Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Post by oak »

Hei. Er på jakt etter en hydraulikkpumpe til taket på en T5 California. Denne er svinedyr ny fra VW, og ser meg derfor om etter andre kilder. Gjerne brukt eller overhalt.

Fant et firma i England som overhaler, men de hadde ingen på lager og hadde snart ferie så visste ikke når de kunne se på min pumpe.

Noen som har tips til hvor jeg kan skaffe en slik? Kanskje biloophuggeri? Har de noen sentral Database man kan søke i?
'07 VW T5 California, 174HK tip.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Post by silenhag »

Jeg vet ikke hvor man finner ny pumpe (bortsett fra møller) dessverre...
Men er du sikker på at det er hydraulikkpumpe som er gåen..?

Kompisens tak fungerte ikke, og det viste seg å være ledningsbrudd.
Sen har vi den der kontroll-enheten som sitter inne i taket til venstre for hydraulikkpumpe..
Noen feilkoder? I bilens eget system (takpanel)? Trykk multifunksjonsknapp+bakoverknapp samtidig for å entre skjult meny...Og eksternt diagnosesystem, typ vagcom..?

Er det hydraulikkpumpe så kan man evt selv demontere denne i deler for å feilsøke..?

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=46621



Image


Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Post by oak »

Hei.

Ja så vidt jeg kan skjønne må det være pumpa.

Symptomene er at taket åpner seg helt fint, men lukker bare på ene siden så det blir skjevt. Må lukkes ved å åpne "nødventilen" og la taket sige sakte ned selv.

Byttet om slangene for høyre og venstre side på pumpen og problemet flyttet da seg til andre siden av bilen, så da må problemet ligge i pumpen.

Har nå pumpen i deler, men kan ikke se noe opplagt feil. Med maks flaks kan det jo hende at det bare var et rusk et sted som forhindret balanseringen høyre/venstre å fungere, og at det virker når jeg setter det sammen igjen.

Vil nødig ha lekkasje i bilen så tenkte å skifte O-ringene, men det var ukurante størrelser så O-ring pusheren i Drammen (Tools) kunne ikke hjelpe meg. De foreslo Otto Olsen. VW kunne levere noen av de på bestilling, men et par av de kom kun sammen med ny pumpe!!

Også er det mulig jeg må ha en skvett olje når jeg setter sammen da noe nødvendigvis har gått til spille under demontering. Denne måtte også bestilles fra Tyskland til den nette sum av 1600 og noe for en liten liter.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Post by silenhag »

Antar at du lest denne tråden. Ser ut som at du har rett. Hvis taket sakte synker på en side er det problem med den hydraulikk sylinder som er på den siden. Hvis det er problem når man senker taket, er det feil i pumpe...
https://vwcaliforniaclub.com/threads/ch ... side.7172/
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Hydraulikkpumpe til California heisbart tak

Post by oak »

Ser jeg har glemt å skrive en oppdatering på hvordan dette prosjektet gikk.

Tok pumpa fra hverandre så mye det lot seg gjøre. Inspiserte og fant ingen feil. Gjorde alt grundig rent og satte sammen igjen. Monterte tilbake i bilen og taket fungerer :-)

Har funnet ut sånn ca 90% av virkemåten til pumpa (lagde en 3D modell av den med ventiler og kanaler etc). Og den eneste delen kan ha forårsaket symptomene er et fjærbelastet stempel som balanserer flow (eller trykk) mellom høyre og venstre sylinder når taket lukkes.

Konklusjonen er derfor at det må ha vært en partikkel eller urenheter i olja som har gjort så dette stempelet hadde kilt seg fast.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Post Reply