Kondens i toppdeksel 2,5 TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
jonnemann

Kondens i toppdeksel 2,5 TDI

Post by jonnemann »

Har nylig kjøpt Caravelle m/174 hestern 06 mod. Den er bruktimportert fra hjemlandet og har rullet 40 000. (service m/oljeskift (Castrol) skal være utført for ca 5000 km siden.) Den går som et lokomotiv og vi trives ilag :) Under oljepåfyllingslokket er det imidlertid mer grått "skum" enn det jeg liker på en ny bil. Det minker ikke på kjølevæske, og har ikke mer oljeforbruk enn det som er normalt på disse nye motorene. Har presentert dette for lokal merkeforhandler som påstår at dette er normalt for disse motorene. Er det noen som har samme erfaringer? Skal jeg stole på at det ikke er skadelig?
Last edited by jonnemann on 18 May 2007, 16:57, edited 1 time in total.
jonnemann
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Kondens i toppdeksel 2,5 TDI

Post by VWegard »

jonnemann wrote:Har nylig kjøpt Caravelle m/174 hestern 06 mod. Den er bruktimportert fra hjemlandet og har rullet 40 000. (service m/oljeskift (Castrol) skal være utført for ca 5000 km siden.) Den går som et lokomotiv og vi trives ilag :) Under oljepåfyllingslokket er det imidlertid mer grått "skum" enn det jeg liker på en ny bil. Det minker ikke på kjølevæske, og har ikke mer oljeforbruk enn det som er normalt på disse nye motorene. Har presentert dette for lokal merkeforhandler som påstår at dette er normalt for disse motorene. Er det noen som har samme erfaringer? Skal jeg stole på de "lokale gutta"?
"Krem" under oljepåfyllingslokket var jo Opel og Fords varemerke i mange år, og var vel ikke direkte skadelig for maskinen. Men generell damp i form av både olje og vann er jo ikke noe motoren nødvendigvis må få tilbake til innsuget, som jo alle biler har originalt.
Du kan gjøre et stunt med å modifisere veivhusventilasjonen dersom du ikke er komfortabel med situasjonen. :wink:
Du kan gjøre det ved å montere en "Catch-tank" på veivhusventilasjonen der du simpelthen samler opp dampen og har en beholder du da må tømme ved behov.
Image
Videre kan du da enten lede lufta fra tanken tilbake til motorens innsug(som originalt) eller
bare montere et såkalt minifilter på tankens utløp.
Image
Både innsugningsmanifold og evt. intercooler ser jo vanligvis ikke ut etter ei viss tid med oljedamp uansett, og det å lede dampen ut av motoren er nok bare sunt. :wink:
Og alt av innsugsdeler er ikke belagt med et tykt,seigt lag av olje-graut.

Nå er dette riktignok ikke helt etter hva trafikkstasjonene liker, men er vel ikke mindre miljøvennlig enn det originale. Hvor mye miljøsvin man er ved å forbrenne oljen sammenlignet ved å kondensere den (for så å levere dette i en returordning som spillolje) er neppe regnet på, men man får selv avgjøre dette. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
jonnemann

Post by jonnemann »

Takk for svar Vegard, forslaget ser jo flott ut, men jeg synes det så litt omstendig og dyrt? ut. Jeg mener det ikke burde være nødvendig med ombygging på en ny bil. Kan kondensen komme av oljekvalitet og/eller kjøremønster, og er det noen som vet om dette faktisk er vanlig?
jonnemann
VWegard
-
-

Post by VWegard »

jonnemann wrote:Takk for svar Vegard, forslaget ser jo flott ut, men jeg synes det så litt omstendig og dyrt? ut. Jeg mener det ikke burde være nødvendig med ombygging på en ny bil. Kan kondensen komme av oljekvalitet og/eller kjøremønster, og er det noen som vet om dette faktisk er vanlig?
Har man en del småkjøring, er slik kondensering dessverre noe som er vanlig i og med at en ikke får høy nok temperatur i motoren til at ei utlufting vil foregå greit. Dette er rett å slett fordi en ikke får kjørt langt(mye) nok til å få luftet ut dævelskapen av kondens.
Hver gang man kjører en liten tur, sørger man for at en pisker rundt olja(som desverre av og til har en del kondensat av både drivstoff og vann), men en får ikke god nok temperatur over nok tid for å få luftet ut det som skal fordampe vekk fra motoren.

Ingen motorer slites så lite og er samtidig så rene innvendig (pr. km.stand) som f.eks. taxier og selgerbiler som går på mye landeveiskjøring, og tilogmed på gamle Opeler og Forder var dette fraværende på slike biler.

Jeg har 2-3 km til jobb, så jeg vil slite med slikt pga. kjøremønsteret mitt. Derfor har jeg kjøpt inn de delene jeg viser til i innlegget over, men stresser ikke med montering ennå. Jeg har nå montert minifilteret direkte på veivhusutluftings-stussen på toppdekselet, men catch-tanken bilr montert når jeg får montert TDI-luftfilterboks, og ser hvor jeg har tilgjengelig plass i motorrommet. Minifilteret går greit an å ha slik, men det vil etter hvert bli mettet med oljedamp, og må vaskes oftere. Disse filtrene er altså vaskbare, og en får kjøpt kit med både rensevæske og ny impregneringsvæske. Men til en pris av 50-60,- for et nytt filter, betviler jeg at jeg gidder gjøre det. :wink:
Går det så langt at stoffet i et filter montert rett på toppdekslet blir mettet, vil det dryppe fra filteret, og en "hardt" trimmet bil fikk brann i motoren på et av de store motor-/biltreffene pga. dette. Da dryppet omtrent ren olje ned på en glovarm eksosmanifold under banekjøringen, og ting tok raskt fyr. :roll:
Jeg skal ikke uttale meg om hva og hvorfor, men jeg tipper eieren der og da hadde ønsket at han hadde vasket/byttet dette lille, billige filteret på forhånd.

Jeg kjøpte en turbosats fra en trivelig sørlending her på forumet(takk for handelen Arne!), og er storfornøyd med dette. :D Men klok av erfaring, pellet jeg EGR-ventilen fra innsugningsmanifolden og fant det jeg forventet: -en manifold innsauset med seigt gørr fra oljedamp gjennom manifoldens levetid. En motor som er mye gjennomvarm under kjøring vil ikke ha det like ille som en motor som brukes til mye normal småkjøring(og det har vel de fleste av oss mye av). :wink:
Jeg la hele manifolden i diesel i noen timer før jeg skylte hele greia i kokende vann, og: Adakadabra! Den ble gullende blank og fin inni. :D Siden jeg vet 100% sikkert at min daglige kjøring vil frambringe denne gørra igjen, valgte jeg å gå for løsningen med catchtank og minifilter.
Dette kostet totalt nesten 700,- i deler, og er overkommelig å montere for de aller fleste. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
jonnemann

Post by jonnemann »

Tusen takk for svar VWegard, Ditt forslag ville sikkert løst problemet. Nå viser det seg at kondensen forsvant av seg selv etter noen langturer med høy belastning og varme :) Nå blir det jo spennende å se om skummet kommer tilbake til vinteren.
jonnemann
VWegard
-
-

Post by VWegard »

jonnemann wrote:Tusen takk for svar VWegard, Ditt forslag ville sikkert løst problemet. Nå viser det seg at kondensen forsvant av seg selv etter noen langturer med høy belastning og varme :) Nå blir det jo spennende å se om skummet kommer tilbake til vinteren.
Bare hyggelig å kunne være til hjelp. :D
Men ved mye småkjøring og lavere temperaturer enn hva vi har nå for tiden, vil skummet sannsynligvis komme tilbake. :roll:
Du har nå i alle fall oppskrifta dersom du velger å gjøre noe med dette. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Post Reply