Kall'n wrote:
Må huske det at en 4wd bil har egentlig en del mindre effekt på hjul, enn en ren 2wd bil.
Ja, det var det jeg tenkte på også. En like ny 140 hk med forhjulsdrift ville nok ha gått enda bedre. Derfor antar jeg at en ny 115 hk med forhjulsdrift ville trekke minst like bra som min brukte 130 hk med forhjulsdrift.
"Hvis den nye 140 hesteren gikk bedre enn 130 hesteren din, må det være noe gale med 130 hesteren

Den skal faktisk gå bedre."
Jeg kjenner ikke til at det er noe galt med den, utover normal slitasje. Den hadde passert 242.500 km. Omkring 18.000 km siden siste oljeskiftservice, men luftfilteret ble skifta så sent som i september.
Jeg regner med at det blir mindre effekt etterhvert som motoren (og resten av bilen) blir slitt. Slakk både her og der. Det kunne ha vært interessant å måle effekten. Det ville ikke overraske meg om antall hk har kommet ned i 120, 110 eller sågar 100.
Ja, den bilen jeg prøvekjørte virka som nevnt merkbart sprekere, mer stillegående og mer komfortabel enn min. Girskiftindikatoren anbefalte skifte til høyere gir ved temmelig lave turtall; ned til 1.400-1.500 o/min. Med min bil, under normale omstendigheter, kjører jeg helst med et turtall på minst 1.700 o/min; helst ikke over 2.200. På flatmark kjører jeg helst i ca. 90 km/h i 6. gir.
Men det er vel naturlig med tanke på at den var splitter ny og hadde null last, samt normalt tak. Nye sommerdekk på nye felger i stedet for brukte piggdekk på godt brukte felger. Selv påkledd veier jeg under 90 kg. Mindre enn 5 prosent av bilens nettovekt. Dessuten regner jeg med at man kjører litt forsiktigere når man kommer bak rattet på en fremmed bil; ikke minst om den er flunkende ny og man ikke eier den selv. Jeg hadde aldri tidligere prøvd å kjøre med cruisekontroll eller multifunksjonsratt, eller for den saks skyld 4Motion (til forskjell fra andre firehjulsdrift-systemer) eller BlueMotion; så det var spennende. Men en bil med automatgir ville jeg nok ikke ha turt å prøvekjøre... det virker ikke så rent lite vanskelig og farlig.
I tillegg var den nok ikke innkjørt ennå, så ytelsen kommer nok til å bli bedre når den er innkjørt.
"Det er stor forskjell på 2,0 og 2,5 l. Er mye bedre drag i en 2,5 naturlig nok, pluss at veldig mange er misfornøyd med den nye type motor. Går dårligere, og har høyere drivstoffforbruk. Det er ting mange klager på.
Kompis av meg som kjøpte 2l med 180 hester sammenlignet den med gamle 2,5 130 hester i ytelse."
Dårligere ytelse og høyere drivstofforbruk? Det låter lite sannsynlig. Men dersom ytelsen/forbruket skulle vise seg å være vesentlig lavere/høyere enn det er gitt inntrykk av, er det kanskje grunnlag for reklamasjon?
Jeg kjenner til en fyr som kjørte en lang Caravelle varebil. Modell ca. 2005-2007, 2,5 130 hk, 4Motion. Han fikk senere utlevert en kort Transporter varebil med 2,0 140 hk, 4Motion i stedet. Han påsto at den nye bilen gikk bedre enn den gamle, noe jeg ikke hadde problemer med å tro på.
Men dette er et par år siden, så den nye bilen hadde nok ikke BlueMotion. Men dersom det er slik at BlueMotion fører til høyere i stedet for lavere forbruk, blir det nok etterhvert mange som føler seg lurt trill rundt.