T4 starter motvillig, men stopper ganske snart

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

T4 starter motvillig, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Min VW Transporter/Reimo Camper T4, 1992-modell, 2,4 liter (AAB 72692), 78 hk diesel u/turbo, har et stort driftsproblem.
Den er svært tungstartet (veldig mye kinning), og når den så starter er det ganske hard og stygg lyd fra motoren, og så stanser den etter 1-2 minutter. Etter en pause kan dette gjentas. Drivstoffilteret har blitt byttet.
Har noen erfaring fra liknende problem, og kanske et tips eller to?
Last edited by Gunslinger on 25 Feb 2018, 10:36, edited 1 time in total.
Gunslinger
"Make my day!"
Der Postmeister
-
-
Posts: 12745
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Der Postmeister »

Det er vel muligens på tur med tannreimsystemet. Sjekk timing
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Rudeboy »

2.4 AAB-motor, kanskje ? Uten at det hjellper på problemstillingen, riktignok.

Målt spenning på startbatteripolene ? Diesel er diesel, og det må godt om krutt i et startbatteri for å sparke igang starteren etter at glødinga er ferdig.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 303
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Hva med den hvite ventilen på dieselfilteret? ("Usynlige" sprekker)
Eller glødeplugger?

Hilsen Rune
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart / Reimo

Post by Gunslinger »

Dieselfilteret ble mistenkt, og har blitt byttet.
Det viser seg (i gjennomsiktig dieselrør fra filteret), at det er mye luft i dieselen.
Har noen tips om hvor luften sannsynligvis kommer fra?
Motoren har stygg "ramlelyd" det lille den går før den stopper. Er det grunnet feil på tenningstidspunkt, eller grunnet dårlig tilførsel av diesel m/luft? Eller annet?
Bilen er forøvrig en ombygget 1992 Transporter til Reimo Camper. Kjenner noen til, om Reimo'en brukte å ha ferskvannstank, kran på vasken og spillvannstank? Slikt utstyr mangler på min. Skulle også vite hvor man kan få svingbare framstoler m/armlene.
Gunslinger
"Make my day!"
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Renax »

Luft i dieselrør kommer av lekkasje et eller annet sted, det er rett og slett ikke annet å gjøre enn å sjekke slangene. (evt bare bytte de, ofte det som må gjøres likevel...)
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Rudeboy »

Svingunderstell finner du bl.a hos Just Kampers, og da kan du finne f.eks versjoner hvor du får låsbar safe under setet eller bare svingunderstell.

2.4d AAB spurte jeg om sist.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12745
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Der Postmeister »

Ventilen på toppen av filteret kan ha sprekker du ikke ser. Det er enkleste sjekk og bytte denne på mistanke.
Ved gjødeplugger vil den ryke mye og gå fryktelig ujevnt til den blir varmere.
Ved tannreim på utur går den hardt. Mine har gjort det. Heldigvis har det vært pumpe siden og litt enklere å rydde opp i.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Drittsekken »

Min '95 hadde problemer med luft i dieseltilførsel. Byttet ventilen på dieselfilteret (ikke dyr), det hjalp en god del, men så måtte jeg være fryktelig nøye på at alle slangeklemmer satt skikkelig. Byttet ut alle slangeklemmer med skikkelig kvalitet som får strammet godt, da ordnet det seg.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

[oppdatert]Skrivefeil: luftfilter => dieselfilter
Last edited by Drittsekken on 01 Dec 2017, 11:20, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Rudeboy wrote:Svingunderstell finner du bl.a hos Just Kampers, og da kan du finne f.eks versjoner hvor du får låsbar safe under setet eller bare svingunderstell.

2.4d AAB spurte jeg om sist.
Ja, motoren er 2,4 liter diesel, AAB 72692.
Gunslinger
"Make my day!"
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Der Postmeister wrote:Ventilen på toppen av filteret kan ha sprekker du ikke ser. Det er enkleste sjekk og bytte denne på mistanke.
Ved gjødeplugger vil den ryke mye og gå fryktelig ujevnt til den blir varmere.
Ved tannreim på utur går den hardt. Mine har gjort det. Heldigvis har det vært pumpe siden og litt enklere å rydde opp i.
Ja, tannreimproblem er jo mulig, men vil den da stanse etter ca 2 minutter? Er det evt. mulig å justere inn timing-feilen, hvis reima har hoppet over en tagg, eller må den settes tilbake på plass igjen? Forstår ellers ikke hva du mener med "på pumpe-siden".
Feil på glødeplugger skulle vel kun være et startproblem, når den gikk seg varm, burde den gå fint. Min bil kommer ikke på langt nær så langt at den blir varm. Den stopper etter 1-2 minutter.
Gunslinger
"Make my day!"
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Drittsekken wrote:Min '95 hadde problemer med luft i dieseltilførsel. Byttet ventilen på luftfilteret (ikke dyr), det hjalp en god del, men så måtte jeg være fryktelig nøye på at alle slangeklemmer satt skikkelig. Byttet ut alle slangeklemmer med skikkelig kvalitet som får strammet godt, da ordnet det seg.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Mener du luftfilteret, eller dieselfilteret?
Gunslinger
"Make my day!"
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Drittsekken »

Gunslinger wrote:
Drittsekken wrote:Min '95 hadde problemer med luft i dieseltilførsel. Byttet ventilen på luftfilteret (ikke dyr), det hjalp en god del, men så måtte jeg være fryktelig nøye på at alle slangeklemmer satt skikkelig. Byttet ut alle slangeklemmer med skikkelig kvalitet som får strammet godt, da ordnet det seg.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Mener du luftfilteret, eller dieselfilteret?
Dieselfilteret, selvfølgelig. Har nok hatt midlertidig demens når jeg skrev forrige post.

Ang. pumpeside, så har motoren en registerreim og en pumpereim, begge er tannreimer. Registeret er innom veiv, vannpumpe og kam, og befinner seg på høyre side av motoren (høyre for bilen). Pumpereimen går fra kam til dieselpumpe, på motsatt side av motoren (venstre).

Hvis du søker på mine tråder i T4 undergruppen her på forumet, vil du finne en tråd som heter "Bytte AAB motor, prosjekt" Så vil du finne mye info og bilder om bl.a. justering av denne motoren.
[Oppdatering]Her er link til tråden: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... t&start=53

PS: Du finner samme "how to" her: http://nettet.be/vw/enginechange/vwenginechange.php
Bare at man her ikke ser kommentarene fra andre forumbrukere.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Last edited by Drittsekken on 01 Dec 2017, 11:25, edited 1 time in total.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Drittsekken »

Gunslinger wrote:Dieselfilteret ble mistenkt, og har blitt byttet.
Det viser seg (i gjennomsiktig dieselrør fra filteret), at det er mye luft i dieselen.
Har noen tips om hvor luften sannsynligvis kommer fra?
Motoren har stygg "ramlelyd" det lille den går før den stopper. Er det grunnet feil på tenningstidspunkt, eller grunnet dårlig tilførsel av diesel m/luft? Eller annet?
Bilen er forøvrig en ombygget 1992 Transporter til Reimo Camper. Kjenner noen til, om Reimo'en brukte å ha ferskvannstank, kran på vasken og spillvannstank? Slikt utstyr mangler på min. Skulle også vite hvor man kan få svingbare framstoler m/armlene.
Hvis du ser luft i den gjennomsiktige dieselslangen så har du en plass det suges inn luft. Gå over alle slangekoblinger og den lille ventilen oppå DIESELfilteret. Dette er et problem du er sikker på at du har siden du kan se det. Begyn der, det er også det enkleste.

Hvor luften kan komme fra:
Følg slangen som kommer fra dieseltanken der den kommer fra under batteriet, videre går den innom ventilen oppå dieselfilteret og derfra til dieselpumpe. Alle koblinger på denne veien er mulige, inkludert selve ventilen.
En annen mulighet er at det kan være røret nedi dieseltanken, flere her på forumet har hatt slikt problem, da forsvinner problemene om man fyller opp dieseltanken.

Ventilen sprekker veldig lett når man skal håndtere den, og sprekkene er ikke alltid synlige. Vær veldig forsiktig når ny monteres, lett å være litt for ivrig med slangeklemmene f.eks.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Takk for mange gode tips!
Kan jeg da forstå det slik, at denne spesifikke motoren, ikke har fødepumpe, men kun 1 pumpe som suger diesel fra tanken, gjennom filteret, og leverer trykk direkte til innsprøytningsdysene?
Når det gjelder bilen ellers, som jeg nettopp har kjøpt, har jeg også en PKK-kontroll affære foran meg. Hva er de mest vanlige problemene i PKK-sammenheng med denne bilen (92 modell, manuell gir, kjørt 200.000)?
Gunslinger
"Make my day!"
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Drittsekken »

Kun 1 dieselpumpe, som suger!

Luft i dieseltilførsel er noe dritt. Det gjør også at dieselen som er i slangen renner tilbake til tanken når du stopper, og du må kinne lenge før motoren starter.

Fordelen er at man ikke trenger å lufte disse motorene om man hår tom for diesel.


Min erfaring med PKK er å vise bilen først, få en liste over hva som må fikses, fikse disse tingene og vise igjen. Det er alltid noe man ikke har tenkt på på forhånd og man ender opp med etterkontroll uansett.
Brant meg på dette tidligere da jeg brukte en del tusen på å gjøre en bil klar for PKK og dommen ble at det var for mye rust i rammma (på steder det var vanskelig å se) at bilen var bare å vrake. Da ble det til at jeg måtte demontere de nye delene igjen og forsøke å selge dem.

På disse bilene, som begynner å dra på årene (nyeste T4 er nå 14-15 år), så kan det være feil på det meste. Men hvis jeg skal nevne en gjenganger for meg, så er det skiltlys, som igjen bare er en 1'er feil.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Rudeboy »

AAB er i all hovedsak sugediesel.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Neergård »

En annen potensiell lekkasje er ved gassarmen på dieselpumpe. Da kan man som regel også få noe diesellekkasje der om man herjer litt med gassarmen mens den går.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Drittsekken
-
-
Posts: 767
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Drittsekken »

Neergård wrote:En annen potensiell lekkasje er ved gassarmen på dieselpumpe. Da kan man som regel også få noe diesellekkasje der om man herjer litt med gassarmen mens den går.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Men det vil vel ikke vises som luftbobler i slangen mellom dieselfilteret og dieselpumpa? Eller...
Hvis jeg forstår trådstarter rett så ser ha luftbobler i den gjennomsiktige slangen her.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Rudeboy
-
-
Posts: 7706
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Rudeboy »

Bytt slange og evt filterhus ? Da skulle det jaffal bli tett derfra og mot pumpa.
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Neergård »

Drittsekken wrote:
Neergård wrote:En annen potensiell lekkasje er ved gassarmen på dieselpumpe. Da kan man som regel også få noe diesellekkasje der om man herjer litt med gassarmen mens den går.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Men det vil vel ikke vises som luftbobler i slangen mellom dieselfilteret og dieselpumpa? Eller...
Hvis jeg forstår trådstarter rett så ser ha luftbobler i den gjennomsiktige slangen her.
jo, det blir rikelig med luftbobler av det også.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Gunslinger
Posts: 15
Joined: 15 Oct 2017, 12:03
Car: T4 Transporter/Reimo Camper
Phone: 90873908
Location: Sunnhordland

Re: T4 starter, men stopper ganske snart

Post by Gunslinger »

Takk for alle gode og interessante innspill!
Da det (for meg) er håpløst trangt å komme til i motorrommet, blir det til at jeg må "krype til korset", og sette bilen på verksted.
Jeg vil da be verkstedet om:
1. Foreta en PKK (den må uansett ha det), og vurdere om det er "liv laga" for videre reparasjoner av bilen.
2. Bytte tannreim, og se til at motorens "timing" er korrekt.
3. Lokalisere og tette luftlekkasjer i drivstofflinjen, fra tanken og helt fram til dieselpumpen.
4. Kontrollere dieselpumpen.
5. Måle glødepluggene.

Gitt mitt startproblem: Er det noe annet, som dere synes burde stå på oppdragslisten?
Gunslinger
"Make my day!"
Bussnr.5
Posts: 72
Joined: 09 Dec 2014, 11:52
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920
Location: Jessheim

Re: T4 starter motvillig, men stopper ganske snart

Post by Bussnr.5 »

Håpløst trangt i motorrom skriver du.
Regner med at du er klar over at radiator kan vippes ut for å komme til?
Mvh
Espen
Post Reply