VW T4 lang Reimo

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Back in buisness med "ny" bil, rart med det der; en klarer liksom ikke helt å bli frisk når VW-viruset har satt seg :D

Bilen ble henta hjem fra Oslo-byen i forrige uke, og håpet er at den skal være et rullende prosjekt som raffineres med tiden. Utgangspunktet er en 2000-modell lang transporter 2.5tdi (102hk) med hevetak og innredning fra Reimo, og den traff på ganske mange av punktene på ønskelista mi. Den er ikke minst i god teknisk stand, noe som gjør at den kan brukes fra dag 1.

Litt småtteri må utbedres umiddelbart, slik som en fullstendig kollapsa setepute på førersiden og gåent speil på samme side. Ønsker meg også cruisekontroll, er det bare å smekke i en hendel og får programmert på denne bilen? Lurer også på å bytte fanger(e), for å "backdate" doningen, sette på T4a-fanger med integrerte tåkelys. Er dette plug-n-play? Det vil sikkert dukke opp flere spørsmål etterhvert, men stas å være i gang igjen :D

Image

Image
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by Der Postmeister »

Hendel og ledningsnett til denne og en kjapp programmering.

Fangere foran er vel noenlunde plugg og spill. Bak så må du være litt kreativ da de nye mangler et par braketter i stål, sveist under hver baklampe
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Flott, da blir det å handle seg en hendel, fant denne på Finn; https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =102866326

Ellers står vel aller først på lista å få lagt om til sommerdekk, tar seg liksom ikke ut å kjøre på pigg i juni her nede i lavlandet :D
Det fulgte med gode sommerdekk til bilen, men jeg er ikke all verdens glad i stålfelger annet enn på dønn orginale biler, håper å finne noen tøffe gamle mæssje-felger i løpet av uka. Første tur blir forhåpentligvis til helga, en liten svipptur til Lillehammer og myse på gammelbiler i Olympiaparken.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Felger handla inn og dekk flytta over fra de gamle stygge stålfelgene. Fikk det for travelt til å vente på at noe spennede retro-felger dukka opp, så det ble noen av en litt mer vanlig vw-variant.

Image

Begynte å pusle litt med interiøret i går, nappa ut det gamle lysrørarmaturet for å bytte til LED, og tok ut stereo med veksler for å bytte til 2-din spiller. I prosessen med å få ut den gamle spilleren dukka det opp mye gammel moro, og jeg fikk kvitta meg med noen solide meter med kabel. I tillegg til alt som hørte til selve spilleren med veksler, fant jeg to mikrofoner med kabling, opplegg til mobilantenne, nokia handsfree-styring med egen høyttaler. I tillegg dukka det opp to delefilter som avslørte at høyttalerene i dørene er del av et komponentsystem av typen MB Quart, disse tror jeg er såpass ok at jeg lar de stå i bilen. Blir litt jobb å få på plass igjen all plastikken som måtte løsnes for å komme til overalt, men nå har jeg i hvert fall god oversikt når jeg skal koble nytt :D

Image

Image

Image
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Jeg var ikke helt fornøyd med lysløsninga med gamle lysrør, så jeg kjøpte noen led-stenger som ble montert i går kveld. Det ble i hvert fall lysere, og selv om det ikke akkurat er high-end lamper, syns jeg det ble seende ganske ok ut. Det er alt i alt ganske lite lyspunkter orginalt, så jeg regner med å plusse på noe mer etterhvert.

Image

Image

Image
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Bilen var utstyrt med en Pioneer-spiller med CD-veksler, noe jeg en gang syns var ganske kult før, men ikke så mye nå lenger. Jeg ønska meg 2-din med stor skjerm og Apple CarPlay (for sømløs navigasjon og Spotify), og mulighet for tilkobling av ryggekamera, men har jo sett at det ikke akkurat er å smekke slike spillere rett inn på grunn av støttebjelken i dasjbordet osv. Satt noen kvelder og leita til jeg kom over denne, og tok sjansen på å bestille.

Image

Utforminga av denne spilleren gjør at bjelken kan sitte der den sitter, jeg trengte bare å spikke litt på monteringsramma til spilleren og litt på plastramma rundt vifte/varme-stellet. Ble temmelig fornøyd med løsninga, gjernstår bare å få handla et ryggekamera med wifi nå.

Image

Image

Foreløpig er spilleren koblet til startbatteriet, men har trekt kabler bak til forbruksbatteriet og har en plan om å koble på et relé slik at den kobles over dit når tenningsstrømmen blir slått av.
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by Der Postmeister »

Det der var iallefall ikke den dummeste 2din løsning jeg har sett. 2din dummy nesten. :D
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Da var Cruisekontroll montert, håper noen kan hjelpe med med å taste koden i VagCom :) Edit; programmering i boks, funker som bare det

Image

Ellers har bilen fungert supert i sommer, mange fine småturer der campinglivet har blitt testa ut. Hadde dessverre et innbruddsforsøk i Danmark, så nå jakter jeg på dører også :(

Image
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

1200nm dempere til bakluka mottatt og montert i dag, ble fart i sakene. Har ikke testa med sykkel på stativet enda, men tipper den løfter lett som en plett. [emoji4]
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Bilen har blitt brukt jevnt og trutt utover høsten også, og får sine små oppdateringer innimellom. Ser at jeg har glemt å nevne at den fikk en liten programvareoppdatering i sommer også.

Det starta med at jeg prøvde selv med innkjøpt map fra blacksmoke, det har jeg hatt suksess med flere ganger før. Underveis i flashe-prosessen stopper imidlertid alt opp, og etterpå var bilen død; den lot seg ikke starte og datamaskinen fikk ikke opprettet kontakt lenger. Redningen ble en lokal tuningsjappe (remap.no) som klarte å huke hjernen på igjen, og i tillegg lasta inn et map med litt penere prestasjons-tall :).

Nå går bilen bra, og avlesning av forbruk gjennom sommeren viser at den ligger temmelig stabilt på +/- 0,7 liter på mila.

I vinter skal jeg ta ut innredninga bak for å gjøre noen små modifikasjoner slik at ting fungerer enda bedre, skal prøve å oppdatere med litt bilder underveis.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Da var bilen tømt for innredning, fungerer perfekt som vare/byggebil også :D

Image

Innredninga står klar for modifisering og oppgradering i garasjen. Skal korte den inn litt slik at jeg får setet litt lenger bak, og perfeksjonere skapløsninga til vårt behov. I bakgrunnen kan skimtes de nye stolene jeg har fått tak i; Recaro Expert. De har blitt rensa, og jeg har laget klar adapter til orginale skinner, venter bare på beltefester så smokker jeg de inn.

Image
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by Der Postmeister »

Minn meg på dette i løpet av neste uke. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Seter på plass, ble ganske bra. Sitter i hvert fall en del lavere enn med T5-setene. Mista armlener, men fikk masse sidestøtte, og svingunderstella er fortsatt i drift.

Image

Denn gråfargen til Recaro står ganske fint til resten av interiøret. Må vurdere trekking av baksete nå...

Image

Har fått tak i et sett 3-delte felger i 17" som blir sommerens hjul-oppgradering. Fjorårets sommer-lisser var alltid ment midlertidig. Felgene er rette, men ikke pene. Har plukka de fra hverandre og kjørt på med malingsfjerner, så om ikke altfor lenge gjenoppstår de i ny drakt. Senter skal ikke være svart :D

Image

Dekk med riktig load-indeks er ikke så lett i 17", men fant til slutt et sett. Landa på 235/50-17 som er innafor +/- 5%, planlegger å få det inn i vognkortet. Har blitt gammel :)

Image
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Prosjekt "Endring/Oppstramming/innkorting av Reimo-innredning" nærmer seg slutten, selv om det er litt smått å fikse fortsatt. Flytta innredninga fra garasje til bil i går for å gjøre de siste tilpassingene.
Image

Driver og printer litt detaljer, jeg elsker den 3D-printeren mer og mer :)
Image

Jeg har laga to av disse, "nattbord-mobilladerhylle" med innebygd lader. Har på vei i posten slike USB-lamper som skal kunne brukes som leselamper.
Image

En til mor, montert i den avblenda døra til vanntanken. Har flytta døra bak for å slippe å dra vannkanna over puter og sengetøy
Image

Og en til far. Har trekt opp sidepanelet i filt og printa små søte brikker til skruene i matchende farge.
Image

Felg-prosjektet er ferdig, men gikk dessverre ikke helt som ønska. Målte og mente at hjula skulle snike seg under skjermene med 235-dekk, men det gikk altså ikke. Nå ligger de i kjelleren og skammer seg mens jeg leter etter noe annet tøft i 17".
Image

Til slutt har mor klinka til og sydd nye gardiner, har fått hengt opp én, og det ser fantastisk bra ut. Det brekker flott av med litt spreke farger mot det triste mørkeblå fargen på bilen, og "50 shades of gray"-Reimofargekart som preger interiøret.
Image
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Den største forstyrrelsen i framdrifta, er nye ideer som hele tiden popper opp og må prøves ut. Da jeg kjøpte bilen var det installert et front-sett med delefilter av brukbar kvalitet. Men den høyttalerplasseringa foran i T4 har jeg aldri vært fornøyd med, så jeg tok det ut i går og erstatta det med et par RockfordFosgate-småtasser jeg hadde liggende. Satte bare i de orginale hulla i dasjen, dropper i dørene foreløpig. Da hadde jeg plutselig et sett høyttalere til overs som jeg prøver i bakluka.
Image

Snedige basshøyttalere med magnet i front for å spare plass ved innbygging.
Image

De manglet griller, men i stedet for å kjøpe nye fant jeg selvfølgelig noen på hylla. Et trent øye vil se at det er noe som ikke stemmer her, og kan hende det blir fy på lanken av hifi-folket, men gjenbruk og tømming av hyller står høyt i kurs. Noen som ser hva som er feil? :)
Image

Image

Delefilteret er også av brukbar kvalitet.
Image

Og på hylla lå det også en frekk liten rakker som skal få æren av å drive front-settet som nå har blitt bak-sett. Er litt spent på hvordan det vil låte. :D
Image
Last edited by skaravelle on 05 May 2020, 08:47, edited 1 time in total.
Image

bugbuddies.no
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by Der Postmeister »

Er det ikke deilig å gå å kikke, og så "jøss, har jeg det og??" :D
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Sant. Men jammen er det deilig å få brukt opp noe av det gamle greiene en har dratt på seg oppigjennom, og ikke klarer å kaste.
Image

bugbuddies.no
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Sånn, da var de på plass med delefilter og det hele. Blir spennende å høre om de gir lyd fra seg, har ikke kabla til forsterkeren enda. Men lange lyse kvelder gjør susen, får tatt litt unna.
Image

Så var det litt prototyping på printeren igjen; Skal inn med en "kompakt-sub" også (fra hylla den også), og den har avtagbart styringspanel. Så det mest elegante vil være å få den integrert i dasjen ved siden av spilleren. Et par trykk-knapper er kjekt, og et termometer for innfelling er på vei i posten. Endelig print blir nok i svart, men har kilovis med hvitt filament som er supert for testing.
Image
Image

bugbuddies.no
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: VW T4 lang Reimo

Post by Harald »

Ble meget pent med de recaro stolene...!
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Sånn, da var dasj-implantatet ferdig’ish. Printa i svart PLA, men måtte legge på et strøk BT gummilakk for å få spiselig finish. Sensor til temperaturmåler er ikke kobla opp enda, og de to trykk-knappene har ikke fått noen oppgaver. Er på jakt etter et sett gule runde ekstralys, type 80-tall, tar gjerne i mot tips til hvor man skaffer.

Image
Image

bugbuddies.no
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by CarlOt2 »

Med et såpass _langt_ pop-opp tak.. så ble jeg nysgjerrig, det er jo sjeldne saker 8) Er det Reimo- eller Westfalia-tak, eller hur..?

Vil du poste bilder av det taket når slått opp, både utvendig - og innvendig? SPent på løsningen innvendig siden taket er såpass langt. Har du lengre parti fremme med åpen høyde / brettes taket opp i like bratt vinkel selv med full lengde popp-opp tak? Håper du deler bilder :)

' CarlOt2
Last edited by CarlOt2 on 19 Jun 2020, 09:47, edited 1 time in total.
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Skal få på plass litt mer bilder etterhvert, akkurat nå går ettermiddagene til å få ferdig Reimo-innredninga og ikke minst få bilen i gjennom PKK. Litt småplukk her og der, jeg har kjempet på noen nye lager, kuler og ledd - ikke så interessant å ta bilder av :)

Bilen er bygd i Norge, altså er det Reimo tak og innredning. I vinter har jeg bygd om innredninga litt, dels fordi jeg er lang i beina og trenger mer plass foran rattet (førersetet butta i benken), og dels for å tilpasse vårt behov mer spesifikt. Jeg har enda ikke sovet opp på hemsen, og vi kjører stor sett med senga nede utslått hele tiden. Lang T4 = god plass for to personer. :)
Image

bugbuddies.no
CarlOt2
-
-
Posts: 863
Joined: 12 May 2006, 13:12
Car: T1, 3 og 4 +Golf1
Location: Haugesund (Rogaland)
Contact:

Re: VW T4 lang Reimo

Post by CarlOt2 »

skaravelle wrote:(...)
Lang T4 = god plass for to personer. :)


Ja kan tenkte meg det ja - luksus med den ekstra 40cm lengde bil. Men jeg har aldri sett slikt _langt_ tak - så spent på bilder av det. Likhet/Ulikhet på det Reimo-taket (XXL lengde) vs. det typiske Westfalia-taket (standard tak lengde) :mrgreen:


' CarlOt2
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: VW T4 lang Reimo

Post by rocoloco »

Kjempeflott tråd. Får meg til å tenke at T4 eiere ikke er som andre eiere;) masse nye tips å,ta til seg, bare jeg får liv i min igjen.
skaravelle
-
-
Posts: 1165
Joined: 05 Jan 2006, 12:19
Location: Skien, Telemark

Re: VW T4 lang Reimo

Post by skaravelle »

Image

Image

Image

Vært på masse nice spots i sommer, bilen funker knall!
Image

bugbuddies.no
Post Reply