Lufting av bremser

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
vidar_78
-
-
Posts: 162
Joined: 04 Aug 2005, 13:57
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

Lufting av bremser

Post by vidar_78 »

Heisann,

2012 VW Caravelle 2.0TDI 114hk Bluemotion, må bytte bremsecaliper bak.
Hvordan er det med lufting av bremsene på disse bilene (den har ESP)? Er den noe en kan gjøre selv, eller må en deaktivere noe med diagnoseverktøy før man begynner?
Jeg vet det er slik på noen nyere biler, at man må deaktivere et sikkerhetssystem før en kan tillate å få "tap" av bremsevæske, men jeg vet ikke hvordan det er på disse bilene.
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
perbor
Posts: 2
Joined: 20 Feb 2019, 14:18
Car: T5 2009
Phone: 94169915

Re: Lufting av bremser

Post by perbor »

Ikke noe problem å lufte bremser selv. Kjøp en kanne med slange og tilbakeslagsventil på biltema (bremselufter) så er det bare å fylle etter med ny bremsevæske. Husk å ta v lokket på bremsevæskebeholderen før du begynner å lufte.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Lufting av bremser

Post by silenhag »

Bare sørg for at det ikke kommer inn unødvendig mye luft i bremserøret (at det renner ut unødvendig mye bremsevæske) slik at hele bremserøret tømmes. Dette øker risiko for trøbbel. Ellers skal det være ukomplisert som perbor beskriver.

Jeg har imidlertid hatt trøbbel en gang på en -06 AXE. Vi skulle bytte bremser (skiver+klosser bak) samt bytte bremsevæske. På noen måte fikk vi luft i systemet gang på gang. Gjorde dette på gamlemåten med to personer, en ved førerplass og en ved luftenippel. Vi fikk det okay tilslutt men brukte mange timer. Derfor har jeg nå kjøpt sånn trykk-kanne som kobles rett på bremsevæske-reservoar. Nå er det meeeeget simpelt å lufte bremser, og bra blir det også.

Husk å lufte clutch/slavesylinder når du enda er i farten. Den har trolig aldri fått ny bremsevæske.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply