Varmer

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
dakb
Posts: 3
Joined: 18 Jan 2021, 14:06
Car: T5 2006

Varmer

Post by dakb »

Hei,

Har akkurat kjøpt en T5 2006 2.5, med forvarmer(?), som ifølge forrige eier starter automatisk når det er så så kaldt ute.
Det er ingen av/på på denne, så den starter kun når bilen starter og det er kaldt nok.

Spørsmålet mitt er da; Er poenget med denne kun at bilen skal bli fortere varm? for det blir vell teknisk sett kaldstart hver gang uansett da.
Og er det noen som har erfaring med å montere fjernstyring på denne, evt av/på knapp?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Varmer

Post by silenhag »

Poenget er nettopp det, at motoren fortere skal komme opp i riktig temperatur, og opprettholde riktig temperatur. Dieselmotor generelt produserer meget lite overskuddsvarme sammenliknet med f.eks bensinmotor. Når jeg i helgen kjørte ned fra et fjell i Hemsedal i minus 27,5 grader, og videre ned til Gol ble bilen aldri varm. Dette til tross for fungerende Webasto, og med fjernstyring/konvertert til parkeringsvarmer. Ja, du kan oppgradere fra kjørevarmer til parkeringsvarmer med egnet kit fra Webasto. Sjekk klisterlapp i førerdør for hva slags varmer du har. Trolig Webasto ThermoTop C...Vil du sjekke om den virker og går, så strekk deg inn under bilen og kjenn om det kommer varm eksos fra eksosrør fra Webasto som sitter under bilen, under førersete..

https://www.carsystems.eu/multivan-t5-web,tag.html
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
dakb
Posts: 3
Joined: 18 Jan 2021, 14:06
Car: T5 2006

Re: Varmer

Post by dakb »

Takk for bra svar!
Jeg vet forsåvidt at den virker for en liten stund etter at jeg har startet bilen lager den en ganske markant lyd når den går i gang, og nå som det er kaldt ser jeg tydelig eksos fra under førerdøra.

Vet ikke om det er normalt at den lager såpass lyd at man hører det tydelig, og at lyden gir seg etter en stund? Lurte faktisk på om bilen gikk ugjevnt på tomgang før selger forklarte meg hva det var..
Post Reply