte ei pære burde ikke være mye plunder..... Tok litt tid, men det blei bra til slutt.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Vært stille her en stund. Bilen har rulla knirkefritt i 8000km no. Nå i helga har jeg vært på tur og d gikk forholdsvis knirkefritt - men d kom e stygg bankelyd. Når jeg slipper gassen kommer d en bankelyd påhøyre side framme. Prøvde litt forskjellig på turen, hvis jeg la et yderst lett trykk på bremse pedalen forsvant lyden. Kjørte jeg jevnt og pent var ikke d en eneste lyd. Mistenker at d blir skifte av en drivknute snart
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Image

Image
Sånn ser den ut i dag. Nye felger og litt solfilm på rutene....kunne jo selvfølgelig vært nyvaska, men.....en annen gang
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Mangler diverse plastikk duppeditter, noen som har sånt på lager???
Image

Image

Image

Image

Image

Image
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Da har tyskern vært på 1600km tur med campingvogn - for en langturbil :-) Med et forbruk mellom 0.9 og 1, 07 l/m med vogn på slep ser jeg fram til neste tur med et smil! Stødig og rolig som en dølahest på nord norske veier.
Skulle hatt litt mer gufs i bakkene - nord Norge har litt mer kupert terreng enn Danmark! Har lest forumet på kvers og tryss til øyet ble stort og vått uten egentlig å bli særlig klokere. Noen anbefaler nye dyser og luftfilter, andre mapping, noen snakker pent om boks, andre igjen chip, de som selger bokser skryter uhemmet av sine produkter (dtk og dieselkraft).....å der sitt æ som et spørsmålstegn.
Er det mye hokus pokus å gjøre med en 97 modell med acv motor?? Litt mer nm hadde vært gode greier :-)
vw 2,5tdi
-
-
Posts: 576
Joined: 11 Jan 2010, 15:28
Car: t4 tdi 2000mod
Location: Sørskogsbygda/elverum.Østerdalen

Re: KurtP 97tdi

Post by vw 2,5tdi »

Jeg ville fått for ett seriøst firma til å chippet!! blir en helt annen bil å kjøre med ett litt penere forbruk etter min erfaring! Kjører selv en 2000mod å der ligger forbruket med sevsjø 560 på +- 0,9 å da følger jeg trafikken!!
Morten B
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Da har tyskern rulla nesten 15000km i mitt eie. Litt kjærlig omsorg og en liten oljeskvett har det blitt. Noen store vedlikeholdsutgifter ser æ ikke for meg i nær framtid. Bilen starter og går som ei klokke. Funker utrulig bra(enda) og er veldig god å kjøre.
Har en mistanke om at primusen har slutta å gjøre det den er satt i bilen for å gjøre - nemlig å hjelpe på temperaturen. Må vel pelle den ut å ta en kikk på den i nær framtid - før det blir vinter.
Må vel også kikke litt på kabelpølsa som forsvinner inni bakdøra, det er mistenkelig stille der bak når jeg slår på viskern og sentrallåsen er heller ikke videre samarbeidsvillig.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi

Post by KurtP »

Jepp. Etter ca 60000 problemfrie kilometer med gamle Røder, så kom det "ny" bil på gården. Gamle Røder har vært et særdeles rimelig bekjentskap, han har kosta meg ca 5000kr i deler.....ser bort ifra olje og filter. Nye bremseklosser og bremseskiver og nye mansjetter er vel hele delebudsjettet.
Avløsern hans blir en 2000mod Caravelle syncro, 7seter. Som alle andre VW Caravelle så har jo den sine småfeil. Det vanlige strømtullet i framdørene, bærekuler, og litt anna småpjusk. Utover det ser det egentlig slett ikke så galt ut. Forhåpentligvis blir Sølvpilen et like hyggelig bekjentskap som Røder har vært.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Da var dagens innsats gjort. Lodda og lappa i hop ledningsnett i dørene, fått lys i pærer som var gått, blenda ERG??EGR?? ventilen. Utrulig kor medgjørlige hengsler, låser og andre bevegelige deler blir av litt olje. Omega er et vidunderprodukt. Klarte også å rasere den ene sentrallås motoren, så den må jeg få tak i ny. No er det bare å vente på bærekuler og endeledd, så er d klart for å prøvekjøre.
Om noen har demontert bærekuler før så er jeg interessert i tips om fremgangsmåte.
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Hah.....4 bærekuler skifta. Ka får man ikke til med en 20tonns Simson jekk og noen jernbiter.....samt en brytegaffel. Det gikk som snus!
cruisar89
Posts: 5
Joined: 22 Feb 2015, 15:54

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by cruisar89 »

Image
KurtP
Posts: 67
Joined: 08 Jan 2013, 21:13

Re: KurtP 97tdi & 2000 T4 syncro

Post by KurtP »

Da var bilen klar for EU-kontroll. Drivakselmansjett bak var piece of cake å skifte (bare j...i mye grease og klin)!. No er bærekuler, mansjett, slitasjevarslere, styrestag, eksos og litt anna småpusk (ørten lyspærer) skifta og fiksa. Nå er det bare at den går igjennom EU uten 2ere. Krysser fingre no...... Når bilen er godkjent så skal den renses innvendig og utstyr monteres. Da er den klar for å tjenestegjøre som "familieracer"........
Post Reply