TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Ålreit, skal prøve å holde meg til minst mulig svada i denne tråden, så den blir oversiktlig og fin.

Her er utgangspunktet, en T4-00 Syncro, Comfortline SWB, levert i med innredning buss nr.1 (dvs. 10-seter, fem vanlige og fem klappseter baki). Overtok den som 9-seter, bakre høyre klappsete fjernet.

Image

Dette kommer til å gå over laaang tid. Det blir lav wow-faktor på det jeg gjør, dette er en familie/bruksbil som ikke kan stå i ro for lenge, så det er mest tilpasninger for å få bilen mer praktisk og anvendelig for våre behov og bruksområder.
Kommer til å oppdatere førstepost med liste over hva som gjøres etterhvert som jeg får postene klare, og så linke til gjeldende post (om jeg får det til). Linkene står røde inntil posten er gjort...

Sålangt gjort:
Installasjon fjernlys viewtopic.php?f=56&t=39998#p293465
Oppgradering lys/ installasjon av lysforsterker viewtopic.php?f=56&t=39998#p293466
Oppgradering ryggelys viewtopic.php?f=56&t=39998#p293467
Reparasjon/bytte av tute/horn, flyttet opp/inn i motorrom bak venstre frontlykt (LINK)
Installasjon av AUX 12V-uttak sete+dash viewtopic.php?f=56&t=39998#p293468
Bryterpanel I /Høyttaler-brytere av/på foran og bak viewtopic.php?f=56&t=39998#p293471
Ny reservehjulsbrakett (fra utenpå midt under, til inni) viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293475#p293473
Montering av solfilm på vinduer, del I: viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293475#p293475
Montering av solfilm på vinduer, del II: (LINK)
Demonterbar senterkonsoll/høyttaler-kasse/flaskeholder bak: viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293554#p293554
Bytte til LEDs i interiørbelysning + oppgradering av interiørbelysning viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293558#p293558

Annet som er gjort, men ikke så voldsomt dokumentert med bilder osv:
Bytte av stereo (LINK)
Reparert speil/vindu/sentrallås-funksjonalitet, dvs lodding og skjøting av dørkabling (LINK)
DEFA del 1, motor+kupévarmer: viewtopic.php?f=56&t=39998&p=293554#p293555
Montert ekstra strømuttak rundt omkring (LINK)
Understellsbehandling (LINK)
Rustfjerning (LINK)
Luftekrok for bakluka, så dyra får friskluft (LINK)

På lista for fremtiden, også kalt kanskje:
Oppgradering høyttalere foran
Oppgradering høyttalere bak
Bryterpanel II
Ryggekamera
Webasto Airtop 2kw luftvarmer baki noe sted
Oppgradere kjørevarmer til parkeringsvarmer, samt fjernstart/timer
Ekstra batteri under setet, samt skille start/forbruk
Diverse kabeldragning hit og dit
Bryterpanel for diverse
DEFA del 2, oppgradere med lading og fjernstart
Skvettlapper foran (og kanskje bak)
Bytte tilhengerkontakt til enten 13pin, eller oppgradere med 13+7pin, så jeg slipper adaptere
Luftingsopplegg (sjalusipanel til vinduer, takluke, etc. Ingen klare planer)
Sykkelstativ på bakluka (kjøpe ferdig/tilpasse noe)
Bagasjeromsinnredning/lagring av diverse

Enda mer kanskje:
Rollo/rullegardin over bagasjerommet
Liten safe/sikkerhetsboks gjemt noe sted
Basskasse under setet (evnt inni reservehjulet)
Demonterbar skillevegg/bagasjeholder i moduler (lett å flytte/ta ut)
Lys under ytterspeil

Og sånn går no dagan...

EDIT: Lagt inn direktelinker til postene...
Last edited by Theodor on 13 Aug 2014, 21:26, edited 4 times in total.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Installasjon fjernlys:
Varenr braketter: Hella 8HG 000 811-801

Plukket av grill og diverse smågods foran
Image

Moddet fangern med en baufil (kappet ut for brakettene)
Image

Image

Image

Tredde på litt krympestrømpe på brakettene, for å prøve å unngå gnaging, og monterte brakettene bak fangern.
Image

Image

Monterte brakettene, og satte på plass grill++
Hengte på lampene, og koblet til.
(Registrerer at jeg ikke har noen bilder av akkurat disse punktene, men det kan jeg jo ta)

Lampene har eget relé, og bryter inni bilen (henger løst inntil videre), bryterpanelet får komme senere.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Oppgradering lys/ installasjon av lysforsterker:
Hadde et sett med lysforsterker-kabling fra Biltema. Egentlig noe jeg moddet og monterte i gammel-Golfen, men som jeg rev ut før jeg skrotet den.
Dermed var det plug-n-play med T4-lampene, bare å finne jordingspunkt, samt koble seg til ved batteriet. Ooog så byttet jeg pærer, har blitt ganske glad i noen Wurth-pærer med blått glass, gir knallhvitt lys. Har dessverre lite lite bilder av selve installasjonen, men til sammeligning:

Passasjersiden er original, fører siden er oppgradert med kabel og ny pære.
Image
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Oppgradering ryggelys:
Etter myyye om og men, og mange feilkjøp opp igjennom årene, laget jeg tilslutt mine egne til den forrige bilen.
Image

Disse er innbyggings-enheter fra Hellas 55mm-serie, som jeg moddet lett, og limte inn i lakkerte tåkelys-hus. Jeg synes selv det ble himla stilig, og lyste fantastisk bra. Men, ettersom jeg var en tåpe, tenkte jeg aldri på å plukke de av før den forrige ble tatt med til taksering og dermed skrotet.

Mtp jobben det var, og tiden det tok, gikk jeg sent i fjor høst løs på lageret med "feilkjøp" og fant noen billige og solide små klumper fra RING, kjøpt på Bilxtra (tror jeg).
Borret rett og slett to hull i bakfanger-beslaget, og boltet lampene på der etter å ha sauset alt inn med zink og understellsmasse.
Image

Image

Image

Lampene drives fra en separat kurs som forrige eier har lagt opp for et 12V-uttak baki, men med styring fra de originale ryggelysene via relé og selvsagt egen sikring. Skal få bryter for "på med ryggelys"-"av"-"på hele tiden" når jeg kommer til bryterpanelet.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Installasjon av AUX 12V-uttak sete+dash:
Gikk på et tidlig tidspunkt lei av løse fordelere og skjøtekabler for at ungene skulle få se på film mens GPSen var på og telefoner blei lada etc. Så dermed tok jeg sats og bygget en liten boks med to uttak, montert på sokkelen til førersetet, rett bak håndbrekket. Tips til andre som skal gjøre dette, montér boksen litt lenger fremover, så stikker ikke støpslene så langt ut at man risikerer skade når barneben flyr i alle retninger (som de ofte gjør).
Image

Og så fleska jeg til med et Biltema-uttak helt til høyre i lomma på dashbordet, foran passasjersetet, så co-pilot kan lade gadgets ved behov.
Image

Alle disse mates av en felles sikring, men uttakene bak har belysning som henger på dashbordlysets kurs, så de er lett synlige i mørket. Forsøkte først finne AUX-power for mating (samme som radio, altså på sålenge nøkkelen sitter i) noe sted på fordelerbrettet, men jeg fant det aldri. Så da er uttakene inntil videre alltid på. Boksen er med hensikt valgt litt stor, mtp mulige utvidelser i fremtiden.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Bryterpanel I /Høyttaler-brytere av/på foran og bak:
Dette er enda en saga som begynte med den forrige bilen, men som aldri ble klar.

Først tok jeg den lille lomma (som jeg plukket ut av forrige bilen for å modde, men som aldri kom så langt) som sitter der uke-uret kan sitte ,og trakk fronten med et stykke tøy og tapet stramt rundt. Deretter badet jeg det i polyester, og lot det stå over natta.

Så kappet jeg av overskytende stoff, og skar av baksiden av panelet. Deretter fylte jeg på med etpar lag med polyester og matte.
Image

Image

Image

Meningen her var at dette skulle bli et bryterpanel til fjernlys, ryggelys, dieselvarmer, av/på for ekstra uttak, av/på ekstra interiørlys etc., men det stoppa opp igjen.
Så, før påskeferien (tror jeg) kom jeg over en gammel høyttalerveksler. Dermed slo det meg at jeg kanskje kunne slippe unna med litt mindre sår på hjernen etter Kabelsatan og hans venner på fullt øs fra både foran og bak. Høyttalerene bak er noen innkapslede Blaupunkt-mareritt som er borrelåsfestet til under forsetene, så for at de skal få nok øs ut, må man skru opp så veldig. Og radioen vi har nå er håpløst klønete å styre fader foran/bak på.

Jeg installerte rett og slett veksleren midt i det nye panelet ved hjelp av min venn Dremel og noen småfiler., og laget en ny og flott skjøtekabel av gamle kabelrester jeg hadde liggende.
Image

Inn med spetakkelet, og dermed kan fram- eller bakhøyttalere kobles ut etter ønske, så vi kan høre på musikk når krapylene sover, og de kan høre på Gråtass og Barnas beste.
Image

Image

Image

Litt dritt at bryterne var grå, men det var jo gratis. Suksess!
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Ny reservehjulsbrakett (fra utenpå midt under, til inni)
Omtrent fire sekunder etter at jeg hadde kjøpt bilen, innså jeg at detta går ikke.
Image

Så god bakkeklaring, og så molle konstruert av noen (jeg antar enten Møller sentralt, men mer sannsynlig Suveren?). Uansett, spetakkelet måtte bort. Rust, dårlig klaring, mer rust, klinete og grisete å komme til, håpløst for lettvekter-damen å få ned og opp. Uaktuelt!
Dette ble luftet i forumet (http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=36433), men uten så mange innspill foruten at det var greit å ha det bakpå luka. Selv var jeg klar på at hjulet skulle inn baki, og at et av klappsetene godt kunne ofres (mest ettersom det alltid står et giga-hundebur i veien for det setet, og det dermed er ute av spill uansett.
Lot busspendler-hjernen tygge på det i ro og mak noen måneder etter å ha studert løsningen i lang syncro-bussen til senior (aner ikke om dette er standard eller norsk design:
Image

Image

Så, før sommerferien ble det årnings. Hva jeg så for meg:
Image

Image

Image

Jeg tok grep med restematerialer, litt byutflytter-bondekløkt og litt håndverktøy, og laget en egen brakett.
Image

Image

Image

Image

Etter maaaaaange runder med fram og tilbake, øyemål, centimetermål og tilslutt millimetermål, kom spetakkelet på plass inni bilen. Det ble litt knot for at hjulet ikke skulle ri på noe annet en firkantrøret under. Det lå først mot både beltet foran, og mot panelet bak. I utgangspunktet hadde jeg tenkt at hjulet skulle henge på braketten alene, men firkantrøret måtte til ettersom hjulet er såpass tungt at braketten begynner å gynge under kjøring om den ikke er der.
Litt maling:
Image

Image

Image

En runde med symaskin, og PRESTO...
Image

Image

Fornøyd! Hjulet går akkurat innenfor ramma som Suveren laget, så når buret kommer på plass, er det en halv cm klaring, så ingenting gnager. Det kan nok tenkes jeg gjør om etter en stund, er ikke helt fornøyd med absolutt alt, men det fungerer, og det sitter som et skudd. Og så er det mye lettere tilgjengelig.

EDIT: Bold heading
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Montering av solfilm på vinduer, del I:
På et tidspunkt gikk jeg litt lei av å sitte på utstilling, selv med fabrikktonede ruter føles man veldig synlig. Spesielt når man er vant med helt mørke ruter.
Så da skred jeg igjen til verket. Litt googing, en tur på Biltema, og litt godt mot senere var siderutene bak, og de stasjonære delene av skyvevinduene dekket med Biltemas statiske solfilm. Den festes uten lim, så det er bare å ta den av når jeg finner noe bedre. Men sammen med den originale toninga ser det helt ok ut. Jeg valgte å ikke bruke denne filmen bak, ettersom både dobbeltkrumminga og varmetrådene garantert ville skapt kluss med luftbobler etc. De fremre delene av skyvevinduene er fortsatt ikke tonet, jeg kan ikke tenke meg at filmen jeg kjøpte vil sitte fast på denne når man prøver å åpne vinduene. Så det får bli siden, når jeg finner en passende film.
Før:
Image

Trinn 1, grovtilpasning på utsiden:
Image

Trinn 2 fintilpasning på utsiden:
Image

Løftet av filmen på utsiden,og klistret den på innsiden, med godt med såpe og bearbeiding med gummiskrape.

Etter (legg merke til at bare bakre ruta har fått film her, tydelig forskjell):
Image

Her er begge bakre rutene tatt (legg merke til at man kan se hestehengern igjennom vinduene foran C-stolpen, men ikke bak:
Image

Pro:
- Billig! Kosta vel ikke hundrelappen engang, en rull holdt til begge sider
- Veldig lett å montere, masse såpevann på sprayflaske og en gumminal var alt som trengtes etter å ha skåret ut mens filmen hang på utsiden. Husk å vaske skikkelig først!
- Veldig lett å fjerne om/når behovet melder seg
- Mindre innsyn
- Ser litt mer enhetlig ut (svart mot svart)
- Utrolig nok litt mindre varmt, selv om ikke denne filmen reklameres som varmereflekterende
Kontra:
- Filmen er ikke direkte gjennomskinnelig, det blir rett og slett litt blurry ettersom den er litt tjukk (og billig?). Det gjør ingenting, det er ingen som ser verken inn eller ut av disse vinduene uansett.
- Litt for lett for krapylene å pille løst, om de skulle se en mulighet for det.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Demonterbar senterkonsoll/høyttaler-kasse/flaskeholder bak:
Denne er er egentlig ikke direkte T4-spesial, den kan jo tilpasses hva som helst.

Sånn her før ferien slo det meg at litt bedre lyd baki ikke skulle skade, samtidig som at minsten i barnesetet gjerne ville ha tak i vannflaska si som ALDRI er der hvor han legger den fra seg, ettersom den detter ned fra setet hans og nedi trappetrinnet eller deromkring. Og så blir det alltid masse leker og bøker og dill flytende rundt, så her måtte det tenkes. Konklusjonen ble at det midterste setet kunne ofres på langtur, vi er tross alt bare fire (stort sett).

Dette passet fint med at jeg hadde kjørt til jobben den uka, og vært en tur i containern, samt på IKEA i et annet ærend.
Laget en løselig skisse med noen mål, og skred så til verket, sage-banke-hamre-lime-spikre-etc.
Image

Image

Image

Image

Her blir det et hull i bilderekka, ettersom jeg helt glemte å bruke kameraet en stund.

Inn med høyttalerene (fra gammelgolfen) etter å ha tettet sprekkene med "noe" som garantert skal holde i 100 år, hilsen tuben (rest fra et byggeprosjekt hvor mye stålfasade kun er festet med dette). Dro kabelen under og ut på baksiden, satte på en SPEAKON 4-pol (igjen fra en basskasse), og dro en fireleder fram til dashen.

Jeg valgte å kle utsiden i noe urgammalt kunstskinn fra seniors buisness-dager i stoffbransjen, hadde ikke mer igjen av det grå, det gikk med til i svigers traktorsete. Fronten fikk litt restestoff fra et basskasseprosjekt for å bryte av, og innsiden er kledd med stoff for enkelhets skyld. Det ble ikke superlekkert (egentlig ganske gyselig, men akk så tyverisikkert), men dette var kun for funksjon, det måtte gå råfort, og litt under radarn (damen ville nok prioritert annet sånn rett før ferien).
Image

Image

Image

Det mest geniale med denne enheten (hilsen meg), er kopp/flaske-holdern. Det er en boks fra IKEA, ment til å henges opp på noe stang-system. Jeg borret to 83mm hull i lokket, sånn godt sentrert, og slapp hele boksen nedi enheten. Skulle dermed en flaske lekke/søle, kan jeg ta ut hele holdern, ta av lokket, og putte det i oppvaskmaskina. Ikkeno søl nedi blant stoff og finér.
Image

Image

For at ikke konsollen skal stikke av, har den fått etpar knotter som beltet holder i.
Image

Nå har krapylene hvert sitt hull til skrot, hver sin høyttaler "rett i fleisen" og hver sin flaskeholder. HOLD FRED! :D

Og så kan hele saken hives ut innimellom slagene, tilogmed av madammen, og midt-setet er dermed ledig. Iogmed dette oppsettet, fungerer ikke høyttalerene under framsetene pr idag. Så jeg vurderer å dra ledningene til disse bak, og montere en SPEAKON til under baksetet, så kan de kobles til når enheten åker ut innimellom langturene. Og så installerer jeg vel kanskje også etpar 12V uttak her også, så de kan lade mobiler og padder i fremtiden. Og da kanskje jeg trekker om i en mere trivelig, og mer matchende grå stoff-variant.
Last edited by Theodor on 13 Aug 2014, 20:58, edited 1 time in total.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

DEFA del 1, motor+kupévarmer:
Holdt lenge på tanken om å gjøre installasjonen av blokkvarmer og kabling selv, men plutselig kjørte Møller kampanje på ferdig montert for 3k, så etter å ha tenkt meg om, lot jeg de ta jobben. Rett og slett for å slippe det jeg forsto som en møkkajobb, ettersom ACV og syncro ikke er direkte lett.

I ettertid har jeg forstått at det er to muligheter for å montere blokkvarmeren, jeg burde kanskje ha skjønt det utifra PDFen til Defa (http://www.defa.com/file/f62e1af19897/411540.pdf), menmen.

Den ene slik det beskrives av Defa, er helt håpløst plassert i hullet for frostpluggen nest nærmest førerplass, rimelig vanskelig å komme til uten ekstra ledd på armene, og øyne på stilk.

Den andre greit tilgjengelig ovenfra/forfra, i hullet for frostpluggen nærmest passasjerplass, men jeg forsto det som at det gjalt pre-facelift. Men, det var denne gutta på Erik Arnesen hadde brukt. Og det fungerer helt fint.
Tok noen bilder etter at jeg fikk tilbake bilen, i samma slengen som jeg monterte splitt og uttak for kupévarmer.

Her er noen detaljshots av installasjonen av blokkvarmeren. Lettere å komme til når kupéfilter er løftet vekk!
Image

Image

Image

Image

(legg merke til at de ikke engang hadde gidd til å fiske opp skruen som med i kitet, og som de mistet ned der. De tok en ny lang faen, og en drøss med skiver. Jaja, det tok vel for lang tid. Selv brukte jeg ca to minutter, inkludert å gå inn og lete etter magnet-fiskestanga...)

Her er noen dårlige bilder av y-splitten og kabelen jeg dro inn for kupévarmeren. Jeg la splitten mot torpedoveggen. Koblet en kort skjøt fra blokkvarmer til y-splitt, og satte enden fra uttaket i fangern i andre enden av y-splitten. Så tok jeg en meterstump og koblet i siste hullet i y-splitten, la i en bue, og inn gjennom torpedoen i en gummihylse jeg hadde liggende. Vanlig uttak inne, men det har jeg ikke bilde av...
Image

Image

Image

Det kommer mer i fremtiden, skal ha både lading og fjernstart av motorvarmeren med tiden.
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Bytte til LEDs i interiørbelysning + oppgradering av interiørbelysning, del 1
Ramler innom DX (http://www.dx.com) ved anledning, og pleier å fylle opp 200kr-kvota med noe smårask når jeg likevel handler, sånn bare på trass. Pleier å bli litt LEDs og annet tjafs.
Kjøpte etpar DRLs (kjørelys):
http://www.dx.com/p/4w-10000k-280-lumen ... -u4uZR_uSo
Vurderte de til ryggelys, men det ble jo som kjent annerledes. Da var hjernen klar på at lyset i bagasjerommet var labert, så da hang jeg likegodt den ene fra paret inn der. Hekta rett på kursen, styrt av samme bryter som originallampa. Det ble ikke så pent, og var igrunn ikke tenkt permanent, men det ble nå der. Inntil videre, har andre planer, men det er jo ikke pri.
Image

Image

Og framme hekta jeg inn en sånn:
http://www.dx.com/p/12w-288-lumen-24x12 ... -u4x5R_uSo, også fra DX.
Overraskene bra fres i den.
Image

Det står mer på lista, men det er sålangt jeg er kommet.
Har bl.a. kjøpt noen sånne:
http://www.dx.com/p/lgfox-42mm-2w-festo ... -u4wpR_uSo
Ganske bra fart i de og...
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Der Postmeister »

Sånn tips:
Det magabeltet...låsen der beltet strammes til knekker lett, samt at beltet sklir lett ut av den. Ville finni en bedre løsning der.

Og jordinga for elementet ville jeg ikka ha lagt under bolten med anleggsflate mot plastikk. Det blir bedre jording hvis du legger mot stål på begge sider.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Theodor
-
-
Posts: 515
Joined: 07 Oct 2007, 19:59
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430
Location: Nes, Akershus

Re: TTT - Theodors T4-Tråd (Ting Tar Tid)

Post by Theodor »

Mhm, okay. Note taken. Bytte ut hele beltet, altså!

Jordinga til elementet, ja. :lol:
Artig at du skulle nevne det, jeg nevnte nøyaktig det samme ovenfor gutta på E.A. Men neeeida, "det var sånn Defa sa det skulle være, og sånn gjorde alle forhandlere". Det er jo en støttehylse i stål under (inni gummiforinga), så det er kontakt på begge sider. Men kabelskoen er i største laget, så det er ikke så voldsomt god ledningsevne der. Så ja, jeg har vurdert å gjøre noe der, men jeg har det jo skriftlig fra E.A. Såeeh, det er sikkert fint sånn? :?
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Post Reply