Bråstopp - rare ulyder fra "clutchområde"

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
laasern
Car: 06 Multivan

Bråstopp - rare ulyder fra "clutchområde"

Post by laasern »

Multivan 2005 - tyskimportert - 55000 km. 1.9TDI

Bråstopp etter en sving, noe forvarsel med vibrering og ulyder ved clutching. Var i utgangspunktet redd for registerreim som takket for seg da motoren ikke gikk rundt.

Snakket nå med Møller etter at Viking hadde transportert bilen inn. Svinghjul, clutch og kanskje mer måtte skiftes. So "far" var vi oppe i 26000.

Tok med ny ratt/tannstag samtidig.

Prøver med en reklamasjon mot VAG Tyskland, har noen gått den veien før?

Mvh,
Kjetil
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Bråstopp - rare ulyder fra "clutchområde"

Post by Der Postmeister »

de har dårligere garanti enn norge og bilen din er for gammal. Tipper du sitter med regninga sjøl hvis du ikke har en 3mnd bruktbilgaranti du kan nyte godt av.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
laasern

Post by laasern »

Neida, har hatt bilen i over 3 år - så jeg forventer egentlig ingen økonimisk drahjelp - men skader ikke å sende en forespørsel.

Har søkt litt på forumet her, og det virker som flere har hatt dette problemet. Er det for drøyt å si at dette er en
svakhet man bør være obs på, eventuellt om det kan være noen forvarsler slik at det kun blir svinghjul skifte og ikke
noe annet.
laasern

Post by laasern »

Hei,

Da har Multivan'en stått 4 uker på verksted og familien dro avgårde i audi a6'en i stedet.
Litt trangere i baksetet :-)

Totalt ble reperasjonen på 45.000,-
En fjær inne i svinghjulet hadde hoppet av og flyttet seg utover i svinghjulet. (det står i papirene at den var pungtert).Til slutt traff fjæra chassiet og rev med seg en del av godset også. Svinghjulet inneholder endel fett, så da var clutchen ødelagt. Godset i clutchhuset var såpass revet opp at jeg ville bytte det også - og tok med en "overhaling" på kassa samtidig siden den allerede så på benken.

Så - moralen i historien er, klunkelyder og viberasjoner i clutchen bør sjekkes tidlig. Jeg var helt sikker på
at det var clutchen som var på siste vers. Etter å ha snakket med ganske mange om dette, virker det
som det er en relativt kjent feil på T5 < 2010 - iallefall 1.9TDI.

Tror jeg snart har fått med meg alle "kjente feil" på T5.

edit:skriveleif
Post Reply