Ubalanse ved pådrag
Ubalanse ved pådrag
Hei.
Har en 2004 modell 2.5 tdi som har begynt å oppføre seg merkelig. Ved pådrag rundt 70 km/t så rister hele bilen. Det føles ut som sterk ubalanse i fordekkene. Har vært og avbalansert alle 4 hjulene uten at det hjalp. Noen som har opplevd dette. Det rister kun under pådrag?
Har en 2004 modell 2.5 tdi som har begynt å oppføre seg merkelig. Ved pådrag rundt 70 km/t så rister hele bilen. Det føles ut som sterk ubalanse i fordekkene. Har vært og avbalansert alle 4 hjulene uten at det hjalp. Noen som har opplevd dette. Det rister kun under pådrag?
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Ubalanse ved pådrag
Jeg tenker at det er mulig dette kommer fra et litt slitt svinghjul, beskrivelsen passer til sånn min T4 syncro var med litt oppjustert effekt. På den ble det ikke verre på 80-100k km men det ristet ved maks dreiemoment. Jeg regner med at en T5 motor kan gjøre lignende ting...
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Ubalanse ved pådrag
Hmm. Ikke det jeg hadde lyst å høre... Er det noen andre ting det kan være?
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Ubalanse ved pådrag
Drivaksler og knuter, motorfester kanskje?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Ubalanse ved pådrag
Vibrasjonen er uavhengi av tur tallet på motoren. Nå er det og utvidet til mellom 60 og 80 km/t det vibrerer. Men fremdeles bare ved pådrag. Uavhengig av hvilket gir jeg har. Det er automatkasse i denne. Kan det være drivakslInger eller differential?
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Ubalanse ved pådrag
Om det følger hastighet og ikke turtall er det nærliggende å se på hjul og drivverk ja.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Ubalanse ved pådrag
Har noen av dere vært ute for ubalanse i drivakslinger?
-
- -
- Posts: 156
- Joined: 06 Dec 2011, 23:17
- Car: 06 Multivan 2,5 aut, 08 Transporter 2,5 4motion.
- Location: Helgeland
Re: Ubalanse ved pådrag
Får du en lignende vibrasjon når du holder fast turtall i fri/park?
Min vibrerer litt ved 15-1600omdr.
Min vibrerer litt ved 15-1600omdr.
Re: Ubalanse ved pådrag
Når den står i fri eller park så er det ingen ubalanse i det hele tatt.
Kan så vidt ane litt begynnende vibrasjon ved motorbremsing og nå...
Gjerne sleng ut ideer. Er kjedelig å begynne å skifte ut noe som kanskje ikke trengs?
Kan så vidt ane litt begynnende vibrasjon ved motorbremsing og nå...
Gjerne sleng ut ideer. Er kjedelig å begynne å skifte ut noe som kanskje ikke trengs?
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Ubalanse ved pådrag
Detta kan på sett og vis minne om trøbbelet jeg har på Vidvandre for tiden, om kunnskapsligaen kunne sjekk skildring og evt kom med svar hadde det vært kjækt
Sitter også med en fornemmelse av at det kan være aksling feilen ligger i. Rent mekanisk hos meg også.
Sitter også med en fornemmelse av at det kan være aksling feilen ligger i. Rent mekanisk hos meg også.
Re: Ubalanse ved pådrag
Hvordan kan egentlig ubalanse i en drivaksling oppstå? Går det ann å sjekke dette ut på en enkel måte?
Greit å finne ut før en går til anskaffelse av drivakslinger..
Greit å finne ut før en går til anskaffelse av drivakslinger..
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Ubalanse ved pådrag
Fysisk påvirkning, gadd du lese da jeg spurte om hva som er galt ned Vidvandre ville du vært inne i saken
Rent personlig vil jeg tro stikkakslinger tåler litt av hvert - sånn rett på sin egen lengdeakse. Men ikke på tvers...
Rent personlig vil jeg tro stikkakslinger tåler litt av hvert - sånn rett på sin egen lengdeakse. Men ikke på tvers...
Re: Ubalanse ved pådrag
Merkelige greier dette. Nå har vibrasjonen vært borte noen dager, men i går kom den igjen med full styrke.. Hva er det som kan komme og gå slik? Drivakslingene kan f.eks ikke plutselig bli rette?
Glad for alle tips. Er litt rådvill her nå....
Glad for alle tips. Er litt rådvill her nå....
Re: Ubalanse ved pådrag
Hei, har du byttet dieselfilter? Hvis ikke foreslår jeg at du prøver det, har vært ut for lignende symptomer som kom og gikk. Får den for lite drivstoff vil den "stange" og vibrere.
Re: Ubalanse ved pådrag
Hei.
Jeg har ikke sjekket indre drivknuter, men det kan være verd ett forsøk.
Har hørt at enkelte bilmerker har en fjærløsning inne i drivknuten som kan ryke.
Er det noen som vet om T5 har dette?
Jeg har ikke sjekket indre drivknuter, men det kan være verd ett forsøk.
Har hørt at enkelte bilmerker har en fjærløsning inne i drivknuten som kan ryke.
Er det noen som vet om T5 har dette?
Re: Ubalanse ved pådrag
Dette problemet hadde eg også på min -05 Touran, nøyaktig lik beskrivelsen.
Røska litt i akselen og merka straks at her var det mykje slark. "Rullane" som sørger for teleskopfunksjonen i indre drivledd var knust.
Skifta akslingen og problemet var løyst. Du kan sikkert også berre skifte drivleddet om du vil.
Røska litt i akselen og merka straks at her var det mykje slark. "Rullane" som sørger for teleskopfunksjonen i indre drivledd var knust.
Skifta akslingen og problemet var løyst. Du kan sikkert også berre skifte drivleddet om du vil.
Re: Ubalanse ved pådrag
Da har jeg skiftet indre drivakslingmansjett og greaset opp dette på nytt.
Lageret var ganske tørt og det ser ut som ubalansen forsvant med å bare gjøre dette:-)
Lageret var ganske tørt og det ser ut som ubalansen forsvant med å bare gjøre dette:-)
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Ubalanse ved pådrag
-Godt å se/"høre". Hos meg var det manglende (sic) senterbolt som utgjorde hele rabalderet, men jeg har gjenstående å få på en indre drivakselmansjett før ting begynner bli klart for årets PKK.Duetto wrote:Da har jeg skiftet indre drivakslingmansjett og greaset opp dette på nytt.
Lageret var ganske tørt og det ser ut som ubalansen forsvant med å bare gjøre dette:-)