Kjøp av ny T5 - råd ønskes.

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Hamna
-
-
Car: 2014 VW T5 140 hk
Phone: Yes, I do have it.

Post by Hamna »

Jeg har til hensikt å skaffe meg en flunkende ny Folkevogn T5. I den forbindelse vil jeg gjerne få vite om dere på forumet har erfaring med disse bilene (2009-, CR og BMT), og om det er visse varianter og ekstrautstyr som spesielt kan anbefales (eller det bør advares mot). Jeg prøvekjørte en ny lang bil med 140 hk og 4Motion i går. Fantastisk komfort!

Jeg regner med at det blir en lang 2,0 CR 115 hk med forhjulsdrift og 5-trinns manuell girkasse. Skyvedør begge sider (vindu i høyre), hel bakluke og mellomhøyt tak. 2 seter, fastmontert tilhengerfeste, Webasto parkeringsvarmer.

Er 115 hk tilstrekkelig? Kan det bli lavere drivstofforbruk med sterkere motor?
Farge? Vet ikke. Kan oransje passe?
BiXenon lys med LED - er det verdt pengene? Det koster nesten 15.000 spenn, så det må være flotte greier.

Den bilen jeg har i dag skal selges.
2004 T5 lang T,5 TDI 130 hk med forhjulsdrift og 6-trinns manuell girkasse. Skyvedør begge sider (vindu i høyre), delt bakluke og mellomhøyt tak.
Km.stand ca. 242.000. Hvit lakk med rust, noen bulker i venstre bakdør. Sprekk i bakre støtfanger. Fastmontert tilhengerfeste. Defa motor- og kupévarmer. 3 seter. Bakruteviskere mangler. Feilkoder på Webasto.
Kan den være interessant for noen av dere?

Image

En 2013 Caddy 4Motion 140 hk jeg lånte 9/11 2012.
Det går an å drikke alkohol uten å ha det morsomt!
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Re: Kjøp av ny T5 - råd ønskes.

Post by Gullsakar »

Dette kommer helt an på hvor mange pesetas du har tenkt å bruke og hva du skal bruke bilen til tenker jeg. Men ville uansett gått for minimum 140 hk. Det er mye av komforten.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Så du har erfaring?

Bilen kommer på like under kr 450.000,- slik jeg har fått den satt opp hos forhandleren. Pristillegget for 140 eller 180 hk ville være til å leve med. Men iflg. brosjyrene gir den på 115 hk lavest drivstofforbruk.

Jeg pleier ikke å kjøre med så veldig tung last. Det kan bli en haug med små hunder, eller diverse hagemaskiner/-redskap. For ikke å glemme mat. Nok bagasje for en uke eller to på ferie. Ellers kan bagasjerommet og/eller tilhengeren være fullt av søppel.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

140hk er tammere enn 130hk av forrige motoralternativ. Hadde ikke gått for mindre!
Og i dag hadde jeg aldri kjøpt bil uten xenon, lys er viktig, og for meg vil det være avgjørende ved snakk om kjøp av ny bruktbil, med andre ord, om det ikke påvirker andrehåndsverdi så mye, så påvirker det trolig omsetninghastighet vesentlig.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Gullsakar
-
-
Car: T5 2010 4M

Post by Gullsakar »

Hamna wrote:Så du har erfaring?

Bilen kommer på like under kr 450.000,- slik jeg har fått den satt opp hos forhandleren. Pristillegget for 140 eller 180 hk ville være til å leve med. Men iflg. brosjyrene gir den på 115 hk lavest drivstofforbruk.

Jeg pleier ikke å kjøre med så veldig tung last. Det kan bli en haug med små hunder, eller diverse hagemaskiner/-redskap. For ikke å glemme mat. Nok bagasje for en uke eller to på ferie. Ellers kan bagasjerommet og/eller tilhengeren være fullt av søppel.
nei beklager jeg har ikke noen erfaring sånn sett. har kjørt en 04 modell med 85 hk i mange år. har nå 10 modell med 140 hk så det var litt av et hopp kan du si. Kan neppe tro at forbruket er SÅ vanvittig forskjellig at det ikke er verd å gå for 140 hk. med litt last trenger man mindre gass:)
Når det gjelder lys blir det jo en smakssak. Xenon er jo veldig pent og gir behagelig lys. Men det finnes veldig gode halogen pærer også som lyser sykt bra...Ellers kan du jo rigge med et tøft ekstrasett lys fra HELLA.
Andre ting jeg ville hatt er kurvelys - lakkerte fangere foran og bak - chromegrill(kommer litt an på fargen på lakk) - klima - komfortvegg

Men som nevnt er jo spørsmålet om sluttsummen betyr noe til eller fra.
Knutis
Car: 08 T5 4motion

Post by Knutis »

Jeg har selv en T5 med 2.5 130hk og har kjørt en T5 115hk noen hundre mil. Jeg syns 115-hestern er litt for slapp, det blir litt mye giring i bakker kontra den jeg har idag.
Mulig den bruker litt mindre drivstoff rett frem på flat vei, men jeg tror den taper den fordelen i bakkene.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Neergård:

Der kan jeg ikke si meg enig. Den bilen jeg prøvekjørte (2,0 140 hk) var merkbart sprekere enn min (2,5 130 hk). Selv om testbilen hadde firerhjulsdrift i stedet for forhjulsdrift - jeg regner med at det skal føre til at den blir litt slappere. Jeg har vanskelig for å tro at en ny 115 hk motor er tregere enn en godt brukt 130 hk motor.

Jeg ser for meg å bytte inn bilen hos forhandleren og skaffe meg en ny igjen etter noen år. Men det kan jo hende at de gir litt mer for en bil med BiXenon enn en uten.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Hamna wrote:Neergård:

Der kan jeg ikke si meg enig. Den bilen jeg prøvekjørte (2,0 140 hk) var merkbart sprekere enn min (2,5 130 hk). Selv om testbilen hadde firerhjulsdrift i stedet for forhjulsdrift - jeg regner med at det skal føre til at den blir litt slappere. Jeg har vanskelig for å tro at en ny 115 hk motor er tregere enn en godt brukt 130 hk motor.

Jeg ser for meg å bytte inn bilen hos forhandleren og skaffe meg en ny igjen etter noen år. Men det kan jo hende at de gir litt mer for en bil med BiXenon enn en uten.
Må huske det at en 4wd bil har egentlig en del mindre effekt på hjul, enn en ren 2wd bil.
Hvis den nye 140 hesteren gikk bedre enn 130 hesteren din, må det være noe gale med 130 hesteren ;) Den skal faktisk gå bedre. Det er stor forskjell på 2,0 og 2,5 l. Er mye bedre drag i en 2,5 naturlig nok, pluss at veldig mange er misfornøyd med den nye type motor. Går dårligere, og har høyere drivstoffforbruk. Det er ting mange klager på.
Kompis av meg som kjøpte 2l med 180 hester sammenlignet den med gamle 2,5 130 hester i ytelse.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Gullsakar: Jeg kan tenke meg det ja. Jeg hadde to T4 med 2,4 D 78 hk og syncro. En Caravelle og en Transporter. Det var virkelig et framskritt å skifte til en T5 med 2,5 TDI 130 hk og forhjulsdrift. Jeg synes at den tar seg fram omtrent like godt også.

Å bruke mindre drivstoff er (selvfølgelig) noe av poenget med å skifte bil. Forskjellen på 115 og 130 hk utgjør riktignok bare 0,2 l/mil. Ikke "vanvittig forskjellig", altså - men ved en årlig kjørelengde på 15.000 km utgjør det 300 liter. Ytterligere 0,1 l/mil for 180 hk. Men jeg hadde sett for meg at den med 140 hk og 6 gir (kanskje også den med 180 hk og 6 gir) ville gi lavere forbruk enn den med 115 hk og bare 5 gir.

Fra http://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no/ ... td_web.pdf:

2,0-liters TDI
(115 hk)
BlueMotion
Technology
Transporter varebil med normaltak eller
mellomhøyt tak (hhv. med kort og lang akselavstand)
Bykjøring 8,3–8,6
Landeveiskjøring 5,8–6,1
Blandet kjøring 6,7–7,0
CO2
-utslipp ved blandet
kjøring 176–184

Motor/
modell
2,0-liters TDI
(140 hk)
BlueMotion
Technology

Transporter varebil med normaltak og mellomhøyt tak (hhv. med kort og lang akselavstand)
Bykjøring 8,8–9,1
Landeveiskjøring 5,8–6,1
Blandet kjøring 6,9–7,2
CO2
-utslipp ved blandet
kjøring 182–189

Jeg merker meg spesielt at det er oppgitt samme forbruk ved landeveiskjøring (0,61 l/mil) for både 115 og 140 hk. For bykjøring er det oppgitt lavere forbruk for 180 hk enn for 140 hk (0,89 mot 0,91 l/mil)!

Prispåslaget for 140 i stedet for 115 hk er oppgitt til kr 19.700,- - så det er ikke avskrekkende. Men det blir litt av et dilemma: Ikke pleier jeg å praktisere bykjøring, og ikke pleier jeg å kjøre med mye last i bilen eller på tilhengeren.

Så spørs det om man skal velge høyt eller mellomhøyt tak... og om det er noe vits i å ha 4Motion.

Jeg tror jeg satser på BiXenon; da er det ikke like mye behov for ekstralys.

Har du prøvd komfortvegg? Jeg synes det var ganske bra med plass i bilen med normal vegg. I den 2014-modellen jeg prøvekjørte, altså. Ifølge selgeren er det ikke på langt nær like mange som velger komfortvegg nå som før 2009-oppgraderinga.
Last edited by Hamna on 18 Jan 2014, 05:36, edited 1 time in total.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Knutis:

Interessant. Men det ville ha vært til større nytte å få opplyst hva folk faktisk har målt i forbruk.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Hva med "Mørke ruter i varerom" / "Privacyglass"? Er det verdt pengene? Eller er det like greit å få satt på solfilm etter at man har overtatt bilen?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Hamna wrote:Hva med "Mørke ruter i varerom" / "Privacyglass"? Er det verdt pengene? Eller er det like greit å få satt på solfilm etter at man har overtatt bilen?
fabrikkmørke vinduer ser i mine øyne bestandig bedre ut.
Men det finnes også mye bra på film-siden da om det er prisen som avgjør det.

Frode Neergård

Knutis

Post by Knutis »

Hamna wrote:Knutis:
Interessant. Men det ville ha vært til større nytte å få opplyst hva folk faktisk har målt i forbruk.
Ser den. Vi har jo en tråd om forbruk på 2.5 130hk 4motion her:
viewtopic.php?f=6&t=37293

Jeg målte dessverre ikke forbruket på 115-hestern på de turene jeg hadde på den, mener den lå på ca 0,65-0,70l på mila i kjørecomputer.
Dvs samme som jeg har sett på langkjøring på Amarok og Tiguan med 4motion.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

"mener den lå på ca 0,65-0,70l på mila i kjørecomputer.
Dvs samme som jeg har sett på langkjøring på Amarok og Tiguan med 4motion."

Det låter for godt til å være sant!
Knutis

Post by Knutis »

Nei, på rett strekke over 60 mil med tom bil og pen kjøring er det mulig.
På tilsvarende strekke bruker min 2.5 med 4motion 0,80 (utregnet da jeg ikke har kjørecomp.)

Så da kan du jo sammenligne mitt forbruk på min med 4motion kontra din med fwd, så har du kanskje en pekepinn på forskjeller på kjørestil?

Siden det er så mange variabler på forbruk, er det vanskelig å gi en fasit på det. Det jeg ihvertfall mener (og det er jo en smakssak) er at 115-hestern blir for lat generelt sett.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

"Nei, på rett strekke over 60 mil med tom bil og pen kjøring er det mulig."

Det er likefullt imponerende.

"På tilsvarende strekke bruker min 2.5 med 4motion 0,80 (utregnet da jeg ikke har kjørecomp.)

Så da kan du jo sammenligne mitt forbruk på min med 4motion kontra din med fwd, så har du kanskje en pekepinn på forskjeller på kjørestil?"

Da kan forskjellen bli så stor som 0,2 l/mil.

Ei natt i slutten av juni fylte jeg full tank og målte snittforbruket til like under 0,61 l/mil. Da hadde jeg kjørt i ett bortsett fra en fergetur og et par pauser siden jeg fylte tanken. Kanskje 50 mil med nok bagasje til en drøy ukes bilferie.

For øvrig satte jeg pers.rek. i slutten av juli - jeg kjørte 45,79 mil uten å tråkke på bremsepedalen. Da ble jeg ikke så rent lite stolt av meg selv!

I går fylte jeg full tank igjen, og snittforbruket ble over 0,87 l/mil. Da med mye småkjøring og til dels kjøring med mye last og/eller tilhenger.

Det laveste jeg målte med min 1997 T4 (Transporter 2,4 D 78 hk syncro, 6 seter) var 0,24 l/mil, men da var det nok store forskjeller i hvor raskt pistolene løste ut; dermed dårlig sammenlikningsgrunnlag. Høyest målt forbruk: 0,95.

"Det jeg ihvertfall mener (og det er jo en smakssak) er at 115-hestern blir for lat generelt sett."

Da får jeg ta en 140 hk likevel da, på grunn av dere masekopper! (-;
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Er det vanskeligere å få solgt biler i unormale farger? Jeg har lyst til å skaffe meg en oransje bil. Den ville skille seg ut fra mengden. Men kan det føre til at man får mindre igjen for den når den skal selges? Gir bilfohandlerne lavere innbyttepris på oransje og gule biler enn på tilsvarende biler med grå eller blå lakk?
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Fine og normale farger, normal omsetning
Fine og sjeldne farger, raskere omsetning
Mindre fine og normale farger, svakt senere omsatt
Mindre fine og sjeldne farger, enda senere omsatt
Stygge farger - uansett sjeldne eller normale er senest omsatt eller vesentlig avhengig av pris.

Oransje mener jeg er kanskje litt tregere omsatt, men ikke mye. Blass blå, som også finnes, er sjelden og stygg, og helt avhengig av pris :-p eller fargeblinde kjøpere som det også er langt mellom.

Frode Neergård

Hamna
-
-

Post by Hamna »

Ja ha - og "blass blå", hva er det? Lyse eller mørke toner? Jeg gjetter på lyse. Jeg synes bilene med "indiablå" lakk er fine. Men jeg har tenkt på "ultramarin", som er ytterligere et hakk lysere.

Bilselgeren påsto at reflekssølv var en spesielt holdbar lakk. Så når står valget stort sett mellom oransje, ultramarin og reflekssølv.
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Kall'n wrote: Må huske det at en 4wd bil har egentlig en del mindre effekt på hjul, enn en ren 2wd bil.

Ja, det var det jeg tenkte på også. En like ny 140 hk med forhjulsdrift ville nok ha gått enda bedre. Derfor antar jeg at en ny 115 hk med forhjulsdrift ville trekke minst like bra som min brukte 130 hk med forhjulsdrift.

"Hvis den nye 140 hesteren gikk bedre enn 130 hesteren din, må det være noe gale med 130 hesteren ;) Den skal faktisk gå bedre."

Jeg kjenner ikke til at det er noe galt med den, utover normal slitasje. Den hadde passert 242.500 km. Omkring 18.000 km siden siste oljeskiftservice, men luftfilteret ble skifta så sent som i september.

Jeg regner med at det blir mindre effekt etterhvert som motoren (og resten av bilen) blir slitt. Slakk både her og der. Det kunne ha vært interessant å måle effekten. Det ville ikke overraske meg om antall hk har kommet ned i 120, 110 eller sågar 100.

Ja, den bilen jeg prøvekjørte virka som nevnt merkbart sprekere, mer stillegående og mer komfortabel enn min. Girskiftindikatoren anbefalte skifte til høyere gir ved temmelig lave turtall; ned til 1.400-1.500 o/min. Med min bil, under normale omstendigheter, kjører jeg helst med et turtall på minst 1.700 o/min; helst ikke over 2.200. På flatmark kjører jeg helst i ca. 90 km/h i 6. gir.

Men det er vel naturlig med tanke på at den var splitter ny og hadde null last, samt normalt tak. Nye sommerdekk på nye felger i stedet for brukte piggdekk på godt brukte felger. Selv påkledd veier jeg under 90 kg. Mindre enn 5 prosent av bilens nettovekt. Dessuten regner jeg med at man kjører litt forsiktigere når man kommer bak rattet på en fremmed bil; ikke minst om den er flunkende ny og man ikke eier den selv. Jeg hadde aldri tidligere prøvd å kjøre med cruisekontroll eller multifunksjonsratt, eller for den saks skyld 4Motion (til forskjell fra andre firehjulsdrift-systemer) eller BlueMotion; så det var spennende. Men en bil med automatgir ville jeg nok ikke ha turt å prøvekjøre... det virker ikke så rent lite vanskelig og farlig.

I tillegg var den nok ikke innkjørt ennå, så ytelsen kommer nok til å bli bedre når den er innkjørt.

"Det er stor forskjell på 2,0 og 2,5 l. Er mye bedre drag i en 2,5 naturlig nok, pluss at veldig mange er misfornøyd med den nye type motor. Går dårligere, og har høyere drivstoffforbruk. Det er ting mange klager på.
Kompis av meg som kjøpte 2l med 180 hester sammenlignet den med gamle 2,5 130 hester i ytelse."

Dårligere ytelse og høyere drivstofforbruk? Det låter lite sannsynlig. Men dersom ytelsen/forbruket skulle vise seg å være vesentlig lavere/høyere enn det er gitt inntrykk av, er det kanskje grunnlag for reklamasjon?

Jeg kjenner til en fyr som kjørte en lang Caravelle varebil. Modell ca. 2005-2007, 2,5 130 hk, 4Motion. Han fikk senere utlevert en kort Transporter varebil med 2,0 140 hk, 4Motion i stedet. Han påsto at den nye bilen gikk bedre enn den gamle, noe jeg ikke hadde problemer med å tro på.

Men dette er et par år siden, så den nye bilen hadde nok ikke BlueMotion. Men dersom det er slik at BlueMotion fører til høyere i stedet for lavere forbruk, blir det nok etterhvert mange som føler seg lurt trill rundt.
Last edited by Hamna on 07 Nov 2013, 13:46, edited 1 time in total.
Neergård
-
-

Post by Neergård »

En kort 140hk går nok bedre enn en lang 130hk, pga vektforskjell.
Jeg har sammenligna en caravelle 140hk, lang utgave og 70kg last, med en lag transporter og ca 400-500kg last. 130hk utgaven med 100k km var vesentlig mer potent enn 140hk som hadde ca 35k km. Det var liksom ikke noe å reagere med i 140hk, mens 131hk var villig i mye større grad.

At den nye 2 literen ikke er like god som gamle 2.5 på enkelte områder, kommer nok delvis av at miljøkrav har blitt så sterke at motoren (tilsynelatende) produseres mer rundt disse krav enn av bruksområder... Ellers hadde vi nok kjørt med 2.5 i mye, og kanskje enda mer.

Frode Neergård

Hamna
-
-

Post by Hamna »

I dag kom det svar fra forhandleren:

"Jeg ønsker (naturligvis) å velge det motoralternativet som gir lavest forbruk i praksis - ikke (bare) på papiret. Jeg kjører sjelden med tung last, men på den annen side har jeg heller ikke for vane å kjøre i byer. Kan du/dere være behjelpelig(e) med å finne ut hvilket alternativ som passer best for meg?"

"Vår erfaring her er at brosjyrer stemmer.
Lang kjøring og blandet kjøring med lite last vil 115 hk gå billigst. Dette er vel også det kjøremønstret du vil ha mest av."
Hamna
-
-

Post by Hamna »

"En kort 140hk går nok bedre enn en lang 130hk, pga vektforskjell."

Vektforskjellen kan ikke utgjøre mye, Egenvekta begynner på 1.968 kg for lang og 1.917 for kort Transporter 140 hk 4Motion, tillatt totalvekt 2.800 kg. Forskjellen er 51 kg., og mtp. at den nye hadde to skyvedører i stedet for ei blir forskjellen mindre... Men den nye og mindre motoren veier kanskje litt mindre enn den gamle, samtidig som Caravelle antakelig veier litt mer enn Transporter. Uansett tror jeg ikke vektforskjellen er mer enn 30-70 kg. Mindre enn 5 % av bilens egenvekt.
Last edited by Hamna on 07 Nov 2013, 13:43, edited 2 times in total.
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Tviler på at forskjellen i forbruk er veldig målbar i praksis. Og med tanke på at prisforskjellen bare er 20.000 (hvorav du vil få igjen mesteparten den dagen du skal selge/bytte inn) hadde ikke jeg vært i tvil.

<usaklig>
Eller du kan være sær - kjøp 2.0 TSI, programmer den om til ca 250 hk, og gi audi- og BMW-gutta hjertestans ut av lyskryssene.
</usaklig>
Hamna
-
-

Post by Hamna »

Ja, labbetuss. Det kan jo være fint å ha et sjettegir om man skulle slumpe til å komme ut på en motorvei.

Riktig, det kunne ha vært morsomt. Jeg vet riktignok ikke hvordan man programmerer, men... "æ like å skrem følk!".
Post Reply