"Ny" T4 Syncro arbeidsbil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Post Reply
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

"Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by tsa »

Behov for en romslig arbeidsbil med firehjulstrekk fikk meg til å se på både Hi-Acer, T5, samt diverse stasjonsvogn/SUV-formede biler. Jeg endte opp med denne:

Image

Min første VW :-) Gått ti år i Hemsedal, og deretter litt på vestlandet, tilsammen ca 270 kkm. Burde ikke være for mye for en 2.5TDI (102 HK) . . . Har noen "battlescars", men det kan jeg leve med. Risiko for flere på glatte og bratte Telemarksveier :-)

Skal få den på service og bytte remmer (jfr tips om tilbud for dette arbeidet hos Møller; 8.500,- for remmer inkl MVA).

Merker nå en klunke/rumlelyd fra området rundt høyre fremhjul ved lav fart over dumper, ingen klonking ved aks. eller motorbremsing. Har kikket litt under uten å se noe. Hjullager, støtdemper el drivlinje?
Last edited by tsa on 23 Sep 2021, 12:23, edited 1 time in total.
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by Der Postmeister »

Tinn? Da har du jo treffet vårt utafor døra. Og du skal ikke se bort fra at jeg kanskje klargjorde den som ny bil, hvis den er fra 99-03. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by tsa »

Der Postmeister wrote: . . du skal ikke se bort fra at jeg kanskje klargjorde den som ny bil, hvis den er fra 99-03. ;)
Fra serviceheftet: Klargjørings-service utført den 09.04.2003 ved Nesbyen Auto AS !

Må finne ut mer om dette treffet; kunne vært artig for Syncro'en å møte sin "jordfar" igjen :D

EDIT: ser av terminlisten at treffet var forrige helg. Ikke rart jeg så 5-6 Transportere på Torget i Rjukan* - og først nå skjønner jeg hvorfor :shock: - skulle ha hatt mer å gjøre i Austbygde da.

*Husker spesielt en gul en i Deutsche Post farger, litt uvanlig i Norge :wink:
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by Der Postmeister »

Det går en på Rjukan med samme farge. ;)
Vi har hatt treffet der hvert år siden 2003 og det er Austbygdas best bevarte hemmelighet. Ifjor var vel faciten 77 biler på Sandviken camping. Alltid siste helga i september hvor alle dager er i september.
Den gule er nok forøvrig min, men det har du alt skjønt. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by tsa »

Der Postmeister wrote:Den gule er nok forøvrig min, men det har du alt skjønt. ;)
Etter å ha sett den, så er bakgrunnen for brukernavnet åpenbart :-)

Skulle det ha vært et bilde av den, i stedet for ordet "Bilde" i signaturen din?
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by Der Postmeister »

Det er trøbbel med bildetjeneste som er årsaken til at bildet er erstattet med "bilde". Og jeg har ikke orka å gjøre noe med det...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by tsa »

Neste steg i "bli kjent", og "få den til å vare" prosessene!

1) Ringte til Gumpens i Notodden for å bestille time til service. Ble holdt på vent i 5 minutter, hvoretter jeg ble satt tilbake til sentralbordet. Sa jeg ville bestille service, men at det passet dårlig å bli holdt på "vent" på ubestemt tid, og spurte om de kunne ringe meg opp igjen; "greit". Ingen gjenoppringing. Det kan være tilfeldigheter, men min første erfaring er at de ikke klarer å organisere sin virksomhet på en rasjonell og kundevennlig måte. Derfor lurer jeg på om noen her har brukt dem, med tilfredstillende service, eller om noen kan anbefale (andre) merkeverksteder i Telemark og nabodistriktene? Jeg er fleksibel, og kan like gjerne kjøre 15 som 5 mil til et sted jeg blir fornøyd med. 

2) Første smak av vinter kom tidlig i Tinn, og jeg gikk ut sent en kveld for å legge om til vinterhjul da værmeldingen brått ble endret fra regn til snø. Fikk ikke de originale stålfelgene m Hakkapeliitta dekk til å "gli inn" på (ett av) baknavene, som ser slik ut:
Image
(beklager dårlig bildekvalitet, blitz-innstillingen ser ut til å leve sitt eget liv)

Gjetter jeg rett om jeg tror noen har satt en sentreringsring fast på navet med noe rødlig lim? Den skarpøyde leser har sett på første bildet i tråden at sommerdekkene står på ikke-VW lettmetallfelger; muligens en grunn til bruk av slike ringer. Men siden fremhjulene satt sentrert uten slike ringer på navene er jeg ikke overbevist om behovet. I så fall, burde det gå å bikke av ringen fra nevnte baknav med en skrutrekker/meisel, evt etter litt oppvarming med varmluft?

3) Blant papirene var et fullt sett brukerveiledninger til et Ebersp“acher Airtronic diesel varmeapparat, samt en trådløs fjernkontroll. Ville anta et det var for å gi litt lunk i lasterommet, jfr første 10 år i tjeneste i Hemsedal. Men jeg har ikke sett (tegn til) noe varmeapparat montert (el demontert) noe sted. Var det et "standard" sted en slik ble montert? Etter aktivering av fjernkontrollen viser displayet "no co". På dashbordet er det en rød trykk-knapp under "varsel-knappen" - se bildet under; kan denne indikere at mottageren for fjernkontrollen ble montert der? Denne trykk-knappen kobler inn kupe-viften (utenom tenningslåsen), hastigheten til viften kan endres med den originale trinnbryteren.

4) Ellers viser bildet nedenfor tre vippebrytere med for meg ikke-standard symboler. Disse ser ut til å være for å koble inn diverse strømuttak til lys forskjellige steder. Jeg har målt 12 V på ett av dem, baki lasterommet, de andre er kanskje døde pga utbrente sikringer.
Image

For så vidt artig å se at en bil ble utstyrt grunding tilpasset kundens ønsker, selv om alt ikke ser ut til å fungere nå. For meg er det viktigste at bilen starter, går og stopper etter behov.
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by Rudeboy »

Vannvarmer fra Eberspächer i venstre framhjulsbue, kanskje ? Eksosrøret stikker ut foran framhjulet, vannvarmeren - godt mulig en D3WZ står i venstresia av motorrommet nedenfor batterirommet.

På der du skal ha felgen, henger det igjen en senterring av plast. Finn fram tollekniven og vipp vekk ringen, så kan det tenkes felg går rakt på. Behold ringen i tilfelle du mangler en på en av felgene dine, gammelt ninjatricks - jeg handla noen for etpar år siden og det var et sant lite helv å få til for ingen hadde. Endte opp på no ublu Mitsubishiforhandlergreie ute i Ski før jeg hadde til min T4b syncro..

Service skal ikke være så vanskelig, jeg gidder p.h ikke henge på telefonen så jeg mailer dem - de svarer når de svarer og så pleier jeg ta det derfra.
tsa
Posts: 32
Joined: 03 Oct 2019, 19:32
Car: 2003 T4 TDI Syncro
Phone: 412 49 499
Location: Tinn

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by tsa »

Takk for tips, Rudeboy. Skal vippe av nav/felg-ringen neste gang Jack Frost melder sin ankomst.
Rudeboy wrote:Vannvarmer fra Eberspächer i venstre framhjulsbue, kanskje ? Eksosrøret stikker ut foran framhjulet, vannvarmeren - godt mulig en D3WZ står i venstresia av motorrommet nedenfor batterirommet.
Mulig innertier. det:
Image
- om det jeg har merket med grønne kryss er dette eksosrøret.

For det det er verdt er Eberspächer monterings- og bruksanvisningene som fulgte med for D3/D4/D4S luftvarmere, men de kan ha skilt lag med hardware'n siden jobben ble gjort. Kunne ikke se noe under batteriet, men uten vinkelsyn kan jeg ikke si for sikkert at det ikke er noe der. Røret til "lydpotten" ser ut til å gå inn til et nivå under batterirommet . . . ?

Ved valg av serviceplass setter jeg stor pris på å snakke med mekanikeren som gjør jobben, både før og etter, f.eks om Eberspächer-situasjonen. Men i dag er det etter min erfaring for mange som sier stopp for alt som foregår bak "skrankedamen".
====================
Torstein
ts privat (i ett ord) AT googlemail punktum com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: "Ny" T4 Syncro arbeidsbil

Post by Rudeboy »

Det er kjørevarmeren, den ligger som nevnt i motorrommet om du følger høyrekanten på batterirommet ned i motorrommet skal du kunne se aluminiumsboksen med sitt svarte plastdeksel i hjørnet nærmest høyre kne når du står og myser i motorrommet :wink:

Eksosrøret til Eberspächeren kan tettes under sommermånedene, "noen" glemte få med seg og ikke minst - hele landets kundemasse det lille faktum at om man bruker bilen om sommeren og ikke tvangskjører Eberen selv når det er varmere enn de 5' termostaten trenger for å starte kjørevarmeren, så vil den krangle når høsten kommer.
Har ikke hatt liv i kjørevarmeren på Vidvandre siden få måneder etter at jeg kjøpte den, mn jeg har siden dengang vært i prosess (jævlig treig innimellom..) på å bygge om kjørevarmeren til å også bli en parkeringsvarmer og da ikke minst få med funksjonen som tillater tvangskjøring selv om det skulle være 30' ute. Kjør den en time med en måndtes mellomrom selv midtsommers for at den skal virke til vinteren. -En dag..

Du liker prate, jeg liker sikkerheten i å ha ting skriftlig. Vanskelig å krangle på i etterkant, om noe skulle gå gærent for både den ene og andre part når ting står meisla i marmor. Men så bidrar min hørsel til at det ikke bare er "å ringe" 8)

Plastringen skal bo på innsia av senterhølet på felgen, men det hender de trives så godt på bilen at de løsner fra felg og blir igjen ved hjulskift. Sto der som god idiot skal være og knota og fikk ikke på sommarhjulet og skjønte slett ikke hva som var galt. To dager senere skulle jeg bruke bilen, så da forsøkte jeg omatte og da først så jeg senterringen ligge der og glise til meg. Tollkniv fram, vipp & alt gikk plutselig så meget bedre med montering av sommerhjul.

Pen bil du har, forresten. Så ikke den på Buscamp men så var det mørkt da jeg og jentungen kom og dro. -Neste år.
Post Reply