Sikringer til Webasto?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Transporter08
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2018, 23:42
Car: T5 2008

Sikringer til Webasto?

Post by Transporter08 »

Har en Transporter 08 mod og Webastoen vil ikke starte, verken via tidsur eller fjernkontroll. Fjernkontrollen lyser grønt i 2 sekunder som betyr at "kupevarmeren er koblet til". Likevel skjer det ingenting.

Når jeg trykker på ON på fjernkontrollen er det eneste jeg hører en klikkelyd inni bilen.

Har lest flere steder at hvis webastoen blir forsøkt startet med for lite drivstoff på tanken for mange ganger går den i lås. Har også lest at man kan resette webastoen ved å nappe ut sikringen til webastoen i noen sekunder..

Så til problemet; Hvilken sikring(er) er til Webastoen?
Legger ved bilder av sikringsboks inni bilen og manualen.


https://imgur.com/a/x7xno
https://imgur.com/a/E69jk
https://imgur.com/a/IKC2q
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Der Postmeister »

Redd du må inn med diagnoseapparat for å få låst opp og sjekka for feil. Trur det er enklest tross alt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Transporter08
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2018, 23:42
Car: T5 2008

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Transporter08 »

Der Postmeister wrote:Redd du må inn med diagnoseapparat for å få låst opp og sjekka for feil. Trur det er enklest tross alt.

Har ikke penger til det dessverre, ellers hadde jeg glatt gjort det.

Har gjort en del research inatt. Hvis man går ut ifra at Webastoen er gått i lås pga. for lite drivstoff ved oppstart (noe som kun kan skje 3 ganger), så finnes det en guide på hvordan fikse problemet uten å måtte inn på verksted som har diagnoseverktøy. Og med tanke på temperaturene i Norge er det ikke utenkelig at Webastoen kan ha blitt startet for ofte uten at det har vært nok drivstoff på tanken. Det må visstnok være over 1/3 drivstoff på tanken, og hvis Webastoen er forsøkt startet mer enn 3 ganger med under 1/3 drivstoff så går Webastoen i lås.

Så foreløbig går jeg ut ifra den er gått i lås, og hvis jeg ikke får det til å funke kan man begynne å se nærmere på om det er brenneren eller om ting er tilstoppet osv.

Her er et utsnitt fra PDF-manualen for Webastoen som står i bilen fra fabrikk:
https://i.imgur.com/OWW2aKH.png

6.3 Heater Lockout Reset Procedure
The TTC is designed with a lockout safety feature built in to the control unit. After 3 consecutive unsuccessful startup attempts, the heater will lock itself out from any further start attempts. The heater may also enter the lockout mode after experiencing an overheat condition.
The following procedure will clear the lockout mode and reset the heater for normal operation:
1. Remove fuse F1 (15 Amp), refer to wiring diagram figure 411 for identification. Wait 10 seconds before reinserting. This is done to prepare the control unit for resetting.
2. Wait a further 10 seconds after reinserting fuse F1. Now turn the heater on using the On/Off switch or the fiinstan onf button of the optional timer.
3. Wait 10 seconds after turning the heater on and remove fuse F1 again.
4. Wait a further 30 seconds and then turn the heater off at the switch or optional timer.
5. Reinsert fuse F1 after waiting 3 to 10 seconds of shutting off the heater.
6. Wait a further 10 seconds and turn the heater back on again. The lockout mode should now be canceled and the heater operating normally.

Så fant jeg sikringsdiagrammet med oversikt over hva alle sikringene er til:
http://www.autogenius.info/volkswagen-t ... x-diagram/

Jeg brukte LANG tid før jeg forsto at sikringen F1 ikke står i sikringsboxen under dashbordet ei heller i sikringsboxen i motorrommet. Det skal altså være en ekstra sikringsbox/ekstra sikringer under passasjersetet eller førersetet.
Etter å ha lest at batteriet til Webastoen og sikringene som hører til Webastoen og blant annet sigarettenneren skal befinne seg under passasjersetet, gikk jeg ut og vippet opp setene på passasjersiden. Fant kun kabler og noen kontakter men ingen sikringer eller batteri. Tok så turen på andre siden under førersetet og fant batteriet men ikke sikringene. Her fant jeg noen ekstra kabler og kontakter jeg ikke aner hva går til. Kunne ikke se noen sikringer, men vanskelig å se noe siden setet ikke kan fjernes enkelt.


Skal se nærmere idag om jeg får opp førersetet. Ifølge google skal det visstnok bare være 4 bolter som må løsnes og det skal ta 5 min å få vekk setet for å komme til. Forhåpentligvis finner jeg sikringene som hører til Webastoen.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Der Postmeister »

Det er fire bolter ja. To foran du såvidt kan få tak i hvis du har varebil og to bak. Alle er vel mangekant hvis jeg ikke husker feil. Men jeg trur ikke du finner noe matnyttig der. Det sitter og en sikringsboks under batteriet i motorrommet. Bla den store hovedsikringen sitter der. Hva de andre er aner jeg ikke.
Jeg har kun brukt diagnose.

Man bør forøvrig ikke la en diesel gå for langt ned på tanken vinterstid uansett pga større fare for kondens og påfølgende frysing i dieselfilteret. Det er gammel kunnskap folk i dag ikke kjenner til, mens gamlingene kunne dette. Det er mye de kunne dagens folk burde ha kunnet.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Der Postmeister »

Hvis du oppdaterer med bosted i profilen din, kan det jo være naboen din har diagnose verktøy
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Transporter08
Posts: 3
Joined: 16 Feb 2018, 23:42
Car: T5 2008

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Transporter08 »

Oppdaterer tråden etterhvert som jeg finner ut mer.

Ser ut til at sikringsboksen og tilleggsbatteriet sitter under førersetet, og førersetet må fjernes for å komme til.


Oversikt: http://www.1946vw.co.uk/vwbooks/vw_info ... 20Info.pdf
Blar man ned til side 2 ser man at at pil 3 markerer hvor 'Fuse Holder F' er. Det er der sikringene til Webastoen står.
Blar man videre ned til side 21 får man oversikt over sikringene og hva de er til.

Sikringer som har med Webastoen å gjøre:

F1, F2 og F3 står alle oppført som 15 ampere sikringer - 'Auxiliary power socket(s) (some models)'
F6 står oppført som en 25 ampere sikring - 'Auxiliary heater'

I manualen til Webastoen står det at det er F1 som skal taes ut for å resette Webastoen. Dog kan det være F2 og F3 også. Det finner jeg ut etterpå.
Rasegurra
Posts: 12
Joined: 29 Mar 2018, 20:22
Car: Transporter 2011
Phone: 40637979

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Rasegurra »

Kommet til noe konklusjon?
Cali06
Posts: 1
Joined: 31 Mar 2018, 21:23
Car: Cali06

Re: Sikringer til Webasto?

Post by Cali06 »

Hei.

Jeg får heller ikke igang webastoen på min T5, tror jeg har klart å aktivere lockout featuren. Den lager nå bare en tikkelyd og starter en vifte, som slår seg av etter ca 1min. Klarte du å resette systemet?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Sikringer til Webasto?

Post by silenhag »

Cali06 wrote:Hei.

Jeg får heller ikke igang webastoen på min T5, tror jeg har klart å aktivere lockout featuren. Den lager nå bare en tikkelyd og starter en vifte, som slår seg av etter ca 1min. Klarte du å resette systemet?
Er det bodelsvarmer eller kjørevarmeren du har problem med?
Hva slags bil?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
sigleifu
Posts: 29
Joined: 14 Feb 2010, 19:59
Car: T4
Location: Rauma

Re: Sikringer til Webasto?

Post by sigleifu »

På min sitter det en 20a sikring nederste boksen under girstang.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply