ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Post Reply
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Endret bilbehov i heimen etter sommeren fikk meg ut på finn.no IGJEN. Fast bestemt på T5 og med stort lyst på 4Motion så ble finn.no endevendt i en drøy uke. Fant først en bil hos forhandler i Grimstad som jeg skulle ha, men grunnet litt surr så forsvant den. Fikk da en knall god pris på denne:

Image

2009 Transporter 2,5TDi 130hk 4Motion med 96.000km på veien. Ble informert om at den hadde hatt en skade og var bygd opp igjen. Så var forberedt på det meste egentlig når turen nedover til Grimstad ble bestemt. Ser relativt grei ut. Fronten er byttet til facelift og det samme med baklampene. Ellers er så og si hele bilen omlakkert nylig og det er nok tatt en og annen snarvei her, men har da sett det mer ille en dette. Helt greit utstyrt:

-Webasto
-Varme i varerom
-Skyvedører på begge sider
-Ac
-Hengerfeste
-Ekstra batteri
- 2 sett kjipe 16" alufelger
-Komfortvegg
-Kledning i hele høyden på varerommet + taket
-LED downlights i taket bak i varerommet.
-Batterilader til ekstrabatteriet under førerstol
-220v strømuttak x2 i varerommet
-Lakkert helt ned
-Lyktebøyle m/1000-metere
-Diskolys på taket samt i vindu i bakluka
-Facelift front
-Facelift baklykter
-Lakkerte fangere M/Kurvelys foran

EU-godkjent i mai 2015 med kun feil på skiltlys.... vell vell brum brum..... Kjekt å ta EU-kontroll på eget verksted før bilen selges.
Ellers tight og fin å kjøre. Er byttet Turbo på den +++++

Noe planer er det jo alltid.
-Senk
-Nye sommerhjul, Bestilt 20"
-Nytt spiller da den som står i suger
-Oppgradere høytallerne
-Sette inn dobbe benk så jeg får med unga på tur.
-Bytte til orginal lysbryter med tåkelysforan da dette er ettermontert og med en egen bryter for tåkelysene
-Fjerne bakrutevisker
-Blende av glass i skyvedør og bakluka med hvit folie ELLER sote disse rutene så mørkt som mulig
-Få tak i førerstol m/samme setetrekk som benken jeg har kjøpt og med armlener

Tenker det starter med dette så detter det sikkert på mer fortløpende :p

Et par halvdårlige bilder, men får duge i denne omgang....

Image

Image

Image

Image

Image

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Første oppgave ble å rydde opp i en masse unødvendig og dårlig montert handsfree og DAB radio. Skal ah inn 2-din spiller med DAB+ og Bluetooth samt ryggekamera.

Image

Ut med alt dette her...

Så var det tid for å fjerne bakruteviskeren.

Med visker:

Image

Med glassplugg fra Parts & Retards:

Image

Planen var å bytte det enkle passasjersete med en benk så jeg får med meg et par unger også. Søkte først rundt hos høggere, men der var det bare drit å finne. Kom så over en meget pen benk på finn.no. Prutet litt og dagen etter stod benken som i følge selger kom fra en 2011 modell hos meg. Skulle vise seg at denne er produsert i oktober 2014 så stammer fra en 2015 modell. Sannsynligvis ALDRI brukt for er dønn strøken uten flekker.

Image

Denne passet jo ikke med stoffet på førerstolen. Førerstolen manglet også armlener så jakten på ny stol startet også. Så en dag etter en "liten" kjøretur

Image

Så hadde benken fått en partner:

Image

Rett fra høgger i Sverige. Fant denne på nett. fjernet fra en 2015 modell som var totalvraket etter 19km!!!!!! Vell hjemme ble fristelsen for stor så nå er det bare et besøkt på trafikkstasjonen så er det godkjent som 3-seter.

Image

Image

Image

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Har også vært innom Møller så de har fått koblet ut airbaggen på passasjersiden. Avhengig av å kunne ha med minstemann som fremdeles sitter bakovervendt. Tok 45 minutter og kostet (til Møller å være) beskjedne 1500.-
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Og vips så lå det 4 stk 20" felger med dekk og ventet på meg hos Parts & Retards :) Ble AC Swagger i 9"x20" ET 38 med Falken 275-35-20 dekk. Kommer justerbart senk, men rekker det ikke før ferien så det får vente, men de enste uke skal den bare stå og hvile i garasjen så det går nok så fint så ;)

Ny felg VS. Gammel felg:

Image

Før hjulbytte:

Image

Etter hjulbytte:

Image

Image
Last edited by ØrjanA on 11 Jun 2015, 19:24, edited 1 time in total.
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Har også en liten kosepakke liggende og vente hos en kompis i Levanger. Kjører oppover i morgen for en sosial helg og da blir det nok bytte av spiller og montering av ryggekamera ASAP ;)

Image

Har også en gammel forsterker og en 10" Pioner bass i kasse stående jeg tenkte jeg skulle se om jeg ikke fikk dyttet inn i bilen ;)

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Skjer ikke såååå mye bortsett fra at bilen brukes og den brukes godt og mye. Med bytte av jobb ble det plutselig andre bruksområder for bilen. Nå driver jeg på fulltid med bilpleie og har hatt noen jobber der jeg har måtte "rykke ut " til kunden. Tungvindt å da måtte pakke ned produkter og utstyr så fulgt med en stund på finn.no etter PENT brukte varebilinnredninger for å kunne bygge opp en mobil bilpleie/detailing enhet.
Fant tilslutt et par moduler til salgs til en grei pris (etter litt pruting) så de ble hentet. Ville samtidig "pusse opp" varerommet da det kunne sett bedre ut. Ble kjøpt inn mengder med sort og mørkegrått stoff til å kle f.eks basskasser med samt sterkt spraylim/monteringslim. Samtidg ble det kjøpt inn ruller med gummimatter for å tilpasse til gulvet for å dekke de slitte og stygge gulvplatene.

Startet med å demontere gulvplatene. Ikke en dag for tidlig med tanke på åssen det så ut under:

Image

Image

Image

Image

Så ble veggene ribbet for kledning. alt av skruer etc på skilleveggen ble også fjernet for å også trekke denne med stoff. Valgte mørkegrått til taket og skilleveggen og sort til veggene.

Image

Image

Veggen ferdig kledd:

Image

Første gulvplate ferdig kledd med antisskligummibelegg. Ting og tang ligger utrolig stødig på dette underlaget.

Image

Gulvet ferdig og begynt på sidene.

Image

Image

Image

Image

Første side ferdig og første del av innredningen på plass

Image

Image

Venstre sidepanel ferdig

Image

Taket ble da også ferdig

Image

Image


Image

Siste del av innredingen ferdig montert

Image

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Så stoppet den...... :? Mistet plutselig all trekkraft så stoppet motoren og lar seg ikke starte igjen Ingen ulyder eller lignende før den stoppa. Drar på starteren, men starter ikke. Foreløpig diagnose er tett EGR-kjøler. Kjenner jeg er glad det er 9 mnd med bruktbilgaranti igjen om ikke annet :roll:
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Skulle vise seg å ta tid dette her..... Kort oppsummert. Først mandag 23/11 ble bilen hentet av forhandler for rep. Ble først forsøkt rep på lokalt verksted her, men viste seg å være mer en bare EGR-kjøler så selger ville ha bilen ned til sitt verksted i Grimstad for selv å ta rep. Det ble avtalt 22/9. Tok så 2 måneder og aner ikke hvor mage telefonsamtaler og mailer det har blitt, men mange er det og endelig er bilen hentet og rep satt i gang så får en bare vente og se hvor lang tid dette til slutt vil ta..... :(
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by Der Postmeister »

Litt nysgjerrig på den opprinnelige singelstolen på høyre side. Er det skai? Min er import og har det, men jeg har dobbelbenk jeg lurer på bytte ut med singel. Og ikke så lett å finne matchende skai. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Der Postmeister wrote:Litt nysgjerrig på den opprinnelige singelstolen på høyre side. Er det skai? Min er import og har det, men jeg har dobbelbenk jeg lurer på bytte ut med singel. Og ikke så lett å finne matchende skai. ;)
Er dette som i følge utstyrkodene er ekstra slitersterkt stoff. Virket ikke som om det var skai, men kan være alderen som har gjort det. Ikke helt glatt heller, men litt struktur i stoffet. Akkurat de originale enkle stolene mine er solgt. Har funnet ut at hos høggerne i Sverige er det vesentlig letter å komme over brukbare deler en her hjemme.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by Der Postmeister »

Ja svenskene er snabla flinke. Bildelsbasen.se er knall bra. Vet de norske har prøvd noe lignende men som alt vi nordmenn skal kopiere så funker det så dårlig. For mange småkonger?
Uansett, da får jeg prøve der. :)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Så var bilen endelig på veien igjen for egen maskin. Godt og vell 3 måneder etter at den stoppet. Hadde selger vært like kjapp fra starten av så skulle jeg hatt bilen på veien igjen for 2 måneder siden.... Uansett med ny turbo, ny EGR-kjøler samt en rekke andre større og mindre reparasjoner så er bilen igjen hjemme på tunet.

Må på det sterkeste be alle som har tenkt å handle med Olsen Bil i Grimstad om å tenke seg om to ganger! Hyggelige under kjøpsprosessen, men når det oppstår feil så var ikke ting like lett. Ikke mye positivt å finne om de på nett heller. Fremdeles et par feil igjen, men det er sånt som at høyre speil ikke får strøm så får ikke justert dette samt timer til Webasto ikke lar seg programmere. Webasto får jeg bare skrudd av og på der og da, men driter i dette så lenge bilen går så får jeg heller se på det selv.

Da gjenstod det bare å vente på svar fra Gjensidige på hva jeg får igjen etter at lyktebøylen med lykter ble stjålet før nytt handles inn. Usikker på om det blir ny lyktebøyle eller om jeg går for å felle inn en LED-bar på egnet sted i fronten.
ØrjanA
Posts: 22
Joined: 07 Jun 2015, 22:41
Car: T5 2009 2.5TDI 4Motion
Phone: 96016116

Re: ØrjanA sin 2009 Transporter 2,5TDI 130hk 4Motion

Post by ØrjanA »

Sa var den klar for nok en høst og kald vinter. 120.000km service med bytte av ALLE filtre og væsker også i haldexkoblingen samt bytte av lenkearmer og fjærbeinslagre som ble avsluttet med forstillingskontroll så ble det en helt annen bil å kjøre :)

"litt" reklame har det også blitt plass til på bilen :p

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply